6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Hoi jeroen leuk om te zien dat het zo goed bevalt.
Kan je hem niet gewoon inzetten na de ingang selektie.
Kan je hem niet gewoon inzetten na de ingang selektie.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Jeroen,
welke dac chip zit er in jou cd speler?
welke dac chip zit er in jou cd speler?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Nee, zit geintegreerd in de voorversterker. Wat ik nog wel kan doen is een input switch op de buizenvoorversterker maken zodat ook de squeezebox als bron kan worden gebruikt. Maar dat heeft geen prioriteit, er komt in de toekomst nog een moment dat de hele voorversterker/surround processor op de schop gaat en vervangen gaat worden. Ik heb geen haast, ben nog steeds heel tevreden met CD-tjes in de lade schuiven.Kappa7 schreef:Hoi jeroen leuk om te zien dat het zo goed bevalt.
Kan je hem niet gewoon inzetten na de ingang selektie.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat is de Philips TDA1541A/S1/Q. Die levert max +/- 2mA en ziet het liefst geen spanning op zijn uitgang, je hebt dus een I/V omzetter nodig die een 0-spanning op zijn ingang heeft en de stroom naar een 1500ohm weerstand leidt om tot +/-3Vpiek uitgangspanning te komen.koifarm schreef:Jeroen,
welke dac chip zit er in jou cd speler?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Jeroen,
ik heb ook jaren een tda1541 gehad. Ik had een lagere I/V weerstand( 100ohm) en daarna een 6n6p buis in srpp met 12 x versterking. Je zou dit ook kunnen doen met de 6n16 trap. Het geheel vond ik beter klinken dan met een opamp. Je hoeft dan ook geen spanningsdelers te maken, dat komt de ruis ten goede. Ik vond deze oplossing veel levendige als de opamp.
Ronny
ik heb ook jaren een tda1541 gehad. Ik had een lagere I/V weerstand( 100ohm) en daarna een 6n6p buis in srpp met 12 x versterking. Je zou dit ook kunnen doen met de 6n16 trap. Het geheel vond ik beter klinken dan met een opamp. Je hoeft dan ook geen spanningsdelers te maken, dat komt de ruis ten goede. Ik vond deze oplossing veel levendige als de opamp.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik heb een discreet opgebouwde transimpedantieversterker gemaakt met een uitgangstrap in klasse A. Niet zomaar een opamp dus, normale opamps zijn geoptimaliseerd voor spanningsversterking en minder ideaal voor deze toepassing. Voor die tijd heb ik gewerkt met een schakeling volgens Rudolf Broertjes. Hij had die schakeling gepubliceerd op diyaudio. De simpele weerstand aan de uitgang heb ik nooit geprobeerd, ik zou dat alsnog een keer kunnen doen. Het introduceert natuurlijk wel extra vervorming en ik heb op dit moment geen idee wat voor vervorming dat zal zijn. Op diyaudio was de consensus dat een weerstand prima was voor een 1543, maar dat een echte I/V-omzetter met de 1541 gehoormatig betere resultaten gaf.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik heb nog even zitten googlen om mijn geheugen op te frissen en kwam ook een pagina tegen van iemand die vervormingsmetingen heeft gedaan op de TDA1541A met verschillende weerstanden als I/V omzetter direct op de uitgang: http://www.binatech.se/hem/Amps/first_d ... kare505090
Voor mij bevestigt het dat ik geen weerstand op de uitgang van de 1541 moet zetten, maar dat heeft sterk te maken met persoonlijke voorkeur en uitgangspunten.
Voor mij bevestigt het dat ik geen weerstand op de uitgang van de 1541 moet zetten, maar dat heeft sterk te maken met persoonlijke voorkeur en uitgangspunten.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Jeroen, ik ken jou uitgangspunten niet.
Maar het moet gewoon geweldig klinken en voor mij hoeft het niet perfect te meten. Het artikel waarna je verwijst wordt wel de meest saaie buis beschreven die er is, vind ik. ipv van een E88cc kun dan beter iets anders gebruiken. Wil je toch een keer iets met buizen achter de 1541 proberen. Zou ik voor de 6n6p in SRPP gaan met 330ohm amtrans weerstanden, 68ohm voor I/V(ook amtrans). En je eigen favourite uitgangscondensator. 200V anodespanning. Vindt je dan het slaggebied iets te dynamisch kun je het schema zo ombouwen voor een ECC99 of een 6N30.
Ronny
Maar het moet gewoon geweldig klinken en voor mij hoeft het niet perfect te meten. Het artikel waarna je verwijst wordt wel de meest saaie buis beschreven die er is, vind ik. ipv van een E88cc kun dan beter iets anders gebruiken. Wil je toch een keer iets met buizen achter de 1541 proberen. Zou ik voor de 6n6p in SRPP gaan met 330ohm amtrans weerstanden, 68ohm voor I/V(ook amtrans). En je eigen favourite uitgangscondensator. 200V anodespanning. Vindt je dan het slaggebied iets te dynamisch kun je het schema zo ombouwen voor een ECC99 of een 6N30.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Niet perfect meten is een ding, de interne uitgangstransistor van de 1541 in zijn vervormingsgebied brengen, waarbij je ziet dat alle harmonischen omhoog komen, is een ander ding.
Wat ik er nu achter heb zitten is een TIA die instantaan reageert op het signaal, het is echt een zeer zuivere IV-omzetter die niets aan het signaal toevoegt en er ook niets afhaalt.
Ik wil je hartelijk danken voor het publiceren van je ontwerp van de 6N16 buizenbuffer. Aangezien mijn TIA volledig transparant is, heb ik feitelijk de uitgang van de 1541 nu ook al direct op de buizenbuffer staan en kan ik dankzij jouw ontwerp profiteren van het beste van beide werelden. Dat is: compromisloze omzetting van de stroom naar spanning en vervolgens op een zeer nette manier enige toevoeging van 2de orde harmonische vervorming waardoor het geluid schoner en natuurlijker klinkt.
Wat ik er nu achter heb zitten is een TIA die instantaan reageert op het signaal, het is echt een zeer zuivere IV-omzetter die niets aan het signaal toevoegt en er ook niets afhaalt.
Ik wil je hartelijk danken voor het publiceren van je ontwerp van de 6N16 buizenbuffer. Aangezien mijn TIA volledig transparant is, heb ik feitelijk de uitgang van de 1541 nu ook al direct op de buizenbuffer staan en kan ik dankzij jouw ontwerp profiteren van het beste van beide werelden. Dat is: compromisloze omzetting van de stroom naar spanning en vervolgens op een zeer nette manier enige toevoeging van 2de orde harmonische vervorming waardoor het geluid schoner en natuurlijker klinkt.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Mooi werk die discrete TIA
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik heb het inmiddels voor elkaar, alle bronnen op de buizenvoorversterker, dwz CD-speler, Squeezebox/NOSminiDAC, TV/surroundprocessor.
Om te voorkomen dat de ruis vanuit de TV/surroundprocessor teveel wordt versterkt door de buizenvoorversterker, is die ingang verzwakt met ruim 20dB, zie de kleine blauwe instelpotmetertjes. De buizenversterker werkt dan als 1x buffer. De TV/surroundprocessor heeft zijn eigen volumeregeling en voor deze bron wordt de stappenregelaar niet gebruikt.
Het signaal van CD en DAC wordt wel via de stappenregelaar in de buizenvoorversterker gestuurd. Lekker ouderwets, een voorversterker met volumeregeling die met de hand moet worden bediend.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Het frontje past goed bij de NOS Mini DAC. 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Goed om te zien dat vanaf juli er nog steeds vooruitgang is.
Zo een buizenbuffer is met enkele simpele aanpassingen breed inzetbaar.
Zo een buizenbuffer is met enkele simpele aanpassingen breed inzetbaar.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik wil nog wel wijzen op een ontwerpfout van de print. Ik heb de print dan wel niet nagebouwd, maar ben erachter gekomen dat de massa van de 6.3V stuurspanning van zowel relais als gloeidraad maar op 1 punt verbonden mag worden met de massa van de 140V voedingspanning. Liefst met een direct lijntje naar het massa punt van de 140V voedingspanning.
Op de print blz. 3 wordt de gloeidraadstroom eerst naar de buizen en dan naar het relais geleid en vervolgens ligt dit relais aan het massavlak van de versterkerschakeling. Daarmee komt de brom van de gloeidraadspanning op dit massavlak terecht. Als deze fout eruit wordt gehaald is het signaal van de buizenbuffer volledig schoon en bromvrij.
Op de print blz. 3 wordt de gloeidraadstroom eerst naar de buizen en dan naar het relais geleid en vervolgens ligt dit relais aan het massavlak van de versterkerschakeling. Daarmee komt de brom van de gloeidraadspanning op dit massavlak terecht. Als deze fout eruit wordt gehaald is het signaal van de buizenbuffer volledig schoon en bromvrij.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Jeroen, ik heb geen last van brom met de print zoals op blz. 3.
De massa van de anode en gloeispanning zijn midden tussen de beide gelijkrichters met elkaar gekoppeld door een draadbrug.
De massa van de anode en gloeispanning zijn midden tussen de beide gelijkrichters met elkaar gekoppeld door een draadbrug.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik heb in de figuur hieronder met rood en oranje aangegeven wat nu allemaal de massa vormt en ik heb daarbij met groen de drie draadbruggen aangegeven. De draadbrug die je noemt (de meest linkse op de figuur) is met het oorspronkelijke ontwerp zeker nodig, want zonder die verbinding hangt de relaisspoel niet eens aan de massa van de 6.3V. Als je doet zoals ik aangeef met de paarse lijn, zet je de relaisspoel met zijn stuurtransistor parallel aan de gloeidraden van de buizen. Dan is de draadbrug niet per se nodig, kun je hem wellicht zelfs verwijderen want in principe kan de stroom door de gloeidraden en de relaisspoel volledig gescheiden worden van de stroom die door de versterker loopt.
De paarse wijze van verbinding is in de basis een verbetering, dat staat los van het feit dat jij in jouw specifieke geval geen last van brom hebt.
De paarse wijze van verbinding is in de basis een verbetering, dat staat los van het feit dat jij in jouw specifieke geval geen last van brom hebt.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik had jou uitleg al wel zo begrepen. Je zou ook de massa van de elco in de relais schakeling ook nog kunnen ontkoppelen. Maar juist het isoleren van een niet bromvrije gloeispanning van de anode spanning geeft vaak meer brom. Het verbinden van beide massa's lost dit dan weer op. Dus voor jou werkt het isoleren van beide spanningen en voor mij juist het koppelen. Het blijft dus gewoon uitproberen.
Ik zal het printontwerp aanpassen zodat je via 1 draadbrug kunt kiezen of je de beide massa's wel of niet wilt koppelen.
Ik zal het printontwerp aanpassen zodat je via 1 draadbrug kunt kiezen of je de beide massa's wel of niet wilt koppelen.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja, de massa van de elco bij het relais moet je ook ontkoppelen om het helemaal goed te doen. Ik kan me ook voorstellen dat het goed is om de draadbrug te handhaven.
Lijkt me een uitstekend idee om het ontwerp aan te passen, deze buizenversterker is op zich een juweeltje!
Lijkt me een uitstekend idee om het ontwerp aan te passen, deze buizenversterker is op zich een juweeltje!
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De print is nu voorzien van gescheiden massavlakken voor anode en gloeispanning. Met een draadbrug kun je zelf kiezen of je deze twee massa's met elkaar wilt verbinden.
[img]http://www.ict-net.net/6n16print.jpg[/img]
[img]http://www.ict-net.net/6n16print.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door koifarm op za 12 jan 2013, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Het veranderen van bijlagen is wel zeer omslachtig. Bij een wijziging moet de bijlage bij elke reactie waar deze bijlage staat worden gewijzigd. Ik zet liever alles op 1 plek zodat bij wijzigingen maar 1 file hoeft te worden upgedate.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat kan helaas niet anders, het is op zich logisch dat elk bericht zijn eigen unieke bijlage heeft. Wat wellicht helpt is om deze buizenbuffer in de showcase te zetten, nu alles klaar is.
De print ziet er goed uit!
De print ziet er goed uit!
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Volgena mij staat ie nog niet bij de showcases, maar verdient dat wel
Wat zijn de kosten ongeveer voor zo'n gebakje?
Wat zijn de kosten ongeveer voor zo'n gebakje?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De buffer/voorversterker kost ongeveer € 50,- aan onderdelen. Hiervan is de grootste onkostenpost voor de transformatoren.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat klinkt zeer acceptabel! Goede kans dat ik er eens eentje maak. Lijkt me een niet al te ingewikkeld project om mee te oefenen ( of verkijk ik me daar op? ) en dan meteen een voorversterker van goede kwaliteit.
