Bedankt voor alle complimenten en waardering. Fijn dat het resultaat en de werkwijze inspireert.
Een aantal reacties vragen om een toelichting:
grimoire schreef:Mooi en strak! Hoe regel je het volume, op de bron?
De versterker dient als eindversterker en gebruik ik op mijn kantoor thuis. Als bron fungeert een laptop en hiermee regel ik het volume.
SuperR schreef:Leuk om te zien dat er projecten op een gegeven moment "af" zijn. De manier van bouwen die je toepast spreekt mij wel aan. Steekverbindingen met knijp/knimp-connectors, een tywrapje om draadjes die bij elkaar horen. Leuk om te zien!
Als enige opmerking; ik kan er naast zitten, maar heb je nu een van je tulp-inputs op een centimeter van je 220 ingang? Het zal allemaal wel loslopen, maar idealiter zou je zulke "hoge spanningen/stromen" wat verder van de "kleine signalen" willen houden.
De steekverbindingen zijn allemaal van messing en niet geknepen of gekrompen maar gesoldeerd voor een zo goed mogelijke verbinding. De tulp inputs zitten op zo'n 3 á 4 cm van de netentree. Wellicht geeft de foto een vertekend beeld. De achterplaat heb ik trouwens zo besteld, met de gaten al voorgefreesd. Gelukkig maar, want mijn metaal skills zijn niet best
RobertD schreef:Heel netjes. Ik vind die behuizing prima tot zijn recht komen.
Ik vroeg me alleen af hoe het zit met de warmte ontwikkeling. Wordt de zijkant waar de versterkerchip zit niet erg warm?
Het is zoals Knuisje ook aangeeft. Gisteren heeft de versterker de hele dag aangestaan op normaal luisterniveau. De versterker wordt dan niet eens lauw. De printjes staan op relatief hoge afstandbusjes, om er voor te zorgen dat de chip tegen een breed vlak van de zijkant kon worden bevestigd. Om geen gaten te hoeven boren heb ik gebruik gemaakt van twee klemmen tegen de chip voor een goede verbinding met de zijkant.
mischa72 schreef:Ik kan mij alleen maar toevoegen aan het rijtje van mensen die dit een erg mooie versterker vinden. Met jouw keuze voor de versterker schiet ik ineens wakker: Hey, ik heb nog een trafo liggen die 2x zo zwaar is, waarom niet een 4-kanaals versie maken

.
Ik zie alleen dat je een andere luidsprekerbeveiliging "linkt" dan je gebruikt hebt

.
Toppie bezig !!
Gr. Mischa
Leuk dat het je inspireert. Als je een 4-kanaals versie gaat maken, volg ik dat zeker.
Wat betreft de luidsprekerbeveiliging heb ik inderdaad gekozen voor de Velleman K4700, in tegenstelling tot de eerder gelinkte. Deze is uitgebreid in het forum besproken en aanbevolen. Daarnaast gaven de printafmetingen wat meer flexibiliteit voor de plaatsting van de verschillende onderdelen in de kast en ik beter rekening kon houden met het zoveel mogelijk gescheiden houden van de verschillende spanningsniveaus.
cool schreef:Inderdaad prachtig stuk werk.
Toch een opmerking: je hebt de onafgeschermde draden van de ingang samengebonden met die van de luidsprekerdraden. Ik zou ze toch apart nemen voor de zekerheid en in een stuk metaalkous doen, bijv. een gestripte coaxkabel.
Helemaal gelijk en zoals Ray het ook verwoord zou een stukje coax wellicht beter zijn. Echter de keuze voor dit onafgeschermde draad is eigenlijk een hele pragmatische. Knuisje heeft in de BOM voor de versterkerprint keurig netjes een stripje printconnectoren opgenomen voor de versterkeringang. Echter is er zoveel aanbod op het gebied van bijbehorende kabeldelen, dat ik door de bomen het bos niet meer zag en geen idee had wat te bestellen. Daarnaast heb ik geen krimptang voor dit soort kabeldeeltjes zodat ik op zoek ben gegaan naar een stukje kabel waar de connector al aan zat. Deze heb ik gevonden en toegepast met het idee dat wanneer het niet zou werken, ik dit altijd nog zou kunnen vervangen. Nu in de praktijk blijkt het heel goed te gaan; de versterker is echt muisstil. Om invloeden van brom en ruis tegen te gaan heb ik ook zoveel mogelijk draden getwist.
Nu nog op zoek naar een stel fijne luidsprekers voor op het bureau. Ik denk dat ik de paasdagen even afwacht om te zien wat het Passproject voor dit jaar wordt.
Met vriendelijke groeten,
Gerd