Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Zo ben voorlopig even uit getekend.

Inmiddels het hele verhaal redelijk uit gewerkt waarbij ik ben uitgegaan vaneen 10mm pen met M6 op de kop.
Die heb je weer nodig om de center pen in te schroeven waar de plaat op ligt.
Deze houd tevens het plateau op de pen gedrukt.
Platenspeler ZBA.png
Verder even het DWG bestand bijgevoegd kennen anderen mee verder worstelen als daar behoefde aan is.
ZBA DT.zip
(49.16 KiB) 62 keer gedownload
Dat kan je openen met AutoCad maar DraftSicht doet het ook prima is dit ook mee getekend.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

En deze was ik net even kwijt.
Tekening DT ZBA.pdf
(192.63 KiB) 134 keer gedownload
Lijkt me prima haalbaar al wil ik de POM variant ook nog wel even uitwerken.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: Vinyl Revival

Bericht door jaapschreuder »

Kappa7 schreef:
En deze was ik net even kwijt.
Tekening DT ZBA.pdf
Lijkt me prima haalbaar al wil ik de POM variant ook nog wel even uitwerken.
Ook lekker bezig!!

Ben je niet bang met de POM variant dat je, er vanuit gaande dat je 3 stelboutjes toepast, de cilindriciteit van het lager in het geding komt?

Verder is het denk ik jammer dat de centreerpen en het lager uit 2 delen gaat bestaan denk ik. denk je niet dat je het lager te kort doet door de stiftjes met ik neem aan normaal M6x1 schroefdraad met elkaar gaat verbinden? dan is de centreerting van de plaat mijn inziens helemaal zoek...

Misschien kun je nog een pas stukje op deze 2 delen construeren zodat deze vormgesloten gecentreerd word, en alleen vastgehouden wordt op het schroefdraad....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

jaapschreuder schreef:
PS; busjes van PETP zijn in mijn ogen ook goed genoeg, zullen misschien iets minder slijtvast zijn voor mijn gevoel. de 3 stelboutjes zijn dan weer niet mijn favoriet. Je 'fopt' dan met de rondheid van het lager en is mijn ogen een oplap methode... dan kun je ook wel 3 butsen in het huis slaan, en hem dan ruimen zodat je de juiste maat hebt. Jammer genoeg zal dit na een tijdje weer ruim worden omdat je de spanning uit het materiaal haalt naarmate deze slijt
Dat met die boutjes is inderdaad in de professionele wereld not done maar er is dus een DT op de markt die dit systeem gebruikt.
P1050740.JPG
Deze tafel is overigens volledig van POM alleen het plateau is gelamineerd met lood en echt zwaar.
Dat je met de boutjes het pom wat naar binnen duwt is niet erg je krijgt dan 3 punten waarop het lager de pen centreert en dat is genoeg.
Dit heeft weer als voordeel dat het contact oppervlakte dat in de lagerbus en de pen kleiner wordt waardoor geleigeluiden van het lager minder kans krijgen.

Daarnaast wordt het lager stelbaar waardoor de pen diameter niet meer kritiek wordt en elke geslepen as/ pen nu te gebruiken is.
jaapschreuder schreef:
PSS: ik heb onderin een stalen afdekplaatje gemaakt zodat het geheel uit aluminium gemaakt kan worden. Makkelijker en goedkoper te bewerken.
Vind ik een goed idee en ga ik in de volgende versie verwerken.


Groetjes George
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

koifarm schreef:
Vinculum schreef:
Dat klinkt goed! Pb even wat dat moet kosten voor een (gelijmde?) platter van 30mm.
Ik denk ze aan elkaar te schroeven. Reken voor 3 schijven op ongeveer € 45,-.

Al zou ik er twee gebruiken met in het midden een groef voor de aandrijfsnaar en dit past mooier op het lager van jaap.
Goed idee! Doe maar 2 dan. Al weet ik niet of schroeven zo'n goed idee is. Balanceren is dan lastiger lijkt me.

Het hele lager verhaal laat ik door jullie uitvechten. Ik heb maar 2 eisen. Dien wat hij moet doen en zo goedkoop mogelijk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

jaapschreuder schreef:

Verder is het denk ik jammer dat de centreerpen en het lager uit 2 delen gaat bestaan denk ik. denk je niet dat je het lager te kort doet door de stiftjes met ik neem aan normaal M6x1 schroefdraad met elkaar gaat verbinden? dan is de centreerting van de plaat mijn inziens helemaal zoek...

Misschien kun je nog een pas stukje op deze 2 delen construeren zodat deze vormgesloten gecentreerd word, en alleen vastgehouden wordt op het schroefdraad....
Zie het detail hier onder, de pen gaat in het plateau tot de verjonging de centreerpen gaat aan de bovenzijde in het plateau en dat zorgt er voor dat het gecentreerd wordt.
dt zba plateau.png
Lijkt me redelijk stabiel.
Ik ben overigens uit gegaan van 25mm dik plateau materiaal.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

koifarm schreef:
Vinculum schreef:
Dat klinkt goed! Pb even wat dat moet kosten voor een (gelijmde?) platter van 30mm.
Ik denk ze aan elkaar te schroeven. Reken voor 3 schijven op ongeveer € 45,-.

Al zou ik er twee gebruiken met in het midden een groef voor de aandrijfsnaar en dit past mooier op het lager van jaap.
Aan elkaar schroeven gaat makkelijk met de gewichten die jullie er onder willen hebben.
De groef in het midden is echter niet nodig.
Als je een aandrijfwiel neemt waar de snaar in het groefje loopt dan zal de snaar op het plateau zelf de beste plek opzoeken.
Met deze ook nog in een groefje lopen dan moet je de hoogte van de motor wel heel precies afstellen wil je dat goed krijgen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Klopt. De pest is met 2 of 3 losse platen dat je altijd de naad ziet tussen de lagen. In het kader van "if you can't hide it, show it" is een groef mooier. Idd is de lastigheid dan om de motor op de juiste hoogte te krijgen.

Wat betreft de lagerhoogte en de tekening die ik eerder zag. De bedoeling is dat de gewichten rakelings boven de basisplaat hangen. De lager mag dus onder de platter niet hoger zijn dan een cm of 5 a 6!
De hoogte van de centreerpin moet niet alleen lang genoeg zijn voor de platter (2-3 cm) maar ook nog iets van een rubber mat waar de lp op ligt, de lp zelf en nog een beetje.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Ik ben even wat aan het tekenen geweest.
Dit is zomaar uit de losse pols (enigszins dan).
Bijlagen
Gyro 3D.jpg
En met een kleurtje om even wat beter de contrasten te zien.
En met een kleurtje om even wat beter de contrasten te zien.
Gyro zijaanzicht.jpg
Gyro bovenaanzicht.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Daar kan ik wel wat mee.
Ik zal het eens wat verder uit werken vanavond.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

De platter is nu 20mm dik en de gewichten zijn 50 hoog. De lager is dus 55mm van frame tot onderkant platter.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Helaa, de mooie motor van Machmat is niet meer leverbaar. Volgens de eigenaar is de site ook niet meer in gebruik. Ik word doorverwezen naar Triple M Audio maar daar hebben ze hem niet. Jammer. Terug bij af wat de motor betreft.

edit: is dit iets?
http://www.ebay.com/itm/12V-Precision-M ... 1c29571978
of
http://www.ebay.com/itm/Pittman-Precisi ... 415f435783
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Sorry, kon het even niet laten om hem in mijn virtuele kamer te zetten. :oops:
Bijlagen
Gyro in Woonkamer.jpg
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vinyl Revival

Bericht door metabaron »

http://www.ebay.com/itm/FFYX-DIY-MC21-M ... 519ccfdc15

Wel duurder maar in een keer klaar....
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vinyl Revival

Bericht door John P »

Vergeet niet dat je een pulley nodig hebt. Als je die niet zelf kunt maken ben je aan marktplaats uitgeleverd, je vindt ze niet zo snel en ze zijn vaak audiofiel duur.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

metabaron schreef:
http://www.ebay.com/itm/FFYX-DIY-MC21-M ... 519ccfdc15

Wel duurder maar in een keer klaar....
Maar wat een lelijke knoppen en afwerking met die schroeven!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Schiet lekker op, al 5 pagina's en nog geen motor, lager en platter! :lol:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vinyl Revival

Bericht door metabaron »

@vinculum. Tja dat is waar maar alles zit erop en eraan.
Misschien nieuwe behuizing....maar dan kan je beter zelf alles maken...
Hij is voor 300mm platter.

Tja beslissingen maken is lastig
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Aangezien (voor mij) dit project primair optisch is ga ik nu natuurlijk niet schipperen door er een lelijke motorbehuizing aan te hangen. Nee dan liever zelf maken.
Zijn die motoren nog iets die ik gepost heb?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vinyl Revival

Bericht door metabaron »

Daar heb ik weer niet zoveel verstand van.
Het enigste wat ik daar over kan zeggen is dat je dan een wieltje moet draaien en de diameter daarvan moet berekenen.
De motor aansturing maken en een regeling om je netvariaties op te vangen.+- 5 procent gokje?
En de behuizing maken.
Welke motor goed is durf ik geen uitspraken over te doen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Rody »

Draaitafelmotor van een floppydrive:
http://www.audioorigami.co.uk/Archive/F ... otor01.htm

Veel artikelen over draaitafelmotoren:
http://www.clarisonus.com/blog/?cat=7

De Altmann DIY draaitafel, misschien leuk voor ideeen:
http://www.altmann.haan.de/turntable/

Gr rOdy
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

De eerste en laatste kende ik al idd.
Ik zat ook te denken om een motor van een harde schijf te gebruiken. Die moet ook heel precies een bepaald toerental draaien. Alleen die is wel heel hoog (7200).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Persoonlijk zou ik voor een AC motor gaan in combinatie met belt drive, DC ingeval van direct drive.

Met een DC motor moet je altijd een vorm van terugkoppeling hebben voor de snelheid en die loopt altijd achter de muziek aan door de rek en slip van de aandrijfsnaar. Een AC motor kun je aansturen met een rocksteady AC bron op basis van een cristal. En als je dan ook nog een drie fasen motor neemt, heb je een V12 onder de aandrijvingen!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

En wat voor (low budget) AC motor had je in gedachten?

edit: Hier nog wat mogelijke DC motoren:
http://www.ebay.com/itm/Maxon-Motor-A-m ... 41641e684a

http://www.ebay.com/itm/J-D-K-DC-Brushl ... 2588618%26
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Wat dacht je van Pabst?????
Plaats reactie