Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter

Bericht door Edo »

Zoals de titel al zegt ben ik bezig met een nieuw boekenplankmodel speaker met Fountek units.

De bas wordt verzorgt door de Fountek FW146 woofer. Leuk aluminium woofertje met faseplug. (30 euro)
bestandsbron:<br />http://www.bmm-electronics.com/img/Data/HQ/fw146.gif
bestandsbron:
http://www.bmm-electronics.com/img/Data/HQ/fw146.gif

Het hoog wordt verzorgt door de kleinste bandtweeter van Fountek, de NeoCD1.0MB (34 euro)
bestandsbron:<br />http://www.bmm-electronics.com/img/Data/HQ/neocd1.gif
bestandsbron:
http://www.bmm-electronics.com/img/Data/HQ/neocd1.gif
Beide units had al tijdje liggen, dus nu maar eens tijd om mee te beginnen. Het wordt een basreflex kastje van rond de 8 liter die gemaakt is van 22mm dik MDF.\
P1030582.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op do 15 jan 2009, 0:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

De behuizing is 190 mm breedt, 290mm diep en 300mm hoog geworden.
Alles aan de binnenkant bekleed met vilt, en achter de woofer wat pritex.

Basreflexpijp is aan de achterkant, achter de tweeter gekomen.
Dit is de BR-50HP (volle lengte van 14,1cm) wat een afstemming geeft van rond de 51Hz.
Bijlagen
simulatie1.gif
simulatie1.gif (6.9 KiB) 7050 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op ma 19 jan 2009, 0:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Fineer erop en de frees erin.
Het fineer wat ik gebruikt heb is eiken, en later drie lagen kleurlak (noten) gelakt. Als afwerking nog 1 laag blankelak.
Dit fineer had ik nog liggen en de kleur past goed bij de nieuwe inrichting van het huis. Vandaar deze oplossing.
Bijlagen
P1030692.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wordt dit de nieuwe speaker bij het koken ?

Leuke combi hoor 8) :wink:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Als verdere demping zit er nu iets BAF in. Klein strookje rondom de woofer. Achter de tweeter en dus rond de BR-opening is het (nog) leeg.

Alles aangesloten en vanavond (staat nu te spelen) aan het filter begonnen. Eerst (gister) de data opgemeten en aan het simuleren gegaan. Filter opgebouwd en vanavond lekker zitten meten.
b_force schreef:
wordt dit de nieuwe speaker bij het koken ?

Leuke combi hoor 8) :wink:
Bijna, komt in de kamer naast de keuken.
Bijlagen
P1030768.JPG
P1030766.JPG
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Met voorlopig onderstaand filter en resultaat.

De X-over zit rond de 2200Hz, denk dat ik die nog iets hoger ga zetten, maar de eerste pogingen om die hoger te zetten waren niet echt naar tevredenheid qua geluid. Nog even op broeden dus.
Cz1 en Cz2 zijn om aan de benodigde 240nF te komen. Door dit over L2 te gebruiken onstaat een dip rond de 8800Hz, wat een resonantiepiekje is van de woofer. R3/C3 zit er bij om het oplopend hoog van de tweeter wat te doen afzwakken.
Bijlagen
filter-1.gif
filter-1.gif (4.92 KiB) 7020 keer bekeken
filter-v1.gif
filter-v1.gif (5.65 KiB) 7017 keer bekeken
mipo

Bericht door mipo »

ah, leuke combi! Zou je de Neo ook op 2 Khz kunnen crossen of is dat teveel gevraagd?
Persoonlijk vond ik de Fountek vanaf 1.8 Khz wat scherp/hard begon te klinken, maar mischien zijn jouw bevindingen wel anders.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zeker lekkere combi, het verbaasde me een beetje hoe lekker ik het vond klinken. Zeker als je kijkt naar de prijs van de units.

Ik heb de NEO ook lager gezet (in eerste instantie), maar voldeed niet aan de verwachting. Inderdaad wat scherper dan nu op 2,2Khz.
De 3Khz versie die ik gemaakt heb voldeed ook nog niet, maar ga die nog wel een keer proberen maar dan qua filter wat andere opzet. (moet ik nog even tijd voor vrijmaken).

Op 2Khz zou ik niet doen, zeker als je kijkt naar de belastbaarheid. Misschien een hoger orde filter, maar het advies is al 3Khz.....Dus 2 Khz zal wel kunnen, maar niet te veel belasten dan.

Ik zal vanavond de 0-15-30-45 graden meting nog eens maken. Zo op het gehoor gaat het erg goed.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Hieronder de 0-15-30-45 graden meting.
(zie opeens dat het volume van de versterker iets zachter stond...
Maar dat even buiten beschouwing gelaten ziet het afstraalgredrag "om een hoekje" er niet zo slecht uit.
Bijlagen
0-15-30-45.gif
0-15-30-45.gif (10.51 KiB) 6803 keer bekeken
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Leuk ontwerp!

Heb je geen last van die bult op 3kHz?

Houdt die klant ook van wat meer hoog? :wink:

mvg,

Martijn
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dit keer ikzelf. Vond het net iets lekkerder klinken met het hoog iets meer. Maar vanavond weer ietsje naar beneden bijgesteld door in serie met C1 een extra weerstand op te nemen van 1 Ohm.

Binnenkort de aanpassingen posten. De bult op 3Khz zit me nog niet dwars, en waar ie vandaankomt....ik heb geen idee. Als ik weer even tijd heb de andere tweeter eens bekijken. Kijken of die het ook heeft.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wat avondje aan het luisteren en stoeien geweest met het filter.
Paar onderdelen vervangen en de x-over frequentie toch iets omhoog gezet. Klank is wat opener geworden. Het hoog loopt nog steeds iets op, maar is een persoonlijke smaak, ik vond het toch iets prettiger klinken zo. Hieronder de aanpassingen.
Bijlagen
0-15-30-45V2.gif
0-15-30-45V2.gif (8.7 KiB) 6506 keer bekeken
filter-2.gif
filter-2.gif (8.09 KiB) 6506 keer bekeken
filter-v2.gif
filter-v2.gif (5.21 KiB) 6483 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op zo 18 jan 2009, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En door weerstand R2 iets te verhogen kan dat hoog wat naar beneden.
Bijlagen
filter-2a.gif
filter-2a.gif (9.73 KiB) 6491 keer bekeken
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Edo schreef:
Zeker lekkere combi, het verbaasde me een beetje hoe lekker ik het vond klinken. Zeker als je kijkt naar de prijs van de units.
Waar ik een beetje nieuwsgierig naar ben: hoe presteert een FW146 in het lage middengebied? Of heb je de indruk dat hij onderdoet voor een RS125S of wellicht een AL130, als je de prijs buiten beschouwing laat en enkel afgaat op wat je hoort?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Mijn voorkeur gaat uit naar de RS125 en AL130. De Fountek klinkt iets meer teruggetrokken. Maar moet er wel bij zeggen dat de verschillen klein zijn.

Nog een leuk ander dingetje is dat de volgende kastjes die ik ga maken hetzelfde zijn als deze alleen met een AL130 erin. Deze heb ik nog liggen hier, zo ook de Fountek tweeter, dus als dat klaar is kunnen e het mooi vergelijken. Filter zal ongeveer dezelfde opzet hebben, dus enige variabele is de woofer. Leuk vergelijk lijkt me zo.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ohja, ondertussen onderdelen voor het filter binnengekomen en filtertje in elkaar gezet.
Bijlagen
P1040004.JPG
P1040003.JPG
mipo

Bericht door mipo »

Neem m maar mee naar de volgende luisterdag, kan ik zien/horen wat je ervan gebakken hebt :roll: :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zat inderdaad in de planning... :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gisteravond is Edo met zijn Fountek's bij mij op bezoek geweest. Samen met mijn vriendin hebben we eerst even geluisterd naar mijn TQWT's met philips breedbandertjes, daarna hebben we de Fountek speakers van Edo aangesloten op mijn 300B versterker.

Dit was voor ons een heel aangename verrassing. Dit kleine speakertje zet een heerlijk geluid neer. Het vermoeide geen moment en de hele kamer was gevuld met muziek.
Mijn eigen speakers bundelen veel meer.
De plaatsing is met de speakers van Edo ook uitstekend en ik verbaas me nu nog hoeveel lage tonen zo'n klein boxje kan produceren.

Op de ZBA dag zullen Edo en ik deze combi laten horen. Ik neem mijn versterkers mee en Edo deze luidsprekers.
CD-speler is ook wel te vinden, dus het wordt helemaal leuk.
Citizen Kane

Bericht door Citizen Kane »

Mooi project! in zoverre ben ik geinteresseerd om ze zelf ook te gaan bouwen, mede vanwege het feit dat je een bandtweeter gebruikt maar ook dat de kosten van de units vrij laag zijn.

Heb wel wat vragen:

Als ik de datasheet van de NeoCD1.0MB bekijk dan zie ik dat de frequentiegang nog flink doorloopt na 20KHz. Op jouw plot zie ik dat het hoog redelijk afvalt rond die plek. Was dat een bewuste keuze?

Welk merk/type condensatoren en spoelen heb je gebruikt en wat was je in totaal kwijt voor de 2 filters?

Je hebt zelf de poort aan de achterkant. Zou ik die naar voren onder de woofer kunnen verhuizen?

Denk je dat aan een compromislozere behuizing nog wat meer winst te behalen is? bijvoorbeeld een ovale behuizing opgebouwd uit horizontale lagen MDF/underlayment bijvoorbeeld? of een kleine betonnen behuizing?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Als ik de datasheet van de NeoCD1.0MB bekijk dan zie ik dat de frequentiegang nog flink doorloopt na 20KHz. Op jouw plot zie ik dat het hoog redelijk afvalt rond die plek. Was dat een bewuste keuze?
Nee hoor, is geen bewuste keuze, maar de meetset (microfoon/audiokaart) lopen daar af. Hoger meten dan 18Khz is dus wat lastiger.

Welk merk/type condensatoren en spoelen heb je gebruikt en wat was je in totaal kwijt voor de 2 filters?
De spullen komen bij Caps & Coils vandaan (http://www.capsandcoils.com ) en ik was rond de 200 euro kwijt voor twee filters. Als je wil mail ik je de bestellijst wel even door.

e hebt zelf de poort aan de achterkant. Zou ik die naar voren onder de woofer kunnen verhuizen?
Jazeker, geen probleem.

enk je dat aan een compromislozere behuizing nog wat meer winst te behalen is? bijvoorbeeld een ovale behuizing opgebouwd uit horizontale lagen MDF/underlayment bijvoorbeeld? of een kleine betonnen behuizing?
Het kan zeker wel wat schelen, maar denk minimaal. Je verminderd de kans op interne reflecties door een wat ronde behuizing en beton houdt het geheel wat stijver, maar echt schokkende grote verschillen zul je niet zien. Maar goed, alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

Ondertussen de tweede versie ook aan het maken. Is exact hetzelfde alleen dan een AL130 woofer erin i.p.v. de Fountek.
Citizen Kane

Edo, dat van die was,-- eh sorry, boodschappenlijst is prima! Ik zal je een PM sturen!

Ondertussen ben ik reuze benieuwd naar het verschil tussen de kastjes met Fountek woofer en de AL130. Voor het dubbelle aan "moolah" mogen die wel wat mooier klinken hoop ik!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ondertussen ben ik reuze benieuwd naar het verschil tussen de kastjes met Fountek woofer en de AL130. Voor het dubbelle aan "moolah" mogen die wel wat mooier klinken hoop ik!
Hoop ik ook...echter die Fountek-woofer klinkt wel erg lekker. En de AL130 versie is nog niet af. Ben aan het fineren en dan het filter nog....duurt nog even voordat die af zijn.
bestandsbron:<br />http://members.tele2.nl/laarsee/Thalassa/P1040668.JPG
bestandsbron:
http://members.tele2.nl/laarsee/Thalassa/P1040668.JPG
Citizen Kane

Ziet er alweer mooi uit. Zijn die afgeschuinde baffle randen nu een gevolg van luisterervaringen met de kastjes die je al gebouwd hebt? en die NeoCD1MB heeft volgens mij horizontaal ook een mooi afstraalgedrag, is die misschien zelf in een schuin gebouwde baffle bruikbaar met het oog op fasegelijkheid? Of is dit onzin?

Merkte ook dat er nog wat FW168's te koop liggen bij je. heb je die ook overwogen om te gebruiken dan?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Die afgeschuinde randjes zijn eigelijk meer voor de fun. De vorige versie is gewoon recht-toe-recht-aan rechthoekige doos met weinig fantasie, maar die komt in de HT-ruimte te hangen waar ik niet zoveel zit. Deze versie met AL130 komt in de keuken, dus even ietsje meer mee doen.
Moet wel zeggen dat het fineren wel een klusje is zo met die schuine randjes. (maar is gelukt).

De FW168 zou ik ook gaan gebruiken, echter ze hebben een wat grotere kast nodig waar ik op dit moment geen plek voor heb. Vandaar dat ik ze tekoop heb staan. Ze zijn nog nieuw.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”