Het "Open luidspreker" topic

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rekenaar
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 09 aug 2010, 22:26
Locatie: Best

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door rekenaar »

Lang geleden heb ik eens een Karlson kast gemaakt volgens de tekening uit een boekje van de Muiderkring voor een 20cm breedband luidspreker die uit een oude Philips TV kwam.
Aangesloten op een cassette speler was het t.o.v. de 5cm luidspreker in de cassette speler een grote vooruitgang.
Later toen ik wat meer verstand kreeg van luidsprekerbouw heb ik de impedantie curve eens opgemeten. Dat was echt een berglandschap, eenvoudig verklaarbaar uit het feit dat een Karlson kast eigenlijk een dubbele basreflex kast is waarbij zowel de luidspreker aan de voorkant alswel de poort van de basreflex in een transmissielijn met een exponentiele spleet uitkomen. Voor serieuze audio zal ik zoiets nooit meer maken er is geen theorie voorhanden die een Karlson kast beschrijft dus alles moet proefondervindelijk uitgeknobbeld worden en dat met veel meer variabelen als een basreflexkast. De systemen voor 15inch luidsprekers zijn op de meeste kermissen wel te beluisteren :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

zo, omdat het geluid van de PC van m'n moeder nu via haar Denon setje (met Sputniks) loopt, zijn haar oude PC speakertjes ter beschikking van dit topic gesteld.
de spec.jpg
de specs zijn indrukwekkend, 20-20kHz, en het is zelfs een 2weg zo lezen we achterop de kastjes

dan open die dingen:
de kast.jpg
tja, de gebruikelijke dunwandige plastic lege kast. wel een (aan een kant) nette trompetpoort.

en wat voor wonderdrivers zijn er dan toegepast om die spec te halen:
de drivers.jpg
mmm, dat lijken toch verdacht 5*9cm breedbandertjes van €0.75 per stuk... waar is die andere gebleven? het was toch een 2weg?

dan moet er haast wel een enorme toverdoos aan amp en processing in zitten, eens zien:
de amp (1).jpg
de amp (2).jpg
mmm, dat is toch een vrij simpel ding... eens kijken hoe t aangesloten zit... huh, de speaker aansluitingen zitten met elkaar in serie doorverbonden :? hoe zit de ingang dan... tja, L en R met een weerstandje komen op de zelfde baan uit.. is t ding dus nog mono ook :roll:

al met al, de moeite van t bewaren niet waard lijkt me (ik had gehoopt t ampje voor een andere PC speaker te kunnen gebruiken) Het meest verbazingwekkende is nog wel het flagrante liegen in de specs... dat 20-20k valt nog een draai aan te geven (het kan een inputsignaal van 20-20kHz aan), maar dat 2weg.... is eigenlijk gewoon oplichting.

naja, mss zijn die speakertjes nog als mid (bv in de auto) toe te passen. kan iemand nog wat met dat trafotje?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door mischa72 »

Volgens mij heb ik ook nog een stapel van die speakers liggen. Philips gebruikte ze een jaar of 10 geleden nog in zijn TV's.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Prima tv speakertjes idd.
Heb er ook nog een stel van :)

ZBA line array bouwen ofzo :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door hannesie »

Ik heb er ook net 2 uit een pc setje gehaald, (Compaq) lijkt er sprekend op. :D
Zat met een passief woofertje in een kastje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Akai ST-200

Bericht door Henkjan »

Ik had al een tijd lang (zo'n 20 jaar :oops: ) een paar Akai ST-200 ongebruikt liggen. geen idee eigenlijk waarom ik die bewaard heb, want los van dat t nooit toppertjes waren, zat er ondertussen ook een kraak in van de potmeters in t filter. dus tijd om ze aan dit topic toe te voegen :mrgreen:

Het gaat dus om deze ouwe baasjes:
IMAG0141.jpg
typeplaatje:
IMAG0143.jpg
en met t grilletje er af, zien ze er dus zo uit:
IMAG0142.jpg
idd, een 3 weg. gesloten kasten die redelijk degelijk aanvoelen. en waarom dat rare plastic ding voor die woofer zit weet ik ook niet.

tijd om te openen dan maar. eerst maar eens de achterkant los, en zien wat er allemaal op t filter zit:
IMAG0144.jpg
mooie metalen plaat waar t op gemonteerd zit, die grote spoelen hebben leuke niet standaard waarden (4.5mH bv), de caps zijn gewone elko's. ik zal later wel eens het schema uitpluizen

de kast is helemaal vol gestopt met glaswol (gelukkig stofmasker en -zuiger bij de hand), dat maar eens uit de kast gehaald, en de drivers los geschroefd. de mid en tweet zijn beide mooi degelijk opgebouwd, met nette glanzende metalen ring aan de voorkant en uiteraard gesloten achterkant; deze zatten met M3 boutjes vast in de kast. De woofer is een gewone geperst stalen korf.

dan de kast zelf:
IMAG0145.jpg
het lijkt wel zelfbouw :lol: en dat is positief bedoeld. de kast is 17mm dik, de baffle is 15mm met een 8mm versteviging bij de woofer. alle hoekverbindingen zijn flink verstevigd, en er is ook nog een goede brace toegepast. dat gebben we wel eens slechter gezien.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
:? hoe zit de ingang dan... tja, L en R met een weerstandje komen op de zelfde baan uit.. is t ding dus nog mono ook :roll:
Nou ehm ground zit toch gewoon aan elkaar?
Dat is bij heel veel versterkers zo :P
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Olaf Analogue »

@ Henkjan

Ik ben ook wel benieuwd hoe de drivers er uitzien van die Akai's, ik moet zeggen dat het filter en de kast er heel niet verkeerd uitzien voor de niet dure fabrieks luidsprekers.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

ik maak later nog wel een foto. goedkoop zullen deze niet geweest zijn overigens, m'n pa heeft ze ergens jaren 70 nieuw gekocht, samen met die Marantz 2230 receiver die ik nu in de woonkamer heb.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

IMAG0146.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door hannesie »

Lekker Sepia :D sfeertje
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Koss »

Voor een vriend moet ik wat drivers vervangen, een mooie gelegenheid om wat foto's te maken voor dit topic.

Het gaat om de Mission 870, deze heeft bogen aan de binnenkant gefreesd om reflecties tegen te gaan. (zie je op de laatste twee foto's)
IMG_1483.png
IMG_1484.png
IMG_1480.png
IMG_1481.png
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door meiborg »

Das potverdorrie een mooi kastje! Wie had dat gedacht, hippe gefreesde golfjes aan de binnenkant?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door dre »

Koss schreef:
Voor een vriend moet ik wat drivers vervangen, een mooie gelegenheid om wat foto's te maken voor dit topic.

Het gaat om de Mission 870, deze heeft bogen aan de binnenkant gefreesd om reflecties tegen te gaan. (zie je op de laatste twee foto's)
IMG_1483.png
IMG_1484.png
IMG_1480.png
IMG_1481.png
de orginele drivers zijn bij de importeur niet eens zo duur! :wink:
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Koss »

@meiborg: ja dat dacht ik ook, heeft iemand hier meer gegevens over wat voor effect het heeft?
Ben wel benieuwd, ze zullen het niet zomaar doen.

@dre: Was dat sarcastisch? :)
Ik ben namelijk nog op zoek naar vervangende drivers en zo te horen heb jij daar meer ervaring mee :)

Groetn
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door dre »

nee,geen onzin!
ik heb laatst ook 2 drivers besteld(volgens mij dezelfde) en ik was iets van €90 incl verzenden kwijt.
daar kun je geen andere drivers voor kopen en een filter aanpassen.

http://www.tesaudio.nl/contact.html

hier het adres!
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Koss »

Held! :) :rock:

Via de mission.co.uk site word je namelijk niet wijzer.
Het mailadres wat op de site staat voor service werkt niet en het mail formulier ook niet :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door dre »

graag gedaan! :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

heb ze in de verkoop, en ook even open geschroefd natuurlijk:

fisher speakers gesloten ontwerp. mooie 14cm valkmembraan unit erin (aluminium)

Oud, maar best Fancy, driver zou zo in een modern jasje gegoten kunnen worden!
Bijlagen
DSCF6626.JPG
DSCF6628.JPG
DSCF6629.JPG
DSCF6630.JPG
DSCF6631.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Een leuke verzameling hier te vinden:

https://picasaweb.google.com/104199986609528189056
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door feraty »

een van de satellieten van m'n Klipsch HDT500 8)

Eerste foto het Horn tweetertje
Tweede foto 2,5" woofertje
Derde foto het filter met een 320uF condensator :shock: ( kantel frequentie volgens het web is 4500 Hz )

Misschien een GHP condensator?
Bijlagen
DSC00018.jpg
DSC00019.jpg
DSC00020.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door b_force »

cheapo highpass filtertje waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Technics SB-F1
Bijlagen
technics 6.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door nxs77 »

Wow plastic fantastic..
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door SARK »

nxs77 schreef:
Wow plastic fantastic..
Als je op die Technics kasten doelt dan moet ik je teleurstellen ... volledige alu kasten :wink:
Plaats reactie