Eerste opzet vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Henkjan »

jaspervdakker schreef:
Hoe moet ik de line berekenen bij het vouwen naar de voorkant?
waarom zou je de poort aan de voorkant willen? komt alleen maar midden uit die je plaatsing verpesten, mijn advies is om de poort achterop te houden.

en het berekenen van de lengte: teken de kast uit, trek een lijn in het midden en meet de lengte op.
zie: http://www.quarter-wave.com/Back_Door/TL_App_Notes.pdf
jaspervdakker

Bericht door jaspervdakker »

Henkjan schreef:
jaspervdakker schreef:
Hoe moet ik de line berekenen bij het vouwen naar de voorkant?
waarom zou je de poort aan de voorkant willen? komt alleen maar midden uit die je plaatsing verpesten, mijn advies is om de poort achterop te houden.

en het berekenen van de lengte: teken de kast uit, trek een lijn in het midden en meet de lengte op.
zie: http://www.quarter-wave.com/Back_Door/TL_App_Notes.pdf
Geen tapse line?

Dat heb ik bij mijn huidige design gedaan. Maar omdat ik het advies kreeg om OF met een grotere driver te werken, OF de opening niet aan de achterkant te doen bij een 15cm woofer maar aan de voorkant om de bass wat te boosten.

Henkjan, jij denk dat het moet lukken met een 15cm driver, of kan ik beter voor een grotere driver gaan zoals Wouter zegt?

vind het maatje wat ik al reeds getekend heb, wel een mooie formaat. Lengte is berekend op 49Hz.
Kan ik de line nog met een lagere Fs berekenen dan de driver heeft?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat plaatje is alleen voor het idee van hoe de lengte op te meten, niet als voorstel hoe de lijn er uit moet komen te zien...

Als je denkt dat je de overgang mid/tweet goed krijgt met een 18cm, dan zou ik voor die 18cm gaan, meer oppervlak in t laag is alleen te vervangen door nog meer oppervlak 8)

ook bij een 15cm zou ik de poort achter plaatsen, beter een haartje minder bas dan mid uit de poort =;
jaspervdakker

Dank voor je antwoord Henkjan,

Ik hoor veel verschillende verhalen van wat WEL te doen en wat NIET te doen. Veel zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren.....

Ik ga eens kijken of ik met de W18 verder ga. Zal eens berekenen hoe groot de kast wordt. Wanneer ik deze driver neem, ga ik voor het filter van de Bifrost. Moet kunnen neem ik aan. Wellicht wat aanpassingen..

Even een stomme vraag: De lengte van de lijn had ik al zoals Henkjan zegt, berekend. Dus een lijn door het midden en dat x2. Niet het horizontale deel onderin meegenomen. Goed gedaan? Of moet ik deze lengte ook nog meerekenen? Want lucht volgt natuurlijk niet zooo mooi de vorm van de kast.

Mocht Wouter nog tijd hebben om de Ahorn simulaties te posten, zou dat fijn zijn. Ben benieuwd.
jaspervdakker

jaspervdakker schreef:
Mocht Wouter nog tijd hebben om de Ahorn simulaties te posten, zou dat fijn zijn. Ben benieuwd.
Ik bedoel natuurlijk AJHorn :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jaspervdakker schreef:
Even een stomme vraag: De lengte van de lijn had ik al zoals Henkjan zegt, berekend. Dus een lijn door het midden en dat x2. Niet het horizontale deel onderin meegenomen. Goed gedaan? Of moet ik deze lengte ook nog meerekenen? Want lucht volgt natuurlijk niet zooo mooi de vorm van de kast.
lucht volgt de vorm van de kast netjes hoor, die slaat niet ineens een stukje over :lol:
jaspervdakker

Henkjan schreef:
jaspervdakker schreef:
lucht volgt de vorm van de kast netjes hoor, die slaat niet ineens een stukje over :lol:
Dus de vlieger van 2x de hoogte als lengte van de lijn gaan niet op?
jaspervdakker

jaspervdakker schreef:
Henkjan schreef:
jaspervdakker schreef:
Want zo rekent de TL alignment table (excelsheet van het forum) wel...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jaspervdakker schreef:
Henkjan schreef:
jaspervdakker schreef:
Want zo rekent de TL alignment table (excelsheet van het forum) wel...
het zal een vrij goede benadering zijn denk ik, maar hoe goed hangt o.a. af van de breedte diepte verhouding. de formule in het excel sheet doet het niet zo eenvoudig in elk geval, maar zal in bepaalde gevallen best eens op de zelfde waarde uit kunnen komen.
jaspervdakker

Kan ik het excel sheet gebruiken om de line mee te berekenen, en die gegevens dan gebruiken om (met driver aan het begin) de opening hoog achterop te maken?

Ik ben er zeker van dat ik het ga bouwen, zoek alleen nog even bevestiging of ik het goed doe, zo niet, hoe ik het goed moet doen. Wouter heeft me in ieder geval al goed op weg geholpen, maar voordat ik begin, hoop ik nog op DE manier om de lengte goed te bepalen. daarmee bedoel ik, pak ik het onderste horizontale deel nou WEL of NIET mee in de berekening van de lijn?

De reden dat ik zo precies te werk wil gaan is dat een vriend van mij dit allemaal op zijn werk met de CNC frees klaar maakt, en ik een grove fout niet kan veroorloven. Kan altijd gebeuren natuurlijk, maar probeer deze dan te minimaliseren.

Hopelijk kan ik binnenkort gaan beginnen. Heb komende maand wat meer tijd...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zet ff een plaatje neer, dat begrijpt een stuk beter.

en: ik zou de driver niet helemaal aan t begin zetten, maar bij voorkeur op 1/3. Als je dan wat meer demping in het dichte deel stopt, dan helpt dat wel met onderdrukken van de ongewenste resonaties, maar de basis 1/4 golf die voor de laag ondersteuning zorgt wordt amper verminderd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Helaas lukt uploaden me tijdelijk niet, dus hopelijk heb je geen enorme haast :wink:

Je moet je niet blind staren op hoe je een lijn nou moet uitrekenen aangezien je daar best 10% naast kan zitten. Een luchtkolom gaat buiten de box ook nog een stukje in dezelfde richting door. Daarvoor is 'eindcorrectie' bedacht, de lijn kan korter dan wat je theoretisch wil. En daar gaat het om, wat wil je in theorie: een TL op de fs van de luidspreker bijvoorbeeld. En de lengte heeft daarmee te maken, maar altijd in verhouding tot de tapsheid. Wordt de TL tapser dan moet deze ook korter voor dezelfde afstemfrequentie. Een lange rechte lijn heeft een mooier middengebied (ik gok mede vanwege de betere demping door de lengte - minder gecomprimeerd dempmateriaal) en een tapse lijn is voor een 3-weg weer geschikter bevonden. Een lijn vol knallen met Dr. Bailey's long hair levert een doods geluid op in een 2-weg, dus je moet goed spelen met demping.

Driver op 1/3e? Ben ik niet van overtuigd. Heb ervaren dat ik het minder TL vind klinken. Er kwam te veel mid uit de opening, en harder 'stuffen' loste dat niet op. En in dat geval is een poort voor echt geen goed idee.

Maar hobby hifi heeft heel veel ontwerpen gemaakt, de Flatline heb ik gebouwd (8" peerless, poort achter) de Hobby hifi versie van de Visaton Vib 130 TL had de poort voor, en alle verdere TL's hadden hem allemaal voor: fuzzy TL, Hypergraph TL, Gradient TL, Daedalus TL, BB 3TL, Spiralino, Excelline, etc.

Ik heb minder goede ervaringen met de driver op 1/3 in een 2-weg qua poort geluid. Het verslag van Tony Gee van de Ultimo vond ik erg herkenbaar. Ik zou het even niet weten, maar een TL simulatie laat ook wel zien waar het met een driver naar toe moet. Wordt ie taps dan moet de poort gewoon achter, wordt ie lang (zoals bijvoorbeeld bij PMC vloerstaand - zou achter veel beter zijn dan hadden ze dat vast wel gedaan) dan mag die ook voor.

Goed om een 2-weg met bestaand filterontwerp te kiezen!!!
jaspervdakker

Henkjan schreef:
zet ff een plaatje neer, dat begrijpt een stuk beter.
Zoals in het eerste plaatje te zien is, heb ik alleen de rode lengtes gerekend en niet het groene deel. Zag dat Wouter dat ook zo had gedaan (als ik goed gerekend heb)
Maar het antwoord van Wouter is duidelijk.
wouter schreef:
Helaas lukt uploaden me tijdelijk niet, dus hopelijk heb je geen enorme haast :wink:
Ik heb geen haast, liever wat langer wachten en goede keuzes maken....

Voor dit ontwerp kies ik toch voor de driver aan het begin met de tweeter erboven. Moet toch ergens vanuit gaan, en ook het verhaal van de Optimo van Tony Gee heb ik gelezen.

15cm of 18cm weet ik nog niet. 18cm wordt gelijk wel erg duur omdat (als ik van de Bifrost uit ga, de T29CF002 bij zit als tweeter, en erg duur is) Pak ik mijn ontwerp met de C15LY001, dan is de tweeter de 22TAF/G van een paar tientjes.

Zo heeft John Eekels de Scoptera TL gemaakt met de W15LY001: zie http://johneekels.nl/websitepagina/scoperta.html

Dan nog even een opmerking over de filters:
Gebruik ik de W15LY001 en de 22TAF/G dan wordt het filter waarschijnlijk zoals in plaatje 2

Gebruik ik de W18NX001 en de T29CF002 dan gebruik ik het filter van de Bifrost. (Of de Nexus van K+T of de CNO van Troels)
Bijlagen
TL berekenen
TL berekenen
Filter bij de 15CM
Filter bij de 15CM
Filter bij de 18CM (Bifrost)
Filter bij de 18CM (Bifrost)
audio lover

Bericht door audio lover »

Hallo ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben al lange tijd gek van audio, en ben op zoek naar een mooie luidspreker nu ken ik de Audio Physic Virgo en vind deze erg goed klinken.
Maar ja de prijs, daarom ben ik zeer geintresserd in dit zelfbouw plan.
Kan je deze speaker als een niet ervaren bouwer goed zelfbouwen vanaf een plan. Ben zelf wel handig.
En hoe klinkt deze speaker??? Heeft hij ongeveer het zelfde klank beeld?
Dit ontwerp is onder 7gr gemaakt ( wat ik optisch zeer mooi vind), kan je elk ontwerp onder een hoek zetten?
Als ik dit zou kunnen bouwen ,dan zou ik er evt een 5.1 van willen bouwen dan heb je een super set voor een super prijs.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hallo Audiolover!

Dit project is geen uitgekristaliseerd ontwerp. Zover ik het kan inschatten is het voor de bedenker ook nog niet helemaal duidelijk hoe het moet gaan worden dan wel hoe het klinkt. Het is er simpelweg nog niet.
Je vroeg of hij hetzelfde klankbeeld heeft als jouw inspiratie. Ik denk dat wel met zijn allen kunnen zeggen dat dit zeker niet zal zijn. Het klankbeeld krijg je door de samenwerking van units, kast en filter. Aangezien deze alle 3 anders zijn zal het zeker niet hetzelfde klinken.
Daarom zou ik als beginnende zelfbouwer, om teleurstellingen te voorkomen, eerst een bestaand ontwerp bouwen voordat je zelf iets gaat verzinnen of een project gaat namaken wat nog niet klaar en getest is.
Je kun hiet veel voorbeelden vinden en ja, je kunt veel speakers onder een hoek zetten. Wel moet je dat de hoogte in de gaten houden en de afstand tot de luisterpositie.
Normaal word voor nieuwkomers bijna altijd de LBVS geadviseerd. Waarom doe je die niet onder een hoek zetten. Gegarandeerd plezier!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo meet ik de lengte:
TL lengte.png
de hele paarse lijn. En dit is de lengte die simulatie programma's gebruiken (in elk geval de sheets van MJKing)
Nou zal dat in cm wel ongeveer gelijk zijn aan zoals jij t meet, maar met een andere kastvorm kan daar wel verschil in zitten
jaspervdakker

Henkjan, bedankt voor je antwoord. Ik meet inderdaad ongeveer hetzelfde op beide manieren. Dus dat komt wel goed. Dan ga ik dat opnemen in mijn tekening.

@Vinculum, ook ik ben geen ervaren zelfbouwer, maar een gokje durf ik wel te nemen. Ik heb de drivers natuurlijk niet helemaal toevallig gekozen, hier zijn natuurlijk ook al bestaande ontwerpen van.

@Audio Lover, zoals Vinculum al aangeeft, is er nog niets concreets. Hiervoor gebruik ik het forum om tot een concreet plan te komen.
De Audio Physic Virgo Look-a-like gaat er voorlopig niet komen. Met als filter op het moment de grootste bottleneck..... Ik ga er vast wel uitkomen, maar mijn kennis vwb filters is niet meer erg op niveau. Het kost me dus te veel tijd om daaraan te spenderen die ik gewoon niet heb. (heb meerdere hobbies :shock: )

Een eigen ontwerp maken is wat mij betreft niets mis mee, maar ik heb ervoor gekozen (na tips van andere) om, als je dan toch zelf wil ontwerpen, een bestaand design als uitgangspunt te gebruiken.... ivm je filters

Nu nog mijn keus maken in W15LY001 of de W18NX001 8-[
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

jaspervdakker schreef:
@Vinculum, ook ik ben geen ervaren zelfbouwer, maar een gokje durf ik wel te nemen.
Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor. Maar het concept is nog in ontwikkeling, je hebt niet niet alles concreet. Geen punt natuurlijk voor jou maar voor iemand die het wil nabouwen en nu al een bepaalde verwachting heeft wel. Vandaar mijn opmerking. Jij bent goed, en herkenbaar, bezig. ;)
jaspervdakker

Vinculum schreef:
jaspervdakker schreef:
@Vinculum, ook ik ben geen ervaren zelfbouwer, maar een gokje durf ik wel te nemen.
Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor. Maar het concept is nog in ontwikkeling, je hebt niet niet alles concreet. Geen punt natuurlijk voor jou maar voor iemand die het wil nabouwen en nu al een bepaalde verwachting heeft wel. Vandaar mijn opmerking. Jij bent goed, en herkenbaar, bezig. ;)
Het kwam ook niet vervelend over hoor :D Maar een kleine toelichting voor Audio Lover....
En dank voor je compliment dat ik goed bezig ben. Herkenbaar, dat geloof ik zeker... Soort virus he. Ik heb je topic over je draaitafel gezien/gelezen. Zegt genoeg... :mrgreen:

Na een middag nadenken, krijg ik sterk het gevoel om voor de W15LY001 te gaan. Dit ivm kosten van de bijpassende tweeter. De T29CF002 is wel erg duur....
jaspervdakker

Even de prijzen: (goedkoopste wat ik kan vinden)

Tweeters:
T29CF002 = 270,-
22TAF/G = 32,-

Mid/Woofer:
W18NX001 = 165,-
W15LY001 = 138,-

Het wordt dus of 435 aan drivers voor 1 kant, of 170 per kant....

Voor een eerste project is denk ik de keus wel gemaakt....

Of zijn er alternatieven voor de T29CF002 die een stukje goedkoper zijn???

Mijn fiets vraagt ook enorm duur onderhoud :shock: :shock: :shock: dus de centen kan ik maar 1x uitgeven helaas....
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Waarom zou je dit niet combineren met de betere prestige tweeters?

Seas 27TBFC/G of de 27TBCD/GB-DXT zijn volgens mij echt klasse tweeters die beide prima met een 6.5" woofer te combineren zijn. De DXT is wat moderner met een kleine waveguide. De TBFC is echt gruwelijk veel gebruikt en alom geroemd.
audio lover

Bericht door audio lover »

Bedankt voor je reactie
Wel even moeten zoeken wat je met lbvs bedoelde.
Maar met wat voor een type speaker zou ik kunnen beginnen, het liefst goed klinkend zodat ik niet meerdere paren hoef te bouwen.
Dan word het nog een prijzig geheel.
markbakk

Bericht door markbakk »

De Low Budget VloerStaander is hier heel populair. Niet duur, eenvoudig te bouwen en moet goed klinken. Dus wat je vraag precies inhoudt snap ik niet helemaal. Maar er zijn honderden ontwerpen op het net te vinden. Of in tijdschriften als Hobby Hifi en Klang&Ton (allebei Duits). Het is een kwestie van een serieus, met wat verstand van zaken gemaakt ontwerp te kiezen en daarnaast ook een kwestie van smaak.
Als alternatief kun je naar een zelfbouwzaak gaan, kun je meteen wat beluisteren. Of naar een van de zelfbouwdagen van dit forum (9 februari bv.). Meer serieuze adviezen ga je zonder meer eigen wensen en randvoorwaarden hier niet krijgen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nadat ik de gietmortel luidsprekers van Arno had gehoord - filter door Jeroen_D - wist ik: als je hier het budget voor hebt maakt je een zeer prettige 2-weg. Heb zelf de tweeter in een ander 6,5" 2-weg (L18 monitor van Zaphaudio) maar dat ontwerp van Arno & Jeroen klinkt echt beter. Zit wel een scan speak woofer in die wat kost, maar een budget tweeter.

Werken met een 15cm basmidden kan prima, maar de beleving is dan wel anders in het laag. Bij grote kamers kan het echt verschil maken, kleine kamers valt het wel mee.

Het budget is vrij ruim, dus nu twijfel je over allerlei keuzes. Goed dat je vasthoudt aan een ontwerp. Als je iets gehoord hebt dat bevalt dan is dat nog wat beter, niet alle ontwerpen zou ik lang gelukkig mee zijn. Op lautsprechershop kom je ook nog heel veel ontwerpen van Hobby Hifi en Klang und Ton (K+T) tegen. Helaas is de site niet meer zo overzichtelijk als voorheen.
jaspervdakker

JvS schreef:
Waarom zou je dit niet combineren met de betere prestige tweeters?

Seas 27TBFC/G of de 27TBCD/GB-DXT zijn volgens mij echt klasse tweeters die beide prima met een 6.5" woofer te combineren zijn. De DXT is wat moderner met een kleine waveguide. De TBFC is echt gruwelijk veel gebruikt en alom geroemd.
Dank je, die ziet er inderdaad ook leuk uit. en vind ik wat vriendelijker dan de bijna 300 euro voor de T29
Als ik het goed gezien heb, hebben beide modellen eenzelfde afmeting, dus mocht ik ooit de duurdere kopen, dan kan ik die gebruiken zonder de kast aan te passen.

Nog tips vwb het filter. Zal ik toch moeten aanpassen als ik de 27TBFC/G ga gebruiken

wouter schreef:
als je hier het budget voor hebt maakt je een zeer prettige 2-weg. Heb zelf de tweeter in een ander 6,5" 2-weg .
Ook jij bedankt voor je antwoord Wouter. Ik neem aan dat je hiermee de T29CF002 bedoeld?

Tsja, wat zullen we zeggen over het budget.....
Liever ga ik eerst voor de 27TBCF/G en later alsnog voor de T29. Ik vind het voor nu een hoop geld. Mijn tandwiel cassette van mijn fiets is net zo duur, en die moet ook vervangen worden.... en nog veel meer...
:roll: :shock: :? :( 8-[

Dus ik ga in eerste instantie voor de 27.

Alle tips vwb filter aanpassingen zijn welkom. (Wanneer ik het bifrost filter gebruik)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”