(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

mischa72 schreef:
Zou het helpen om een opamp te kiezen die volledig tot aan de voedingsspanning kan uitsturen?
Volgens mij zit bij de opamp niet het "probleem". En voor sevenup, schrale troost, die extra torren kunnen ook kleine to-92 varianten zijn.
Edit; En niks moet natuurlijk. Het ontwerp wat je hebt werkt ook natuurlijk
Bijlagen
screenshot.png
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik denk dat zoiets wel mooi zou zijn voor een versie 3 in de toekomst :) Gaat toch wel weer wat tijd in zitten.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hanselchen »

SuperR schreef:
sevenup schreef:
Wat kunnen we doen in het huidige schema om lager te kunnen in voedingsspanning? De 6K8 weerstanden verlagen?
100uf's over de diodes, R6,R7 kleiner? R8 weg, of zit die er met een reden?
http://sound.westhost.com/project113.htm
6K8 weerstanden zijn prima, een C over de diodes is een goed idee, edoch 4,7 of 10uF is ruim genoeg.
R8 kan eruit, waar dient die voor? Verergert alleen maar je perfect lage uitgangsweerstand en dus de demping.
Meerdere/grotere steekmaten voor C10 en C12, hiervoor is ruime op de print.
Mooi compromis voor versterking, bias & voeding (dan wordt het een geschikte all-rounder), Suggestie;
R feedback = 22K & 4k7 of 5K6.
R6 en R7 = 15, 18, of 22Ohm.
Voeding +/- 12V dc, trafo sec. 2x12V, 4 of 5VA of zo.
(+/- 18V is onnodig hoog, staan de eindtoren op te warmen).
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

hanselchen schreef:
SuperR schreef:
sevenup schreef:
Wat kunnen we doen in het huidige schema om lager te kunnen in voedingsspanning? De 6K8 weerstanden verlagen?
100uf's over de diodes, R6,R7 kleiner? R8 weg, of zit die er met een reden?
http://sound.westhost.com/project113.htm
R8 kan eruit, waar dient die voor? Verergert alleen maar je perfect lage uitgangsweerstand en dus de demping.
Ik heb meerdere malen gelezen: Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen.
En misschien ook om problemen te voorkomen bij kortsluiting van de hoofdtelefoonuitgang?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik denk dat we toch maar bij de hogere spanning moeten blijven De 2x18V/8W trafo is erg goedkoop. DickBest heeft niet echt een andere geschikte trafo op lagere spanning en het is toch het goedkoopst om alles daar te bestellen, en niet de trafo ergens anders.

Het schema van SuperR is zeker een optie, maar doe ik liever een volgende keer. Dan maken we een versie 2-EVO of zoiets :)

Hierbij de laatste stand van zaken...
Bijlagen
headphone_V2.JPG
headphone_amp_2.pdf
(553.55 KiB) 111 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

Het ziet er weer keurig uit! Welke aanpassingen in het schema heb je doorgevoerd?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

SuperR schreef:
Het ziet er weer keurig uit! Welke aanpassingen in het schema heb je doorgevoerd?
Da's net mijn mening. Nog een paar dagen en dan gaan we inventariseren :rock:

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Michiel, kun je het schema in de pdf bijvoegen?
Ziet er inderdaad prima uit weer :D
Groeten,
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hanselchen »

SuperR schreef:
Het ziet er weer keurig uit! Welke aanpassingen in het schema heb je doorgevoerd?
Ziet er prima uit =D>
De 2x18V is bij nader inzien inderdaad een goede keuze, ook gezien het aanbod bij Dick Best.
Eenieder kan dan de uitgangsspanning van de spanningsregelaars naar eigen smaak kiezen.
Beide regelaars doen hun werk op hun sloffen, dus een paar Volt meer of minder erover maakt niks uit.

Een heel bescheiden suggestie;
Een optie om met R2 en R4 een (vert. meerslagen) potmeter icm. deze weerstanden op te nemen;
(Potmeter in serie met weerstand)
De uitgangsspanning kan dan exact symetrisch worden ingsteld (compensatie spreiding componenten)
én de uitgangsspaning kan dan handig worden gewijzigd.
Mensen die de potmeter niet nodig vinden, plaatsen een draadbrug.
't is maar een idee.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Nu met schema :)
Bijlagen
headphone_amp_2.pdf
(579.14 KiB) 130 keer gedownload
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door jaapschreuder »

Nog eveb bezig geweest met de behuizing.

Afgebeeld trafo kap en achterkant met de zichtbare gaten voor een 230v netdeel met schakelaar en zekering. En de signaal aansluitingen.

Geheel word nog even (gestraald) zwart gespoten
Bijlagen
20130125_122726.jpg
20130125_220421.jpg
20130125_220324.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kappa7 »

Mooooi stukje werk.

Ziet er heel erg netjes uit.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
Mooooi stukje werk.

Ziet er heel erg netjes uit.
Inderdaad, mooi stukje werk.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

jaapschreuder schreef:
Nog eveb bezig geweest met de behuizing.

Afgebeeld trafo kap en achterkant met de zichtbare gaten voor een 230v netdeel met schakelaar en zekering. En de signaal aansluitingen.

Geheel word nog even (gestraald) zwart gespoten
Slim gedaan :)

Zo houd je genoeg ruimte over voor alle aansluitingen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik heb ook nog een PCB design liggen voor een symmetrische voeding met printtrafo en LM317/LM337 regelaars.

Als hier interesse voor is mag deze eventueel ook wel besteld worden :)
Bijlagen
sym_power_2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Hm, ziet er goed uit, wat ik wellicht anders zou doen is de fase schakelen en niet de nul, of zelfs dubbelpolig, wat in mijn ogen altijd de voorkeur zou moeten hebben.

Voor de rest erg netjes, vooral ook de multi-trafo-opstelling.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Hm, ziet er goed uit, wat ik wellicht anders zou doen is de fase schakelen en niet de nul, of zelfs dubbelpolig, wat in mijn ogen altijd de voorkeur zou moeten hebben.

Voor de rest erg netjes, vooral ook de multi-trafo-opstelling.

Gr. Mischa
Dubbelpolig is idd wel veiliger. Zal eens kijken.
Meerdere trafo's lijkt mij best handig, kun je je trafo kiezen naar het gevraagde vermogen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
mischa72 schreef:
Hm, ziet er goed uit, wat ik wellicht anders zou doen is de fase schakelen en niet de nul, of zelfs dubbelpolig, wat in mijn ogen altijd de voorkeur zou moeten hebben.

Voor de rest erg netjes, vooral ook de multi-trafo-opstelling.

Gr. Mischa
Dubbelpolig is idd wel veiliger. Zal eens kijken.
Meerdere trafo's lijkt mij best handig, kun je je trafo kiezen naar het gevraagde vermogen.
Nu voor dubbel polige schakelaar. Eens kijken of ik dat ook op de headphone amp kan maken :)
Bijlagen
sym_power_2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Moooooooi

Zou deze voeding ook een verbetering zijn op de analoge voeding van onze alom bekende HK-Dac ?

Gr.
Mischa
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

mischa72 schreef:
onze alom bekende HK-Dac ?
Welke bedoelt men dan altijd? Er zijn volgens mij >100 varianten DAC's met/zonder behuizing met tig varianten aan receivers en DAC-IC's op Ebay te koop en volgens mij koopt iedereen een andere. Of heb ik een topic gemist waarin er 1 specifiek de hemel in werd geprezen waarna iedereen volgde? :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Nee, in de basis is er maar 1 HK-Dac, die echter in tig varianten gebouwd is. Mijn vraag heeft betrekking op de voeding, dit is normaal een exemplaar met 7809 en 7909 (of 7x12) voor het analoge gedeelte. Wellicht dat deze ook een mooie toevoeging zou kunnen zijn.

Gr. Mischa
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

sevenup schreef:
sevenup schreef:
mischa72 schreef:
Hm, ziet er goed uit, wat ik wellicht anders zou doen is de fase schakelen en niet de nul, of zelfs dubbelpolig, wat in mijn ogen altijd de voorkeur zou moeten hebben.

Voor de rest erg netjes, vooral ook de multi-trafo-opstelling.

Gr. Mischa
Dubbelpolig is idd wel veiliger. Zal eens kijken.
Meerdere trafo's lijkt mij best handig, kun je je trafo kiezen naar het gevraagde vermogen.
Nu voor dubbel polige schakelaar. Eens kijken of ik dat ook op de headphone amp kan maken :)
Ik snap niet zo goed waarom je voor die C/hoefijzer vorm van de ground hebt gekozen. Waarom leg je niet een dikke aarde-streep in het midden en stabiliseer je je +V en -V daaromheen? Dus de onderste helft van de print binnenstebuiten zeg maar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hannesie »

Ik neem aan dat Mischa het heeft over deze voeding.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1458767
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Heb de extra connectoren voor de 220V schakelaar toegevoegd.
De zekering is vervangen door een printzekering, deze is stukken kleiner en ook te verkrijgen bij dickbest.
Hierdoor ruimte genoeg voor de extra aansluitingen.
Bijlagen
headphone_amp_2.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door BertDB »

Ziet er heel professioneel uit !
Als de prijs voor een compleet kitje meevalt (ik meen iets gelezen te hebben rond de 25€ ?) doe ik mee ! :goeie:
Plaats reactie