zware 3weg met CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
Wat me telkens heeft verbaasd (ja gewoon eerlijk) is de klankbeschrijvingen. Die waren steeds heel positief, dus ondanks de andere aanpak en metingen die me niet direct hebben overtuigd is het heel goed gelukt dit af te stemmen .... Blijkbaar gaat dit dus in jou geval gewoon goed :rock:
blijkbaar is ons oor/hersenen minder toch critisch voor diffractie?
Hangt er van af. De tweeter zit vrij dicht op de bovenrand en de diffractie die je daarvan hebt is tamelijk diffuus (loopt schuin weg die rand t.o.v. de tweeter). Qua breedte zit je met je X-over denk ik dusdanig dat je van de zij-randen geen last hebt en er geen staande golf langs het front kan ontstaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

In het middengebied heeft deze speaker veel last van diffractie, zie de metingen.

Ik wijt de goede klank aan de drivers en de slim gebouwde kast die interne staande golven goed beperkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Veel last? Op welke meting doel je dan? Dat frequentieplotje van de vorige pagina is dermate hobbelig dat je daar geen noemenswaardige diffractie sec uit kunt herleiden.

Maar goed, met mids is de difrractie sowieso al wat diffuser omdat de conus relatief groter is. Wil je daar echt wat over kunnen zeggen moet je toch wat betere metingen doen en CSD/CD plotjes bekijken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Over het algemeen is de respons mooi vlak, dit komt mede doordat de tweeter bovenaan de baffle zit wat jij ook al aangaf en de faceplate een beetje hornloading geeft.

Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.

De 3-weg is ook prima qua plaatsing. Dieptewerking heb ik in de ruimte van henkjan niet goed kunnen beoordelen, dit was het zwakste punt van mijn eigen klassieke 3-weg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, ...
dip.jpg
dip in de mid response: bij 0 het sterktst, wat minder bij 15°, weg bij 30°. bij de tweet is de dip minder en is er minder verschil onder hoeken
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
Ik herinner me een ouwe discussie over units in de hartlijn van de baffle plaatsen... gewoon off-axis luisteren, denk ik dan. Overigens zijn niet alleen beide zijkanten, maar ook de bovenkant van de baffle ongeveer even ver weg van het hart van de mid. Ik snap wel dat er dan on-axis een interferentiedip ontstaat die ook off-axis maar langzaam verdwijnt. Bij mijn ontwerp rond de ZA14-mid heb ik wat zitten schuiven op de baffle totdat het ding op een plek zat waarbij afstanden tot de rand allemaal verschillend waren. Was wel van belang met die scherpe kantjes. En dan ook de tweeter er nog dichtbij houden, zo kan je aardig zitten puzzelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Maar net als bij mijn klassieke 3-weg zit er on-axis een flinke dip beneden 2000Hz, zowel in de respons van de mid als van de tweeter. Niet weg te filteren dus. Off-axis verdwijnt deze dip weer.
Ok op die manier maar ik zou dat dan geen diffractie willen noemen. Diffractie is strikt genomen wanneer de randen op zich als extra straler gaan fungeren. Dit is meer het gevolg van het afstraalgedrag van een relatief brede baffle.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door markbakk »

Wat je meet is het interferentiepatroon dat de unit en de diffractiebronnen samen produceren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Precies en daarom is dit juist een prima voorbeeld van diffractie. Afstraalgedrag van een brede baffle heeft niets te maken met die dip. Wat is dat trouwens, afstraalgedrag van een brede baffle? Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een bafflestep op een lage frequentie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Ach wat maakt het nou verder uit? Als jij het difractie wilt noemen jeroen en die dip niets te maken wil laten hebben met het afstraal gedrag (kunnen we het nog volgen?) is het mij verder ook best hoor. Die dip zit er er toch wel :mrgreen:

Vraag een paar postings terug was toch hoe kan het zo goed klinken met zoveel diffractie?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Mr Tube »

ik zou er toch ook maar eens gewoon een toonfiets langs halen en goed luisteren, volgens die karakteristiek zou het helemaal niet zo goed moeten klinken met een bult rond 1K en daarna nog een dip en dan weer een bult en dan een hele grote dip op 10K. Waarmee is dit gemeten?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door rho »

Ik denk dat dat enkel de mid is, ongefilterd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Ik denk dat dat enkel de mid is, ongefilterd.
correct :idea:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Mr Tube »

Henkjan schreef:
rho schreef:
Ik denk dat dat enkel de mid is, ongefilterd.
correct :idea:
ja ok.... dat verklaart een hoop. evengoed kun je wel met een toonfiets bepalen hoe erg het in de praktijk nu is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

Over zwaar gesproken.... :shock: die dingen kosten me vanmiddag zowat een hernia... :lol:
En dat te bedenken dat HJ ze thuis 2 etages naar boven moet sjouwen. :-&

Maar wat klinken ze ontzettend goed ! :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Walt »

Zeker, en de combinatie met jouw Pass versterker was erg fraai!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

ik wilde het eigenlijk niet zeggen...maar je hebt wel heel erg gelijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Zeker, en de combinatie met jouw Pass versterker was erg fraai!
yep, toen de Pass eenmaal was opgewarmd klonk het prachtig, de zwaargewichten konden goed met elkaar overweg

hier staan ze gezellig rond het haardvuur:
sorry voor de crappy foon-pic
sorry voor de crappy foon-pic
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Ronkel »

Zeker goede speakers. Het hoog was een klein tikje scherp in de matige ruimte in Enschede, maar verder was de boel heel netjes in balans!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

Ronkel schreef:
Zeker goede speakers. Het hoog was een klein tikje scherp in de matige ruimte in Enschede
had ik ook gemerkt. Maar in de "praatkamer" klonken ze weer zoals bedoeld (en zoals bij mij thuis) :proost:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Shadow »

Net nog eens doorgelezen :goeie:
Sluit mooi aan bij de Faital 3wc10 die ik wil bouwen :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”