Tweaken sony cdp xe220 uitgangscondensatoren

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
janjaimy

Tweaken sony cdp xe220 uitgangscondensatoren

Bericht door janjaimy »

Goedeavond,

Ik ben een beetje met een sony cd speler aan het hobbyen, ik heb de mute transistoren verwijderd en gekeken naar de uitgangscondensatoren, daar zitten nu 16 v 47 microfarad elkootjes in , zou het klanktechnisch nog verbetering opleveren om deze te vervangen voor mkt of mkt , en welke waarde moet ik daar voor nemen?

En wie heeft er nog meer ideen om te doen , de digitale uitgang , die ik niet gebruik , kan ik die ook verwijderen?volgens mij volstaat het met verwijderen van 3 weerstandjes.
ray5150

Re: Tweaken sony cdp xe220 uitgangscondensatoren

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat een stukje schema wel handig is om te kijken hoe en wat.
Naamloos.png
opampje vervangen lijkt me ook geen slecht idee. 5532, of een 4562 gaat ie waarschijnlijk wel wat op vooruit.
Zou die digitale uitgang lekker laten zitten. misschien wil je nog eens met een externe DAC aan de slag ?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Er zijn veel upgrades te vinden waarbij de Muting transistoren verwijderd worden.
Een 47uF MKP is een grote en dure condensator.
Als upgrade kun je ook een paar 1uF MKP's parallel aan de bestaande elco's plaatsen.
janjaimy

Bericht door janjaimy »

ja , ik zie het die 47uf condensatoren kosten al gauw €18 p/s , das wel een beetje veel voor zomaar wat te experimiteren.

de mutingtransistoren heb ik verwijderd , en ik moet zeggen dat ik toch wel detail winst heb , met een wat mooier stereobeeld.

dat was dus een van de redenen om de elko's in de signaalweg nog te vervangen voor mooi mkp's, maar omdat ik niet weet hoe dat uitgaat pakken , kan ik misschien nog een andere oplossing doen, zoals wat je ook al aangaf.
janjaimy

Bericht door janjaimy »

maar wat zorgt er nou voor dat deze condensatoren zoveel groter zijn al de standaard elcootjes die er nu in zitten, er staat 16v 47 uf op , maar dit zijn maar kleine dingetjes.

ik ben helemaal nieuw in dit gebied , dus beter vragen dan dom blijven dacht ik.

hebben mkp condensatoren een geleiderichting?
Plaats reactie