Morgen wat bedenken voor de eindcondensatoren [PLIO met Teflon bypase] en nog wat touwtjes leggen,voordat de stekker er in gaat.
AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Voor deze dac geen gelijkrichtbuis {EZ81},maar twee BYW96 diodes...........
Morgen wat bedenken voor de eindcondensatoren [PLIO met Teflon bypase] en nog wat touwtjes leggen,voordat de stekker er in gaat.
Morgen wat bedenken voor de eindcondensatoren [PLIO met Teflon bypase] en nog wat touwtjes leggen,voordat de stekker er in gaat.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Oke,enkele touwtjes gelegd,
En bezig met de eindcondensatoren...........
Maar mijn siliconen kit was op [hard geworden in de tube],rondje Action en we kunnen weer verder
En bezig met de eindcondensatoren...........
Maar mijn siliconen kit was op [hard geworden in de tube],rondje Action en we kunnen weer verder
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag,geen rondje Action,maar de eindcondensatoren met een beetje rubber en een tyrap vast gezet.............
De boel af gesoldeerd en even vluchtig nagelopen.
Stekker er in en onbelast
even wat spanningen gemeten.
Alles aangesloten en spelen maar
Hij doet het,,,,YES,Yes,Yes..............
Moet er nog wat veranderd worden?
Ja,als het volume van de voorversterker vol open staat,hoor ik wat tikjes uit de tweeters.
De bekabeling naar de eindcondensatoren ga ik nog beter twisten,een beetje freubelen hier aan en de storing werd minder
Maar had niet genoeg zilverdraad ,om dit gelijk te fiksen
Eerst maar eens verder luisteren
Ik zal ook het versterkings printje wat aanpassen,een uitgang zit te dicht op de ingang van de anode spanning.
Ja dit zie je pas,als de boel al gebouwd is en speelt!
Het printje werkt in ieder geval,,,SRPP trapje met eigen 6,3V gloeivoeding gelijkrichting
Binnenkort post ik het printontwerp..............
Voor nu even een paar kiekjes..
De boel af gesoldeerd en even vluchtig nagelopen.
Stekker er in en onbelast
Alles aangesloten en spelen maar
Hij doet het,,,,YES,Yes,Yes..............
Moet er nog wat veranderd worden?
Ja,als het volume van de voorversterker vol open staat,hoor ik wat tikjes uit de tweeters.
De bekabeling naar de eindcondensatoren ga ik nog beter twisten,een beetje freubelen hier aan en de storing werd minder
Maar had niet genoeg zilverdraad ,om dit gelijk te fiksen
Eerst maar eens verder luisteren
Ik zal ook het versterkings printje wat aanpassen,een uitgang zit te dicht op de ingang van de anode spanning.
Ja dit zie je pas,als de boel al gebouwd is en speelt!
Het printje werkt in ieder geval,,,SRPP trapje met eigen 6,3V gloeivoeding gelijkrichting
Binnenkort post ik het printontwerp..............
Voor nu even een paar kiekjes..
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Sfeer foto..................... 
Lock LED, met op de achtergrond,de DC gegloeide 6N2P-EV,s
Lock LED, met op de achtergrond,de DC gegloeide 6N2P-EV,s
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Mooi werk!
Heb je ook al met andere dacs vergeleken?
Vast al gevraagd, maar wat zijn nu zo ongeveer de totaalkosten geweest om dit te bouwen? (afgezien van al dat noeste werk..)
Heb je ook al met andere dacs vergeleken?
Vast al gevraagd, maar wat zijn nu zo ongeveer de totaalkosten geweest om dit te bouwen? (afgezien van al dat noeste werk..)
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dank je.......Mooi werk!
Veel.Vast al gevraagd, maar wat zijn nu zo ongeveer de totaalkosten geweest om dit te bouwen?
Nogal wat exotische dingen gebruikt..........
Maar het gaat hier in hoofdzaak om de lol van het ontwerpen en bouwen,natuurlijk kan het een stuk goedkoper.
Met bijv. een HK dac,of goedkopere onderdelen,kan ook goed klinken
Maar ben nu eenmaal bezig met deze AD1865 dac,s en die klinken verslavend..............
En het eind is nog niet in zicht,elk nieuw project geeft weer inspiratie voor de volgende,en als het ook nog werkt,wie doet je wat
Zo,nu eerst de bedrading gaan aanpassen,deze pikt storingen op........
En de Anode spanning is een beetje hoog,ik meet 227 volt op beide kanalen. met een trafo 150v - 0 - 150v
Voor de rest klinkt het goed.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Je houdt er aardig het tempo in daar, mooi hoor! Is dit niet een keer wat voor een luisterdag? hinthint 
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Wel leuk, kun je het vergelijken met een ESS32 9016, AKA AF-DAC 2.Barry2001 schreef:Je houdt er aardig het tempo in daar, mooi hoor! Is dit niet een keer wat voor een luisterdag? hinthint
Hij speelt, en komt dus ook mee naar Enschede.
Maar wel in een nette broodtrommel.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Barry, Enschede,helaas niet
Hannesie,,nette broodtrommel,,ben blij voor je dat ie het doet
Even terug naar de bouw.
Gezien de anode spanningen wel wat hoog zijn[ ongeveer 14 volt K H waarde, boven de maximale 100v],is er misschien een mogelijkheid mijn gloeivoedingen in potentiaal op te tillen?
Was het niet iets van 220K in serie met 80K met een parallel elco van 10Uf over de tweede elco in de voeding.
En dan het knooppunt van de weerstanden verbinden met de massa van de gloei print?
Zoiets als bij de Phone Dude
En zou zoiets kunnen werken bij mijn gloeivoedingen?
Welke waardes zou ik moeten gebruiken?
Hannesie,,nette broodtrommel,,ben blij voor je dat ie het doet
Even terug naar de bouw.
Gezien de anode spanningen wel wat hoog zijn[ ongeveer 14 volt K H waarde, boven de maximale 100v],is er misschien een mogelijkheid mijn gloeivoedingen in potentiaal op te tillen?
Was het niet iets van 220K in serie met 80K met een parallel elco van 10Uf over de tweede elco in de voeding.
En dan het knooppunt van de weerstanden verbinden met de massa van de gloei print?
Zoiets als bij de Phone Dude
En zou zoiets kunnen werken bij mijn gloeivoedingen?
Welke waardes zou ik moeten gebruiken?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Met de waardes die in de PD gebruikt worden zal je de gloeispanning ongeveer 80V op tillen.
Dat kan dus met de 100V speling die je hebt in de 6N2P-EV.
Hou daar wel rekening mee dat als je deze aan de 0 hangt van de gloei je daar ook nog de 6V van de gloeispanning zelf moet optellen.
Je kunt deze dan dus beter aan de 6.2V zijde hangen.
Wil je lager dan zal je even moeten aangeven hoe hoog je de spanning wilt hebben.
Deze kan je dan berekenen als zijnde een standaard spanningsdeler.
Groetjes George
Dat kan dus met de 100V speling die je hebt in de 6N2P-EV.
Hou daar wel rekening mee dat als je deze aan de 0 hangt van de gloei je daar ook nog de 6V van de gloeispanning zelf moet optellen.
Je kunt deze dan dus beter aan de 6.2V zijde hangen.
Wil je lager dan zal je even moeten aangeven hoe hoog je de spanning wilt hebben.
Deze kan je dan berekenen als zijnde een standaard spanningsdeler.
Groetjes George
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Bedankt.George voor je uitleg
Zal even meten wat de spanning is op de tweede elco in mijn voeding.
Verder begrijp ik nog geen ,,snars,, van dat optillen van de gloeispanning
Bij mij wil er niet in dat er zo maar 80v door de gloei gaat,terwijl dit 6,3 max is.
Ik weet het ,ik zie dit waarschijnlijk verkeerd.
Het zal wel eenvoudiger werken dan ik denk
Ben eerst even met de Duncan Amp voedingssimulatie aan de gang gegaan,om uit te vogelen wat de max. weerstandswaarde kan worden tussen de tweede en laatste elco in de voeding,zonder dat de voeding in stort.
Kom op 5K weerstand. [zal ongeveer 15v schelen]
Dan zou ik de Trafo nog op primaire 240v kunnen zetten i.p.v. 230v,scheelt ook weer een paar volt.
Zal even meten wat de spanning is op de tweede elco in mijn voeding.
Verder begrijp ik nog geen ,,snars,, van dat optillen van de gloeispanning
Bij mij wil er niet in dat er zo maar 80v door de gloei gaat,terwijl dit 6,3 max is.
Ik weet het ,ik zie dit waarschijnlijk verkeerd.
Het zal wel eenvoudiger werken dan ik denk
Ben eerst even met de Duncan Amp voedingssimulatie aan de gang gegaan,om uit te vogelen wat de max. weerstandswaarde kan worden tussen de tweede en laatste elco in de voeding,zonder dat de voeding in stort.
Kom op 5K weerstand. [zal ongeveer 15v schelen]
Dan zou ik de Trafo nog op primaire 240v kunnen zetten i.p.v. 230v,scheelt ook weer een paar volt.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Even de berekening voor de spanningsdeler Gegoogled........... 
- Bijlagen
-
- Spanningsdeler_2.JPG (9.55 KiB) 284 keer bekeken
-
- spannings deler.png (824 Bytes) 284 keer bekeken
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Kheb er even een tekening van gemaakt dat legt wat makkelijker uit. Je ziet in het bovenste figuur dat de 0 onder zit en de bovenkant van de verticale lijn op 200V zitdemocles schreef:Bedankt.George voor je uitleg![]()
Zal even meten wat de spanning is op de tweede elco in mijn voeding.
Verder begrijp ik nog geen ,,snars,, van dat optillen van de gloeispanning![]()
Bij mij wil er niet in dat er zo maar 80v door de gloei gaat,terwijl dit 6,3 max is.![]()
Ik weet het ,ik zie dit waarschijnlijk verkeerd.
Het zal wel eenvoudiger werken dan ik denk![]()
.
Onder is nu gewoon 6V uitgezet ten opzichte van de 0
In het onderste figuur zie je dat de 6V is opgetild naar 80V maar dat de 0 ook is mee verschoven.
Ga je die nu meten ten opzichte van de werkelijke 0 dan zal je zien dat die nu 74V is geworden.
De spanning die uit de voeding komt voor de gloeidraad blijft immers maar 6V.
Zet je nu een van deze draden vast aan de 200v dan zal de gloei op 200V staan ten opzichte van de 0 maar tussen de 2 draden blijft het 6V.
Om het juiste potentiaal te bepalen voor de gloeispanning neem je een waarde die in het midden ligt van de spanning die op de onderste kathode staat en die van de bovenste kathode.
Ga je daar tussen in zitten dan gaat het goed zolang je binnen de 100V blijft die de buis max mag hebben.
Groetjes George
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Stel ik kom op 200v voedingsspanning,dan bereken ik met 220k en 100k ongeveer 60v,bijna het midden lijkt mij...........
Nogmaals bedankt,George
Nogmaals bedankt,George
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dit snap ik even niet.democles schreef:Bedankt.George voor je uitleg![]()
Ben eerst even met de Duncan Amp voedingssimulatie aan de gang gegaan,om uit te vogelen wat de max. weerstandswaarde kan worden tussen de tweede en laatste elco in de voeding,zonder dat de voeding in stort.
Kom op 5K weerstand. [zal ongeveer 15v schelen]
Dan zou ik de Trafo nog op primaire 240v kunnen zetten i.p.v. 230v,scheelt ook weer een paar volt.
Je buis mag max 250V over de anode kathode hebben staan en het is een SRPP schakeling.
Heb je nu meer dan 500V over de gehele schakeling staan dan dat je naar beneden wil met de spanning?
Of is dit om met de bovenste kathode binnen de 100V te komen?
Groetjes George
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Lijkt me een keurige waardedemocles schreef:Stel ik kom op 200v voedingsspanning,dan bereken ik met 220k en 100k ongeveer 60v,bijna het midden lijkt mij...........![]()
Nogmaals bedankt,George
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Nee,Nee....
De trafo levert 2X150V,heb dit ,,Full wave gelijkgericht met twee diodes,dus geen buis gebruikt.!!
De spanning uit de voeding,bij 2x4ma[sim] zou iets van 200v moeten opleveren in de D,Amp. simulatie,Maar ik meet 227v
Dit probeer ik naar beneden te krijgen
Ik kom waarschijnlijk toch boven de 200V uit,dat betekend dat de bovenste buis meer als de 100v voor zijn kiezen krijgt[in SRPP, meestal de halve voedingsspanning],vandaar de gloei optilling
De trafo levert 2X150V,heb dit ,,Full wave gelijkgericht met twee diodes,dus geen buis gebruikt.!!
De spanning uit de voeding,bij 2x4ma[sim] zou iets van 200v moeten opleveren in de D,Amp. simulatie,Maar ik meet 227v
Dit probeer ik naar beneden te krijgen
Ik kom waarschijnlijk toch boven de 200V uit,dat betekend dat de bovenste buis meer als de 100v voor zijn kiezen krijgt[in SRPP, meestal de halve voedingsspanning],vandaar de gloei optilling
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Sorry,ging even te snel............

JaOf is dit om met de bovenste kathode binnen de 100V te komen?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dan zou ik er toch voor kiezen om de gloeispanning omhoog te brengen.democles schreef:Sorry,ging even te snel............![]()
JaOf is dit om met de bovenste kathode binnen de 100V te komen?
Zelfs als je onder de 200V zou uit komen.
Op het randje zitten ben ik nooit zo gek van.
Zeker met buizen niet, die hebben nog wel wat tolerantie op de specs.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Tussen de tweede elco en de laatste een weerstand van 3,3K gezet'
Op de tweede elco een spanningsdeler gesoldeerd,om de gloei spanning op te tillen,220K,100K met een 10uF elco over de 100K weerstand.
Meet nu 221V op de tweede elco,,na berekening wordt de gloei dus iets van 70V opgetild.
De Anode spanning bedraagt nu 215V.
In SRPP dus,iets van 107 volt per buis.
Meet allemaal goed,dan maar even proberen..........
Uit het linker kanaal klinken nog steeds tikjes bij volume vol open,rechts al niet beter een ,,iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,, geluid
Tja,,,,,,,,,,,,voor vandaag is het even genoeg.
Op de tweede elco een spanningsdeler gesoldeerd,om de gloei spanning op te tillen,220K,100K met een 10uF elco over de 100K weerstand.
Meet nu 221V op de tweede elco,,na berekening wordt de gloei dus iets van 70V opgetild.
De Anode spanning bedraagt nu 215V.
In SRPP dus,iets van 107 volt per buis.
Meet allemaal goed,dan maar even proberen..........
Uit het linker kanaal klinken nog steeds tikjes bij volume vol open,rechts al niet beter een ,,iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,, geluid
Tja,,,,,,,,,,,,voor vandaag is het even genoeg.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Het is wel een 'spannende' bedoening
met de tijd zal het wel goed gaan komen, leuk project iig.
met de tijd zal het wel goed gaan komen, leuk project iig.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ben even weer aan het testen gegaan.
Rechter kanaal dac afgekoppeld,en enkel luisteren naar de rechter buizentrap.
De rechter buizentrap geeft dus een ferme brom.
Buizen verwisseld,geen verschil.
Andere buizen er in ,geen verschil,de brom blijft..........
Als ik met mijn hand de koelvinnen van de gloei voedingen aanraak[die trouwens ,volledig geisoleerd zijn van de schakeling] wordt de brom wel heel heftig,er op tikken is direct te horen op de speaker,
Volgens mij heb ik ongewild de condensator microfoon her uitgevonden
Een enorme aard ,,weet niet wat,, lus dus.........
Tja,de print gaat er uit,was leuk geweest gelijkrichting en buizentrap op 1 print,maar voor nu werkt het niet.
Vergt een beter ontwerp.
Dan de SRPP trap maar weer open bedraden.
Tot later.............
GRRrrrrrrrrr.
Rechter kanaal dac afgekoppeld,en enkel luisteren naar de rechter buizentrap.
De rechter buizentrap geeft dus een ferme brom.
Buizen verwisseld,geen verschil.
Andere buizen er in ,geen verschil,de brom blijft..........
Als ik met mijn hand de koelvinnen van de gloei voedingen aanraak[die trouwens ,volledig geisoleerd zijn van de schakeling] wordt de brom wel heel heftig,er op tikken is direct te horen op de speaker,
Volgens mij heb ik ongewild de condensator microfoon her uitgevonden
Een enorme aard ,,weet niet wat,, lus dus.........
Tja,de print gaat er uit,was leuk geweest gelijkrichting en buizentrap op 1 print,maar voor nu werkt het niet.
Vergt een beter ontwerp.
Dan de SRPP trap maar weer open bedraden.
Tot later.............
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Balen.
Heb je wel het c tje over de onderste weerstand gezet van de spanningsdeler?
Heb je wel het c tje over de onderste weerstand gezet van de spanningsdeler?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ja, 10 uF over de onderste weerstand,
Ook nog gekeken of het niet toevallig om gepoold zat.
Ook nog gekeken of het niet toevallig om gepoold zat.
