Luidsprekers ontmaskerd !

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door Pjotr »

Het is maar net hoe je rekent Ed: Arbeidsloon, afschrijving machines, overhead (secretaresse, managers, gebouwkosten e.d,), omzet en netto winst. Normaal is ongeveer 3x - 5x de inkoopsprijs voor kwalitatief hoogwaardige duurzame producten.

Als ZZP'er kun je natuurlijk goedkoper werken dan als groot bedrijf.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door b_force »

Goedkoper?
Lijkt me niet, aangezien de aantallen vaak veel lager zijn.

Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument.
Een "high-end luidspreker" zou misschien best goedkoper kunnen, maar als je nog maar de helft kost van de concurrent, gelooft niemand dat het goed spul is.

Hoewel sommige markten wel heel raar in elkaar zitten.
Een vriend van me ontwikkeld gehoorapparaten die voor nog geen 2 - 10 euro per stuk de deur uitgaan (dat is dus incl winst etc voor het bedrijf).
Aan het einde van de gehele rit rekent de audicien er dik 1000-1500 euro voor.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument...
hè? een techneut die marketing begrijpt :rofl:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Daarnaast worden er genoeg prijzen kunstmatig omhoog gehouden.
De reden hiervoor is dat onder een bepaalde prijs het argwaan wekt bij de consument...
hè? een techneut die marketing begrijpt :rofl:
Begrijpen niet, maar ik weet dat het wel zo is. :lol:

Het verbaast mij nog meer dat de gemiddelde koper dit absoluut NIET wil geloven/accepteren.
Kennelijk willen mensen niet toegeven dat ze gewoon eigenlijk uitgemolken worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Het is maar net hoe je rekent Ed: Arbeidsloon, afschrijving machines, overhead (secretaresse, managers, gebouwkosten e.d,), omzet en netto winst. Normaal is ongeveer 3x - 5x de inkoopsprijs voor kwalitatief hoogwaardige duurzame producten.
mij berekening was uiteraard geen nauwkeurige kost calculatie, maar ik gebruik "parts x Pie" steeds als snelle schatting om te kijken of iets onder of overprijst is.

Of je als DIYer altijd goedkoper af bent weet ik niet.
Vroeger toen ik nog gitaren bouwde (ondertussen al heel lang geleden) vertelde ik mijn potentiele klanten dat hun geld bij mij (als kleine bouwer) voor 95% gebruikt werd om een instrument te bouwen en voor 5% om het verkocht te krijgen.
Bij de grootfabrikanten mochten ze al bij zijn als er voor meer dan 10% instrument in zat.
... ook dat verhaal was marketing natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hannesie »

Het zullen ook wel de dure reclame budgetten zijn die dan de boel de das om doen.

Als je niet met veel bijzondere teksten en woorden omschrijft wat je wel niet voor een bijzonder en onbegrijpelijk goed product je hebt, kopen de mensen het ook niet.

Juist als het er zwart op wit staat dat het extreem goed is, willen de mensen het ook nog wel geloven, en die reclame taal voor waarheid aanzien.

Ik maak ze wel mee dat ze de reclame folder bijna citeren. :oops:

En een reclame bureau die dat kan, kost een beetje €€€. :lol:

Het is dan ook wel eens leuk om te kijken waar soms de restpartijen blijven van de productie.
Correct Rotterdam heeft er een kelder vol mee.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat ik weer een fabrieks speaker met een tangband? heb gespot:

Audium Comp 5

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door Zweitse »

Is de woofer die in de bodem zit ook van Tangband?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bartsegers »

De woofer is een 6x9" model blijkbaar.
(lijkt niet op de 6x9 van tangband)
Afbeelding

de breedbander een 3"
Filtertje is met MKT's uitgerust voor het lage crossoverpunt.
Afbeelding
SHagoort
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 13:22

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door SHagoort »

Gewoon een visaton w130s en tangband tweetertje? Whathifi vindt ze geweldig in ieder geval. Deze kost 580 euro. Ze hebben ook een tweede model met monacor tweeter, en daar vragen ze 820 voor :P .
EBacoustics.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bartsegers »

EB acoustics dus.

Centre:

Afbeelding

Hier wordt veel duidelijk. o.a. visaton verhaaltje.
http://theartofsound.net/forum/showthre ... 349&page=1

eBrichard lijkt er veel van te weten.
quote:
The bass unit is from Visaton. Good capable unit and ideal for the size of cabinet. It is unmodified.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hsmeets »

Amphion Krypton

http://www.6moons.com/audioreviews/amphion6/4.html

met custom SEAS CA22RNY, zie foto en sticker op de magneet.

In de review schrijven ze dat deze driver in huis bij Amphion gemaakt wordt, dat zal dan toch hoogstens de conus zijn die dan bij SEAS in een aparte batch gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door MichaelB »

Jups:

"Amphion manufactures its midrange diaphragms in-house and their distinctive yellowish color also exhibits corrugated ridges known from professional stage speakers and designs from the 50s and 60s. These concentric ripples are created on a specially built machine to improve response at lower frequencies."
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bartsegers »

Vond de units behoorlijk groot ogen, en het blijken dus ook 8" units te zijn.

Krijgen ze door de waveguide dat gekoppeld aan de 1" tweeter?

(ook niet héél veel demping zie ik in de kasten)
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door firsttimer »

Ook leuk om te zien dat die Amphion binnen in de kast een driehoek gebruik voor de middentoners:

"The midrange driver chambers developed by Amphion form triangular-shaped cavities tapered towards the rear."

zij kwamen waarschijnlijk tot dezelfde conclusie als Edo bij het midkast vergelijk hier op het forum:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5671
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door markbakk »

Nog eens even goed gekeken, volgens mij is dit in het midbereik een open baffle. Vandaar 2x8". En daarom zal de fabrikant ook wel andere (zwaardere) conussen hebben gemonteerd. Op zich wel een interessante ontwerp. Maar zulke conustypen zijn normaal gezien vooral interessant voor PA.

De bas BTW is volgens mij gewoon een XLS10. Toch?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hsmeets »

markbakk schreef:
Nog eens even goed gekeken, volgens mij is dit in het midbereik een open baffle. Vandaar 2x8". En daarom zal de fabrikant ook wel andere (zwaardere) conussen hebben gemonteerd. Op zich wel een interessante ontwerp. Maar zulke conustypen zijn normaal gezien vooral interessant voor PA.

De bas BTW is volgens mij gewoon een XLS10. Toch?
De zijkanten van de midkasten zijn geperforeerd en iets gedempt, dus ergens halfweg gesloten en open, a-periodische kast.

Ze schrijven iets over afwijkend afstraal gedrag dat beter past in de doorgaans kleinere finse woonkamer, op zich weer een vreemd ontwerp besluit omdat elders schrijven dat deze speaker toch eerder voor de export is gezien wat de finse markt wil betalen voor een stel speakers.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door Martijn M »

Met een dergelijke constructie ga je eerder richting cardioide.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
De zijkanten van de midkasten zijn geperforeerd en iets gedempt, dus ergens halfweg gesloten en open, a-periodische kast.
Meer richting open. Die dot demping doet natuurlijk wel wat, maar per saldo zal dat ontwerp in het midbereik een dipool- of hypercardioïde karakteristiek hebben. Aperiodisch of niet. In het midhoog dan weer gewoon een (vrij directionele) monopool, net als in het laag. Sommige ontwerpers weten ook niet wat ze willen... Ik vind overigens dat je met name zulke speakers niet kunt ontwerpen zonder dat je de ruimte eromheen ook in beeld hebt en wilt aanpassen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hrscharft »

Afbeelding

dikke 100? euro aan drivertjes? ik herken iig alleen zo gauw de vifa ring tweet.

afwerking : kersen-, elzenhout 5 mm. opleg,
HPL, houtfineer, RAL kleur op aanvraag
h x b x d : 360 x 210 x 295 mm. 10 kg.
vanaf € 1000 per stuk

http://www.yaradesign.nl/yaral.htm
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bartsegers »

Ik vermoed dat YARA in een dermate kleine oplage speakers bouwt, dat het gewoon voor de DIY verkrijgbare units zullen zijn.
Ik zie meer bekende smoeltjes (seas etc)

De yara III bv, heeft ook een ringrad. (en een lelijke side woofer)

Afbeelding
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hannesie »

bartsegers schreef:
Ik vermoed dat YARA in een dermate kleine oplage speakers bouwt, dat het gewoon voor de DIY verkrijgbare units zullen zijn.
Ik zie meer bekende smoeltjes (seas etc)

De yara III bv, heeft ook een ringrad. (en een lelijke side woofer)
Ik ken hem een beetje, heeft wel eens een demo gegeven bij de AVMN, en hij maakte destijds ook wel gebruik van Usher en Tesla.
Maar het belangrijkste was, ze klonken erg goed. :sure:
De massieve hardhouten kasten lukt hem nu niet meer, maar dat waren wel hele mooie concepten. :)
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door EppeRRR »

Had hiet nog 3 van liggen in de schuur, en ivm griep en de daar bij behorende verveling maar eens open gemaakt.
20130205_152345.jpg
20130205_152535.jpg
20130205_152324.jpg
20130205_151723.jpg
20130205_151600.jpg

Cambridge Soundworks dus, drivertjes zijn +/- 72mm (magneet is 49mm in diameter). Nog nooit getest, ooit eens gekregen als 'troep' toen iemand zijn schuur ging opruimen :P
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door hsmeets »

Waarschijnlijk geen verrassing voor velen:

Sonus Faber Stadivarius : AT's C-Quence.
Schermafbeelding 2013-03-10 om 15.06.21.png
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Luidsprekers ontmaskerd !

Bericht door bas focal m180 »

hsmeets schreef:
Waarschijnlijk geen verrassing voor velen:

Sonus Faber Stadivarius : AT's C-Quence.
Schermafbeelding 2013-03-10 om 15.06.21.png
Zijn alleen nog de tweets een raadsel .
Plaats reactie