Versterker LM4780 "+" (plus)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

GSM

Versterker LM4780 "+" (plus)

Bericht door GSM »

Dag Allen,

Eindelijk eens tijd om mijn eerste topic aan te maken.
Al een poosje geleden heb ik een print en chip besteld bij Knuisje (bedankt voor de snelle en correcte levering) en tijdens mijn introductie beloofd om een topic aan te maken.

Bij deze dus.

De bouw van deze versterker zal in een rustig tempo verlopen, want ik heb weinig tijd en wil het goed doen.

Ik weet dat jullie gek zijn op foto's, dus hierbij de eerste "geboorte" foto van het project :D
Print en chip
Print en chip
Als voeding wil ik deze transformator gebruiken

http://www.hifituning24.de/transformato ... -2x22v.php

Gecombineerd met deze softstart module

http://www.audiophonics.fr/module-softs ... -4155.html

zodat ik deze pushbutton kan gebruiken

http://www.audiophonics.fr/bouton-pouss ... -2981.html

Ik zit nog te twijfelen of ik DC protectie ga toepassen. Er zijn verschillende meningen in dit forum geventileerd, maar als het echt meerwaarde heeft ga ik het wel doen.
Deze kwam ik tegen bij audiophonics. Een mooi compact formaat.

http://www.audiophonics.fr/module-prote ... -4152.html

Uiteindelijk wil ik de versterker toepassen in mijn kantoor. Die is niet zo groot, dus ik streef naar een compact formaat.

Het volgende op mijn lijstje is de onderdelen bestellen. Zodra die binnen zijn volgt een update.

Met vriendelijke groeten,

Gerd
knuisje

Re: Versterker LM4780 "+" (plus)

Bericht door knuisje »

Die trafo is wel erg duur. Bij Elpro ben je een stuk voordelig uit.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Als je toch alles bij verschillende leveranciers besteld, zou ik toch eens kijken op http://www.elpro.org .
Via de link "shop" vind je ook ringkerntransfo's voor bijna de helft van de prijs wat deze nu kost.

Bij audiophonics vind je ook heel mooie kasten.

Mvg,
Ronny
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Oei, Knuisje was me net voor :D
GSM

Bericht door GSM »

Vind de transformator ook wel duur, maar is ingegoten en afgeschermd.
Dit leek mij van meerwaarde.
Gezien jullie reactie voldoen de aangeboden alternatieven blijkbaar ook prima en ga ik daar voor.

@ronnydepony; ik heb de kasten gezien en er zijn zelfs voorgeboorde exemplaren. In mijn geval een pré :lol:

Mvg,

Gerd
GSM

Bericht door GSM »

Vandaag wat vorderingen gemaakt en de bestelde onderdelen op de print gesoldeerd.
Onderdelen.JPG
De onderzijde van de print moet nog worden schoongemaakt en de chip moet nog worden gemonteerd.
Dit doe ik zodra ik de transformator heb ontvangen en de spanningen gecontroleerd.
Soldeerzijde.JPG
Hier het eindresultaat van de gemonteerde print.
Gemonteerd.JPG
Ik heb nog wel een vraag. Graag wil ik de inbouw in een kast zo compact mogelijk houden en overweeg om de print op zijn kant te monteren.
Nu is de interne hoogte van een 2U kast 80mm en de print 75mm breed. Houd ik dan wel voldoende ruimte over (+/- 2 á 3 mm) tussen de boven en onderkant van de kast tov de print?

Gerd
knuisje

Bericht door knuisje »

Dat wordt erg krap. Ook met een liggende print is een compacte kast te maken.
GSM

Bericht door GSM »

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn vorige bericht, maar er is voortgang geboekt.
Via ELPRO heb ik een ringkern transformator besteld (2x22v) en de verschillende voltages gecontroleerd.

Onbelast gaf de ringkern 2x24 volt en op de pads van de LM4780 heb ik een keurige 32,2 volt (pos. en neg.) gemeten.
Prima waarden en geen reden tot ongerustheid volgens mij.

Wat ik moeilijk vond was om te bepalen welke twee aansluitingen moesten worden samengevoegd tot de gemeenschappelijke GND.
Na mijn eerste poging bleek dan ook dat ik de twee fases met elkaar had verbonden en de beide 0 aansluiting apart had gehouden.
Op zich geen probleem, maar toch niet helemaal goed.
De ringkern transformator is er één van Talema/Nuvotem en via hun productcatalogus heb ik de correcte aansluitwijze weten te achterhalen.
Wellicht is dit ook handige informatie voor anderen, vandaar een plaatje toegevoegd:
Talema/Nuvotem aansluitingen
Talema/Nuvotem aansluitingen
De volgende stap is het opbouwen van de luidspreker protectie (velleman K4700) die ik voor mijn verjaardag heb gekregen en het bestellen van de overige materialen.

Zodra er weer enige voortgang is, stel ik jullie op de hoogte.

Gerd
GSM

Bericht door GSM »

De versterker is klaar!

Afgelopen weekend heb ik mijn versterker voltooid. Géén brom, géén ruis en géén vuurwerk!
Prima geluid, strak en gedetailleerd.

Onderstaand de laatste foto's van mijn eerste creatie op elektronica gebied. Dit smaakt naar meer :lol:

De binnenkant met links de softstart en trafo en rechts de versterkerprint en luidsprekerbeveiliging.
Binnenkant
Binnenkant
En de buitenkant. Op zich niet orgineel en 13-in-een-dozijn, maar een nette modushop behuizing.
Buitenkant
Buitenkant
Het speelt nu met een paar oude Sony boxjes, dus het volgende project zal uit de hoek van het luidspreker forum komen.
Een stel breedbanders als de Black Beauties spreken mij erg aan en zullen het denk ik ook goed doen in combinatie met deze versterker.

Wanneer het zover is, zal ik een nieuw topic aanmaken.

Gerd Smilde
knuisje

Bericht door knuisje »

Heel erg mooi opgebouwd, zo'n mooie LM4780 versterker heb ik nog niet eerder gezien. Dat is zeker de "+" waard. =D>
ray5150

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D>
Netjes hoor!
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Mooi en strak! Hoe regel je het volume, op de bron?
SuperR

Bericht door SuperR »

Leuk om te zien dat er projecten op een gegeven moment "af" zijn. De manier van bouwen die je toepast spreekt mij wel aan. Steekverbindingen met knijp/knimp-connectors, een tywrapje om draadjes die bij elkaar horen. Leuk om te zien!
Als enige opmerking; ik kan er naast zitten, maar heb je nu een van je tulp-inputs op een centimeter van je 220 ingang? Het zal allemaal wel loslopen, maar idealiter zou je zulke "hoge spanningen/stromen" wat verder van de "kleine signalen" willen houden.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:goedzo: :goedzo:
Petje af, dat is erg moooi en goed opgebouwd.

Die versterker is zeker een goed setje Luidsprekers waard :sure: .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heel netjes. Ik vind die behuizing prima tot zijn recht komen.
Ik vroeg me alleen af hoe het zit met de warmte ontwikkeling. Wordt de zijkant waar de versterkerchip zit niet erg warm?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

grimoire schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Of is het gewoon een eindversterker?
knuisje

Bericht door knuisje »

RobertD schreef:
Wordt de zijkant waar de versterkerchip zit niet erg warm?
Nee, zo heb ik het ook gebouwd. De zijkant heeft een groot oppervlak die naar buiten straalt en wordt nauwelijks warm. Je zou makkelijk nog zo'n setje op dezelfde zijkant kunnen zetten.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik kan mij alleen maar toevoegen aan het rijtje van mensen die dit een erg mooie versterker vinden. Met jouw keuze voor de versterker schiet ik ineens wakker: Hey, ik heb nog een trafo liggen die 2x zo zwaar is, waarom niet een 4-kanaals versie maken :sure: .

Ik zie alleen dat je een andere luidsprekerbeveiliging "linkt" dan je gebruikt hebt :wink: .

Toppie bezig !!

Gr. Mischa
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ook ik sluit me aan. Als vervent gebruiker van Knuisje's printen waaronder de LM4780 kan ik ook alleen maar bevestigen dat je het beter gedaan hebt dan de meesten hier (waaronder ikzelf). Keurig opgebouwd, smaakvol kastje. Chapeau!
Veel plezier ermee!
cool

Bericht door cool »

Inderdaad prachtig stuk werk. :goedzo:
Toch een opmerking: je hebt de onafgeschermde draden van de ingang samengebonden met die van de luidsprekerdraden. Ik zou ze toch apart nemen voor de zekerheid en in een stuk metaalkous doen, bijv. een gestripte coaxkabel.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Dat ziet er strak uit :goeie:
ray5150

Bericht door ray5150 »

cool schreef:
Toch een opmerking: je hebt de onafgeschermde draden van de ingang samengebonden met die van de luidsprekerdraden. Ik zou ze toch apart nemen voor de zekerheid en in een stuk metaalkous doen, bijv. een gestripte coaxkabel.
Of, helemaal vervangen door een stukje coax ?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
cool schreef:
Of, helemaal vervangen door een stukje coax ?
Als het ruis- en bromvrij werk zou ik het zo laten.
GSM

Bericht door GSM »

Bedankt voor alle complimenten en waardering. Fijn dat het resultaat en de werkwijze inspireert. :dank:

Een aantal reacties vragen om een toelichting:
grimoire schreef:
De versterker dient als eindversterker en gebruik ik op mijn kantoor thuis. Als bron fungeert een laptop en hiermee regel ik het volume.
SuperR schreef:
Leuk om te zien dat er projecten op een gegeven moment "af" zijn. De manier van bouwen die je toepast spreekt mij wel aan. Steekverbindingen met knijp/knimp-connectors, een tywrapje om draadjes die bij elkaar horen. Leuk om te zien!
Als enige opmerking; ik kan er naast zitten, maar heb je nu een van je tulp-inputs op een centimeter van je 220 ingang? Het zal allemaal wel loslopen, maar idealiter zou je zulke "hoge spanningen/stromen" wat verder van de "kleine signalen" willen houden.
De steekverbindingen zijn allemaal van messing en niet geknepen of gekrompen maar gesoldeerd voor een zo goed mogelijke verbinding. De tulp inputs zitten op zo'n 3 á 4 cm van de netentree. Wellicht geeft de foto een vertekend beeld. De achterplaat heb ik trouwens zo besteld, met de gaten al voorgefreesd. Gelukkig maar, want mijn metaal skills zijn niet best :lol:
RobertD schreef:
Heel netjes. Ik vind die behuizing prima tot zijn recht komen.
Ik vroeg me alleen af hoe het zit met de warmte ontwikkeling. Wordt de zijkant waar de versterkerchip zit niet erg warm?
Het is zoals Knuisje ook aangeeft. Gisteren heeft de versterker de hele dag aangestaan op normaal luisterniveau. De versterker wordt dan niet eens lauw. De printjes staan op relatief hoge afstandbusjes, om er voor te zorgen dat de chip tegen een breed vlak van de zijkant kon worden bevestigd. Om geen gaten te hoeven boren heb ik gebruik gemaakt van twee klemmen tegen de chip voor een goede verbinding met de zijkant.
mischa72 schreef:
Ik kan mij alleen maar toevoegen aan het rijtje van mensen die dit een erg mooie versterker vinden. Met jouw keuze voor de versterker schiet ik ineens wakker: Hey, ik heb nog een trafo liggen die 2x zo zwaar is, waarom niet een 4-kanaals versie maken :sure: .

Ik zie alleen dat je een andere luidsprekerbeveiliging "linkt" dan je gebruikt hebt :wink: .

Toppie bezig !!

Gr. Mischa
Leuk dat het je inspireert. Als je een 4-kanaals versie gaat maken, volg ik dat zeker.
Wat betreft de luidsprekerbeveiliging heb ik inderdaad gekozen voor de Velleman K4700, in tegenstelling tot de eerder gelinkte. Deze is uitgebreid in het forum besproken en aanbevolen. Daarnaast gaven de printafmetingen wat meer flexibiliteit voor de plaatsting van de verschillende onderdelen in de kast en ik beter rekening kon houden met het zoveel mogelijk gescheiden houden van de verschillende spanningsniveaus.
cool schreef:
Helemaal gelijk en zoals Ray het ook verwoord zou een stukje coax wellicht beter zijn. Echter de keuze voor dit onafgeschermde draad is eigenlijk een hele pragmatische. Knuisje heeft in de BOM voor de versterkerprint keurig netjes een stripje printconnectoren opgenomen voor de versterkeringang. Echter is er zoveel aanbod op het gebied van bijbehorende kabeldelen, dat ik door de bomen het bos niet meer zag en geen idee had wat te bestellen. Daarnaast heb ik geen krimptang voor dit soort kabeldeeltjes zodat ik op zoek ben gegaan naar een stukje kabel waar de connector al aan zat. Deze heb ik gevonden en toegepast met het idee dat wanneer het niet zou werken, ik dit altijd nog zou kunnen vervangen. Nu in de praktijk blijkt het heel goed te gaan; de versterker is echt muisstil. Om invloeden van brom en ruis tegen te gaan heb ik ook zoveel mogelijk draden getwist.

Nu nog op zoek naar een stel fijne luidsprekers voor op het bureau. Ik denk dat ik de paasdagen even afwacht om te zien wat het Passproject voor dit jaar wordt.

Gerd
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

GSM schreef:
Nu nog op zoek naar een stel fijne luidsprekers voor op het bureau. Ik denk dat ik de paasdagen even afwacht om te zien wat het Paasproject voor dit jaar wordt.
ik lees mee :lol: ik dacht aan een upgrade van de BB met de huidige CHR70g3 (hoeveel tijd is het nog tot pasen eigenlijk?)
Plaats reactie