Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Mooi werk Kappa7! Dat ziet er goed uit. Wat mij betreft OK maar gezien de reactie in dit topic zijn er meer die intresse hebben. Is de rest ook akkoord?
Kappa7 schreef:
dat niet al te moeilijk is te maken uitgaande van veel standaard verkrijgbare materialen.
Euh ja, ik kan het niet. Is er iemand die zich geroepen voelt hiervoor? Miss een minigroupbuy voor de onderdelen als dat interessant is?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Barry2001 »

Ziet er zeker goed uit, druk geweest daar George :D Als er een groupbuy wordt gedaan heb ik zeker belangstelling.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Dan zal ik het verder uit werken in een onderdelen tekening.
Ik kan bij mijn toeleverancier een prijs op vragen voor alleen het lager maar het is natuurlijk leuker om het binnen het forum te houden.

Ik ga dus eerst maar even tekenen en ondertussen even afwachten wie dit zou kunnen maken.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Moet hier een apart topic van komen? Het een en ander loopt nu aardig door elkaar heen.

Even een status update:
Platter
Ik ga hier voor 2x 10mm (mat ofhooglans zwart of helder) acryl platen van Koifarm. Bestelling hiervan hangt even af van de lager.

Lager
Ontwerp van Kappa7 is perfect. Nu nog iemand vinden die hem kan maken. Groupbuy voor het materiaal?

Motor
Er zijn nu 2 kandidaten. De Philips AC motor of de Revox Capstan motor. De eerste is een speciale TT motor die ook in Linn, Rega en andere merken zit. Lekker compact ook.
De Revox zou volgens ds23man erg goed moeten zijn maar heeft wel een vervelende maat waardoor ik een flinke verbouwing moet doen aan het ontwerp. Ook is niet bekend wat het toerental is.
Ik neig dus naar de Philips. In de bijlage vind je wat ik denk dat de juiste datasheet is voor deze motor.

Motorsturing
Ray heeft dit ontwerp gevonden. De uC die gebruikt word is oud maar hij heeft ook een moderner alternatief nl de PIC16F883. Dit is zeker een optie of op zijn minst een mooi beginpunt. Ik vermoed alleen dat er in de afgelopen jaren wel wat winst is gemaakt op dit terrein.
Miss dat 1 van de electronica/uC jongens hier wat meer over kan zeggen. Knibbel knabbel KNUISJE, waar ben je? ;)
Het idee om een losse kast te hebben met display is wel stoer. Ik vermoed ook dat de benodigde ruimte te krap is om het in de motormount te maken (ex display dan) maar miss dat de printguru's dit wel voor elkaar krijgen (prints stacken?).
Bijlagen
990411131813.pdf
Datasheet Philips motor
(20.46 KiB) 98 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door RobertD »

Het lager lijkt nu heel erg op een Lenco lager zoals dat in de L78 en L75 e.d. zit.
Wanneer de prijzen een beetje redelijk blijven heb ik ook wel voorzichtige interesse om eens een eigen draaitafel te bouwen.

Ik moet even teruglezen hoe het zit met het plateau. Dit onderwerp groeit zo snel dat ik het nauwelijks kan bijhouden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me geen slecht idee om die gehele sturing in een aparte kast(je) onder te brengen.
Ik zie ook dat merken als Linn dat met hun duurdere units doen.
Ook gezien het feit dat er 2 aparte trafo's worden toegepast is dat niet onverstandig.
004-6.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

RobertD schreef:
Dit onderwerp groeit zo snel dat ik het nauwelijks kan bijhouden.
Ik doe me best :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Dit is mijn best lopende topic ooit. Wie zei dat vinyl dood is? ;)
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vinyl Revival

Bericht door metabaron »

Waar wordt het chassis van aluminium?
Het is bijna niet bij te houden hè :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Haha nee het gaat echt in een moordend tempo. Ik had toch gezegd in mijn openingpost dat het een langdurig project zou worden... :-s

Wat betreft het frame zit ik idd te denken aan alu maar het zou ook zomaar kunnen dat ik dit uit acryl ga maken. Dit ligt een beetje aan of ik het alu kan krijgen. Anders is de basis optie om deze uit multiplex te maken. Aangezien ik het hoe dan ook een andere kleur ga geven (zwart, wit of alu/zilver) voorzie ik geen problemen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Vinyl Revival

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
De uC die gebruikt word is oud maar hij heeft ook een moderner alternatief nl de PIC16F883. Dit is zeker een optie of op zijn minst een mooi beginpunt. Ik vermoed alleen dat er in de afgelopen jaren wel wat winst is gemaakt op dit terrein.
Miss dat 1 van de electronica/uC jongens hier wat meer over kan zeggen. Knibbel knabbel KNUISJE, waar ben je? ;)
Wie knabbelt er aan mijn huisje? :mrgreen:

Die uC is nog prima te verkrijgen, bijv. bij Mouser voor 2,19 euro ex.btw.
Verder heb ik alleen maar kennis van Atmels en een klein beetje ARM Cortex-M3, PIC's heb ik nog nooit iets mee gedaan.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vinyl Revival

Bericht door metabaron »

Ik zou toch proberen je frame zo stijf mogelijk te maken.
Dan valt denk ik die multiplex toch af, jammer want het is het goedkoopste.
Aluminium is het duurst maar misschien wel het mooiste.?

Wat dacht je van doorzichtig acryl alles. Behalve de gewichten.?
Trouwens in acryl kun je ook een kleurstof doen.
Gewoon ideetjes he !?

Wat is de hoogte van het frame 15mm?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

metabaron schreef:
Wat dacht je van doorzichtig acryl alles. Behalve de gewichten?
Heb ik idd ook aan zitten denken. Vooral de platter is mooi als hij helder acryl is. Het nadeel is dat je die lelijke schroeven overal wel gaat zien. Tenzij de gewichten en de 2 platterdelen gelijmd worden.

Het frame vind ik lastig. Deze moet 20mm dik worden net als de platter. Ja acryl kan en dan kan ik ook mooi zelf maken door een plaat te pakken en daar de gewenste dingen uit te zagen (CNC?). Volgens bouwplastics.nl kost zo'n plaat in 20mm me ongeveer 100 euro. Dat is vrij prijzig, zeker gezien het feit dat ik de helft wegzaag. Miss dat koifarm een betere prijs heeft?

Een andere optie is om het te gieten. In hout een mal maken en dan gieten en nabewerken.

Het lastige van acryl is het weer helder maken van de bewerkte randen. Geen idee hoe dat moet. Heb ooit eens gelezen dat je dat moet schuren tot een fijne korrel en dan met een fohn/verfbrander kort verhitten zodat het transparant word maar dat klinkt lastig.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Verder heb ik alleen maar kennis van Atmels en een klein beetje ARM Cortex-M3, PIC's heb ik nog nooit iets mee gedaan.
Hoeft ook geen pic te zijn.
Liever niet zelfs. Daarom roep ik ook steeds Arduino zodat het toegangelijker is voor iedereen. Dan kan iemand zelf bepalen of hij wel/geen display wil oid.
Op de Arduino kun je heel makkelijk bijv een PWM signaal uitsturen. Deze door een simpele dac halen (paar weerstandjes), versterken en klaar. Hiervoor kun je de opzet gebruiken van Ray's ontwerp, alleen dan niet met die uC maar met een Arduino. Daarmee kun je de frequentie perfect afstemmen. Sterker nog, de maat van de poelie is niet eens meer zo cruciaal omdat je zelf de frequentie kan finetunen.
Ik zie voor me een kastje met datzelfde mooie OLED display als de AFDAC2 en met hetzelfde prachtige (kuck kuch) 2 regelig lettertype die mooi de actuele rpm's kan weergeven. Het zou mooi zijn als je de rpm's van de platter kan meten en weergeven. Ideaal voor het experimenteren met bijv andere poelies. Je zou hiervoor bijv een hall sensor kunnen gebruiken die de gewichten telt. 1 rpm zijn 6 meetpunten. Dus 33,3 rpm zijn 199.8 meetpunten per minuut. Dat kan die Arduino makkelijk. Daarmee kun je ook een mooi opstartprogramma maken. Langzaam omspinnen totdat hij op snelheid is.
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 22 jan 2013, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Heb ik idd ook aan zitten denken. Vooral de platter is mooi als hij helder acryl is. Het nadeel is dat je die lelijke schroeven overal wel gaat zien.
Lelijke schroeven?
Dan neem je toch gewoon mooie schroeven, ook die zijn wel te krijgen, tot verchroomd aan toe. :lol:
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: Vinyl Revival

Bericht door jaapschreuder »

Ik kan wel even kijken wat ik kan maken.

Messing rond 40 aanwezig. Rvs 304- 12h9 aanwezig. Glijbussen 1210du aanwezig. POM/PETP aanwezig.
Een kogel moet ik even opzoeken.

Wacht de tekeningen even af. Zal ze even digitaliseren zodat we het ontwerp gelijk houden
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

jaapschreuder schreef:
Een kogel moet ik even opzoeken.
http://www.ortechceramics.com/store/pro ... ategory=17
Heb je hier wat aan?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Hier heb ik nog wat info om een sinus door een Arduino te laten genereren:
http://www.auctoris.co.uk/2012/04/13/ar ... or-part-3/
Dit deel maakt gebruik van een IC als DAC maar in deel 2 zie je een versie met gewoon alleen weerstanden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Barry2001 »

Wat een tempo inderdaad. Hoeven jullie niet te werken :evil:

Die printen eventueel in het motorcompartiment, hoeveel ruimte is daar, is dat bekend?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Ben ook even aan het zoeken geweest:

De revox motor is een asynchroon type ( 3 fasen) en draait in de recorder met 400 of 800 rpm. Verder zit er een opneemkopje op die de 120 tanden leest.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Dank je voor het opzoeken. Ik denk dat gezien de extra complexiteit het beter is om voor de philips motor te gaan.
Het zal ongetwijfeld een goede motor zijn maar ik heb ook geen zin om mijn ontwerp helemaal om te gaan gooien om deze te kunnen gebruiken.
Ook is deze 'nieuw' tov van een gebruikte Revox.

In het kader van beslissingen nemen: Ik ga de Philips bestellen. :rock:

edit: ik heb hem inmiddels besteld. 31,80 euro incl verzending.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door hannesie »

:lol: , En je had helemaal geen haast. :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

hannesie schreef:
:lol: , En je had helemaal geen haast. :roll: :roll:
Klopt helemaal Hans!
Ik doe dit ook een beetje om de kosten te spreiden. Nu een motor, volgende maand een lager?
Bovendien kan de motor discussie wel eindeloos doorgaan. Voor mijn wensen en budget is deze perfect. Dan niet verder moeilijk doen lijkt me.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Barry2001 schreef:
Hoeven jullie niet te werken
Ben aan het werk... :sure:
Barry2001 schreef:
Die printen eventueel in het motorcompartiment, hoeveel ruimte is daar, is dat bekend?
Ik kan het niet exact nakijken nu (ben nl aan het werk :mrgreen: ) maar ik dacht dat de buitendiameter van het motorcompartiment 80mm is. Dus trek er nog 1cm vanaf voor de wanddikte. Je hebt wel wat ruimte in de hoogte dus printjes stapelen is een optie (een must vermoed ik).

Wel is al eerder gezegd dat een extern kastje voor meer mensen een optie kan zijn. Hierdoor hou je het wel universeel voor andere ontwerpen maar ook als upgrade voor bestaande TT's. Miss dat daardoor meer animo is voor de ontwikkeling en om de kosten te drukken (printjes laten maken etc).
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door mischa72 »

Ja hoor, het is weer zover: The Vinc heeft weer een ideetje =;

Ik heb nog een uitdaging voor je voor als je je verveelt: Probeer op het forum eens een 2e topic te vinden waarin in 4 dagen tijd 7 pagina's gevuld zijn. :rofl:

Ga zo door :goeie:
Plaats reactie