Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter
Zoals de titel al zegt ben ik bezig met een nieuw boekenplankmodel speaker met Fountek units.
De bas wordt verzorgt door de Fountek FW146 woofer. Leuk aluminium woofertje met faseplug. (30 euro)
Het hoog wordt verzorgt door de kleinste bandtweeter van Fountek, de NeoCD1.0MB (34 euro) Beide units had al tijdje liggen, dus nu maar eens tijd om mee te beginnen. Het wordt een basreflex kastje van rond de 8 liter die gemaakt is van 22mm dik MDF.\
De bas wordt verzorgt door de Fountek FW146 woofer. Leuk aluminium woofertje met faseplug. (30 euro)
Het hoog wordt verzorgt door de kleinste bandtweeter van Fountek, de NeoCD1.0MB (34 euro) Beide units had al tijdje liggen, dus nu maar eens tijd om mee te beginnen. Het wordt een basreflex kastje van rond de 8 liter die gemaakt is van 22mm dik MDF.\
Laatst gewijzigd door Edo op do 15 jan 2009, 0:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
De behuizing is 190 mm breedt, 290mm diep en 300mm hoog geworden.
Alles aan de binnenkant bekleed met vilt, en achter de woofer wat pritex.
Basreflexpijp is aan de achterkant, achter de tweeter gekomen.
Dit is de BR-50HP (volle lengte van 14,1cm) wat een afstemming geeft van rond de 51Hz.
Alles aan de binnenkant bekleed met vilt, en achter de woofer wat pritex.
Basreflexpijp is aan de achterkant, achter de tweeter gekomen.
Dit is de BR-50HP (volle lengte van 14,1cm) wat een afstemming geeft van rond de 51Hz.
- Bijlagen
-
- simulatie1.gif (6.9 KiB) 7037 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op ma 19 jan 2009, 0:10, 3 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Als verdere demping zit er nu iets BAF in. Klein strookje rondom de woofer. Achter de tweeter en dus rond de BR-opening is het (nog) leeg.
Alles aangesloten en vanavond (staat nu te spelen) aan het filter begonnen. Eerst (gister) de data opgemeten en aan het simuleren gegaan. Filter opgebouwd en vanavond lekker zitten meten.
Alles aangesloten en vanavond (staat nu te spelen) aan het filter begonnen. Eerst (gister) de data opgemeten en aan het simuleren gegaan. Filter opgebouwd en vanavond lekker zitten meten.
Bijna, komt in de kamer naast de keuken.b_force schreef:wordt dit de nieuwe speaker bij het koken ?
Leuke combi hoor![]()
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Met voorlopig onderstaand filter en resultaat.
De X-over zit rond de 2200Hz, denk dat ik die nog iets hoger ga zetten, maar de eerste pogingen om die hoger te zetten waren niet echt naar tevredenheid qua geluid. Nog even op broeden dus.
Cz1 en Cz2 zijn om aan de benodigde 240nF te komen. Door dit over L2 te gebruiken onstaat een dip rond de 8800Hz, wat een resonantiepiekje is van de woofer. R3/C3 zit er bij om het oplopend hoog van de tweeter wat te doen afzwakken.
De X-over zit rond de 2200Hz, denk dat ik die nog iets hoger ga zetten, maar de eerste pogingen om die hoger te zetten waren niet echt naar tevredenheid qua geluid. Nog even op broeden dus.
Cz1 en Cz2 zijn om aan de benodigde 240nF te komen. Door dit over L2 te gebruiken onstaat een dip rond de 8800Hz, wat een resonantiepiekje is van de woofer. R3/C3 zit er bij om het oplopend hoog van de tweeter wat te doen afzwakken.
- Bijlagen
-
- filter-1.gif (4.92 KiB) 7007 keer bekeken
-
- filter-v1.gif (5.65 KiB) 7004 keer bekeken
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Zeker lekkere combi, het verbaasde me een beetje hoe lekker ik het vond klinken. Zeker als je kijkt naar de prijs van de units.
Ik heb de NEO ook lager gezet (in eerste instantie), maar voldeed niet aan de verwachting. Inderdaad wat scherper dan nu op 2,2Khz.
De 3Khz versie die ik gemaakt heb voldeed ook nog niet, maar ga die nog wel een keer proberen maar dan qua filter wat andere opzet. (moet ik nog even tijd voor vrijmaken).
Op 2Khz zou ik niet doen, zeker als je kijkt naar de belastbaarheid. Misschien een hoger orde filter, maar het advies is al 3Khz.....Dus 2 Khz zal wel kunnen, maar niet te veel belasten dan.
Ik zal vanavond de 0-15-30-45 graden meting nog eens maken. Zo op het gehoor gaat het erg goed.
Ik heb de NEO ook lager gezet (in eerste instantie), maar voldeed niet aan de verwachting. Inderdaad wat scherper dan nu op 2,2Khz.
De 3Khz versie die ik gemaakt heb voldeed ook nog niet, maar ga die nog wel een keer proberen maar dan qua filter wat andere opzet. (moet ik nog even tijd voor vrijmaken).
Op 2Khz zou ik niet doen, zeker als je kijkt naar de belastbaarheid. Misschien een hoger orde filter, maar het advies is al 3Khz.....Dus 2 Khz zal wel kunnen, maar niet te veel belasten dan.
Ik zal vanavond de 0-15-30-45 graden meting nog eens maken. Zo op het gehoor gaat het erg goed.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Dit keer ikzelf. Vond het net iets lekkerder klinken met het hoog iets meer. Maar vanavond weer ietsje naar beneden bijgesteld door in serie met C1 een extra weerstand op te nemen van 1 Ohm.
Binnenkort de aanpassingen posten. De bult op 3Khz zit me nog niet dwars, en waar ie vandaankomt....ik heb geen idee. Als ik weer even tijd heb de andere tweeter eens bekijken. Kijken of die het ook heeft.
Binnenkort de aanpassingen posten. De bult op 3Khz zit me nog niet dwars, en waar ie vandaankomt....ik heb geen idee. Als ik weer even tijd heb de andere tweeter eens bekijken. Kijken of die het ook heeft.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Wat avondje aan het luisteren en stoeien geweest met het filter.
Paar onderdelen vervangen en de x-over frequentie toch iets omhoog gezet. Klank is wat opener geworden. Het hoog loopt nog steeds iets op, maar is een persoonlijke smaak, ik vond het toch iets prettiger klinken zo. Hieronder de aanpassingen.
Paar onderdelen vervangen en de x-over frequentie toch iets omhoog gezet. Klank is wat opener geworden. Het hoog loopt nog steeds iets op, maar is een persoonlijke smaak, ik vond het toch iets prettiger klinken zo. Hieronder de aanpassingen.
- Bijlagen
-
- 0-15-30-45V2.gif (8.7 KiB) 6493 keer bekeken
-
- filter-2.gif (8.09 KiB) 6493 keer bekeken
-
- filter-v2.gif (5.21 KiB) 6470 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op zo 18 jan 2009, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Waar ik een beetje nieuwsgierig naar ben: hoe presteert een FW146 in het lage middengebied? Of heb je de indruk dat hij onderdoet voor een RS125S of wellicht een AL130, als je de prijs buiten beschouwing laat en enkel afgaat op wat je hoort?Edo schreef:Zeker lekkere combi, het verbaasde me een beetje hoe lekker ik het vond klinken. Zeker als je kijkt naar de prijs van de units.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Mijn voorkeur gaat uit naar de RS125 en AL130. De Fountek klinkt iets meer teruggetrokken. Maar moet er wel bij zeggen dat de verschillen klein zijn.
Nog een leuk ander dingetje is dat de volgende kastjes die ik ga maken hetzelfde zijn als deze alleen met een AL130 erin. Deze heb ik nog liggen hier, zo ook de Fountek tweeter, dus als dat klaar is kunnen e het mooi vergelijken. Filter zal ongeveer dezelfde opzet hebben, dus enige variabele is de woofer. Leuk vergelijk lijkt me zo.
Nog een leuk ander dingetje is dat de volgende kastjes die ik ga maken hetzelfde zijn als deze alleen met een AL130 erin. Deze heb ik nog liggen hier, zo ook de Fountek tweeter, dus als dat klaar is kunnen e het mooi vergelijken. Filter zal ongeveer dezelfde opzet hebben, dus enige variabele is de woofer. Leuk vergelijk lijkt me zo.
- RobertD
- Contacteer:
Gisteravond is Edo met zijn Fountek's bij mij op bezoek geweest. Samen met mijn vriendin hebben we eerst even geluisterd naar mijn TQWT's met philips breedbandertjes, daarna hebben we de Fountek speakers van Edo aangesloten op mijn 300B versterker.
Dit was voor ons een heel aangename verrassing. Dit kleine speakertje zet een heerlijk geluid neer. Het vermoeide geen moment en de hele kamer was gevuld met muziek.
Mijn eigen speakers bundelen veel meer.
De plaatsing is met de speakers van Edo ook uitstekend en ik verbaas me nu nog hoeveel lage tonen zo'n klein boxje kan produceren.
Op de ZBA dag zullen Edo en ik deze combi laten horen. Ik neem mijn versterkers mee en Edo deze luidsprekers.
CD-speler is ook wel te vinden, dus het wordt helemaal leuk.
Dit was voor ons een heel aangename verrassing. Dit kleine speakertje zet een heerlijk geluid neer. Het vermoeide geen moment en de hele kamer was gevuld met muziek.
Mijn eigen speakers bundelen veel meer.
De plaatsing is met de speakers van Edo ook uitstekend en ik verbaas me nu nog hoeveel lage tonen zo'n klein boxje kan produceren.
Op de ZBA dag zullen Edo en ik deze combi laten horen. Ik neem mijn versterkers mee en Edo deze luidsprekers.
CD-speler is ook wel te vinden, dus het wordt helemaal leuk.
-
Citizen Kane
Mooi project! in zoverre ben ik geinteresseerd om ze zelf ook te gaan bouwen, mede vanwege het feit dat je een bandtweeter gebruikt maar ook dat de kosten van de units vrij laag zijn.
Heb wel wat vragen:
Als ik de datasheet van de NeoCD1.0MB bekijk dan zie ik dat de frequentiegang nog flink doorloopt na 20KHz. Op jouw plot zie ik dat het hoog redelijk afvalt rond die plek. Was dat een bewuste keuze?
Welk merk/type condensatoren en spoelen heb je gebruikt en wat was je in totaal kwijt voor de 2 filters?
Je hebt zelf de poort aan de achterkant. Zou ik die naar voren onder de woofer kunnen verhuizen?
Denk je dat aan een compromislozere behuizing nog wat meer winst te behalen is? bijvoorbeeld een ovale behuizing opgebouwd uit horizontale lagen MDF/underlayment bijvoorbeeld? of een kleine betonnen behuizing?
Heb wel wat vragen:
Als ik de datasheet van de NeoCD1.0MB bekijk dan zie ik dat de frequentiegang nog flink doorloopt na 20KHz. Op jouw plot zie ik dat het hoog redelijk afvalt rond die plek. Was dat een bewuste keuze?
Welk merk/type condensatoren en spoelen heb je gebruikt en wat was je in totaal kwijt voor de 2 filters?
Je hebt zelf de poort aan de achterkant. Zou ik die naar voren onder de woofer kunnen verhuizen?
Denk je dat aan een compromislozere behuizing nog wat meer winst te behalen is? bijvoorbeeld een ovale behuizing opgebouwd uit horizontale lagen MDF/underlayment bijvoorbeeld? of een kleine betonnen behuizing?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Nee hoor, is geen bewuste keuze, maar de meetset (microfoon/audiokaart) lopen daar af. Hoger meten dan 18Khz is dus wat lastiger.Als ik de datasheet van de NeoCD1.0MB bekijk dan zie ik dat de frequentiegang nog flink doorloopt na 20KHz. Op jouw plot zie ik dat het hoog redelijk afvalt rond die plek. Was dat een bewuste keuze?
De spullen komen bij Caps & Coils vandaan (http://www.capsandcoils.com ) en ik was rond de 200 euro kwijt voor twee filters. Als je wil mail ik je de bestellijst wel even door.Welk merk/type condensatoren en spoelen heb je gebruikt en wat was je in totaal kwijt voor de 2 filters?
Jazeker, geen probleem.e hebt zelf de poort aan de achterkant. Zou ik die naar voren onder de woofer kunnen verhuizen?
Het kan zeker wel wat schelen, maar denk minimaal. Je verminderd de kans op interne reflecties door een wat ronde behuizing en beton houdt het geheel wat stijver, maar echt schokkende grote verschillen zul je niet zien. Maar goed, alle kleine beetjes helpen natuurlijk.enk je dat aan een compromislozere behuizing nog wat meer winst te behalen is? bijvoorbeeld een ovale behuizing opgebouwd uit horizontale lagen MDF/underlayment bijvoorbeeld? of een kleine betonnen behuizing?
Ondertussen de tweede versie ook aan het maken. Is exact hetzelfde alleen dan een AL130 woofer erin i.p.v. de Fountek.
-
Citizen Kane
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Hoop ik ook...echter die Fountek-woofer klinkt wel erg lekker. En de AL130 versie is nog niet af. Ben aan het fineren en dan het filter nog....duurt nog even voordat die af zijn.Ondertussen ben ik reuze benieuwd naar het verschil tussen de kastjes met Fountek woofer en de AL130. Voor het dubbelle aan "moolah" mogen die wel wat mooier klinken hoop ik!
-
Citizen Kane
Ziet er alweer mooi uit. Zijn die afgeschuinde baffle randen nu een gevolg van luisterervaringen met de kastjes die je al gebouwd hebt? en die NeoCD1MB heeft volgens mij horizontaal ook een mooi afstraalgedrag, is die misschien zelf in een schuin gebouwde baffle bruikbaar met het oog op fasegelijkheid? Of is dit onzin?
Merkte ook dat er nog wat FW168's te koop liggen bij je. heb je die ook overwogen om te gebruiken dan?
Merkte ook dat er nog wat FW168's te koop liggen bij je. heb je die ook overwogen om te gebruiken dan?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Die afgeschuinde randjes zijn eigelijk meer voor de fun. De vorige versie is gewoon recht-toe-recht-aan rechthoekige doos met weinig fantasie, maar die komt in de HT-ruimte te hangen waar ik niet zoveel zit. Deze versie met AL130 komt in de keuken, dus even ietsje meer mee doen.
Moet wel zeggen dat het fineren wel een klusje is zo met die schuine randjes. (maar is gelukt).
De FW168 zou ik ook gaan gebruiken, echter ze hebben een wat grotere kast nodig waar ik op dit moment geen plek voor heb. Vandaar dat ik ze tekoop heb staan. Ze zijn nog nieuw.
Moet wel zeggen dat het fineren wel een klusje is zo met die schuine randjes. (maar is gelukt).
De FW168 zou ik ook gaan gebruiken, echter ze hebben een wat grotere kast nodig waar ik op dit moment geen plek voor heb. Vandaar dat ik ze tekoop heb staan. Ze zijn nog nieuw.