project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

serum schreef:
alt+printscreen

start>uitvoeren>mspaint plakken, en dan het document opslaan!
Of gewoon de copy functie van Arta zelf gebruiken en peesten in Paint o.i.d. :roll:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

dre schreef:
toch maar eens expirimenteren met een wat meer neutrale afstemming.
eens kijken of dat me bevalt.
Ik kwam ook van zulke afstemming en ben naar een neutrale gegaan. In het begin lijkt alles heel schel, maar na een tijdje gaat dat weg. Gewoon je hersenen die wat moeten wennen.
Eens je er aan gewend bent klinkt alles veel beter (naar mijn idee). Het gevoel dat alles schel klinkt gaan volledig weg trouwens. Dat is puur je gehoor dat altijd gecompenseerd heeft voor te weinig hoog in de weergave.
De eerste week is moeilijk, daarna vraag je je af waarom je het hoog altijd zo zacht had staan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ondertussen weet ik wel wat mijn smaak is. :wink:

het voordeel van een amt is dat is altijd mooi open blijft klinken,met een hoop dome tweeters loopt het geluid toch wat dicht als je `m wat zachter hebt staan.

ik heb op het eerste reflectiepunt dempingsplaten staan,het is wel grappig dat je veel meer hoog meet als je deze verwijderd.
luistertechnisch is het met veel fraaier in ieder geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Het is ook erg persoonlijk. Ik heb een min of meer vergelijkbare afstemming als Dre, iets afvallend hoog boven de 10 KHz. Een vlak doorlopende karakteristiek ervaar ik op den duur als vermoeiend. Maakt niet hoe goed het systeem is. Met een wat aflopend hoog heb ik dat niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Inderdaad peter,ik heb al vaak genoeg een vlakkere afstemming geprobeerd.........
elke keer irritatie over aanslagen van piano bv.

Ik kom bijna elke keer weer terug op hetzelfde eigenlijk. :mrgreen:

wel ben ik met meer laag gaan luisteren,dat heeft wel even geduurd voordat ik daar aan gewend was.
Jeroen vond het altijd maar wat magertjes.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Je eerste kennismaking met mij was naar aanleiding van je combinatie van scanspeak laag met Focal hoog, een tweeweg systeem. Je bent daarna in samenwerking met mij overgegaan op drieweg systemen. Het heeft vrij lang geduurd voordat je gewend was aan het volledige spectrum dat een drieweg weergeeft. Daarbij had je vorige laagkast ook nog een nare hoorbare resonantie die termino niet heeft. Duurde dus vrij lang voordat je het laag op niveau kon brengen zonder dat het gehoormatig mis ging.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

daar doe ik het ook voor! :wink:

nu met de metingen er bij is het wel veel makkelijk aanpassen!
dat had ik eerder moeten doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:

het voordeel van een amt is dat is altijd mooi open blijft klinken,met een hoop dome tweeters loopt het geluid toch wat dicht als je `m wat zachter hebt staan.
Volgens mij komt dat door ;
Een tweeter is net een woofer maar dan in het klein , ze hebben allebei een spreekspoel en een ophanging (surround) ze hebben allebei te maken met Qms en Rms en zijn die niet super goed die dan op lage volume net als een woofer eerst wat vermogen nodig hebben om tot leven te komen .

Een Amt en band tweeter hebben dat niet dus dat is een groot voordeel .
jeroen_d schreef:
Je eerste kennismaking met mij was naar aanleiding van je combinatie van scanspeak laag met Focal hoog, een tweeweg systeem. Je bent daarna in samenwerking met mij overgegaan op drieweg systemen.
Altijd fijn om te horen dat er mensen zijn die een 3-weg vaak net wat beter vinden , je kan de units optimaal kiezen en in zetten in hun werkgebied .


Al moet ik wel even zeggen dat ik op ZBA dagen betere 2-weg systemen heb gehoord dan die in winkels te verkrijgen zijn , dat was wel een grote verrassing dat ze zo goed waren dat mijn mening nooit een 2-weg toch is bijgesteld .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

Als je een 3-weg van het formaat van jouw speakers kwijt kan zou ik ook niet twijfelen. Dat het midden door een specifieke driver wordt weergegeven heeft een voordeel. Ik vind het over het algemeen ook wel beter klinken dan de meeste 2weg speakers. Ze zijn dan wel weer een stukje duurder en niet zo compact.
Ik ga hier dan wel uit van speakers die "kundig" ontworpen en gebouwd zijn. Een 3-weg kan je natuurlijk even hard verneuken dan een 2-weg. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

alles is om zeep te helpen inderdaad. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

De ene is daar al beter in dan een ander. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik help ook regelmatig wel iets om zeep.......
meestal iemand z`n humeur. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
En van een goede 2-weg kun je altijd nog een goede 3-weg maken door bijplaatsen van een goede sub als tussenvorm als je ruimte geen full-range 3-weg toestaat. Is optisch een stuk minder volumineus en je hebt er 1 a 2 niet onbelangrijke octaven bij.

Die onderste octaven zijn toch het fundament waarop het geluidsbeeld staat.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb zelf eigenlijk nog nooit een 2 weg met sub beluisterd die echt grandioos klinkt.......

maar dat kan wel begrijp ik?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Het blijft een compromis t.ov. jouw 3-weg systeem natuurlijk maar goed uitgevoerd kan dat wel een aangenaam compromis zijn. Over het algemeen staan losse subs te hard afgesteld en/of zijn verkeerd geplaatst.

Voordeel van een losse sub is dat je hem zo kunt plaatsen dat je de minste last van room modes hebt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik geloof je,maar ik heb het nog niet gehoord.
wel met meerdere subs,dat ging erg goed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

dre schreef:
ik help ook regelmatig wel iets om zeep.......
meestal iemand z`n humeur. :lol:
Daar ben je dan gelukkig nu niet in geslaagd. :lol: 8)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:
dre schreef:
een goede 2-weg is mooi,maar een goede 3-weg gaat toch wel een stuk verder!
En van een goede 2-weg kun je altijd nog een goede 3-weg maken door bijplaatsen van een goede sub als tussenvorm als je ruimte geen full-range 3-weg toestaat. Is optisch een stuk minder volumineus en je hebt er 1 a 2 niet onbelangrijke octaven bij.
En zeker je 2-weg een beetje van zijn onnodige lagen tonen bevrijden doet dan ook wonderen .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

dan wordt het een middentoner. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is ook de bedoeling van een 3-weg toch? :D

Maar toch niet helemaal, normaliter cross je dan op 80 Hz en het vrijwaren van de mid-woef van frequenties onder de 80 Hz scheelt een flink stuk. De grap is dat het eigenlijk het beste uitpakt met mid-woefs tot ca 17 cm, die gaan met goed fatsoen toch niet lager dan 60 a 70 Hz.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door hannesie »

En als het dan toch nog niet lukt, maak je toch een 4 weg. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
En als het dan toch nog niet lukt, maak je toch een ga weg. :lol:
:lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

goed plan peter! :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Martijn M »

Mijn voorkeur gaat al jaren uit naar een speaker die tot ongeveer 100 hz loopt met daaronder meerdere subs. Dan kun je de fronts plaatsen op de plek waarbij je het beste midden en hoog krijgt en plaats je de subs op plaatsen waarbij je de beste laagweergave krijgt.

Mooi dat je eindelijk kunt meten Andre! Werd 's tijd zeg :) . Je hebt het over het eventueel aanpassen van de tonale balans. Heb je daar een DSP voor?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”