Eerste buizenproject; Lampucera

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Fokko
Contacteer:

Eerste buizenproject; Lampucera

Bericht door Fokko »

Goedemiddag,

Ik wil graag eens wat met buizen gaan doen, en daarom heb ik besloten om een Lampucera te gaan maken. Ik wil hem graag in een gebalanceerde uitvoering, maar dit vertaalt zich in de praktijk door het schema twee keer te bouwen.

Hoewel het topic van Wowly erg veel informatie heb ik nog een paar vragen met de hoop dat jullie antwoorden hebben. :wink: Ik wil hem wel graag met 6N6P buizen bouwen ipv de 6N1P buizen die Wowly heeft gebruikt.

Ik wil graag voor de 6.3 voedingsspanning gebruik maken van een 9Volt transformator icm met een LM317 die ik beide heb liggen. Mijn vraag is of dit problemen gaat leveren? En of ik genoeg prik kan leveren voor twee buizen.

Voor het leveren van de 120 volt, wil ik net zoals Hilbren transformatoren in serie schakelen. Mijn vraag is alleen; hoeveel vermogen zal er opgenomen worden van deze transformatoren. Ik weet zelf niet hoe ik dit uit kan rekenen.

Alvast bedankt!
Bijlagen
Lampucera Schema
Lampucera Schema
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik zit even te kijken op E-Bay naar de DAC, maar ik zie dat er inmiddels ook een nieuwe cs4398 chip uit is, ipv de cs4397 die de auteur van de Lampucera gebruikt.

Welke kan ik het beste kopen ? De nieuwe is 24 dollar duurder, niet dat dat nou zo'n wereld verschil is. Maar op die nieuwe is het bord ook veel groter en gezien wanneer ik de Lampucera toepas dan gebruik ik de hele IV omzetting niet meer. Iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Als iemand nog een cs4397 dac heeft liggen dan hou ik mij natuurlijk ook aanbevolen!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je nou de link naar die Ebay pagina hier neerzet scheelt ons weer een hoop zoekwerk.

Even een paar antwoorden op een rijtje:

Gloeispanning 6N6P: een stuks 6n6p trekt een gloeispanning van rond de 700 mA.
voor 2 stuks is dit dus minimaal 1,4 A.
de 317 kan maximaal 1.5 A leveren. dat wordt dus "krap an"
de vraag is ook of je trafo dat kan leveren.
Als ik het goed heb kun je de de heaters in serie schakelen.
dan ga je op 12.6 volt zitten en halveert de gloeistroom. nu heb je echter het probleem dat je trafo daavoor te weinig spanning levert.
9 Volt AC X 1.41 = 12.69 Volt DC. een 317 heeft wel een ingangspanning nodig die 3 Volt meer ls dan de uitgangspanning. in dit geval 16 Volt DC.
correct me if i'm wrong....

Als de transformator genoeg stroom kan leveren op 6.3 Volt kun je ook 2 stuks LM317 paralel schakelen.

HS trafo's : ik heb dat stuk destijds gelezen en ik snap het nog steeds niet goed behalve dat hij de trafo's heel goedkoop had en dat de bouwhoogte een harde eis was.
er is onlang een inkoops actie geweest voor een aantal custom made hs trafo's speciaal voor kleine buis trapjes.

Zelf werk ik met enekele schakelingen volgen een iets ander principe, ik zal het uitleggen:
je neemt een trafo, zeg maar 230 naar 12. daarachter zet je een tweede trafo met beide 12 volt zijdes aan elkaar, nu heb je op de uitgang ongeveer 230 volt.
door verschillende trafo's te gebruiken kun je de uiteindelijke spanning enigzins afstemmen.
nog makkelijkker is er een regelbare stabilisatie erachter te zetten, zie de bijlage. hiermee kan je de spanning perfekt regelen.
Bij de truuk met de 2 trafos zit er wel een addertje onder het gras en dat is de secundaire stroom tussen de trafo's.
in een trafo is de stroom omgekeerd evenredig aan de spanning (weet de formule niet meer) en word bepaald door wikkelverhouding.

nemen we het voorbeeld wat bovenstaat: stel je buizenchakeling trekt 20 ma. nu reken je de verhouding 230:12 uit = 19.17 (afgerond).
nu reken je 0.020 A X 19.17 = 0,4 A. dit is dus de stroom die zal vloeien tussen de 2 12 volt spoelen tussen de trafo's.
Bijlagen
Voeding.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
2 stuks LM317 paralel schakelen.
Of een transistor met weerstandje er overheen zetten..(tot ca 15A!!)
Jammer dat je net de groupbuy Amplimo-trafotjes gemist hebt.. Die zouden het prima doen, al zou je dan de gloei niet regelen maar hooguit gelijkrichten en op spanning regelen met een voorschakelweerstand.
Maar gelijkrichten is niet nodig bij deze buisjes.. brom komt niet van de gloeidraad.. alleen even balanceren en aarden via twee weerstandjes (100-220 Ohm) is voldoende.

Kees
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik voor deze ga:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=130294711903

De trafo is twee maal 12Volt 1,25 Ampère. Eventueel heb ik ook nog 2 maal 15 volt 0.75 Ampère liggen. Deze zou het wel kunnen doen. Het is inderdaad erg spijtig dat ik die trafotjes heb gemist! Hoewel ik nog wel wat LM317's heb rondzweven is dit waarschijnlijk goedkoper voor mij. En ik vind het wel fijn dat je deze gewoon precies kunt afstellen met een potmetertje.

Een schakelingen met twee transformatoren is ook een idee. Na de tweede transformator komt er ook nog een gelijkrichter, dus dan gaat de spanning nog iets omhoog. Ik ga op zoek naar de formule, heb ik bij natuurkunde vroeger nota bene nog gehad ;)

Het hoogspanning gedeelte is mij nog niet echt duidelijk. Het schemaatje van Ray (Bedankt!) ziet er interessant uit, alleen ik kan er slechts 190vdc tot 300vdc uithalen. Terwijl ik voor de schakeling 135vdc nodig heb. Ik weet alleen niet hoe precies dit komt?

Mijn idee was om 5 wikkelingen hiervan in serie te schakelen:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1211

Bedank voor jullie hulp!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Fokko schreef:
Het hoogspanning gedeelte is mij nog niet echt duidelijk. Het schemaatje van Ray (Bedankt!) ziet er interessant uit, alleen ik kan er slechts 190vdc tot 300vdc uithalen. Terwijl ik voor de schakeling 135vdc nodig heb. Ik weet alleen niet hoe precies dit komt?
Dank gaat uit naar Leeuwarden, Die heeft het destijds hier ergens neergegooid.

kijk naar de ingangspanning, links op het schema, (hint: er komt nooit meer uit dan je er instopt....)

Je hoeft helemaal geen trafo's te kopen: neem die 12 V/1.25 A. knoop de secundaire windingen paralel, dan heb je 12 V./2.5 A. knoop die 15 V/0.75A eraan en zet die stabilisatie erachter. tak vervolgens die 12 V./2.5 A. af voor de gloeispanning via 1 of 2 stuks 317 en klaar ben je.
Zie voor een voorbeeld van mezelf : hier

Bekend DAC'je trouwens..... :wink:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik ga voor het schema'tje, ik had er nog niet bij stil gestaan om die andere erachter te schakelen. Dacht weer veel te moeilijk ;)

Heeft iemand nog een adresje voor de BF459 in het noorden? Heb al wat mailtjes rond gestuurd. Of als iemand nog twee heeft liggen en wil versturen tegen vergoeding?

Mooi project Ray! Heb hem doorgelezen, past allemaal mooi in die behuizing! :D
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb gister nog een tweetal BF459 bij Okaphone weten te bemachtigen, stond niet op de website maar ze hadden ze wel :)

Verder heb ik de buisjes alvast besteld 6N6P NOS buisjes, slechts twee dollar per stuk! Geen geld voor zo'n buis, heb direct maar een paar extra mee besteld. Verder wat Elna SILMIC II 33uf/50v besteld voor op de DAC. Een paar Panasonic TSUP 220uf/250volt voor in de voeding. Eerst ga ik als ingangscondensator WIMA MKS10 2.2uF gebruiken, dit kan ik later altijd nog aanpassen natuurlijk :)

Maar nu eerst wachten op onderdelen en de DAC! :P
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Verder heb ik de buisjes alvast besteld 6N6P NOS buisjes
Waar ????
Ben zelf bezig met een "Lampizator-trapje" en heb ondertussen dus te veel betaald. :cry:

En inderdaad, een paar extra is niet verkeerd. Je krijgt altijd wel mensen over de vloer die zeggen: "Oh, kun je dat voor mij ook bouwen ??"
:roll:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb ze hier weg:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 219wt_1166
De verzendkosten die eroverheen komen zijn wel vrij heftig, maar dat is gewoon een kwestie van genoeg bestellen ;)

Haha, dat zit er dik in! Weet niet of ik dat wel durf dan, vind zo'n project best spannend.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Even voor de duidelijkheid; de tekening zoals gepost in de eerste post is NIEt correct dus. Nogmaals mijn draadje doorlezen en je ziet waarom...

Wowly
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb er laatst hier wat gekocht. Samen met een setje andere buizen voor een leuke prijs.

http://link.marktplaats.nl/240441985
TubeHead

Bericht door TubeHead »

OTK ... wat betekent dat? zag dat laats ook al op een paar russische buizen staan die ik had besteld
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

TubeHead schreef:
OTK ... wat betekent dat? zag dat laats ook al op een paar russische buizen staan die ik had besteld
Otdel tekhnicheskogo kontrolia

Citaat:
The label OTK on the surface of the tube bulbe means that
it is a Russian tube was gone under a military test.
OTK is an abbreviation in Russian language.
It means: it was controlled by a Military organization.

Kees
TubeHead

Bericht door TubeHead »

dankje ! das dan wel weer geinig !
HoMeR

Bericht door HoMeR »

ray5150

Bericht door ray5150 »

Mischien had het beter geweest als je voor die Elna Simic de 16 of 25 Volt exemplaren had genomen,
Die zijn namelijk een stuk kleiner van omvang en dus makkelijker te plaatsen op dat kleine printje.

Wel een hele mooie prijs voor die buisjes via Ebay!
thetris

Bericht door thetris »

ray5150 schreef:

Zelf werk ik met enekele schakelingen volgen een iets ander principe, ik zal het uitleggen:
je neemt een trafo, zeg maar 230 naar 12. daarachter zet je een tweede trafo met beide 12 volt zijdes aan elkaar, nu heb je op de uitgang ongeveer 230 volt.
door verschillende trafo's te gebruiken kun je de uiteindelijke spanning enigzins afstemmen.
Heb je een bepaalde reden om op deze manier de hsp te krijgen? Naar mijn idee is dit niet heel erg efficient. Gezien de minimale stroom die je nodig hebt voor je hsp, zou een normale kleine trafo toch voldoende moeten zijn?
ray5150

Bericht door ray5150 »

thetris schreef:
Heb je een bepaalde reden om op deze manier de hsp te krijgen? Naar mijn idee is dit niet heel erg efficient. Gezien de minimale stroom die je nodig hebt voor je hsp, zou een normale kleine trafo toch voldoende moeten zijn?
Heel simpel, de financien. Als je (zoals ik) een stuk of 10 a 15 gebruikte trafo's hebt liggen zit er altijd wel een bruikbare combinatie bij. vooral samen met een hoogspannings regelaar.
Probeer maar eens een trafo met bijvoorbeeld 230 Volt / 20 mA en 6.3 Volt 1 A te kopen. 35 tot 40 euro komt eerst.
laat staan trafo's voor eindversterkers. die gaan al gauw naar de 100 euro. waarschijnlijk is het een kleine markt.
Misschien is mijn methode niet zo effiecient, goedkoop is het wel...
thetris

Bericht door thetris »

ik wil hier toch nog een tip over geven. Het is zo dat je heel veel oude radios uit de jaren 50/60 hebt, die op buizen werken, met name philips, die je voor weinig tot niets kunt krijgen. Hierin zitten veel waardevolle onderdelen. niet alleen voedingstrafos, maar denk ook aan uitgangstrafos, spoelen, weerstanden, etc, die je er uit kunt halen. Het is maar een tip!
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Tips zijn altijd welkom! Over efficiëntie gesproken, ik kan mij voorstellen dat die trafo's dan niet van optimale kwaliteit zijn. Kern van mindere kwaliteit, misschien oudere wikkel methodes. Of zit ik hier mis?

Ik zit te twijfelen welke ik zal gaan bouwen, het ontwerp van Josh ziet er ook erg mooi uit:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 150#148688

Vandaag het eerste pakje mogen ontvangen!
Bijlagen
Spulletjes
Spulletjes
ray5150

Bericht door ray5150 »

Fokko schreef:
Tips zijn altijd welkom! Over efficiëntie gesproken, ik kan mij voorstellen dat die trafo's dan niet van optimale kwaliteit zijn. Kern van mindere kwaliteit, misschien oudere wikkel methodes. Of zit ik hier mis?!
De trafo's die ik gebruik zijn maximaal zo'n 15 a 20 jaar oud, en zijn afkomstig uit sloopversterkers,netadapters,videorecorders en dergelijke.
Transformatoren van zo'n 60 jaar oud zou ik afraden, die zijn nooit bedoelt voor zo'n lange levensduur, vaak is de isolatie poreus geworden.
thetris

Bericht door thetris »

en die tip neem ik ter harte! :P
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb nog een vraag, mogelijk dat jullie een antwoord hebben.
Ik wil graag de buizentrap direct op de eindtrap aansluiten zonder tussenkomst van een voorversterker. Nu kan ik natuurlijk het volume direct op de DAC regelen wanneer ik een computer heb aangesloten, maar graag wil ik de volume met een potmeter willen regelen. Is dit makkelijk te realiseren? Waar moet de potmeter tussen?

Uitgaande van dit schema:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 150#148688
TubeHead

Bericht door TubeHead »

stereo pot meter voor C2 neer zetten

edit....
Bijlagen
pot.jpg
pot.jpg (13.79 KiB) 4077 keer bekeken
Plaats reactie