Hangt er van af. De tweeter zit vrij dicht op de bovenrand en de diffractie die je daarvan hebt is tamelijk diffuus (loopt schuin weg die rand t.o.v. de tweeter). Qua breedte zit je met je X-over denk ik dusdanig dat je van de zij-randen geen last hebt en er geen staande golf langs het front kan ontstaan.Henkjan schreef:blijkbaar is ons oor/hersenen minder toch critisch voor diffractie?wouter schreef:Wat me telkens heeft verbaasd (ja gewoon eerlijk) is de klankbeschrijvingen. Die waren steeds heel positief, dus ondanks de andere aanpak en metingen die me niet direct hebben overtuigd is het heel goed gelukt dit af te stemmen .... Blijkbaar gaat dit dus in jou geval gewoon goed![]()
zware 3weg met CSS
Moderator: Beheerdersteam
Re: zware 3weg met CSS
Re: zware 3weg met CSS
In het middengebied heeft deze speaker veel last van diffractie, zie de metingen.
Ik wijt de goede klank aan de drivers en de slim gebouwde kast die interne staande golven goed beperkt.
Ik wijt de goede klank aan de drivers en de slim gebouwde kast die interne staande golven goed beperkt.
Re: zware 3weg met CSS
Veel last? Op welke meting doel je dan? Dat frequentieplotje van de vorige pagina is dermate hobbelig dat je daar geen noemenswaardige diffractie sec uit kunt herleiden.
Maar goed, met mids is de difrractie sowieso al wat diffuser omdat de conus relatief groter is. Wil je daar echt wat over kunnen zeggen moet je toch wat betere metingen doen en CSD/CD plotjes bekijken.
Maar goed, met mids is de difrractie sowieso al wat diffuser omdat de conus relatief groter is. Wil je daar echt wat over kunnen zeggen moet je toch wat betere metingen doen en CSD/CD plotjes bekijken.
Re: zware 3weg met CSS
Over het algemeen is de respons mooi vlak, dit komt mede doordat de tweeter bovenaan de baffle zit wat jij ook al aangaf en de faceplate een beetje hornloading geeft.
Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
De 3-weg is ook prima qua plaatsing. Dieptewerking heb ik in de ruimte van henkjan niet goed kunnen beoordelen, dit was het zwakste punt van mijn eigen klassieke 3-weg.
Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
De 3-weg is ook prima qua plaatsing. Dieptewerking heb ik in de ruimte van henkjan niet goed kunnen beoordelen, dit was het zwakste punt van mijn eigen klassieke 3-weg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
dip in de mid response: bij 0 het sterktst, wat minder bij 15°, weg bij 30°. bij de tweet is de dip minder en is er minder verschil onder hoekenjeroen_d schreef:.... on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, ...
Re: zware 3weg met CSS
Ik herinner me een ouwe discussie over units in de hartlijn van de baffle plaatsen... gewoon off-axis luisteren, denk ik dan. Overigens zijn niet alleen beide zijkanten, maar ook de bovenkant van de baffle ongeveer even ver weg van het hart van de mid. Ik snap wel dat er dan on-axis een interferentiedip ontstaat die ook off-axis maar langzaam verdwijnt. Bij mijn ontwerp rond de ZA14-mid heb ik wat zitten schuiven op de baffle totdat het ding op een plek zat waarbij afstanden tot de rand allemaal verschillend waren. Was wel van belang met die scherpe kantjes. En dan ook de tweeter er nog dichtbij houden, zo kan je aardig zitten puzzelen.jeroen_d schreef:Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
Re: zware 3weg met CSS
Ok op die manier maar ik zou dat dan geen diffractie willen noemen. Diffractie is strikt genomen wanneer de randen op zich als extra straler gaan fungeren. Dit is meer het gevolg van het afstraalgedrag van een relatief brede baffle.jeroen_d schreef:Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
Re: zware 3weg met CSS
Wat je meet is het interferentiepatroon dat de unit en de diffractiebronnen samen produceren.
Re: zware 3weg met CSS
Precies en daarom is dit juist een prima voorbeeld van diffractie. Afstraalgedrag van een brede baffle heeft niets te maken met die dip. Wat is dat trouwens, afstraalgedrag van een brede baffle? Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een bafflestep op een lage frequentie.
Re: zware 3weg met CSS
Ach wat maakt het nou verder uit? Als jij het difractie wilt noemen jeroen en die dip niets te maken wil laten hebben met het afstraal gedrag (kunnen we het nog volgen?) is het mij verder ook best hoor. Die dip zit er er toch wel 
Vraag een paar postings terug was toch hoe kan het zo goed klinken met zoveel diffractie?
Vraag een paar postings terug was toch hoe kan het zo goed klinken met zoveel diffractie?
Re: zware 3weg met CSS
ik zou er toch ook maar eens gewoon een toonfiets langs halen en goed luisteren, volgens die karakteristiek zou het helemaal niet zo goed moeten klinken met een bult rond 1K en daarna nog een dip en dan weer een bult en dan een hele grote dip op 10K. Waarmee is dit gemeten?
Re: zware 3weg met CSS
ja ok.... dat verklaart een hoop. evengoed kun je wel met een toonfiets bepalen hoe erg het in de praktijk nu is.Henkjan schreef:correctrho schreef:Ik denk dat dat enkel de mid is, ongefilterd.
Re: zware 3weg met CSS
Over zwaar gesproken....
die dingen kosten me vanmiddag zowat een hernia...
En dat te bedenken dat HJ ze thuis 2 etages naar boven moet sjouwen.
Maar wat klinken ze ontzettend goed !

En dat te bedenken dat HJ ze thuis 2 etages naar boven moet sjouwen.
Maar wat klinken ze ontzettend goed !
Re: zware 3weg met CSS
Zeker, en de combinatie met jouw Pass versterker was erg fraai!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: zware 3weg met CSS
ik wilde het eigenlijk niet zeggen...maar je hebt wel heel erg gelijk. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
yep, toen de Pass eenmaal was opgewarmd klonk het prachtig, de zwaargewichten konden goed met elkaar overwegWalt schreef:Zeker, en de combinatie met jouw Pass versterker was erg fraai!
hier staan ze gezellig rond het haardvuur:
Re: zware 3weg met CSS
Zeker goede speakers. Het hoog was een klein tikje scherp in de matige ruimte in Enschede, maar verder was de boel heel netjes in balans!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
had ik ook gemerkt. Maar in de "praatkamer" klonken ze weer zoals bedoeld (en zoals bij mij thuis)Ronkel schreef:Zeker goede speakers. Het hoog was een klein tikje scherp in de matige ruimte in Enschede
Re: zware 3weg met CSS
Net nog eens doorgelezen
Sluit mooi aan bij de Faital 3wc10 die ik wil bouwen
Sluit mooi aan bij de Faital 3wc10 die ik wil bouwen
