Mission - Save the Mission - Continues!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Heb je een linkje dan naar wikimiki, dat wil ik wel even lezen, maar kan het niet zo vinden.

Wat een filter betreft heb ik daar hele andere ervaringen in.
Ik zie zelfs dat dat bij mijn mission er zelfs ceramische weerstanden in zitten en ook rustig bipolaire condensatoren, dat klinkt echt slecht.
Ik heb het filter ook eens vervangen van een kef maar het was echt niet te geloven wat dat voor een effect had, maar dat heb ik al vaker verteld.
Je zou dat eens moeten horen, dan ben je direct overtuigt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Dat is knap, als ik 'BNS 200' bij de zoekfunctie intyp krijg ik alleen maar verwijzingen naar dat topic :rofl:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=16886

Het was trouwens 'mikekiwi' zie ik nu.

Mocht je er zin in hebben, 1 paar van mijn Mission 707 is te koop. Zit alleen geen enkele weerstand in :lol:
Mission 707 015 paint.JPG
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Mijn gedachtes zaten al ergens anders, het sprak niet voor zich dat het op dit forum was, door die wiki naam zoals wikipedia, leaks ed.
Maar ja, ik dacht ook dat je een mission ontwerper bedoelde, al die namen zeggen mij 1 2 3 ook niks :rofl:

Wat een gedoe weer met die BNS 200 speaker, het lijkt er eerder op dat die woofer voor een 3 weg eerder is, scheidings frequentie vanaf 1 khz, dat gaat die tweeter nooit corrigeren dat gat.
Dacht ik.

Ik heb geen belang bij mission trouwens, zijn mij wat te oud, ik wil eerst even met mijn eigen aan de gang en eens kijken hoe de boel kan gaan klinken.
Weet je ook trouwens of mission veel drivers gebruikt van andere bedrijven ? maken ze ook hun eigen drivers ed ?
Anders heeft het ook geen zin om mij te verdiepen in mission zelf als ze hun eigen drivers toch niet maken.

Het filter ziet er in mijn ogen wel erg uit hoor, ik zie liever wat degelijke mundorfs, en tenminste 1 dikke folie spoel. :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Wat een gedoe weer met die BNS 200 speaker, het lijkt er eerder op dat die woofer voor een 3 weg eerder is, scheidings frequentie vanaf 1 khz, dat gaat die tweeter nooit corrigeren dat gat.
Dacht ik.

Weet je ook trouwens of mission veel drivers gebruikt van andere bedrijven ? maken ze ook hun eigen drivers ed ?
Anders heeft het ook geen zin om mij te verdiepen in mission zelf als ze hun eigen drivers toch niet maken.
Nou, mooie boel als je een 10cm Seas H149 als 3-weg woofer gaat inzetten :rofl: Is een van de mooiste (laag)middentoners uit die tijd. En nu nog steeds verkrijgbaar met ronde korf als Seas CA12RCY - H1152. Maar wellicht dat de 1,7mH in jouw ogen wat te fors filtert... :wink:

En Mission maakt tegenwoordig luidsprekers maar deed dat voorheen niet. Mission luidsprekers kun je gewoon bij Rumoh bestellen maar ik zou juist alleen interesse hebben in de tijd van daarvoor. Tot ca. jaren 90 gebruikten ze Seas, Vifa en Audax. De Vifa C20WH in de Mission 707 is een zeer goede laagmiddentoner bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Ik zij dat omdat de frequentie curve van die mid.low driver bij 1hz fors daalt, met een scheidings frequentie van 2.5khz en zeker 5 khz krijg je dan een mooi dal na 1khz, vandaar.
Maar ja, het schijnt wel mee te vallen 2,5 db maar, al had ik een lichtere weerstand daarom gebruikt.
Die piek rond de 15khz is minder erg, die komt dan hoger te liggen, voor een lekker crisp geluid :wink:
Maar ja ik zie door al die grafieken het bos al niet meer, laat ik maar mooi ophouden.

Je prefereert de oude missions zeker omdat je dan beter aan drivers kan komen zeker, of vind je ze minder klinken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

De Mission 707 is gewoon een prettige luidspreker. De 761 is ook een fijne neutrale luidspreker met ietwat warme afstemming - niet te veel hoog zoals veel luidsprekers in die tijd.

Een Mission 750LE maakt het flink forse luidsprekers nog lastig, dat is echt een leuk ding! En in 30 mm MDF worden compacte luidsprekers tegenwoordig niet meer gemaakt :wink:

Maar het is tijdelijk hoor, volgend jaar ben ik vast druk met andere merken :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

En we gaan vrolijk verder :D
Bijlagen
Mission 780 line up 018 paint.JPG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door satefan »

Blijft een erg mooi ontwerp!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Henkjan »

nog even en je hebt er meer dan Asterduc Gazelles heeft :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
En we gaan vrolijk verder :D
Deze meneer heeft ook verschillende http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Ik vraag me af wat er fout ging in de fabriek want ik meen dat jij ook 2 verschillende soorten had overgenomen .
Bijlagen
$(KGrHqZHJEUFDJ07TgPJBQ2,8eZLY!~~60_84.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Dat krijg je als ondanks advies mensen alleen de defecte woofer vervangen ipv beide. Vroeg of laat is de andere ook aan de beurt :wink:

Meer werk voor mij :lol:

Staat nog meer op MP en diegene vermeldt dat de woofers ongeveer 120,- per paar zijn en bij TES verkrijgbaar. Ondanks dat ik heb gemaild dat dit niet meer mogelijk is blijft diegene het met dezelfde tekst aanbieden. Bewust misleiden vind ik niet chique :-&
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Henkjan »

melden bij MP, wordt naar geluisterd
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Ondanks dat ik heb gemaild dat dit niet meer mogelijk is blijft diegene het met dezelfde tekst aanbieden. Bewust misleiden vind ik niet chique :-&
Ik heb er een mailtje aan gewaagd en ze schijnen toch nog vervangers te verkopen:
Tes Audio schreef:
Inderdaad is dat het geval. We helpen 78 serie bezitters als importeur van Mission.

De kosten voor twee nieuwe 780 remplace woofers bedragen inclusief verzendkosten en 21% btw € 112,53
De onderdelen zijn bij ons op voorraad.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Vandaag even contact gehad met Tes Audio. Het is me een raadsel hoe ik er bij gekomen ben dat ze er niet meer zijn, maar ik twijfelde er niet aan. Ik heb mijn advertentie tekst op MP direct maar aangepast.

In het gesprek kwam naar voren dat ze toch graag service wilden verlenen aan klanten die de originele woofers gereviseerd wilden hebben, dus die geen ander type als replacement wilden. Ze hadden namelijk eerder de originele types ook voor service op voorraad, en die waren inderdaad op gegaan.

Dus SARK, bedankt voor de correctie!
joostd
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 12:44

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door joostd »

Ik heb dit onderwerp met intresse gevolgt, ik heb zelf ook een aantal 780's (4 stuks)
Zou je kunnen aangeven welke wijzigingen je uitvoerd mbt het filter?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Hieronder een plaatje met en zonder LCR, blijkbaar dus wel effectief op 5 kHz:
mission 780 lcr.PNG
Volgens mij is blauw zonder LCR - werkt duidelijk anders, lijkt beter maar dat moet bevestigd worden door meer metingen en onder diverse hoeken horizontaal en vertikaal. En ook met luisteren, maar alles wordt duidelijker als ik een orignele woofer aan het filter hang verwacht ik...

Beetje lastig dat ik niet meer weet welke wat is... maar blauw lijkt me zonder LCR. Als dit met is, dan werkt de LCR als BSC (compensatie voor stap in de spl respons, de invloed van het kastfront)
Plaats reactie