Nowe Audio mono 3.5
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Nowe Audio mono 3.5
Vandaag kwam ik deze versterker tegen, de Nowe Audio mono 3.5.
Mijn intresse werd gewekt door het minimale aantal componenten maar ook door die rare 9V batterij. Het schijnt dat er maar 1 onderdeel in het signaalpad ligt. Op de site word ook nog eens keurig verteld welke onderdelen er in zitten:
TOSHIBA transistor ultra high speed mosfet TPCA
high current SOP Advance series switching time 4ns
power film resistor 60 Watts caddock MP2060 Kool-Pak®
non-inductive design for high speed switching
precision resistors caddock MK-132V Micronox®
input connectors WBT-0210 Ag nextgen RCA socket, silver
output connectors WBT-0710 Ag nextgen pole terminal silver
Furutech inlet R rhodium 10A/250V AC mains input
Arcolectric rocker switches copper-silver
General Semiconductor ultrafast plastic rectifiers FES16BT
solid core Kapton insulated silver-gold cable Siltech G6 series
Nippon chemi-com LXZ 105c very low impedance
WIMA MKP 10 polypropylene capacitors
audio transformers toroidal Lachowski
Energizer Ultimate 9V battery
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat doet die batterij daar?
Met zo weinig onderdelen zou het een leuk Gainclone achtig ontwerpje kunnen zijn voor een klein budget.
Mijn intresse werd gewekt door het minimale aantal componenten maar ook door die rare 9V batterij. Het schijnt dat er maar 1 onderdeel in het signaalpad ligt. Op de site word ook nog eens keurig verteld welke onderdelen er in zitten:
TOSHIBA transistor ultra high speed mosfet TPCA
high current SOP Advance series switching time 4ns
power film resistor 60 Watts caddock MP2060 Kool-Pak®
non-inductive design for high speed switching
precision resistors caddock MK-132V Micronox®
input connectors WBT-0210 Ag nextgen RCA socket, silver
output connectors WBT-0710 Ag nextgen pole terminal silver
Furutech inlet R rhodium 10A/250V AC mains input
Arcolectric rocker switches copper-silver
General Semiconductor ultrafast plastic rectifiers FES16BT
solid core Kapton insulated silver-gold cable Siltech G6 series
Nippon chemi-com LXZ 105c very low impedance
WIMA MKP 10 polypropylene capacitors
audio transformers toroidal Lachowski
Energizer Ultimate 9V battery
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat doet die batterij daar?
Met zo weinig onderdelen zou het een leuk Gainclone achtig ontwerpje kunnen zijn voor een klein budget.
Re: Nowe Audio mono 3.5
0 DB versterking...dus technisch gezien geen versterker? Is het een buffer net als de B1 van Nelson Pass?
Satefan
Satefan
- Vinculum
- Contacteer:
Nee het is toch echt een 10W versterker. Denk dat het een typo is. Wel is het zo dat hij een behoorlijk input signaal nodig heeft. Ergo, rendement is heel laag.
Dit is gewoon een apparaatje dat de muziek voorverwarmd voordat het de eindversterker in gaat volgens mij. de elektronen zijn dan actiever en daardoor plakt het geluid minder aan de kabels. 
De specs zijn wel raar
gain 0 dB
output power 10 W
mains input 110/240 Vac @ 50/60 Hz
maximum input power 100 W wordt bedoeld het opgenomen vermogen
Maar mij valt een ander ding op.
De behuizing is uit één blok gefreesd.
Dat is toch wel erg mooi.
Zie je gelijk waar hier de kosten in zitten.
Hier is overigens de site van de maker.
Denk echter wel dat het best wel eens een mooie versterker kan zijn maar dan wel op hoog rendement speakers
http://www.noweaudio.com/mono.htm
Groetjes George
gain 0 dB
output power 10 W
mains input 110/240 Vac @ 50/60 Hz
maximum input power 100 W wordt bedoeld het opgenomen vermogen
Maar mij valt een ander ding op.
De behuizing is uit één blok gefreesd.
Dat is toch wel erg mooi.
Zie je gelijk waar hier de kosten in zitten.
Hier is overigens de site van de maker.
Denk echter wel dat het best wel eens een mooie versterker kan zijn maar dan wel op hoog rendement speakers
http://www.noweaudio.com/mono.htm
Groetjes George
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is 'gewoon' een klasse A versterker met een enkele mosfet die op z'n tenen wordt getrapt. Vond dit nog: http://www.highfidelity.pl/@main-142&lang=en , een nietszeggende review zonder informatie. Neemt ook gewoon de specs van de fabrikant over, 0dB gain is een versterking van 1x en kan natuurlijk niet.
Wat de batterij doet, in de review wordt gesproken over een bias cell. Als dat zo is moet je de batterij nogal eens verwisselen...het is zo te zien geen type dat opgeladen wordt.
Neemt niet weg dat geheel in een fraai stukje alu zit en het wel apart is, het alu zal wel nodig zijn voor de koeling. Goed klinken, waarom niet. Oja, 50W verbruik in idle..
Wat de batterij doet, in de review wordt gesproken over een bias cell. Als dat zo is moet je de batterij nogal eens verwisselen...het is zo te zien geen type dat opgeladen wordt.
Neemt niet weg dat geheel in een fraai stukje alu zit en het wel apart is, het alu zal wel nodig zijn voor de koeling. Goed klinken, waarom niet. Oja, 50W verbruik in idle..
En dit is de fet die gebruikt is.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 16-H.shtml
Ik kan er niets aan doen maar vind dit dus gewoon erg mooi gemaakt.
Zegt helaas niets over de klank.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 16-H.shtml
Ik kan er niets aan doen maar vind dit dus gewoon erg mooi gemaakt.
Zegt helaas niets over de klank.
- Vinculum
- Contacteer:
Mij viel dus ook die mooie kast op. Zou dit ontwerp na te maken zijn? Kosten zijn minimaal volgens mij.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het ziet er zeker fraai uit. Vraag Kees (audiomaniacs) eens, heeft ook zoiets dergelijks gemaakt voor een buizenversterker. Staan wel plaatjes op z'n website, heeft iemand die misschien gebookmarked?
Edit: found it http://members.ziggo.nl/techgraphix/Amplifier.html
Edit: found it http://members.ziggo.nl/techgraphix/Amplifier.html
Met name de uren die er in gaan zitten voor het frezen zullen wel aardig oplopen.
Kan eens na vragen bij een oud collega van mij die pas voor zich zelf begonnen is wat het moet kosten maar dan moet je wel met een 3d ontwerp komen.
http://www.epor.nl/
Ik vind deze manier van kast bouwen wel heel mooi.
De rest van het ontwerp zal ook wel goed zijn maar met 10 wat kan ik niet uit de voeten.
Kan eens na vragen bij een oud collega van mij die pas voor zich zelf begonnen is wat het moet kosten maar dan moet je wel met een 3d ontwerp komen.
http://www.epor.nl/
Ik vind deze manier van kast bouwen wel heel mooi.
De rest van het ontwerp zal ook wel goed zijn maar met 10 wat kan ik niet uit de voeten.
Zal ik er ver naast zitten als de ringkern gelijkgericht een spanning heeft van zo'n 18Vdc? 
Hij heeft een enkele voeding, vandaar de 2 draadjes naar de elco-bank en de elco in de uitgang. Ik denk dat de min van de batterij aan de min van de voeding ligt en dat de plus van de batterij de signaal"ground" maakt. Dus je input signaal zit dan tussen zeg 10 en 8 volt, bij een input van 2 Vp-p. Die 0 dB klopt dan gewoon want je moet voor volledige uitsturing een signaal invoeren van zeg -8Vdc tot +8Vdc. Als je dat op de plus van de batterij legt krijg je een signaal (tov de supply-ground) van 1 en 17Vdc. Klasse A "buffer" erachter en een elco in je signaalpad en je hebt weer je originele signaal terug, maar dan met de mogelijkheid om wat stroom te kunnen leveren.
Dus, een vermogen en spanning-uitsturing om van te huilen, geen feedback en als ik naar de connectorkeuze kijk waarschijnlijk een leuk hifi-prijskaartje. (1300 euro per kanaal zo te zien)
Edit:
Aan de elco aan de luidsprekerkant te zien is de maximale uitslag zelfs nog kleiner. 16Vdc elco aan de uitgang. Als 9Vdc je "nul" is, kan dat ding dus maximaal + en - 7Vdc uitsturen.
6.25 Watt aan 4 ohm
3.125 Watt aan 8 ohm
10 Watt aan 2 ohm (4.4Vac was het "input clipping voltage")
Hij heeft een enkele voeding, vandaar de 2 draadjes naar de elco-bank en de elco in de uitgang. Ik denk dat de min van de batterij aan de min van de voeding ligt en dat de plus van de batterij de signaal"ground" maakt. Dus je input signaal zit dan tussen zeg 10 en 8 volt, bij een input van 2 Vp-p. Die 0 dB klopt dan gewoon want je moet voor volledige uitsturing een signaal invoeren van zeg -8Vdc tot +8Vdc. Als je dat op de plus van de batterij legt krijg je een signaal (tov de supply-ground) van 1 en 17Vdc. Klasse A "buffer" erachter en een elco in je signaalpad en je hebt weer je originele signaal terug, maar dan met de mogelijkheid om wat stroom te kunnen leveren.
Dus, een vermogen en spanning-uitsturing om van te huilen, geen feedback en als ik naar de connectorkeuze kijk waarschijnlijk een leuk hifi-prijskaartje. (1300 euro per kanaal zo te zien)
Edit:
Aan de elco aan de luidsprekerkant te zien is de maximale uitslag zelfs nog kleiner. 16Vdc elco aan de uitgang. Als 9Vdc je "nul" is, kan dat ding dus maximaal + en - 7Vdc uitsturen.
6.25 Watt aan 4 ohm
3.125 Watt aan 8 ohm
10 Watt aan 2 ohm (4.4Vac was het "input clipping voltage")