Luidsprekers ontmaskerd !
Moderator: Beheerdersteam
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Het is maar net hoe je rekent Ed: Arbeidsloon, afschrijving machines, overhead (secretaresse, managers, gebouwkosten e.d,), omzet en netto winst. Normaal is ongeveer 3x - 5x de inkoopsprijs voor kwalitatief hoogwaardige duurzame producten.
Als ZZP'er kun je natuurlijk goedkoper werken dan als groot bedrijf.
Als ZZP'er kun je natuurlijk goedkoper werken dan als groot bedrijf.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Goedkoper?
Lijkt me niet, aangezien de aantallen vaak veel lager zijn.
Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument.
Een "high-end luidspreker" zou misschien best goedkoper kunnen, maar als je nog maar de helft kost van de concurrent, gelooft niemand dat het goed spul is.
Hoewel sommige markten wel heel raar in elkaar zitten.
Een vriend van me ontwikkeld gehoorapparaten die voor nog geen 2 - 10 euro per stuk de deur uitgaan (dat is dus incl winst etc voor het bedrijf).
Aan het einde van de gehele rit rekent de audicien er dik 1000-1500 euro voor.
Lijkt me niet, aangezien de aantallen vaak veel lager zijn.
Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument.
Een "high-end luidspreker" zou misschien best goedkoper kunnen, maar als je nog maar de helft kost van de concurrent, gelooft niemand dat het goed spul is.
Hoewel sommige markten wel heel raar in elkaar zitten.
Een vriend van me ontwikkeld gehoorapparaten die voor nog geen 2 - 10 euro per stuk de deur uitgaan (dat is dus incl winst etc voor het bedrijf).
Aan het einde van de gehele rit rekent de audicien er dik 1000-1500 euro voor.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
hè? een techneut die marketing begrijptb_force schreef:Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Begrijpen niet, maar ik weet dat het wel zo is.Henkjan schreef:hè? een techneut die marketing begrijptb_force schreef:Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument...
Het verbaast mij nog meer dat de gemiddelde koper dit absoluut NIET wil geloven/accepteren.
Kennelijk willen mensen niet toegeven dat ze gewoon eigenlijk uitgemolken worden
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
mij berekening was uiteraard geen nauwkeurige kost calculatie, maar ik gebruik "parts x Pie" steeds als snelle schatting om te kijken of iets onder of overprijst is.Pjotr schreef:Het is maar net hoe je rekent Ed: Arbeidsloon, afschrijving machines, overhead (secretaresse, managers, gebouwkosten e.d,), omzet en netto winst. Normaal is ongeveer 3x - 5x de inkoopsprijs voor kwalitatief hoogwaardige duurzame producten.
Of je als DIYer altijd goedkoper af bent weet ik niet.
Vroeger toen ik nog gitaren bouwde (ondertussen al heel lang geleden) vertelde ik mijn potentiele klanten dat hun geld bij mij (als kleine bouwer) voor 95% gebruikt werd om een instrument te bouwen en voor 5% om het verkocht te krijgen.
Bij de grootfabrikanten mochten ze al bij zijn als er voor meer dan 10% instrument in zat.
... ook dat verhaal was marketing natuurlijk
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Het zullen ook wel de dure reclame budgetten zijn die dan de boel de das om doen.
Als je niet met veel bijzondere teksten en woorden omschrijft wat je wel niet voor een bijzonder en onbegrijpelijk goed product je hebt, kopen de mensen het ook niet.
Juist als het er zwart op wit staat dat het extreem goed is, willen de mensen het ook nog wel geloven, en die reclame taal voor waarheid aanzien.
Ik maak ze wel mee dat ze de reclame folder bijna citeren.
En een reclame bureau die dat kan, kost een beetje €€€.
Het is dan ook wel eens leuk om te kijken waar soms de restpartijen blijven van de productie.
Correct Rotterdam heeft er een kelder vol mee.
Als je niet met veel bijzondere teksten en woorden omschrijft wat je wel niet voor een bijzonder en onbegrijpelijk goed product je hebt, kopen de mensen het ook niet.
Juist als het er zwart op wit staat dat het extreem goed is, willen de mensen het ook nog wel geloven, en die reclame taal voor waarheid aanzien.
Ik maak ze wel mee dat ze de reclame folder bijna citeren.
En een reclame bureau die dat kan, kost een beetje €€€.
Het is dan ook wel eens leuk om te kijken waar soms de restpartijen blijven van de productie.
Correct Rotterdam heeft er een kelder vol mee.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Ik denk dat ik weer een fabrieks speaker met een tangband? heb gespot:
Audium Comp 5


Audium Comp 5


- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
De woofer is een 6x9" model blijkbaar.
(lijkt niet op de 6x9 van tangband)

de breedbander een 3"
Filtertje is met MKT's uitgerust voor het lage crossoverpunt.

(lijkt niet op de 6x9 van tangband)

de breedbander een 3"
Filtertje is met MKT's uitgerust voor het lage crossoverpunt.

Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Gewoon een visaton w130s en tangband tweetertje? Whathifi vindt ze geweldig in ieder geval. Deze kost 580 euro. Ze hebben ook een tweede model met monacor tweeter, en daar vragen ze 820 voor
.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
EB acoustics dus.
Centre:

Hier wordt veel duidelijk. o.a. visaton verhaaltje.
http://theartofsound.net/forum/showthre ... 349&page=1
eBrichard lijkt er veel van te weten.
quote:
The bass unit is from Visaton. Good capable unit and ideal for the size of cabinet. It is unmodified.
Centre:

Hier wordt veel duidelijk. o.a. visaton verhaaltje.
http://theartofsound.net/forum/showthre ... 349&page=1
eBrichard lijkt er veel van te weten.
quote:
The bass unit is from Visaton. Good capable unit and ideal for the size of cabinet. It is unmodified.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Amphion Krypton
http://www.6moons.com/audioreviews/amphion6/4.html
met custom SEAS CA22RNY, zie foto en sticker op de magneet.
In de review schrijven ze dat deze driver in huis bij Amphion gemaakt wordt, dat zal dan toch hoogstens de conus zijn die dan bij SEAS in een aparte batch gebruikt wordt.
http://www.6moons.com/audioreviews/amphion6/4.html
met custom SEAS CA22RNY, zie foto en sticker op de magneet.
In de review schrijven ze dat deze driver in huis bij Amphion gemaakt wordt, dat zal dan toch hoogstens de conus zijn die dan bij SEAS in een aparte batch gebruikt wordt.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Jups:
"Amphion manufactures its midrange diaphragms in-house and their distinctive yellowish color also exhibits corrugated ridges known from professional stage speakers and designs from the 50s and 60s. These concentric ripples are created on a specially built machine to improve response at lower frequencies."
"Amphion manufactures its midrange diaphragms in-house and their distinctive yellowish color also exhibits corrugated ridges known from professional stage speakers and designs from the 50s and 60s. These concentric ripples are created on a specially built machine to improve response at lower frequencies."
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Vond de units behoorlijk groot ogen, en het blijken dus ook 8" units te zijn.
Krijgen ze door de waveguide dat gekoppeld aan de 1" tweeter?
(ook niet héél veel demping zie ik in de kasten)
Krijgen ze door de waveguide dat gekoppeld aan de 1" tweeter?
(ook niet héél veel demping zie ik in de kasten)
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Ook leuk om te zien dat die Amphion binnen in de kast een driehoek gebruik voor de middentoners:
"The midrange driver chambers developed by Amphion form triangular-shaped cavities tapered towards the rear."
zij kwamen waarschijnlijk tot dezelfde conclusie als Edo bij het midkast vergelijk hier op het forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5671
"The midrange driver chambers developed by Amphion form triangular-shaped cavities tapered towards the rear."
zij kwamen waarschijnlijk tot dezelfde conclusie als Edo bij het midkast vergelijk hier op het forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5671
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Nog eens even goed gekeken, volgens mij is dit in het midbereik een open baffle. Vandaar 2x8". En daarom zal de fabrikant ook wel andere (zwaardere) conussen hebben gemonteerd. Op zich wel een interessante ontwerp. Maar zulke conustypen zijn normaal gezien vooral interessant voor PA.
De bas BTW is volgens mij gewoon een XLS10. Toch?
De bas BTW is volgens mij gewoon een XLS10. Toch?
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
De zijkanten van de midkasten zijn geperforeerd en iets gedempt, dus ergens halfweg gesloten en open, a-periodische kast.markbakk schreef:Nog eens even goed gekeken, volgens mij is dit in het midbereik een open baffle. Vandaar 2x8". En daarom zal de fabrikant ook wel andere (zwaardere) conussen hebben gemonteerd. Op zich wel een interessante ontwerp. Maar zulke conustypen zijn normaal gezien vooral interessant voor PA.
De bas BTW is volgens mij gewoon een XLS10. Toch?
Ze schrijven iets over afwijkend afstraal gedrag dat beter past in de doorgaans kleinere finse woonkamer, op zich weer een vreemd ontwerp besluit omdat elders schrijven dat deze speaker toch eerder voor de export is gezien wat de finse markt wil betalen voor een stel speakers.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Met een dergelijke constructie ga je eerder richting cardioide.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Meer richting open. Die dot demping doet natuurlijk wel wat, maar per saldo zal dat ontwerp in het midbereik een dipool- of hypercardioïde karakteristiek hebben. Aperiodisch of niet. In het midhoog dan weer gewoon een (vrij directionele) monopool, net als in het laag. Sommige ontwerpers weten ook niet wat ze willen... Ik vind overigens dat je met name zulke speakers niet kunt ontwerpen zonder dat je de ruimte eromheen ook in beeld hebt en wilt aanpassen.hsmeets schreef:De zijkanten van de midkasten zijn geperforeerd en iets gedempt, dus ergens halfweg gesloten en open, a-periodische kast.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !

dikke 100? euro aan drivertjes? ik herken iig alleen zo gauw de vifa ring tweet.
afwerking : kersen-, elzenhout 5 mm. opleg,
HPL, houtfineer, RAL kleur op aanvraag
h x b x d : 360 x 210 x 295 mm. 10 kg.
vanaf € 1000 per stuk
http://www.yaradesign.nl/yaral.htm
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Ik vermoed dat YARA in een dermate kleine oplage speakers bouwt, dat het gewoon voor de DIY verkrijgbare units zullen zijn.
Ik zie meer bekende smoeltjes (seas etc)
De yara III bv, heeft ook een ringrad. (en een lelijke side woofer)

Ik zie meer bekende smoeltjes (seas etc)
De yara III bv, heeft ook een ringrad. (en een lelijke side woofer)

Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Ik ken hem een beetje, heeft wel eens een demo gegeven bij de AVMN, en hij maakte destijds ook wel gebruik van Usher en Tesla.bartsegers schreef:Ik vermoed dat YARA in een dermate kleine oplage speakers bouwt, dat het gewoon voor de DIY verkrijgbare units zullen zijn.
Ik zie meer bekende smoeltjes (seas etc)
De yara III bv, heeft ook een ringrad. (en een lelijke side woofer)
Maar het belangrijkste was, ze klonken erg goed.
De massieve hardhouten kasten lukt hem nu niet meer, maar dat waren wel hele mooie concepten.
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Had hiet nog 3 van liggen in de schuur, en ivm griep en de daar bij behorende verveling maar eens open gemaakt.
Cambridge Soundworks dus, drivertjes zijn +/- 72mm (magneet is 49mm in diameter). Nog nooit getest, ooit eens gekregen als 'troep' toen iemand zijn schuur ging opruimen
Cambridge Soundworks dus, drivertjes zijn +/- 72mm (magneet is 49mm in diameter). Nog nooit getest, ooit eens gekregen als 'troep' toen iemand zijn schuur ging opruimen
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Waarschijnlijk geen verrassing voor velen:
Sonus Faber Stadivarius : AT's C-Quence.
Sonus Faber Stadivarius : AT's C-Quence.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Luidsprekers ontmaskerd !
Zijn alleen nog de tweets een raadsel .hsmeets schreef:Waarschijnlijk geen verrassing voor velen:
Sonus Faber Stadivarius : AT's C-Quence.
