Of gewoon de copy functie van Arta zelf gebruiken en peesten in Paint o.i.d.serum schreef:alt+printscreen
start>uitvoeren>mspaint plakken, en dan het document opslaan!
project: termino
Moderator: Beheerdersteam
Re: project: termino
Re: project: termino
Ik kwam ook van zulke afstemming en ben naar een neutrale gegaan. In het begin lijkt alles heel schel, maar na een tijdje gaat dat weg. Gewoon je hersenen die wat moeten wennen.dre schreef:toch maar eens expirimenteren met een wat meer neutrale afstemming.
eens kijken of dat me bevalt.
Eens je er aan gewend bent klinkt alles veel beter (naar mijn idee). Het gevoel dat alles schel klinkt gaan volledig weg trouwens. Dat is puur je gehoor dat altijd gecompenseerd heeft voor te weinig hoog in de weergave.
De eerste week is moeilijk, daarna vraag je je af waarom je het hoog altijd zo zacht had staan.
Re: project: termino
ondertussen weet ik wel wat mijn smaak is.
het voordeel van een amt is dat is altijd mooi open blijft klinken,met een hoop dome tweeters loopt het geluid toch wat dicht als je `m wat zachter hebt staan.
ik heb op het eerste reflectiepunt dempingsplaten staan,het is wel grappig dat je veel meer hoog meet als je deze verwijderd.
luistertechnisch is het met veel fraaier in ieder geval.
het voordeel van een amt is dat is altijd mooi open blijft klinken,met een hoop dome tweeters loopt het geluid toch wat dicht als je `m wat zachter hebt staan.
ik heb op het eerste reflectiepunt dempingsplaten staan,het is wel grappig dat je veel meer hoog meet als je deze verwijderd.
luistertechnisch is het met veel fraaier in ieder geval.
Re: project: termino
Het is ook erg persoonlijk. Ik heb een min of meer vergelijkbare afstemming als Dre, iets afvallend hoog boven de 10 KHz. Een vlak doorlopende karakteristiek ervaar ik op den duur als vermoeiend. Maakt niet hoe goed het systeem is. Met een wat aflopend hoog heb ik dat niet.
Re: project: termino
Inderdaad peter,ik heb al vaak genoeg een vlakkere afstemming geprobeerd.........
elke keer irritatie over aanslagen van piano bv.
Ik kom bijna elke keer weer terug op hetzelfde eigenlijk.
wel ben ik met meer laag gaan luisteren,dat heeft wel even geduurd voordat ik daar aan gewend was.
Jeroen vond het altijd maar wat magertjes.
elke keer irritatie over aanslagen van piano bv.
Ik kom bijna elke keer weer terug op hetzelfde eigenlijk.
wel ben ik met meer laag gaan luisteren,dat heeft wel even geduurd voordat ik daar aan gewend was.
Jeroen vond het altijd maar wat magertjes.
Re: project: termino
Je eerste kennismaking met mij was naar aanleiding van je combinatie van scanspeak laag met Focal hoog, een tweeweg systeem. Je bent daarna in samenwerking met mij overgegaan op drieweg systemen. Het heeft vrij lang geduurd voordat je gewend was aan het volledige spectrum dat een drieweg weergeeft. Daarbij had je vorige laagkast ook nog een nare hoorbare resonantie die termino niet heeft. Duurde dus vrij lang voordat je het laag op niveau kon brengen zonder dat het gehoormatig mis ging.
Re: project: termino
daar doe ik het ook voor!
nu met de metingen er bij is het wel veel makkelijk aanpassen!
dat had ik eerder moeten doen.
nu met de metingen er bij is het wel veel makkelijk aanpassen!
dat had ik eerder moeten doen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: project: termino
Volgens mij komt dat door ;dre schreef:
het voordeel van een amt is dat is altijd mooi open blijft klinken,met een hoop dome tweeters loopt het geluid toch wat dicht als je `m wat zachter hebt staan.
Een tweeter is net een woofer maar dan in het klein , ze hebben allebei een spreekspoel en een ophanging (surround) ze hebben allebei te maken met Qms en Rms en zijn die niet super goed die dan op lage volume net als een woofer eerst wat vermogen nodig hebben om tot leven te komen .
Een Amt en band tweeter hebben dat niet dus dat is een groot voordeel .
Altijd fijn om te horen dat er mensen zijn die een 3-weg vaak net wat beter vinden , je kan de units optimaal kiezen en in zetten in hun werkgebied .jeroen_d schreef:Je eerste kennismaking met mij was naar aanleiding van je combinatie van scanspeak laag met Focal hoog, een tweeweg systeem. Je bent daarna in samenwerking met mij overgegaan op drieweg systemen.
Al moet ik wel even zeggen dat ik op ZBA dagen betere 2-weg systemen heb gehoord dan die in winkels te verkrijgen zijn , dat was wel een grote verrassing dat ze zo goed waren dat mijn mening nooit een 2-weg toch is bijgesteld .
Re: project: termino
een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
Re: project: termino
Als je een 3-weg van het formaat van jouw speakers kwijt kan zou ik ook niet twijfelen. Dat het midden door een specifieke driver wordt weergegeven heeft een voordeel. Ik vind het over het algemeen ook wel beter klinken dan de meeste 2weg speakers. Ze zijn dan wel weer een stukje duurder en niet zo compact.
Ik ga hier dan wel uit van speakers die "kundig" ontworpen en gebouwd zijn. Een 3-weg kan je natuurlijk even hard verneuken dan een 2-weg.
Ik ga hier dan wel uit van speakers die "kundig" ontworpen en gebouwd zijn. Een 3-weg kan je natuurlijk even hard verneuken dan een 2-weg.
Re: project: termino
ik help ook regelmatig wel iets om zeep.......
meestal iemand z`n humeur.
meestal iemand z`n humeur.
Re: project: termino
En van een goede 2-weg kun je altijd nog een goede 3-weg maken door bijplaatsen van een goede sub als tussenvorm als je ruimte geen full-range 3-weg toestaat. Is optisch een stuk minder volumineus en je hebt er 1 a 2 niet onbelangrijke octaven bij.dre schreef:een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
Die onderste octaven zijn toch het fundament waarop het geluidsbeeld staat.
Re: project: termino
ik heb zelf eigenlijk nog nooit een 2 weg met sub beluisterd die echt grandioos klinkt.......
maar dat kan wel begrijp ik?
maar dat kan wel begrijp ik?
Re: project: termino
Het blijft een compromis t.ov. jouw 3-weg systeem natuurlijk maar goed uitgevoerd kan dat wel een aangenaam compromis zijn. Over het algemeen staan losse subs te hard afgesteld en/of zijn verkeerd geplaatst.
Voordeel van een losse sub is dat je hem zo kunt plaatsen dat je de minste last van room modes hebt.
Voordeel van een losse sub is dat je hem zo kunt plaatsen dat je de minste last van room modes hebt.
Re: project: termino
ik geloof je,maar ik heb het nog niet gehoord.
wel met meerdere subs,dat ging erg goed.
wel met meerdere subs,dat ging erg goed.
Re: project: termino
Daar ben je dan gelukkig nu niet in geslaagd.dre schreef:ik help ook regelmatig wel iets om zeep.......
meestal iemand z`n humeur.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: project: termino
En zeker je 2-weg een beetje van zijn onnodige lagen tonen bevrijden doet dan ook wonderen .Pjotr schreef:En van een goede 2-weg kun je altijd nog een goede 3-weg maken door bijplaatsen van een goede sub als tussenvorm als je ruimte geen full-range 3-weg toestaat. Is optisch een stuk minder volumineus en je hebt er 1 a 2 niet onbelangrijke octaven bij.dre schreef:een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
Re: project: termino
Ja, dat is ook de bedoeling van een 3-weg toch?
Maar toch niet helemaal, normaliter cross je dan op 80 Hz en het vrijwaren van de mid-woef van frequenties onder de 80 Hz scheelt een flink stuk. De grap is dat het eigenlijk het beste uitpakt met mid-woefs tot ca 17 cm, die gaan met goed fatsoen toch niet lager dan 60 a 70 Hz.
Maar toch niet helemaal, normaliter cross je dan op 80 Hz en het vrijwaren van de mid-woef van frequenties onder de 80 Hz scheelt een flink stuk. De grap is dat het eigenlijk het beste uitpakt met mid-woefs tot ca 17 cm, die gaan met goed fatsoen toch niet lager dan 60 a 70 Hz.
Re: project: termino
hannesie schreef:En als het dan toch nog niet lukt, maak je toch een ga weg.
Re: project: termino
Mijn voorkeur gaat al jaren uit naar een speaker die tot ongeveer 100 hz loopt met daaronder meerdere subs. Dan kun je de fronts plaatsen op de plek waarbij je het beste midden en hoog krijgt en plaats je de subs op plaatsen waarbij je de beste laagweergave krijgt.
Mooi dat je eindelijk kunt meten Andre! Werd 's tijd zeg
. Je hebt het over het eventueel aanpassen van de tonale balans. Heb je daar een DSP voor?
Mooi dat je eindelijk kunt meten Andre! Werd 's tijd zeg
