Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Ja dan staat hij op continu 14 Watt.
In het data sheet hebben ze het over 57 ma per anode + g2 dus dan zou er ongeveer 50 ma op de anode mogen staan.
Maar minder is wel veiliger
En in die calculator zit geen KT77
Zie data sheet
Moet eigenlijk een mooi vintage voltmetertje bij. Met een draaischakelaar.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Als ie het doet heb ik gelijk een deja vu ontwerp voor de MengYue :mrgreen: de KEL84.
Ik krijg de link niet gekopieerd met m`n tablet :oops:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Bijlagen
Meng Yue Mini-004.JPG
Meng Yue Mini-004.zip
(13.21 KiB) 27 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Yep. Voor als de Dynaco (naar alle tevredenheid) klaar is. Dan wil ik deze weer oppakken. Ik ben nu over mijn angst heen :oops:
Ik zag nl. een schema dat nagenoeg gelijk is aan de Dynaco kloon, maar dan met een EL84: http://www.world-designs.co.uk/el84.htm
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door TheoK »

Heb het te laat gelezen Anne.
Ik heb het schema hier.
Werkt nog steeds perfect hier op mijn 6CA7EH versterker.
Bijlagen
Capturer.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Gisteren de onderdelen van JR en DB binnengekregen :D De print is nu gereed en ik ben hem aan het aansluiten.
Bijlagen
IMG_1004.JPG
IMG_1005.JPG
IMG_1006.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nog een paar draadjes en dan is ie klaar. Maar: hoe kan ik het beste de versterker inschakelen/afregelen? En in welke volgorde?

1. Spanning inschakelen zonder buizen. Alles nalopen. Kan ik dan e.e.a. meten? Biaspotmeters wel, denk ik.

2. Bij geen rook O:) Uitschakelen (ontladen), buizen erin, speakers aansluiten (of belastingweerstand (10 ohm 50W) over de uitgangen?). Opnieuw aanzetten.

3. Potmeter P2 (R3 uit het schema van Anne) eerst op 220k zetten. Als ik deze wil finetunen: hoe en waar kan ik dat meten?

4. Biaspotmeters: eerst op -70V zetten en dan per buis op 28 mA over R17/R18 (U=I x R: 0,028 x 10 = 0,28 Volt spanningsval)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door TheoK »

Als je een variac hebt dan zou ik die gaan gebruiken.
Langzaam de spanning omhoog draaien en blijven meten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Sluit een paar dikke weerstanden aan op de luidspreker uitgangen, dan blaas je tenminste niet gelijk een paar speakers op.

De hoogspanning van de transformator even losmaken en de boel inschakelen zonder buizen. Dan kun je de negatieve spanning voor de stuurroosters van de eindbuizen op maximaal negatief zetten.

Nooit de hoogspanning testen zonder de buizen! De stroom door de buizen zorgt voor een spanningsval in de voeding. Zonder deze spanningsval kan de spanning op de voedingselco's te hoog worden!

Dus hoogspanning pas inschakelen als de buizen erin zitten. Doordat je de NRS-spanningen maximaal negatief hebt gemaakt zal er weinig stroom door de eindbuizen gaan. Die kun je afregelen met de potmeters en je meet dan een spanning over de kathodeweerstanden van de eindbuizen. De wet van Ohm geeft dan de stroom door de buis. ( U/R = I )

Wanneer de gelijkstroom instellingen in orde zijn kun je een signaal op de ingang zetten en met een scoop kijken of de uitgang dit signaal volgt. Ik heb een scoop en een sinus generator, je bent welkom om je versterker bij mij op de werktafel te testen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Sluit een paar dikke weerstanden aan op de luidspreker uitgangen, dan blaas je tenminste niet gelijk een paar speakers op.

De hoogspanning van de transformator even losmaken en de boel inschakelen zonder buizen. Dan kun je de negatieve spanning voor de stuurroosters van de eindbuizen op maximaal negatief zetten.

Nooit de hoogspanning testen zonder de buizen! De stroom door de buizen zorgt voor een spanningsval in de voeding. Zonder deze spanningsval kan de spanning op de voedingselco's te hoog worden!

Dus hoogspanning pas inschakelen als de buizen erin zitten. Doordat je de NRS-spanningen maximaal negatief hebt gemaakt zal er weinig stroom door de eindbuizen gaan. Die kun je afregelen met de potmeters en je meet dan een spanning over de kathodeweerstanden van de eindbuizen. De wet van Ohm geeft dan de stroom door de buis. ( U/R = I )

Wanneer de gelijkstroom instellingen in orde zijn kun je een signaal op de ingang zetten en met een scoop kijken of de uitgang dit signaal volgt. Ik heb een scoop en een sinus generator, je bent welkom om je versterker bij mij op de werktafel te testen.
Bedankt! Mijn elco's kunnen de onbelaste spanning aan. Ik zou eventueel zonder buizen kunnen testen.

Wat betreft potmeter voor de pentode in de ingangstrap: wat moet ik daarmee? Of zou ik gewoon deze vervangen door een 220k weerstand (R3 uit schema Anne). Scheelt weer een afregelpunt :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

RobertD schreef:
Nooit de hoogspanning testen zonder de buizen! De stroom door de buizen zorgt voor een spanningsval in de voeding. Zonder deze spanningsval kan de spanning op de voedingselco's te hoog worden!
Je moet altijd zorgen dat de elco's de spanning van een onbelaste voeding aan kan.
Waarom omdat als je met een diode gelijkrichter werkt er in de eerste 30 secconde altijd geen belasting van de voeding is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Wat betreft potmeter voor de pentode in de ingangstrap: wat moet ik daarmee? Of zou ik gewoon deze vervangen door een 220k weerstand (R3 uit schema Anne). Scheelt weer een afregelpunt :)
Volgens de gegevens die ik heb zou het 220k moeten zijn.Maar de sim leverde iets anders op :? .
Dus zou ik er eerst de 220k in zetten (voorlopig) en de anodespanning (= rooster triode) meten.Mocht die niet ergens 100..115V zijn dan weerstand aanpassen.Spanning te laag weerstand groter (en omgekeerd).
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

K*t :evil: Een van de ECF80 kwam wit uitgeslagen uit de verpakking. Ik zie ook een barst aan de onderkant. Ik haal hem nu pas uit het doosje omdat het karton bij de ander scheurde.

Nou, ja. Ik heb JR maar een mail met foto gestuurd.

De rest gloeit :D . Maar nog even geen hoogspanning....
Bijlagen
IMG_1007.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
K*t :evil: Een van de ECF80 kwam wit uitgeslagen uit de verpakking. Ik zie ook een barst aan de onderkant. Ik haal hem nu pas uit het doosje omdat het karton bij de ander scheurde.

Nou, ja. Ik heb JR maar een mail met foto gestuurd.

De rest gloeit :D . Maar nog even geen hoogspanning....
Jukebox Revival stuurt een nieuw exemplaar :D
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Nog een paar draadjes en dan is ie klaar. Maar: hoe kan ik het beste de versterker inschakelen/afregelen? En in welke volgorde?

1. Spanning inschakelen zonder buizen. Alles nalopen. Kan ik dan e.e.a. meten? Biaspotmeters wel, denk ik.

2. Bij geen rook O:) Uitschakelen (ontladen), buizen erin, speakers aansluiten (of belastingweerstand (10 ohm 50W) over de uitgangen?). Opnieuw aanzetten.

3. Potmeter P2 (R3 uit het schema van Anne) eerst op 220k zetten. Als ik deze wil finetunen: hoe en waar kan ik dat meten?

4. Biaspotmeters: eerst op -70V zetten en dan per buis op 28 mA over R17/R18 (U=I x R: 0,028 x 10 = 0,28 Volt spanningsval)
De versterker doet het! Even slikken en dan de speakers erop. Geen knal maar muziek. :goeie:

Ik moest nog flink draaien aan potmeter P2 voordat ik op 105 volt zat (begon bij pakweg 72 volt bij 220k).
Bias afregelen ging ook goed: eerst op 0,000 volt spanningsval. Draaien, hele tijd niets en dan loopt de spanningsval omhoog. 280 mA best wel lastig af te stellen (vervangen door 20 slagen potmeters?).

Een maar: de trafo bromt (ik denk mechanisch) en het linkerkanaal bromt behoorlijk (iets van een aardlus?).
Hoe kan ik dit aanpakken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Een goed begin dat er iets uitkomt :D ,maar nu komt 't zoeken da's lastiger :o .
Op hoeveel is die 22Ok uiteindelijk uitgekomen en welke spanningen zitten er zo hier en daar (voeding,anodes,kathodes)
Bromde de trafo ook al toen de ruststroom nog op nul stond?
Als er een kanaal bromt en de ander niet op dezelfde voeding is er idd iets (massa?)wat niet snor zit.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Een goed begin dat er iets uitkomt :D ,maar nu komt 't zoeken da's lastiger :o .
Op hoeveel is die 22Ok uiteindelijk uitgekomen en welke spanningen zitten er zo hier en daar (voeding,anodes,kathodes)
Bromde de trafo ook al toen de ruststroom nog op nul stond?
Als er een kanaal bromt en de ander niet op dezelfde voeding is er idd iets (massa?)wat niet snor zit.
Anne
Ikzal morgen het e.e.a. gaan meten. ECF80 omwisselen maakte geen verschil.

Nog iets: als ik de versterker inschakel, geeft een van de ECF80 even veel licht (tegen geel aan) om vervolgens net zo oranje te gaan gloeien als de ander. Het ligt aan de buis (omwisselen maakte niet uit). Ik heb het gefilmd. Slecht? Garantie? Of kan ie er oud mee worden?
http://youtu.be/rwUefuZKRnU
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Een goed begin dat er iets uitkomt :D ,maar nu komt 't zoeken da's lastiger :o .
Op hoeveel is die 22Ok uiteindelijk uitgekomen en welke spanningen zitten er zo hier en daar (voeding,anodes,kathodes)
Bromde de trafo ook al toen de ruststroom nog op nul stond?
Als er een kanaal bromt en de ander niet op dezelfde voeding is er idd iets (massa?)wat niet snor zit.
Anne
Ik heb wat spanningen gemeten. Zo over het geheel meer spanningsval dan verwacht. De eindtrap zal wel een deel wegnemen.
R3 heb ik van 220k (pakweg 70V) verhoogd tot 310k (105V).

Nog een foto van de onderzijde. Suggesties om de brom aan te pakken. De terugkoppeling vanaf de UGT: loopt die goed? Het linkerkanaal bromt: deze afgeschermde kabel loopt op de foto van rechts naar links: langs de trafo
Bijlagen
2-2-2013 15-08-42.png
IMG_1037.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Bromde de trafo ook al toen de ruststroom nog op nul stond?
Minder.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Als ik het goed heb is de voeding met een Si brug en een trafo met twee uitgangen,350/380V.
Dan vind ik de voedingsspanning wel wat laag uitgevallen.Dat samen met een brommende trafo wat erger wordt als er meer verbruik is doet vermoeden dat er iets mis is met de gelijkrichter.
Door die lagere spanning is ook de verdeling over de triode minder gunstig.Hiervoor zou de anode (penthode) wel wat lager kunnen,hoewel liever de voeding hoger.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Als ik het goed heb is de voeding met een Si brug en een trafo met twee uitgangen,350/380V.
Dan vind ik de voedingsspanning wel wat laag uitgevallen.Dat samen met een brommende trafo wat erger wordt als er meer verbruik is doet vermoeden dat er iets mis is met de gelijkrichter.
Door die lagere spanning is ook de verdeling over de triode minder gunstig.Hiervoor zou de anode (penthode) wel wat lager kunnen,hoewel liever de voeding hoger.
Anne
Klinkt inderdaad aannemelijk. Ik heb de (Scottky) diodes doorgemeten met een multimeter. Ze meten ale goed (0,4 volt doorlaatspanning).
Voeding hoger kan toch door de weerstanden te verlagen?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb de voeding doorgemeten en de resultaten in onderstaande afbeelding neergezet. Secundair 483 Volt na gelijkrichting en afvlakking. Na de 1e weerstand van 12k6 (12k in het schema) een behoorlijke spanningsval van 169 Volt. Over de 2e weerstand van 5k6 meet ik een spanningsval van 34 Volt.

Kan ik de eerste weerstand verlagen van 12k6 naar 8k8? Dan krijg ik een spanningsval van 118 Volt (483 naar 365 bij pakweg 13 mA). De 2e weerstand zo houden (spanningsval van 34 Volt (365 naar 331).

Dan kom ik aardig in de buurt :D
Bijlagen
2013-02-03 11_18_58-dynaco-st70-kloon-voeding-001.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Ik heb de voeding doorgemeten en de resultaten in onderstaande afbeelding neergezet. Secundair 483 Volt na gelijkrichting en afvlakking. Na de 1e weerstand van 12k6 (12k in het schema) een behoorlijke spanningsval van 169 Volt. Over de 2e weerstand van 5k6 meet ik een spanningsval van 34 Volt.

Kan ik de eerste weerstand verlagen van 12k6 naar 8k8? Dan krijg ik een spanningsval van 118 Volt (483 naar 365 bij pakweg 13 mA). De 2e weerstand zo houden (spanningsval van 34 Volt (365 naar 331).

Dan kom ik aardig in de buurt :D
wat experimenteren: ik heb R5 verlaagd met 33k en 27k parallel (6,85 ohm). Ik kom nu op 370 volt. Na weerstand R6 kom ik precies op 325 Volt. Pen 9 van de ECF80 afgeregeld op 105 Volt met de potmeter. Bias nog even nagelopen en op 25 mA gezet (iets minder).

Linkerkanaal bromt nog steeds iets harder. Neemt ook toe als je het volume harder zet.

Hoe staat het met aarden van de ingangsbussen? Deze worden nu geaard via de afscherming van de kabel. Direct naar de steraarde en afscherming aan een kant los?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Fredvandam schreef:
Fredvandam schreef:
Linkerkanaal bromt nog steeds iets harder. Neemt ook toe als je het volume harder zet.

Hoe staat het met aarden van de ingangsbussen? Deze worden nu geaard via de afscherming van de kabel. Direct naar de steraarde en afscherming aan een kant los?
Ik leg altijd een verbinding van de massa van de ingangsbus naar het sterpunt.
De afscherming maak ik alleen vast aan de kant van de ingangsbus.
Zorg er wel voor dat jouw ingangsbussen geïsoleerd zijn van het chassis.

Let ook goed op de verbindingen van de massa bij de volumepotmeter.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Fredvandam schreef:
Fredvandam schreef:
Linkerkanaal bromt nog steeds iets harder. Neemt ook toe als je het volume harder zet.

Hoe staat het met aarden van de ingangsbussen? Deze worden nu geaard via de afscherming van de kabel. Direct naar de steraarde en afscherming aan een kant los?
Ik leg altijd een verbinding van de massa van de ingangsbus naar het sterpunt.
De afscherming maak ik alleen vast aan de kant van de ingangsbus.
Zorg er wel voor dat jouw ingangsbussen geïsoleerd zijn van het chassis.

Let ook goed op de verbindingen van de massa bij de volumepotmeter.
Ga ik vanavond uitproberen. Potmeter heb ik aangesloten volgens polonai.se: http://polonai.se/vaa/alps_vol.jpg
Plaats reactie