hannesie schreef:Als ik de tekeningen goed lees zie ik het alleen voor het midden compartiment, want voor de woofer heb je duidelijk weer een enkele wand en bracing, terwijl er voor de mid er een dubbele wand is getekend.
Klopt. Voor de subwoofer lijkt mij een kast-in-kast niet erg interessant. Ik heb dat ooit eens toegepast voor een band-pass maar had er achteraf wel bedenkingen bij. Je gooit ontzettend veel volume en dynamiek weg. Aanvankelijk wou ik een wand toepassen met zand of loodvulling, maar die kast gaat dan niet meer te tillen zijn. Vandaar dat een kast met zware bracings mij interessanter lijkt. Gewoon de wanden in toom houden.
Ik kan mij goed in het fenomeen inleven, zoals ook in de bol van Rik Post.
die bol zie ik anders. In een bol heb je overal dezelfde afstand tussen 2 tegenover elkaar staande wanden. Door die kruisbracing onderbreek je dat.
Het idee in mijn kast is eigenlijk om het probleem aan te pakken, daar waar het het meest kritisch is, nml in het midden van de kast.
Ik ben er mij van bewust dat de volle diepte en breedte van de kast akoestisch blijft bestaan, en dus ook de staande golf blijft. Door de ronde achterkant is er echter geen 'vaste' maat voor de diepte. Blijven alleen de hoogte en de op 1 punt aanwezige breedte.
Klein detail nog, de kast heeft een 'golden ratio' verhouding. Nu ja, in 2 dimensies dan, want de diepte is variabel.