Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Henkjan »

... dus voor het eerst gehoord, en ik hoorde (helaas door de muziekkeuze wat kort :hide: ) toch zeker een zeer veelbelovend geheel.
idd, zeer veelbelovend. o.a. door combi van drukte in de zaal, mijn speakers die elders gewenst waren heb ik ze maar kort gehoord, maar wat mij t meeste opviel was dat het geluidsbeeld echt groter was dan de speakers, niet er tussen maar levensgroot (of zong Hans toch stiekum zelf en was het geen CD :lol: )
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Henkjan schreef:
... dus voor het eerst gehoord, en ik hoorde (helaas door de muziekkeuze wat kort :hide: ) toch zeker een zeer veelbelovend geheel.
idd, zeer veelbelovend. o.a. door combi van drukte in de zaal, mijn speakers die elders gewenst waren heb ik ze maar kort gehoord, maar wat mij t meeste opviel was dat het geluidsbeeld echt groter was dan de speakers, niet er tussen maar levensgroot (of zong Hans toch stiekum zelf en was het geen CD :lol: )
Dat heb je dan in korte tijd goed gehoord.

En ik zal niet meer meezingen :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door asterduc »

Ik bemerk dit topic nu pas (moet toch terug eens wat meer gaan meelezen).

Prachtig innitiatief Jeroen en Hans.
Hopelijk komt hij ook mee naar Breda zodat we hem daar kunnen beluisteren.

Als ik zelf start met de bouw van een speaker hou ik vanaf het ontwerp reeds rekening met de marketingmogelijkheden en de commercialisering van het systeem, alhoewel het helemaal niet de bedoeling is om ze te gaan verkopen of bouwen voor commerciele doeleinden. Maar dat is voor mij deel van de hobby. Eigenlijk is dat de voortzetting van mijn kinderdroom.

Met dat in gedachte zou ik dan nooit een open baffle systeem ontwerpen omdat het minder goed scoort in dit gebied. Zo is de kast, of baffle beter gezegd, minder elegant. daarbij wordt het eindresultaat ontzettend door de ruimte en de afstelling wordt bepaald.

Als ik jullie kommentaar zo kruislings doorlees krijg ik de indruk dat jullie geen commerciele bedoelingen hebben maar dat er wel mogelijkheid is om op een eventuele vraag in te spelen.
Eigenlijk is het meer een prestigeproject, misschien vergelijkbaar met die eerder genoemde kinderdroom.

In dat opzicht juig ik jullie plan volledig toe en kan ik mij volledig vinden in zowel de techniek als de design van het project. =D>

Ik kijk er alvast naar uit om hem te horen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

asterduc schreef:
Met dat in gedachte zou ik dan nooit een open baffle systeem ontwerpen omdat het minder goed scoort in dit gebied. Zo is de kast, of baffle beter gezegd, minder elegant. daarbij wordt het eindresultaat ontzettend door de ruimte en de afstelling wordt bepaald.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat we jouw ongelijk op al deze punten kunnen aantonen met dit initiatief! Anders zouden we er niet aan begonnen zijn, ook al begint het als een hobbybedrijf. Ik geloof heilig in het potentieel van wat we aan het doen zijn. De markt is klein maar fijn en hele grote aantallen zijn niet nodig om iets commercieel een succes te laten zijn.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door asterduc »

Daudio schreef:
asterduc schreef:
Met dat in gedachte zou ik dan nooit een open baffle systeem ontwerpen omdat het minder goed scoort in dit gebied. Zo is de kast, of baffle beter gezegd, minder elegant. daarbij wordt het eindresultaat ontzettend door de ruimte en de afstelling wordt bepaald.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat we jouw ongelijk op al deze punten kunnen aantonen met dit initiatief! Anders zouden we er niet aan begonnen zijn, ook al begint het als een hobbybedrijf. Ik geloof heilig in het potentieel van wat we aan het doen zijn. De markt is klein maar fijn en hele grote aantallen zijn niet nodig om iets commercieel een succes te laten zijn.
:D je hebt gelijk, be different en geloof in je product.
Ik hoop van harte dat het iets wordt.
Misschien hoor ik straks tot die selekte groep die jullie hebben kunnen overtuigen.

Het moet gezegd, Steinway /Lyngdorf zet ook in op open baffle en ondanks dat die dingen een fortuin kosten worden ze redelijk verkocht.
Nu heeft Lyngdorf technisch wel het voordeel dat hun meet- en afstelsysteem reeds ingebouwd zit in de Lyngdorf versterkers.

Voorzien jullie ook een correctie naar de ruimte toe, of is dat zuiver voor de speaker bedoeld?

Ed.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

We voorzien een correctie naar de ruimte toe, het streven is wel om hier zo min mogelijk van afhankelijk te zijn met het dipool laag. Dus als het even kan liever niet, tenzij er op 1 of 2 specifieke frequenties heel krachtige room modes aanwezig zijn. We kunnen mensen ook het effect laten horen van wat relatief eenvoudige dempingspanelen kunnen doen en op dit gebied zijn tegenwoordig steeds mooiere producten te koop.

P.S. wij kunnen de Lyngdorf aansturing ook leveren, voor mensen die dit dure product willen kopen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Martijn M »

Ed, over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld, maar ik ben het niet met je eens dat een dipool in algemene zin niet goed te marketen zou zijn. Een dipool heeft immers eigenschappen die heel goed 'verkoopbaar' zijn: geen kast dus geen kastkleuring, doordat er geen kast is heb je ook geen reflecties tegen de drivers zelf, een mogelijk constant afstraalgedrag en bij gebruikelijke plaatsing een minder sterke koppeling aan room-modes. Doordat de Daudio dipool semi-actief is, kan de klant de hoeveelheid laag t.o.v. het midhoog betrekkelijk eenvoudig bijregelen om bij de akoestiek en/of smaak aan te passen. Een dipool is bovendien qua concept duidelijk onderscheidend in een markt die wordt gedomineerd door de conventionele boxluidsprekers. Goede boxen zijn er genoeg; ik denk dat je met iets werkelijk anders moet komen om een verschil te maken in deze markt. Daarom denk ik dat Daudio een goede kans maakt om succesvol te worden.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Vanmiddag waren de kasten in Mulitplex klaar. Helaas is het niet gelukt om ze zaterdag al te laten zien.

Gemaakt van Mulitplex CP kwaliteit. Erg mooi en sterk, met enkele noesten. Maar dat is geen probleem omdat we ze spuiten.
Voor diegene die ze blank wil lakken, is er ook een kwaliteit zonder noesten leverbaar. ook is de kast in massief hout (eiken, walnoten enz.) leverbaar. Mooi om te zien hoe ze ze maken op zo'n CNC machine.
Bijlagen
IMG_8774.JPG
IMG_8776.JPG
IMG_8784.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Is het gezichtsbedrog, of is de afmeting van de opening aan de voorzijde een fractie kleiner als bij het prototype.?

Het ziet er inderdaad al heel goed uit, ik ben benieuwd hoe het totaal word. :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Zweitse »

Gaan jullie de RVS profielen ook nog in frezen in de zijpanelen om zo een mooi vlak geheel te creëren. Of kom dat niet uit ten opzichte van het baffle van de mid.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door anonamemouse »

Daudio schreef:
Vanmiddag waren de kasten in Mulitplex klaar. Helaas is het niet gelukt om ze zaterdag al te laten zien.

Gemaakt van Mulitplex CP kwaliteit. Erg mooi en sterk, met enkele noesten. Maar dat is geen probleem omdat we ze spuiten.
Voor diegene die ze blank wil lakken, is er ook een kwaliteit zonder noesten leverbaar. ook is de kast in massief hout (eiken, walnoten enz.) leverbaar. Mooi om te zien hoe ze ze maken op zo'n CNC machine.
Ziet er fantastisch uit!
Berken mulitplex is momenteel mijn materiaal om mee te bouwen, persoonlijk vind ik het mét een paar knoesten erin mooier als wanneer het helemaal zonder is. Het leeft meer. Mooie blanke lak erover en het ziet er echt netjes uit.

Ik ben van plan om op termijn van deze woofers een dipool sub te gaan bouwen, iets dat tot een 100 Hz zal gaan. kan ik dan de maten van deze overnemen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door asterduc »

Da's een forse magneet onder die woofer, amai, of is die gummi rand zo dik!

Is het geen probleem dat de drivers horizontaal moeten?
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

anonamemouse schreef:
Ik ben van plan om op termijn van deze woofers een dipool sub te gaan bouwen, iets dat tot een 100 Hz zal gaan. kan ik dan de maten van deze overnemen?
Je kunt het altijd nabouwen natuurlijk van wat je hier ziet. Op zich is een W-frame een bekende techniek, vrij beschikbaar en ook goed gedocumenteerd door onder andere Linkwitz. De gedetailleerde CAD tekening houden we echter als ons eigendom en is slechts in bezit van degene die de kasten aan ons levert.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

hannesie schreef:
Is het gezichtsbedrog, of is de afmeting van de opening aan de voorzijde een fractie kleiner als bij het prototype.?

Het ziet er inderdaad al heel goed uit, ik ben benieuwd hoe het totaal word. :)
Dat is dan gezichtsbedrog, want de maten kloppen precies. Door de ronde zijkanten en de grotere vlakken en niet zichtbare lijmnaden tov het prototype lijkt de kast kleiner en het gat ook. Maar alle maten kloppen precies.

Wij zijn ook benieuw hoe het totaal wordt. Wel erg leuk om een ontwerp waar we hard aan gewerkt hebben zo te zien ontstaan. O:)
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

asterduc schreef:
Da's een forse magneet onder die woofer, amai, of is die gummi rand zo dik!

Is het geen probleem dat de drivers horizontaal moeten?
Het is een forse magneet, het zijn woofers van 10kg het stuk. De gummi rand slaat nu al wit uit, gaan we wellicht eraf halen dit kan eenvoudig.

Woofers horizontaal zie ik niet als een probleem, de surround is heel stevig en die houdt de relatief lichte conus gemakkelijk op zijn plek.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Ronkel »

asterduc schreef:
Is het geen probleem dat de drivers horizontaal moeten?
De bewegende massa Mms is 173 gram, de compliantie van de ophanging Cms is 0,26 mm/N. De doorhanging X door zwaartekracht is dan X = Mms x G x Cms = 0,173 x 9,81 x 0,26 = 0,44 mm. Gezien de enorme lineaire slag van die dingen geen probleem dus :mrgreen:

Wel matig trouwens dat dat rubber zo wit uitslaat, enig idee hoe dat komt Jeroen?
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zweitse schreef:
Gaan jullie de RVS profielen ook nog in frezen in de zijpanelen om zo een mooi vlak geheel te creëren. Of kom dat niet uit ten opzichte van het baffle van de mid.
Dat is mogelijk, maar dat hebben we bewust niet gedaan.

Ten eerste wordt het model er minder sterk van, ik heb dit namelijk met de interieurarchitect en meubelontwerper besproken, het was een van de detail schetsen. Het huidige model is uit ongeveer zo'n 30 schetsen en tekeningen uitgekozen als de beste optie.
Daarnaast bieden we nu ook de vrijheid aan de bouwer of de klant om de top naar de voorkant of juist precies in het midden te plaatsen. Wij zelf vinden de huidige positie het beste beeld geven. Mid zit hiermee precies in het midden boven de kast en de voorkant van de top 10 cm van de voorkant van de baskast. Naast visueel is het ook voor de filtering de beste optie. Maar je hebt al kunnen lezen in dit topic, dat enkele forum leden de top liever vooraan zien staan.

Maar zoals gezegd, iedereen is vrij om zijn eigen keuzes te maken bij de realisatie. Ingefreed, vooraan, midden enz. Want ondanks het feit dat we er veel aandacht aan besteden, kunnen smaken natuurlijk verschillen. Die vrijheid biedt het ontwerp.

Ik ben benieuwd hoe die van jou er uit gaat zien O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Zweitse »

Ik ben nog zeer tevreden met mijn ScanSpeak Reference Plus speakers, maar wie weet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zweitse schreef:
Ik ben nog zeer tevreden met mijn ScanSpeak Reference Plus speakers, maar wie weet. :mrgreen:
Dan moet je niet komen luisteren, want dan ben je verkocht :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Zweitse »

Ik heb ze gehoord ik Enschede en ben nog niet helemaal om. Nu was de ruimte daar ook niet helemaal perfect voor een demo. :wink:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zweitse schreef:
Ik heb ze gehoord ik Enschede en ben nog niet helemaal om. Nu was de ruimte daar ook niet helemaal perfect voor een demo. :wink:
Je bent van harte welkom om een keer rustig bij mij in Zwolle (lijkt mij voor jou wat dichterbij) of bij Jeroen in Den Hoorn te komen luisteren.

We verwachten over een maand de nieuwe kasten klaar te hebben en de laatste fine tuning aan de versterkers en filters te hebben uitgevoerd. We zullen de vorderingen doorgeven in dit topic.

Door de korte inregeltijd en de lastige en grote ruimte hebben we helaas zaterdag niet alles kunnen laten horen wat erin zit. Thuis krijg ik kippenvel van de details en natuurlijke weergave en de enorme controle en details in het laag. En dat kreeg ik zaterdag niet. Ik ben heel benieuwd of jij met jou muziek net zo van dit systeem kan genieten.

Ook heb ik gemerkt dat deze dipool heel goed reageert op alle wijzigingen. Een Jantzen Silver of Superior Z-Cap klinkt echt anders. En zo kan je het systeem helemaal aan jou wens aanpassen. En dat verschilt ook natuurlijk per ruimte. Echt een dankbare set. O:)
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ronkel schreef:
Wel matig trouwens dat dat rubber zo wit uitslaat, enig idee hoe dat komt?
Ik weet niet hoe het komt. Iemand een idee?

Maar bij de uiteindelijke versie willen we de rubber rand verwijderen. Dan hebben we er ook geen last meer van.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door AatV »

Misschien gek, maar zou het geen talkpoeder kunnen zijn om het rubber soepel te houden.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Is meestal het vulkaniseermiddel (zwavel e.d.) wat langzaam naar buiten migreert. Portier rubbers hebben dit verschijnsel ook wel eens en daar is/was een reinigingsspulletje voor.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Martijn H »

Ik heb toch wat gemist in de tussentijd! Succes met het project! :D

Mag ik weten waarom de baffle voor de mid een opstaand randje heeft aan de achterzijde?
Gesloten