ZBA luisterdag Enschede 2013 - De Foto's en verhalen

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
ds23man
Ook commercieel actief

ZBA luisterdag Enschede 2013 - De Foto's en verhalen

Bericht door ds23man »

:foto:
Zweitse

Re: ZBA luisterdag Enschede 2013 - De Foto's en verhalen

Bericht door Zweitse »

Staan nog vers in mijn geheugen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
Staan nog vers in mijn geheugen :mrgreen:
-kaartje bedoel je? :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Net thuis gekomen van een zeer geslaagde dag.
Helaas geen foto's gemaakt.
Wel weer veel mensen gesproken en mooie digen gehoord.
Barry bedankt voor de organisatie.
Je hebt een mooie ruimte gevonden.

Groetjes George
Dan

Bericht door Dan »

Met de sneeuwbuien is het me gelukt om rond 09.00 uur thuis te komen. Mooie dingen gehoord en gezien. Iedereen bedankt voor de geslaagde middag. Met name George (Kappa7) bedankt voor je Phonocollege :mrgreen:
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Had het ook al in het andere topic gezet helaas ook geen foto's.

Barry hartelijke dank voor het organiseren, en de rest voor de gezelligheid.

Was voor mij de eerste keer dat ik erbij was en vond het zeer geslaagd.
Veel mooie dingen gezien, gehoord en ideeën opgedaan.

Vergelijken vond ik erg lastig doordat elke opstelling geheel anders was maar het was echt geslaagd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb een poging gedaan met mijn telefoon, maar ik krijg de indruk dat het niet om aan te zien is.
En inderdaad stom dat ik niet mijn fototoestel had meegenomen, maar dan nog waren het allemaal flitsfoto's geworden door de donkere kamers en die zijn dan niet zo sfeervol als de werkelijke ruimtes. :mrgreen:
IMG_20130209_151822.jpg
De enige die een beetje herkenbaar is, de rest is bagger.
Ik moet eerst maar eens zien dat ik dat wat beter onder de knie krijg.
Hier is aardig wat Photoshop gepruts toegepast.

Wat verder weer duidelijk aanwezig was, is de ongedwongen sfeer die net als in Beetsterzwaag en Breda het plezierig maakt om naar zo een dag te komen.

Een grap men een grol, respect en waardering voor elkaars materiaal en inspanning, soms van maanden en soms ook een 14 dagen? (Omnicron).
Het feit dat mensen met elkaar dezelfde hobby hebben, en zonder dat er een commerciële sfeer is, die de boel verpest. :goeie:

Nog maar een keer, Bedankt Barry, en als je nu niet zoveel spritsen meer over hebt, die heeft AatV opgegeten en uitgedeeld :rofl:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 09 feb 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

was flinke sneeuw op de weg terug naar t westen, absurd grote plukken BAF kwamen er naar beneden :rofl:

hier wat foto's van m'n foon (ook hier flink door irfanview moeten halen om wat te zien):
Bijlagen
uiteraard met croonsteentjes en plankjesfilter
uiteraard met croonsteentjes en plankjesfilter
goed opletten wat die Jeroen allemaal tovert
goed opletten wat die Jeroen allemaal tovert
en dat zijn ze dan...
en dat zijn ze dan...
gezellig rond het haardvuur
gezellig rond het haardvuur
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het was een mooie dag :) .

Vandaag stond ik zelf hoofdzakelijk in ruimte 1 omdat Kevin (k.p.) en ik daar onze Omnicron demonstreerden. Daarom kan ik eigenlijk bijna alleen maar vertellen over wat ik in die ruimte heb gehoord en heb meegemaakt. 's Ochtends vroeg waren de Omnicrons nog niet klaar. Kevin en twee audiomaatjes zijn in de vroege uurtjes nog erg druk geweest om de laatste werkzaamheden aan de bouw en het solderen van het filter te verrichten. Uiteindelijk stonden we iets na elven dan toch te spelen met de Omnicrons.

Mijn meetapparatuur is voor mij mijn ogen en zonder mijn ogen ben ik blind. Gezien de tijdsdruk heb ik de Omnicrons niet aan een laatste inspectie kunnen onderwerpen alvorens ze voor de leeuwen geworpen werden. Dat betekent dat ik ze niet heb uitvoerig heb kunnen meten om te controleren of ze werken zoals beoogd, maar vanmorgen was ook de eerste keer dat ik de luidsprekers überhaupt hoorde spelen! Dat was toch wel een beetje spannend.

Gelukkig klonken de luidsprekers in mijn oren als geheel heel goed. Kevin en ik hebben pas een week of drie geleden besloten dat we de Omnicron speciaal voor de luisterdag zouden bouwen. We wisten dat we in een grote ruimte zouden staan en we dachten dat juist een omnipool, of in ieder geval een zeer breed afstralende luidspreker, goed zou kunnen presteren in een ruimte van dergelijke afmetingen, mits vrij opgesteld. Naar mijn mening deden ze het inderdaad prima; de klank in z'n geheel vond ik aangenaam groots, het midden en hoog leek me tonaal prima in orde en ik ervoer een mooie dieptewerking. Als je in het midden zat, was ook de plaatsing heel scherp. In het lage middengebied en in het laag klonk het niet helemaal zoals ik had gehoopt en ik was bang dat dit aan de luidspreker te wijten was. Dat het laag niet zo diep door ging wist ik (de afstemfrequentie van de gesloten box ligt rond 50 hz), maar later bleek dat de andere luidsprekers die gedemonstreerd werden last van dezelfde rommeligheid in de laagweergave hadden.

Na de Omnicron was de beurt aan de CSS 3-weg van Henkjan. Deze luidspreker heb ik al eens eerder in Breda mogen beluisteren, waar de luidspreker een algeheel goede indruk op me heeft achter gelaten. Hier vond ik 'm wat minder goed uit de verf komen. Ja, het laag was weer indrukwekkend voor zo'n compacte speaker (hoewel wat terughoudend in vergelijking met dat van de Omnicron en de Daudio luidspreker, waarover meer hieronder), maar het middengebied klonk wat gekleurd en het hoog vond ik wat te nadrukkelijk aanwezig. Later op de dag bleek echter weer eens hoe belangrijk akoestiek kan zijn: in nota bene de koffiekamer klonk de CSS beduidend beter! Toch lastig hoor, het beoordelen van sec een luidspreker in een omgeving die je niet kent.

Ten slotte mochten Hans en Jeroen hun prototype ten gehore brengen. Toen de luidsprekers aangesloten werden, was bijna iedereen die aanwezig was in kamer 1 te vinden. De verwachtigen waren dan ook hooggespannen! Deze dipoolluidspreker kan beschouwd worden als een doorontwikkeling van Jeroens MOB3W. Vorige week maandag heb ik de MOB3W nog bij Jeroen thuis mogen beluisteren en om eerlijk te zijn heeft de klank aldaar een veel betere indruk op mij gemaakt dan wat ik vandaag heb gehoord. Net als bij de Omnicrons ging het hier duidelijk mis in het laag. Jeroen heeft nog even geprobeerd om e.e.a. te corrigeren met de DSP, maar er was te weinig tijd beschikbaar om dat op een goede manier te doen, dus heeft hij de duidelijk matig ingestelde DSP later weer uitgeschakeld. Naar mijn idee (vanaf hier wordt het uiterst subjectief, dus pas op!) ging de overgang tussen de woofers en de middentoner hier niet helemaal lekker. Het middengebied klonk met stemmen soms erg hard en vermoeiend en de hoge geluidsniveaus hielpen bepaald niet om dat beeld te verzachten (het veel te hard zetten van een luidspreker die niet of nauwelijks vervormt is overigens een valkuil waar ik zelf vorig jaar met de Olympus in Almelo ook in ben getrapt - de speaker trekt het prima, maar de akoestiek en de oren iets minder). Het hoog leek vervolgens weer enigszins teruggetrokken, al moet ik zeggen dat het kwalitatief wel erg schoon en gedetailleerd klonk. De plaatsing en dieptewerking waren hier ook een stuk minder goed dan bij Jeroen thuis.

Misschien kom ik wat overdreven kritisch over; kritischer dan de luidsprekers verdienen. Dat ben ik echter omdat ik weet dat dit systeem heel goed moet kunnen klinken. De MOB3W klinkt bij Jeroen thuis ontzettend goed - zijn systeem is zonder twijfel één van de beste systemen die ik ken. Het prototype waar we vandaag naar hebben kunnen luisteren is op papier minstens even goed, zo niet beter. Daarom waren mijn verwachtingen hooggespannen. Die hoge verwachtingen zijn onder deze omstandigheden niet waargemaakt. Je hoorde zeg maar duidelijk dat de nodige kwaliteiten aanwezig waren, maar het kwam er niet helemaal uit zoals ik denk dat het had gekund. Ik denk dat een dipool zich misschien niet zo goed leent voor een opstelling in een ruimte zoals we die vandaag gezien hebben ("horses for courses"), maar ik ben ervan overtuigd dat deze luidspreker na nog een paar kleine filteraanpassingen, in een wat kleinere ruimte met een wat natuurlijkere akoestiek (neem 's een huiskamer ;) ) vele malen beter zal klinken. Ik hoop de luidsprekers binnenkort nog eens onder dergelijke omstandigheden te kunnen beluisteren!

Barry, heel erg bedankt voor alle inspanningen! Ik heb opnieuw, net als vorig jaar, erg genoten en hoop van harte dat je volgend jaar opnieuw een luisterdag wilt organiseren. Het lijkt me al met al nog een hoop geregel, dus mocht het nodig zijn, laat het maar weten en ik help je voor zover op dat moment mogelijk.

:goeie:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn, geen punt hoor die kritiek. Ik ben ik het wel met je eens. Met de DSP werd het laag op de luisterplek in het midden dan wel wat strakker, maar het ging ten koste van de balans als geheel waardoor het midden nog harder doorkwam dan dat het eigenlijk in die ruimte toch al deed (beetje badkamer effect).

De 3-weg van Henkjan in de, nota bene, praatkamer, was een wereld van verschil en speelde weer uitstekend zoals ik hem kende, nadat ik hem aan het begin van de middag in onze luisterruimte vond tegenvallen.

Los hiervan, de luisterdag is zeker weer voor herhaling vatbaar, zeer veel moois gezien. De ruimte die vol stond met allerlei versterker en platenspelers was alleen al een genot om te bekijken!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Beste mensen,

Ook wat mij betreft was het een zeer geslaagde dag. Het bezoekersaantal was boven verwachting, er zijn altijd mensen die wel aanmelden en niet komen, en mensen die niet aanmelden en wel komen. Beide geen punt trouwens hoor :D Ik had niet genoeg aan de 50 naambordjes die ik had ingeslagen, dus laten we zeggen dat er ruim 50 bezoekers zijn geweest. Erg blij mee!

De ruimtes, 2 punten: er was overspraak tussen de ruimtes, meer dan ik gedacht/gehoopt had. De bijpraatkamer is leeg een galmbak, maar met wat mensen erin bleek dit de betere ruimte. Zaterdagavond toen iedereen weer verdwenen was kwam ook de galm weer vrolijk terug, als we weer een luisterdag houden op deze locatie draaien we dit om. Dus de middelste luisterruimte wordt de koffieleutkamer, en de bijpraatkamer wordt een luisterruimte.

2e punt was het licht, het was wel erg sfeervol :mrgreen: hier kunnen we niet zo heel veel aan doen, het zijn biljartruimtes geweest en de lampen die boven de biljarts hingen zijn niet meer aangesloten. Misschien is er nog iets te doen met losse verlichting. Verder vond ik de locatie wel erg geschikt, horeca erbij, goed te bereiken (alhoewel sommigen een omleiding hadden) en parkeren e.d. is ook in orde.

Voor wat het luisteren betreft ben ik 's middags vooral in ruimte 3 geweest, tubes & vinyl. We hebben hier heerlijk plaatjes gedraaid, verschillende luidsprekers geprobeerd en uiteindelijk verschillende phono trapjes geprobeerd. Erg jammer was dat ik m'n eigen (opamp) trapje nog thuis had staan, keurig klaargezet op de koffietafel maar er lag een krant overheen, in de hektiek zaterdagmorgen vergeten.
We hebben het solar phonotrapje van Ronny (koifarm) geprobeerd, buizenvoortrapje van Michiel (sevenup) en de phonodude van George (kappa7). Phonodude kwam hier toch weer als beste uit, met name in dynamiek. Ik vond het duidelijkst hoorbaar bij Grace Jones - La vie en rose met het naar voren komen van de stem, grappig om te horen.

Heb met Marco en TriodeDick gesproken van http://www.audio-creative.nl/ , die er als bezoeker waren. Misschien dat we volgend jaar iets samen kunnen doen, we gaan hierover contact houden.

Rest mij nog alle deelnemers te bedanken die spullen hebben meegenomen, zonder dit is een luisterdag helemaal niet mogelijk, leuk dat jullie weer de moeite hebben genomen. Speciaal nog dank aan de beheerder Rudi. Was ook zijn vrije zaterdag, en je kunt gewoon altijd van hem op aan, helemaal goed.

Dan ga ik nu pogen wat picjes te posten..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Denk dat de picjes te groot zijn, posten gaat niet. Ik maak ze kleiner en doe dan nog een poging, maar dat moet even op een andere pc die boven staat. Ligt nog iemand te pitten, picjes komen er straks aan :mrgreen:
sevenup

Bericht door sevenup »

Allereerst wil ik Barry bedanken voor de perfecte organisatie van deze geslaagde dag.
Voor mij was het een thuiswedstrid (ongeveer 5 minuten rijden :), dus kon ik deze dag niet overslaan)
Ik heb een verscheidenheid aan projecten gezien, van mini monitors to full blown dipoles, en van kleine buizenversterker tot dikke klasse D versterker.

Hieronder een paar impressies:

- In de bijpraat kamer stond het paasproject 2012 van Henkjan lekker te spelen op een TDA2024 ampje (volgens mij van Feraty). Klonk verbazingwekkend goed. Zeer volwassen geluid, vooral close range. Daar is hij natuurlijk ook voor ontworpen.

- Erg leuk vond ik de combinatie van buizen en IC hoofdtelefoonversterker van Koifarm. Duidelijk verschillen te horen tussen de beide. Buizen wat meer relaxed en rond, IC dynamischer en analytischer. De buizen hoofdtelefoon had duidelijk minder vermogen, en heeft een hoofdtelefoon nodig met hoog rendement. Mijn Shure hoofdtelefoon deed het erg goed hierop met genoeg volume.

- Ik heb even meegekeken bij het inmeten en afregelen met minidsp van Lieuwe. Zelf heb ik ook een minidsp gehad, maar was er nooit aan toe gekomen om er wat mee te doen en heb hem toen verkocht. Erg leuk om te zien hoe eea in zijn werk gaat.

- Leuk om te zien en te horen hoe jeroen_d & Hans B met veel passie en harde arbeid een eigen product ontwikkelen. Helaas was het niet mogelijk om de set in de ruimte helemaal goed te krijgen. Het midlaag vond ik nogal aangezet en het hoog iets te terughoudend. Wat mij wel opviel is dat ondanks dat het hoog naar mijn smaak iets te weinig was, het toch gedetailleerd bleef en goed te volgen. Compliment voor de driverkeuze van de AMT tweeter, erg goed. Toch denk ik dat met de inzet van de jongens en genoeg testen/tweaken een zeer, zeer goed systeem te maken is. Ben beniewd hoe ze klinken op de volgende luisterdag :)

- In ruimte 3 stonden 2 HF10 ampjes gebroederlijk naast elkaar. Beide erg mooi afgewerkt en een lust om naar te kijken. Op lager volume klinken ze goed, maar kon merken dat ze op hoger volume minder controle in het laag hadden. De grote ruimtes vroegen duidelijk om veel vermogen. Ik weet zeker dat ze in een normale kamer en lager volume heerlijk zijn om relaxed naar te luisteren. De mono EL84PPP versterkertjes van Kappa7 hadden duidelijk meer vermogen en controle en klonken erg goed. Leuk om te zien dat hij echt een eigen ontwerp heeft gemaakt op de TubeSociety met leuke details in het schema die niet echt allerdaags zijn.

- Bij de draaitafels viel natuurlijk de luchtgelagerde tangentiale arm op. Erg mooi gemaakt en uitstekend geluid. De andere Thorens draaitafels waren speelden trouwens ook gewoon erg goed en ik weet nu dat je daar nooit een miskoop aan kan doen.
De phonodude was voor mij de duidelijke winnaar bij de phono preamps, nu weet ik dat ik mijn voorversterkertje hiernaar om moet bouwen.

Na de tijd nog een biertje gedronken en wat gegeten bij de griek, en 5 minuten later weer thuis :)

Hopelijk is er volgend jaar weer een ZBA luisterdag Enschede.
Bijlagen
DSC_0083.jpg
DSC_0084.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Ook van mijn kant dank aan Barry voor de organisatie! Het is een mooie lokatie.
Het klinkt misschien raar maar de grootste verrassing vond ik de LVBS die in ruimte 2 stond te spelen. Verbazingwekkend goed zeker als je het budget meeneemt.
Ook de 3-weg van Henk Jan met de Pass Labs en mijn dacje in de koffiekamer klonk erg goed.
Ik zou graag de daudio dipool nog eens horen in een geschikte ruimte, er zit erg veel potentie in!
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

Hallo allemaal,

Wat een leuke dag, met zoveel gepassioneerde audio zelfbouwers. Wat hebben we toch een leuke hobby! En wat een prachtige dingen heb ik gezien. Bijvoorbeeld de mooie draaitafel arm op lucht! En gehoord. En wat een verschil kan een ruimte uitmaken, dat hoorde je goed bij de set van Henkjan.

Helaas hebben we het in de korte tijd en ivm de ruimte niet voor elkaar gekregen om de daudio dipool zo goed te laten klinken, als ze nu weer doen in mijn woonkamer. Bedankt voor alle belangstelling en positieve opbouwende adviezen. Als we over enkele weken uitontwikkeld zijn, moet je maar eens komen luisteren wat het systeem echt kan.

En Barry, bedankt voor de goede organisatie!

Ik ga weer verder luisteren en lezen op het forum :)

Groet, Hans
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik vond ook dat mijn HF10 op hoger volume wat achter bleef.
En idd de ruimte vroeg veel meer vermogen.
Kun je nagaan dat de omgeving zoveel invloed kan hebben.
Bij mij in de woonkamer speelt het totaal anders.
De volgende keer neem ik mijn 6CA7 versterker mee.
De platenspeler en phonodude van George was echt een topper.
Vooral met Yellow. Dat was geweldig om te horen.
Je kon echt horen dat de monoblokjes van George meer power hadden.

Ik vond de HF10 van Sander absoluut niet verkeerd klinken.
En de kubus van AatV was ook geweldig.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Foto's!
Bijlagen
IMG_0135.jpg
IMG_0139.jpg
IMG_0141.jpg
IMG_0142.jpg
IMG_0143.jpg
IMG_0145.jpg
IMG_0148.jpg
IMG_0149.jpg
IMG_0150.jpg
IMG_0152.jpg
IMG_0153.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En nog wat foto's...
Bijlagen
IMG_0157.jpg
IMG_0159.jpg
IMG_0160.jpg
IMG_0162.jpg
IMG_0164.jpg
IMG_0166.jpg
IMG_0169.jpg
IMG_0174.jpg
IMG_0175.jpg
IMG_0179.jpg
IMG_0181.jpg
IMG_0182.jpg
IMG_0184.jpg
IMG_0187.jpg
IMG_0190.jpg
IMG_0191.jpg
IMG_0192.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Denk dat de picjes te groot zijn, posten gaat niet. Ik maak ze kleiner en doe dan nog een poging, maar dat moet even op een andere pc die boven staat. Ligt nog iemand te pitten, picjes komen er straks aan :mrgreen:
http://imageresizer.codeplex.com/
Klein, krachtig, en gratis...
sevenup

Bericht door sevenup »

ik moet mijn versterker wel eens goed schoonmaken. lijkt wel of ze in de sneeuw hebben gestaan:)
Neok

Bericht door Neok »

Ziet er leuk uit! Bij de squeezebox setup met (denk ik) een tripath ampje zie ik ook een lite ah dac, is die van jou koifarm? Is deze gemod?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Neok schreef:
Ziet er leuk uit! Bij de squeezebox setup met (denk ik) een tripath ampje zie ik ook een lite ah dac, is die van jou koifarm? Is deze gemod?
Die is van mij. :lol:

Ik noem hem "de wolf in schaapskleren". :goeie:

Ik heb inderdaad de AH lite dac gemod en gemold, 8x TDA1543 NOS. 8-[
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=15863

Omdat het kastje er toch was, en ik mijn HK-DAC op een plankje had staan, heb ik hem maar met de voeding van Pjotr en de HK print in dit kastje gewurmd.

Het resultaat is dan weer verrassend, want de eerste uitvoering had nog al wat vervorming.
Neok

Bericht door Neok »

Aha, leuk! In de lite ah dac zit standard inderdaad een error die vervorming tot gevolg heeft. Niets wat een ander weerstandje niet kan oplossen :)

Als ik er een keer bij ben neem ik mijn gemodde lite ah dac wel mee (andere output weerstandjes + bijpass opamps).
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Neok schreef:
Aha, leuk! In de lite ah dac zit standard inderdaad een error die vervorming tot gevolg heeft. Niets wat een ander weerstandje niet kan oplossen :)

Als ik er een keer bij ben neem ik mijn gemodde lite ah dac wel mee (andere output weerstandjes + bijpass opamps).
Het verhaal komt mij bekend voor. :D
Ik heb ook nog wat met Mundorf condensatoren geprobeerd en andere opamps. 604 als ik het mij goed herinner.
BertDB

Bericht door BertDB »

Veel te zien blijkbaar !
Ook een aantal dingen die ik niet herken van het forum (die ELV - boombox is wel fijn gemaakt!) :rock:
Ik zit nu nog eens te kijken naar die binnenkant van je versterker Ray, echt chic ! :kwijl:
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”