Maar er is niets mooier dan hard aansluiten.
AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Oke,,,nieuwe kansen nieuwe spelen,,..............
Hard wired ,SRPP trapje en DC gloei gelijkrichting [met LM 350 spanningsregelaar]
Zal proberen, de Anode spanning nog wat onderuit te krijgen.[trafo op 240v primair zetten en de laatste weerstand in de voeding rond de 5K]
Zodat het optillen van de gloei niet meer nodig is.
Hard wired ,SRPP trapje en DC gloei gelijkrichting [met LM 350 spanningsregelaar]
Zal proberen, de Anode spanning nog wat onderuit te krijgen.[trafo op 240v primair zetten en de laatste weerstand in de voeding rond de 5K]
Zodat het optillen van de gloei niet meer nodig is.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Even tijd voor verdere vorderingen.
De buizentrap voorzien van 1K rooster stop weerstanden en een hoogfrequent filtertje in de vorm van een 10nF condensator, van ingang naar massa.
Dac,s kunnen namelijk nogal wat hoogfrequent ,,shit,, mee de versterking in sturen.[vooral bij solid state,kan dat ongemerkt je tweeters kosten.]
Later maar even luisteren of het wat uit maakt.............
De buizentrap voorzien van 1K rooster stop weerstanden en een hoogfrequent filtertje in de vorm van een 10nF condensator, van ingang naar massa.
Dac,s kunnen namelijk nogal wat hoogfrequent ,,shit,, mee de versterking in sturen.[vooral bij solid state,kan dat ongemerkt je tweeters kosten.]
Later maar even luisteren of het wat uit maakt.............
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag,de in en uitgangen bedraad naar de buizentrap.
Anti weerwolven spul,,zilver/teflon,,...........
Morgen gaat de stekker er in.
Dan maar eens luisteren of de tikjes in de voeding er uit zijn.
Zou het kunnen ,dat de dioden in de voeding de oorzaak zijn? [BYW 96 E]
Of er fietst iets binnen via de randaarde van de kast.
We horen het wel..................
Anti weerwolven spul,,zilver/teflon,,...........
Morgen gaat de stekker er in.
Dan maar eens luisteren of de tikjes in de voeding er uit zijn.
Zou het kunnen ,dat de dioden in de voeding de oorzaak zijn? [BYW 96 E]
Of er fietst iets binnen via de randaarde van de kast.
We horen het wel..................
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ziet er weer mooi zeg.
Ben ook wel benieuwd hoe dit klinkt.
Ben ook wel benieuwd hoe dit klinkt.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Hallo,Theo....
Bedankt,nog vorderingen met het EL34 project?
Bedankt,nog vorderingen met het EL34 project?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Wordt nog aan gewerkt.
Maar vriend meubelmaker heeft het een beetje druk.
Dus gaat het wat langzamer. Maar komt helemaal goed.
Zo gauw er vorderingen zijn zal ik plaatjes posten.
Maar vriend meubelmaker heeft het een beetje druk.
Dus gaat het wat langzamer. Maar komt helemaal goed.
Zo gauw er vorderingen zijn zal ik plaatjes posten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ziet er erg mooi uit , bijna perfect .democles schreef:Vandaag,de in en uitgangen bedraad naar de buizentrap.
Anti weerwolven spul,,zilver/teflon,,...........![]()
Morgen gaat de stekker er in.
Dan maar eens luisteren of de tikjes in de voeding er uit zijn.
Zou het kunnen ,dat de dioden in de voeding de oorzaak zijn? [BYW 96 E]
Of er fietst iets binnen via de randaarde van de kast.
We horen het wel..................
Nog een heel klein puntje , probeer sommige bedrading mooi langs de wanden te monteren , ligt nu soms over componenten heen .
Of zeg ik nu iets verkeerds in de ogen van anderen ?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Nee je zegt niets verkeerd,Bas........Ziet er erg mooi uit , bijna perfect .
Nog een heel klein puntje , probeer sommige bedrading mooi langs de wanden te monteren , ligt nu soms over componenten heen .
Of zeg ik nu iets verkeerds in de ogen van anderen ?
Op de foto lijkt het nogal op elkaar te zitten,in de praktijk zit er veel ruimte
Ja, de hoofd voedingsleiding voor de buizentrap kan beter,maar heb hier nog een stukje LAB kabel voor liggen
Maar goed.......,vandaag was,, Test Dag,,
De boel in geplugt en eerst maar eens luisteren of er geluid uit komt.
Ja hij doet het,HOERA HOERA HOERA,,,,,,,,,,,
Oke,even weer terug op aarde.
Testdag,dus,de muziek er af,volume voorversterker op 10,en even luisteren wat er aan ballast wordt versterkt..................
Links hoor ik nog steeds tikjes en rechts nog steeds een brommetje
Ondertussen de randaarde losgekoppeld,geen verschil......
De bijgeluiden komen uit de buizen voeding,vergt volgens mij een andere opstelling.
Slopen dus,en opnieuw opbouwen,ja je blijft bezig
Oke,bij volume 10 zijn deze bijgeluiden ook niet meer te horen als er muziek speelt en je buurman zich afvraagt of nieuwe ramen niet beter in de zomer gemonteerd kunnen worden.
Maar goed,hoe klinkt het bij een aanvaardbaar volume.
Goed,vette bas en midden,beetje eikenhout gevoel,,[deed me denken aan mijn vroegere technics draaitafel],
Heb dus even een lading jaren tachtig spul gedraaid,Dee Ja Vu,traantje weg gepinkt,,,sterk he, die vis vrienden,, leuk!
Ja,muziek blijft emotie
Maar nu de keerzijde,het hoog
Het hoog blijft achter,dus het filter gaat er weer uit,en misschien het roosterstop weerstandje ook.
Nu klinkt het te braaf,en daar houd je verstand niet van,ja,tijden veranderen.
Maar genieten was het zeker
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Nog niets gesloopt,maar de boel een aantal dagen op spanning gezet.
Kwa klank is er weinig veranderd.
Even de foto,s bestudeerd op een nieuwe opstelling voor de buizenvoeding.
En ja,zondag teken dag....[whatever]...........
De dac opstelling veranderd,,vereenvoudigd,, en de ,ground plane, aangepast.
De nieuwe is voor 3x Tent Lab shunt,s in de analoge voedingen,,dus een echt crisis ontwerp
[niet dus.................
]
Verder wat kleine dingen aangepast.
Kwa klank is er weinig veranderd.
Even de foto,s bestudeerd op een nieuwe opstelling voor de buizenvoeding.
En ja,zondag teken dag....[whatever]...........
De dac opstelling veranderd,,vereenvoudigd,, en de ,ground plane, aangepast.
De nieuwe is voor 3x Tent Lab shunt,s in de analoge voedingen,,dus een echt crisis ontwerp
Verder wat kleine dingen aangepast.
Laatst gewijzigd door democles op ma 04 feb 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Hee,democles,!!
Ga je dit bouwen?
Of is dit een zondagmiddag hersenspinsel?
Zeker niet,...................
Al zit ik er sterk aan te denken,de dac en de buizenversterking apart op te bouwen,dus twee bouwsels.
Hoe of wat,moet ik nog bedenken,,,,,,
Ga je dit bouwen?
Of is dit een zondagmiddag hersenspinsel?
Zeker niet,...................
Al zit ik er sterk aan te denken,de dac en de buizenversterking apart op te bouwen,dus twee bouwsels.
Hoe of wat,moet ik nog bedenken,,,,,,
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag,de buizenvoeding ver herbouwd.
De problemen waren:
Spelen maar.
Ja eerst even zonder muziek met de voorversterker op 10,,Wat horen we nog aan ballast uit de speakers?
Links zijn de tikjes verdwenen
,alleen nog een heel klein beetje thermische ruis is er te horen op dit max volume.
Rechts nog steeds een klein brommetje
Verdenk nu de rechter uitgangs condensatoren van het brommetje.
De volgende stap is vervangen door een ander duo.
Als dat niet helpt ,zijn de twee dubbelelco,s in de voeding aan de beurt.
Het 10nF filter er uit geknipt,en daar mee het hoog teruggehaald
We komen er wel
De problemen waren:
Oke,alles aangesloten en nagelopen.Links hoor ik nog steeds tikjes en rechts nog steeds een brommetje![]()
Spelen maar.
Ja eerst even zonder muziek met de voorversterker op 10,,Wat horen we nog aan ballast uit de speakers?
Links zijn de tikjes verdwenen
Rechts nog steeds een klein brommetje
Verdenk nu de rechter uitgangs condensatoren van het brommetje.
De volgende stap is vervangen door een ander duo.
Als dat niet helpt ,zijn de twee dubbelelco,s in de voeding aan de beurt.
Het 10nF filter er uit geknipt,en daar mee het hoog teruggehaald
We komen er wel
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Prachtig ontwerp zou ik zeggen, maar dat geduld om alles opnieuw te proberen
Zou niet direct iets voor mij zijn.
Zou niet direct iets voor mij zijn.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Gewoon doorgaan Ronny.ronnydepony schreef:Prachtig ontwerp zou ik zeggen, maar dat geduld om alles opnieuw te proberen![]()
![]()
Zou niet direct iets voor mij zijn.
Als je zelf iets bouwt dan wil je het gewoon goed hebben.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
En zo is het Theo,al is de weg er naar toe ook leuk
Zat even verder te denken over het aan gepaste ontwerp,wilde eigenlijk iets anders proberen
I.p.v. ,,de voor gelijkrichting,, met een LT1083 variabele spanningsregelaar,afgeregeld op 9v,
de schakeling te gebruiken die Doede Douma,gebruikt op zijn ,,DDDAC2000,, site,voor zijn nieuwste DAC.
Doede gebruikt deze voor 12v en 5v,het enige verschil is een andere trafo
Zou ik deze schakeling kunnen gebruiken om 9v te produceren?
Zou dat kunnen met een 12v trafo?
Doede,heeft het over 6v verschil tussen in en uit.
Trouwens leuk om te lezen[over die DAC],dat filteren in de digitale voedingen de muziek vlak maakt,daar was ik ook al achter gekomen
Zat even verder te denken over het aan gepaste ontwerp,wilde eigenlijk iets anders proberen
I.p.v. ,,de voor gelijkrichting,, met een LT1083 variabele spanningsregelaar,afgeregeld op 9v,
de schakeling te gebruiken die Doede Douma,gebruikt op zijn ,,DDDAC2000,, site,voor zijn nieuwste DAC.
Doede gebruikt deze voor 12v en 5v,het enige verschil is een andere trafo
Zou ik deze schakeling kunnen gebruiken om 9v te produceren?
Zou dat kunnen met een 12v trafo?
Doede,heeft het over 6v verschil tussen in en uit.
Trouwens leuk om te lezen[over die DAC],dat filteren in de digitale voedingen de muziek vlak maakt,daar was ik ook al achter gekomen
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ondertussen niet veel kunnen luisteren,snotter,snotter en een oor dicht zitten.
Ellendig dat je dan geen klank kunt beoordelen,,,WAT ZEG JE,,ja doof
Maar toch was ik niet helemaal tevreden met de 6N2P-EV SRPP buizen trap.
Dus maar weer aan het bouwen geweest,nu een SRPP met de 6N16 buis.
Printontwerp bijgevoegd................
Moet nog even wachten op de rest van de onderdelen,voordat deze kabouters er in kunnen
Al vast wat foto,s
Ellendig dat je dan geen klank kunt beoordelen,,,WAT ZEG JE,,ja doof
Maar toch was ik niet helemaal tevreden met de 6N2P-EV SRPP buizen trap.
Dus maar weer aan het bouwen geweest,nu een SRPP met de 6N16 buis.
Printontwerp bijgevoegd................
Moet nog even wachten op de rest van de onderdelen,voordat deze kabouters er in kunnen
Al vast wat foto,s
- Bijlagen
-
- printontwerp 6N16 SRPP.doc
- (280 KiB) 76 keer gedownload
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
En ja,de ,,Doede voeding,, krijgt ook al vorm........................ 
Printje 73x160mm
Printje 73x160mm
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
SRPP buizentrap gereed voor inbouw.
Onderop,de gloei voorziening bedraad.
Onderop,de gloei voorziening bedraad.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja,en als er dan ook nog liefelijke klanken uitkomen doe ik het er voor.
Maar ja,eerst maar eens proberen..............
Ondertussen de Doede voeding aan het dac,ontwerp toegevoegd,
Maar ja,eerst maar eens proberen..............
Ondertussen de Doede voeding aan het dac,ontwerp toegevoegd,
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Even een typische beginners vraag,
die printjes, worden die zelf gemaakt? ik lees wel eens iets van etsen, maar voor mij is dit nog niet duidelijk hoe dit nu werkt.
die printjes, worden die zelf gemaakt? ik lees wel eens iets van etsen, maar voor mij is dit nog niet duidelijk hoe dit nu werkt.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja,zelf gemaakt............
Met de strijkmethode.
http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken
Met de strijkmethode.
http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken
Tja,een printje maken met een lichtbak en speciale doorzichtige vellen,geeft op zich een goed resultaat.
Ik doe alles met de strijkmethode,geen lichtbak nodig.............[tot zelfs baantjes van een halve mm
]
Het is even oefenen,maar na een paar keer proberen,werkt het goed en kost een stuk minder
Het probleem met de strijkmethode is meestal dat de print niet goed is ontvet,ja en dan trek je soms de lijntjes er gedeeltelijk af
Schuur je print grondig ,onder de waterkraan, af met waterproof schuurpapier en besteed wat meer tijd aan de randen.
Als alles blinkt,met een nagelborstel met afwasmiddel[puur] afschrobben,afspoelen en met een theedoek drogen.
Tijdens het reinigen de print niet aanraken[vingers zijn vettig] ik trek lab handschoentjes aan.
Dit voorwerk is het halve werk,doe je dit goed,dan is succes verzekerd..............
Als papier gebruik ik de glosy fotopapier van de Action,werkt het aller best,geen duur papier gebruiken,de goedkoopste is de beste.
Dit papier lost namelijk vrij snel,nadat de boel er op is gestreken,in een bak lauw water.
Even een haf uurtje laten weken en trek dan voorzichtig het papier van de print[onder de kraan] even met de nagelborstel er over en etsen maar....................
Na het etsen kun je de baantjes[print inkt,eigenlijk plastic],er af halen met Thinner en een doek,print goed afspoelen,drogen,en evt inspuiten met lak/flux,ik gebruik SK10.
Maak de print wel met een laserprinter bij andere printers werkt het niet.
En een goede print begint bij een goed tekenprogram
Nogmaals,ieder zijn eigen methode ,ik doe het zo
Als de print ontworpen is importeer ik het uiteindelijke resultaat naar een WORD bestand,in WORD kun je namelijk de exacte afmetingen van de print opgeven en het contrast wat verhogen,daarna met dit bestand printen... zoveel je maar wild
Of eerst een papieren printje maken en dan de onderdelen passen op de print,vaak verander je dan nog iets,voordat het op foto papier geprint word.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
De kabouters zitten er in............
Even snel de Anode spanningen gemeten,,180V dat is mooi
Gloei gemeten.keurig 6,3v,
Morgen proberen
Even snel de Anode spanningen gemeten,,180V dat is mooi
Gloei gemeten.keurig 6,3v,
Morgen proberen
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Hij doet het.
Hoe of wat het klinkt weet ik nog niet,,heb nog steeds een oor dicht zitten,,snotter,snotter,,
Gezien mijn katten niet gelijk de kamer uit vluchten,denk ik dat het wel goed komt
Hoe of wat het klinkt weet ik nog niet,,heb nog steeds een oor dicht zitten,,snotter,snotter,,
Gezien mijn katten niet gelijk de kamer uit vluchten,denk ik dat het wel goed komt
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
bedankt voor de uitleg van die printjes.
wij hebben eerdaags een nieuwe printer nodig.
met in het achterhoofd dat ik misschien ook eens een printje wil maken, wat voor printer van max 100 tot 150 € kan ik dan het best nemen?
krijg je met zulke printjes niet last van dat de baantjes niet zo 'goed' zijn afgeschermd (kabels hebben een afscherming)?
wij hebben eerdaags een nieuwe printer nodig.
met in het achterhoofd dat ik misschien ook eens een printje wil maken, wat voor printer van max 100 tot 150 € kan ik dan het best nemen?
krijg je met zulke printjes niet last van dat de baantjes niet zo 'goed' zijn afgeschermd (kabels hebben een afscherming)?
