Leuke Foster/Fostex full rangers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Recent ben ik in het bezit gekomen van een setje Foster (Akai gelabelde) 16F3-2AP drivers. Wat is een 16F3 nou weer? Wel, het is een directe voorloper van de Fostex FE167E van dezelfde fabrikant. Het meest in het oog springende verschil is de alnico magneet. Ik ga ze inbouwen in een TQWT of een basreflex kast (Fostex recommended enclosure). Ik weet het, die TQWT is véél mooier, maar ja, de WAF hé.

Binnenkort in dit theater. :D
Bijlagen
Akai 16F3 uit SW-65.jpg
Laatst gewijzigd door Pcdg op zo 05 jul 2020, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door RobertD »

Ik ben benieuwd of je al iets verder bent, Paul....
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Het is bijna herfstvakantie Robert. Komende week gaan ze in een kastje. Ik ben heel benieuwd naar het geluid. De units zien er nog smetteloos uit en de ophanging is heel soepel. Spannend, spannend...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door RobertD »

en? en? en?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef:
en? en? en?
Sorry Robert, de tijd is even hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17247 in gaan zitten :D
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Toch maar even deze units provisorisch in een kastje aangesloten. Ik moet zeggen: ik ben onder de indruk van de klank en dat smaakt naar meer. Wordt vervolgd :D
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door ff lunche »

graag meer....
dit ga ik ook even volgen
optisch fraaie units wel
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door DKM »

Leuk gaan we volgen!
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door ff lunche »

zit niet veel schot in nog gezien de datum van de laatste post
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door DKM »

Ben ook benieuwd :bounce:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Soms lijkt een project morsdood, maar komt er toch een wederopstanding. Ik was al gestopt met hier te posten omdat ik de focus wilde leggen op de andere hobby, spoorwegmodelbouw. Echter, ik besloot twee monitors te maken om het waanzinnig slechte geluid van de TV eens definitief te tackelen en ik had deze Fostex drivers nog liggen.

Twee kastjes gemaakt van restjes populieren en berken multiplex (alle panelen met de hand gezaagd) en ik ben nu bijna klaar.

De versterking wordt geregeld door een prachtige vintage iPod dock met Apple 30 pins aansluiting. Gelukkig heeft hij ook een aux ingang. Ik heb de interne speakers afgekoppeld en simpele terminals aan de achterkant gemaakt. Nu is het een tuner - versterker :)

Gaat prima zo volgens mij. Het wachten is nog op twee basreflex pijpen.

Mvg, Paul
Bijlagen
2600ACCE-9111-42DB-904A-99EFB2EF4147.jpeg
E689D314-E26A-4335-AB13-D7842607AA87.jpeg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Stomme iPad foto's ook altijd...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door pappaleo »

Pcdg schreef:
Stomme iPad foto's ook altijd...
Niks mis met de foto's, toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door ray5150 »

Afgezien van het feit dat ze ondersteboven staan, nee.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door pappaleo »

Oh, bij mij staan ze rechtop :think:
Screenshot_20200627-164900.jpg
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 27 jun 2020, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Op de iPad staan ze rechtop, op mijn telefoon omgekeerd :think:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door beijert »

Bij mij ook prima op een Android telefoon
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door SARK »

Hier staan de foto's ook rechtop (pc, browser: Edge)
@Paul Ziet er goed uit en dank dat je nog even een update geeft!
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Op alles met een groot scherm zie ik ze ook rechtop. En wanneer ik de foto's op de telefoon aanklik staan ze ineens ook in de juiste positie.

Het is (uiteindelijk toch) best een leuk project. Klank is goed. Nog een beetje rommelig en de bas blijft achter (ook bij wat ik mag verwachten). Ik ben benieuwd of dat nog anders wordt wanneer de pijpjes er in gaan. Nu zijn het alleen nog maar gaten natuurlijk.

mvg, Paul
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Zo, nog een paar dingen aan de afwerking gedaan. Een paar fasepluggen geïnstalleerd, verse br buisjes en terminals aan de achterkant. Ze klinken prima, maar wel een beetje trebbelig. Ik ben visueel meer ingenomen met dit project dan akoestisch.
C5403C82-4767-413D-881D-06D4E2309007.jpeg
Ik zou de kasten eens met échte Fostex FE167E drivers moeten proberen. Marktplaats maar eens in de gaten houden :-)

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door richard »

Pcdg schreef:
... maar wel een beetje trebbelig.
Een spoeltje van 1 mH met een parallelweerstand van zo'n 8 Ohm in serie met de luidspreker zetten. Ben je het frisse kwijt.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Bericht door Pcdg »

Dank voor de tip Richard. Alleen, het zal vast psychisch zijn, maar ik vind de speakers steeds beter klinken. Dus momenteel heb ik geen behoefte er aan om er dingen in te veranderen.

Mvg, Paul
Plaats reactie