Helaas lukt uploaden me tijdelijk niet, dus hopelijk heb je geen enorme haast
Je moet je niet blind staren op hoe je een lijn nou moet uitrekenen aangezien je daar best 10% naast kan zitten. Een luchtkolom gaat buiten de box ook nog een stukje in dezelfde richting door. Daarvoor is 'eindcorrectie' bedacht, de lijn kan korter dan wat je theoretisch wil. En daar gaat het om, wat wil je in theorie: een TL op de fs van de luidspreker bijvoorbeeld. En de lengte heeft daarmee te maken, maar altijd in verhouding tot de tapsheid. Wordt de TL tapser dan moet deze ook korter voor dezelfde afstemfrequentie. Een lange rechte lijn heeft een mooier middengebied (ik gok mede vanwege de betere demping door de lengte - minder gecomprimeerd dempmateriaal) en een tapse lijn is voor een 3-weg weer geschikter bevonden. Een lijn vol knallen met Dr. Bailey's long hair levert een doods geluid op in een 2-weg, dus je moet goed spelen met demping.
Driver op 1/3e? Ben ik niet van overtuigd. Heb ervaren dat ik het minder TL vind klinken. Er kwam te veel mid uit de opening, en harder 'stuffen' loste dat niet op. En in dat geval is een poort voor echt geen goed idee.
Maar hobby hifi heeft heel veel ontwerpen gemaakt, de Flatline heb ik gebouwd (8" peerless, poort achter) de Hobby hifi versie van de Visaton Vib 130 TL had de poort voor, en alle verdere TL's hadden hem allemaal voor: fuzzy TL, Hypergraph TL, Gradient TL, Daedalus TL, BB 3TL, Spiralino, Excelline, etc.
Ik heb minder goede ervaringen met de driver op 1/3 in een 2-weg qua poort geluid. Het verslag van Tony Gee van de Ultimo vond ik erg herkenbaar. Ik zou het even niet weten, maar een TL simulatie laat ook wel zien waar het met een driver naar toe moet. Wordt ie taps dan moet de poort gewoon achter, wordt ie lang (zoals bijvoorbeeld bij PMC vloerstaand - zou achter veel beter zijn dan hadden ze dat vast wel gedaan) dan mag die ook voor.
Goed om een 2-weg met bestaand filterontwerp te kiezen!!!