Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik zeg: doen! :mrgreen:

alles om maar enigszins weg te blijven van sideloaded, downfiring en andere estetisch onverantwoorde wangedrochten :rofl:

Ben ook benieuwd hoe jij de kromming gaat tackelen aan de achterzijde, de "kut-mijn-kast-scheurt-plakjesmethode"....buigplex...beton......polyester......waar ga je ons mee verrassen!!!!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Concaeve Solide

Bericht door audioot »

mooie uitdaging ed
ik zeg ook doen
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Henkjan »

is die baffle nu niet wat te vlak/breed voor de mid?
wordt een beetje polderen/compromissen kast zo :hide:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
is die baffle nu niet wat te vlak/breed voor de mid?
wordt een beetje polderen/compromissen kast zo :hide:
terechte opmerking HJ, hoef je jezelf niet voor weg te steken :D , maar is elke kast niet een compromis?

De kast zou volgens de tekening 35 cm breed worden met twee 90° rondingen van elk 45mm breed.
Hoe breder de front hoe lager de baffle step frekwentie.
Metingen of simulaties heb ik nog niet doorgevoerd, maar ik zou denken daardoor een zachte afzwakking te verwachten rond 500 hz.
Als de woofer op dat punt nog iets toevoegt kan die de schade wat beperken. Right?

Rond de 18WU zit nog een licht afgeronde schijf. Die heeft als funktie om de unit een cm naar voor te brengen ten bate van de mid / tweeter alignment. Bijkomende funktie is om de difractie te verbeteren. Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk meet of hoorbaar gaat zijn.

Ed
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

MechanicalAnimal schreef:
Ben benieuwd hoe jij de kromming gaat tackelen aan de achterzijde
ik ook!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Stap je nu af van het bloemenvaasmotief? Vond dat juist wel wat hebben.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Stap je nu af van het bloemenvaasmotief? Vond dat juist wel wat hebben.
niet als jij die dikke woofer er langs voor in krijgt ... zonder dat het een mega vaas wordt met een dikte van een halve meter.

Tevens kon de bas/mid unit niet ademen in een kast-in-kast opbouw omdat de frontplaat te smal was.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

de demping voor de bas / mid unit.
Geen idee of iemand hier al mee geëxperimenteerd heeft.

De kastwand hoeft imo geen extra massa of demping nodig. Er wordt kast-in-kast gewerkt. Op geen enkele plaats mag een acoustische brug ontstaan.
Trillingen zouden dan minimaal naar buiten worden doorgevoerd.

Staande golven worden aangepakt door een zeskantige verdeler in het center van de kast (loopt van de onder tot de bovenplaat). Deze ruimtes worden met dempingsmateriaal gevuld om reflecties te verminderen.

De tweeter wordt op de buitenkast gemonteerd en staat daardoor ontkoppeld van de bas/mid kast.

Ed
Bijlagen
Concaeve Solide 1.041.JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

als afsluiter voor het weekend nog de woofer erbij.

Op de tekening staat de 26W.
De 32W kan er ook in, met wat wringen ... en een hoop bijkomende ellende, maar dat is voor later.
Bijlagen
Concaeve Solide 1.041 bas.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Concaeve Solide

Bericht door Shadow »

Beter te nauw dan uitgelubberd :rofl:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Solide

Bericht door BertDB »

speciaal ontwerp Ed, maar van jou verwachten we niet minder (je hebt de lat voor jezelf hoog gelegd zeg maar :mrgreen: )
Kan je me wat meer toelichting geven over de werking van die zeskantige verdeler :?:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

BertDB schreef:
Kan je me wat meer toelichting geven over de werking van die zeskantige verdeler :?:
ik had gehoopt dat jullie mij dat gingen verklaren?!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Als ik de tekeningen goed lees zie ik het alleen voor het midden compartiment, want voor de woofer heb je duidelijk weer een enkele wand en bracing, terwijl er voor de mid er een dubbele wand is getekend.

Ik kan mij goed in het fenomeen inleven, zoals ook in de bol van Rik Post.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Het voorkomen en verstrooien van de geluidsgolven, die dan niet direct terug kunnen komen op de achterkant van de luidsprekerconus.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Je bracings kloppen niet helemaal... gebruik offset om de goede vorm te krijgen... Eerst -20 en dan + 5 bijvoorbeeld.. lopen je lijnen even vloeiender en op gelijke afstand..
Suc7

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Je bracings kloppen niet helemaal...
dat weet ik Kees, maar die is zomaar snel opgetekend zonder er echt over na te denken. De brakingen zullen er helemaal anders gaan uitzien vermoed ik.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

hannesie schreef:
Als ik de tekeningen goed lees zie ik het alleen voor het midden compartiment, want voor de woofer heb je duidelijk weer een enkele wand en bracing, terwijl er voor de mid er een dubbele wand is getekend.
Klopt. Voor de subwoofer lijkt mij een kast-in-kast niet erg interessant. Ik heb dat ooit eens toegepast voor een band-pass maar had er achteraf wel bedenkingen bij. Je gooit ontzettend veel volume en dynamiek weg. Aanvankelijk wou ik een wand toepassen met zand of loodvulling, maar die kast gaat dan niet meer te tillen zijn. Vandaar dat een kast met zware bracings mij interessanter lijkt. Gewoon de wanden in toom houden.
Ik kan mij goed in het fenomeen inleven, zoals ook in de bol van Rik Post.
die bol zie ik anders. In een bol heb je overal dezelfde afstand tussen 2 tegenover elkaar staande wanden. Door die kruisbracing onderbreek je dat.

Het idee in mijn kast is eigenlijk om het probleem aan te pakken, daar waar het het meest kritisch is, nml in het midden van de kast.
Ik ben er mij van bewust dat de volle diepte en breedte van de kast akoestisch blijft bestaan, en dus ook de staande golf blijft. Door de ronde achterkant is er echter geen 'vaste' maat voor de diepte. Blijven alleen de hoogte en de op 1 punt aanwezige breedte.
Klein detail nog, de kast heeft een 'golden ratio' verhouding. Nu ja, in 2 dimensies dan, want de diepte is variabel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Is het dan misschien dan ook slimmer om de lengtes/benen van de "diffuser", (zal ik het maar even zo noemen), van ongelijke lengte te maken?
Dat kan dan een groter gebied beïnvloeden, neem ik aan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

MechanicalAnimal schreef:
Ben ook benieuwd hoe jij de kromming gaat tackelen aan de achterzijde, de "kut-mijn-kast-scheurt-plakjesmethode"....buigplex...beton......polyester......waar ga je ons mee verrassen!!!!
een doorgezaagde buis misschien?
PVC heb ik op het internet gevonden in 315, 355 en 400 mm. Wanddikte 7-10mm. Als buitenkant moet dit wel lukken denk ik, met 355 wordt de kast dan 5mm breder dan de huidige tekening. Eens kijken of ze ook in kleine lengtes te verkrijgen zijn, en waar. De breedte van de kast moet dan aangepast worden aan de beschikbare buis.
Bijlagen
Solide_achterkant_buis.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Slim! :goeie:

weer een variantje erbij...leuk man.....dat heb je knap bedacht.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Persoonlijk vind ik de vorm al zoveel voorkomen en voel meer voor een tussenvorm.. iets van de oude concave maar dan met een ronde achterkant. Het maakt de frees echt niet uit welke vorm hij moet maken, hoor....
(Ik zie Ed alweer meteen achter zijn computer kruipen... krab, krab .. denk, denk.... eureka-voor-de-zoveelste-keer :lol: )

Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Barry2001 »

Dakgoot? Zit je ook niet aan PVC vast. Of zijn die er niet in die diameter..
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Persoonlijk vind ik de vorm al zoveel voorkomen en voel meer voor een tussenvorm.. iets van de oude concave maar dan met een ronde achterkant.
Die opmerking verwonderd me Kees. Ik was net van mening dat zo'n kast met ronde achterkant en brede-radius front net veel minder voorkwam. Misschien dat ik er minder op heb gelet.

Hoedanook, de brede frontplaat is een resultaat van de functie en niet uit design oogpunt.
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?

In de 315mm bafle met 45mm hoeken gaat dat nog niet probleemloos, maar daar heb ik een truukje achter de hand. Of dat wat wordt moet de 3D tekening uitmaken, en daar zit ik, zoals je weet, effe vast!

Ed
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Barry2001 schreef:
Dakgoot? Zit je ook niet aan PVC vast. Of zijn die er niet in die diameter..
1. ik heb ze niet kunnen vinden
2. diegene die ik wel heb gevonden waren dunwandig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
Hoedanook, de brede frontplaat is een resultaat van de functie en niet uit design oogpunt.
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
Ik kan nog steeds niet volgen waarom daarbij de vorm van de Concave niet zou kunnen. Zo'n sub is alleen een drukdoos, die hoef je echt niet dubbelwandig te maken, alleen stijf genoeg.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
Ja, dat weet ik, daarom ook een tussenvorm... met het slanke van de oude concave, het brede van de nieuwe en toch een ronde achterkant... en ook zo'n sterretje in het midden (waarvan ik de vorm maar wat gegokt heb.. Je zult er wel je theorien bij hebben..
Even snel wat getekend om het een en ander duidelijk te maken..
Tussenvorm.jpg
Kees
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”