Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Je kunt de LED ook vervangen door een drietal 1N4148 (met 2 gaat 't ook nog wel) in serie,wel zo dat ze geleiden.
Lekker eigenwijs weer wat anders verzinnen hè :lol: Waarom 3 gewone dioden i.p.v. 1 zener? En dan netjes voorgespannen zoals ik voorstelde. Dan heb je tenminste een goed gedefinieerd schakelpunt.
Nu ga je wel 10mA (of zo) per LED meer gebruiken,ik had het zo gedaan om het verbruik te beperken.
Dit snap ik niet.

Anne
Die 10 mA per LED is natuurlijk dramatisch t.o.v. de stroom door de relais, dat kan niet hoor :lol: Waar hebben we het eigenlijk over? :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Waarschijnlijk ga ik een idiote vraag stellen, maar ik neem aan dat die weerstand aan de anode kant van de zener moet ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Waarschijnlijk ga ik een idiote vraag stellen, maar ik neem aan dat die weerstand aan de anode kant van de zener moet ?
Nee tussen de kathode van de zener en de 12V, de anode zit aan gnd (zeners sluit je "verkeerd om" aan weet je nog). Dan loopt er 1 mA door de zener waardoor die alvast netjes op spanning staat en niet afhankelijk wordt van de basis-emitterstroom. De transistor schakelt dan netjes gedefinieerd en wordt de timing ook beter gedefinieerd (minder afhankelijk van allerlei component spreiding). Met een zener van 3,3V schakelt ie dan als de spanning op de elco ca 4V is geworden. Dan heb je ook een kleinere elco nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Oei da's wat lastig.Sommige "zeners" voor lage spanning zijn gewone diodes in doorlaatrichting.Voor een echte zener moet het ringetje aan de 547 ,bij een gewone diode het ringetje aan massa.
Die heel lage zeners zijn niet zo gangbaar,houdt meestal op bij 3,3V of soms 2,7V.Daarom gewoon wat diodes en die weerstand :-s ,hoe precies had 't gehoeven :? zou zeggen maak je niet moe :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
zou zeggen maak je niet moe :sure: .
Anne
En dat ga ik van nu af aan ook niet meer doen hier. Het zal wel ongeveer gaan werken maar netjes is het allemaal niet :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Die 10 mA per LED is natuurlijk dramatisch t.o.v. de stroom door de relais, dat kan niet hoor :lol: Waar hebben we het eigenlijk over? :roll:
Vemoedelijk trekt zo'n relais iets van 35mA dan is 10mA wel 1/3-de meer :o
Met een zener van 3,3V en met een weerstand naar +12V zou je wel 's eeuwig kunnen wachten op de klik :shock:
De spanningsdeler 100k/47k op bijna 12V (verlies BD139) geeft 3,8V aan de basis van de 547 en dan de emitter op 3,3V :cry:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Gisternacht dacht ik ineens,eigenlijk veel drukte om niks.
De schakeling doet 't toch en een LED is ook een diode.Laat gewoon zitten en zet een andere LED (met weerstand) over het relais.Het enige verschil is dat de LED in de schakeling eigenlijk geen licht meer hoeft te geven.De 1k daar is er om voldoende stroom door de LED te krijgen om 'm te zien.De schakeling zelf heeft zoveel niet nodig,kan makkelijk 2k2 zijn.Geldt ook voor de weerstand bij de 555.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Gisternacht dacht ik ineens,eigenlijk veel drukte om niks.Anne
Je kan er toch wel van slapen, Anne? :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Aat ? ben je verdwaald ? :rofl: :rofl: het is allemaal solid-state hier wat de klok slaat... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Aat ? ben je verdwaald ? :rofl: :rofl: het is allemaal solid-state hier wat de klok slaat... :mrgreen:
Ach, ik dwaal wel eens rond en op de een of andere manier beschouw ik me toch een beetje verbonden met dit project...
Wat het onderwerp van de laatste pagina's aangaat, een 555 is ongeveer algemene ontwikkeling hoor! :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Met een beetje mazzel ga je hem exact na 1 jaar en 1 dag weer terugzien ! (en horen... :-$ ) :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Met een beetje mazzel ga je hem exact na 1 jaar en 1 dag weer terugzien ! (en horen... :-$ ) :mrgreen:
Over langetermijnprojecten gesproken :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dit is nog niks, ik ben 21 jaar geleden aan een Elektuur Crescendo begonnen.... :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Een dag meer,wat is 'r zo bijzonder aan donderdag,is woensdag niet goed :?
'sAvonds (laat) moet de boel aan kant,komen ze me instoppen 8) .En toen dacht ik,natuurljk net telaat ,dat het veel drukte om niks was geweest.Daarna lekker geslapen,dank u :sure: .
Anne

Zie net de Crescendo,begonnen...en is't ie af :-$ .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Lekker warme voeten zo.... 8)
Het schakelingetje trekt een kleine 250 mA. als de versterker draait, en dus alle relais ingeschakeld staan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

En ik me maar afvragen hoe het nou kan dat op een kanaal wel de XLR, en niet de RCA aansluiting werkt... :lol:
IMG_1296.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Beter voortaan een wat langer draadje nemen misschien :-s .Of er niet aan trekken,of 'r een stukje krimpkous om.Hoewel daar onderin zal het zelfs lasig worden om te solderen zonder de rest in de buurt te smelten/verbranden.
Zulke dingen deed ik met een Engel-Lôter,met zo'n haarspelt soldeerpunt.Op de knop duwen als de punt op de goeie plaats zit,kan ie koud naar binnen 8) .
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Tja, dan kan je nog zo een mooie WBT gebruiken, hij moet inderdaad wel vast zitten. :oops:
Ik had het laatst met een Neutrik Cinch die ook geen contact meer met de buitenwereld wilde hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De tulpaansluiting is inmiddels weer gefixt. was in een handomdraai gebeurt.
iets minder was dat er eerst een XLR chassisdeel losgesoldeerd en verwijderd moest worden... en daarna weeg terugplaatsen...je bent zo weer een uurtje verder...

Het is me ook opgevallen dat er een lichte brom in het geluid zit.
Zeer waarschijnlijk komt dit omdat de luidspreker relais vlak naast de gelijkrichterdiodes zitten.
In Breda was hij doodstil. toen zaten die relais er nog niet in en was de interne speakerkabel maar de helft korter.
op termijn moeten die dus wel op een andere plek zien te komen, want daar ben ik niet tevreden mee.

Ik heb ondertussen ook het inschakelsysteem met een 555 timer en de aansturingen voor de relais in een schema en een printontwerpje gegoten :
schakel-schema.png
schakel layout.png
Het lege gedeelte is bedoelt voor een thermometer rondom het ic de ICL7107. daar heb ik er 2 van.
Ieder koelblok krijgt dus z'n eigen digitale thermometer.
Op het internet gezocht naar mogelijke schema's en uiteindelijk deze beschrijving van een bouwpakketje bij de Conrad gevonden :
192147-as-01-en-LED_Thermometer.pdf
(236.61 KiB) 251 keer gedownload

En hier het schema zelf :
Conrad Schema.png
Dit omgezet naar Eagle en samengevoegd met het schakelsysteem :
naamloos.png
schema 35-14-01-2013.pdf
(52.48 KiB) 77 keer gedownload
thermo layout.png
En twee display printjes :
displays - nog niet klaar.png
Nu was ik eigenlijk van plan om de verbindingen tussen display en controller printen met flatcable te maken. ik had ook al wat connectors besteld.
Nu wil het geval echter dat de connector op de display printen aan de soldeerzijde zou moeten komen, omdat de display's strak tegen de frontplaat aan komen te zitten.

Omdat ik dus alles enkelzijdig teken zou dit dusdaning veel draadbruggen opleveren dat het het nogal onoverzichtelijk werd.
Bovendien zou slechts 1 tekenfout betekenen dat het display niet goed zou werken. en zou dit bijna niet gecorrigeerd kunnen worden.
Daarom ervoor gekozen om de display's met losse draden aan te sluiten en daarom heb ik een rij single pinheaders getekend.
Staat mischien niet zo profi, maar is wel makkelijker en simpeler uit te voeren, en een fout corrigeren is nu een kwestie van een draadje losmaken en omzetten.

Ik heb wel nog een vraag. (het zal eens niet zo zijn...)
In het schema staat als sensor een KTY10 voorgeschreven. die staan hier niet bij :

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 171&page=0

Welke zou ik daarvoor het beste kunnen nemen ?
Ik heb helemaal geen ervaring met die dingen dus ik zou het niet weten.
Wel heb ik nog een paar stuks LM335 sensor in huis. zou ik die kunnen gebruiken ?
LM335.pdf
(223.09 KiB) 52 keer gedownload
Of moet er dan een heleboel in het schema worden aangepast ?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

Netjes Raymond !
Je laat er ook geen gras over groeien :mrgreen:

In Breda was je versterker inderdaad compleet stil op Ed's boxen !

ivm de tempsensor.
De LM335 kan je niet gebruiken in dat schema.
Reden: De KTY10 is een temperatuursensor met veranderende weerstand, de LM335 één met veranderende spanning.

Als ik de datasheets van de KTY10 en de KTY81 (want die hebben ze wel bij dick best) even naast elkaar leg, neem je best volgende:

KTY81/220 1960 - 2040 W

De DS18B20 kan je ook niet gebruiken.
Dat is een digitale met 1-wire interface.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Barry2001 »

BertDB schreef:
Netjes Raymond !
Je laat er ook geen gras over groeien :mrgreen:

In Breda was je versterker inderdaad compleet stil op Ed's boxen !

ivm de tempsensor.
De LM335 kan je niet gebruiken in dat schema.
Reden: De KTY10 is een temperatuursensor met veranderende weerstand, de LM335 één met veranderende spanning.

Als ik de datasheets van de KTY10 en de KTY81 (want die hebben ze wel bij dick best) even naast elkaar leg, neem je best volgende:

KTY81/220 1960 - 2040 W

De DS18B20 kan je ook niet gebruiken.
Dat is een digitale met 1-wire interface.
Sluit ik me bij aan. Mooi ding trouwens, die ICl7107, heeft eigenlijk alles al aan boord, inclusief de display besturing. Over de print, loop je massapad even na, dat wordt wat dum hier en daar, je hebt ruimte genoeg dus zou je dit kunnen oplossen door wat te schuiven, zoals IC4 iets schuin naar beneden trekken.

Je hebt op IC4 C19 (100nF) ontkoppeling aangebracht, als je het netjes wilt doen zou je de voedingsspanning eerst naar de c moeten routen zodat 'ie kan ontkoppelen, en dan naar pin 1. Kan het kloppen dat ik C19 niet in je schema zie zitten trouwens?

En op het displayprintje, kun je daar geen haakse connector gebruiken? http://nl.farnell.com/wurth-elektronik/ ... dp/2113447 Even als voorbeeld voor het idee, zijn vast lager dan een display. Ik neem tenminste aan dat het display voor het front komt en er niet doorheen.

Kwam laatst een klasse a amp tegen met een analoge temp meter, ook wel sjiek. Kan 'm nie terugvinden, zal zo nog even zoeken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

De LM335 is iets heel anders :( ,het gaat hier om een zgn. PTC-sensor :o .
Staat voor Positieve Temperatuurs-Coêfficient ,hebben de meeste weerstanden,alleen deze meer uitgesproken.
Bij Conrad hebben ze een die er erg op lijkt,valt te proberen :sure: .
http://www.conrad.de/ce/de/product/1536 ... Detail=005

Dan nog wat vlekjes,niet zeker of ik alles heb gezien 8-[ .
Anne
Bijlagen
TM.JPG
RM.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zie net dat Bert iets bij DB heeft gezien,had ik gemist :oops:
De KTY81-220 lijkt 'r idd wel op.

Nog even waarschuwen,de temp-dingen kunnen wel tot 250mA per stuk trekken uit de 5V,heb je genoeg over :?:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 16 jan 2013, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Barry2001 »

R19 in het Eagle schema is 100k, in het originele schema 470k.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

BertDB schreef:

ivm de tempsensor.
De LM335 kan je niet gebruiken in dat schema.
Reden: De KTY10 is een temperatuursensor met veranderende weerstand, de LM335 één met veranderende spanning.

Als ik de datasheets van de KTY10 en de KTY81 (want die hebben ze wel bij dick best) even naast elkaar leg, neem je best volgende:

KTY81/220 1960 - 2040 W
Dank je, dan ga ik die bestellen.
Barry2001 schreef:

Sluit ik me bij aan. Mooi ding trouwens, die ICl7107, heeft eigenlijk alles al aan boord, inclusief de display besturing. Over de print, loop je massapad even na, dat wordt wat dum hier en daar,
je hebt ruimte genoeg dus zou je dit kunnen oplossen door wat te schuiven, zoals IC4 iets schuin naar beneden trekken.

Je hebt op IC4 C19 (100nF) ontkoppeling aangebracht, als je het netjes wilt doen zou je de voedingsspanning eerst naar de c moeten routen zodat 'ie kan ontkoppelen, en dan naar pin 1.
Klopt. ben nog bezig met aanpassen en schuiven tot ik helemaal tevreden ben.
Ik denk dat ik het hele syteem rond de 7107 een kwartslag draai om ruimte te maken voor een klein relais en een paar kleine koelblokjes voor de 78xx'en.
Barry2001 schreef:
Kan het kloppen dat ik C19 niet in je schema zie zitten trouwens?
Jawel, is een aparte sectie, links van de 7107.
Ah!buis schreef:

Dan nog wat vlekjes,niet zeker of ik alles heb gezien 8-[ .
Ja, ik kan toch niet hebben dat je je zit te vervelen... :lol:
(goed gezien, het is aangepast. :goedzo: )
Ah!buis schreef:
Nog even waarschuwen,de temp-dingen kunnen wel tot 250mA per stuk trekken uit de 5V,heb je genoeg over :?:
Er is 800 mA bij 12VAC beschikbaar, en anders kan ik altijd nog wat afpakken van de lastrafo's, die hebben nog wel een paar Ampere's over... :mrgreen:
Barry2001 schreef:
R19 in het Eagle schema is 100k, in het originele schema 470k.
Is aangepast.
Dank aan allen voor de het meekijken en de correcties ! =D> =D>
Plaats reactie