Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ziet er netjes uit, ik zie nog een paar vrije gaatje dus er komen nog wat componentjes bij lijkt het?
Ja, onder andere die eerder genoemde verkeerde weerstanden, en die die jij gewijzigd had in waarde van 100 naar 150K.
Ook kreeg ik een bericht van Jeroen dat het niet verstandig is om voor dit MKT condensatoren te gebruiken, dus die witte jongens gaan er weer af...daar komen Vishay polyprop voor in de plaats.
Je moet wel iets langer geduld hebben.

Walt schreef:
Tevens hoe heb je het nu gedaan met die bypass voor dat extra subwoofer filter?
Nog niet, ik wilde nog even de mening van Jeroen daarover horen.

Even dit stukje schema erbij pakken :
naamloos.png
Wat ik dus gedaan heb is een 3 polige pinheader toepassen waarvan het middelste contact naar IC3A gaat, de ene buitenste naar de ingangstrap en de andere naar het subfilter.
Nu heb ik het wel geprobeerd met twee stuks 3 polige pinheaders, maar dan zou je 4 jumpers moeten omzetten, en je maakt een grotere kans op fouten.

Ik heb een 4 polige schakelaar, om de print aan te passen zou er per kanaal 1 printbaantje door gesneden moeten worden.
Maar als het niet absoluut nodig is doe ik het niet.

De vraag is dus : vormt het een probleem dat het subfilter permanent verbonden is met de eerste trap ? ook als hij gebypassed is ?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Dat is een lastige vraag, hopelijk kan Jeroen die beantwoorden.

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom MKT hier niet geschikt zou zijn. Voor speakerfilters weet ik dat MKP in theorie beter is, maar dat dit in dit soort schakelingen ook zo zou zijn wist ik niet.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is niet logisch dat voor speakerfilters MKP nodig is en dat je dan in actieve filters plotseling met MKT toe kan. Zeker niet als je zo kritisch als jij bent Walter en graag dure componenten gebruikt. Ondanks dat ik zeker geen condensator freak ben, gebruik ik 2% MKP's in actieve filters, al is het alleen al om links en rechts curves te krijgen die goed op elkaar lijken en om zeker te zijn dat via de condensators geen enkele vervorming wordt geïntroduceerd.

Wat betreft de vraag van het subwoofer filter, het is geen probleem als op de ingang van het subfilter voortdurend signaal staat, zolang je bij bypassen de uitgang van het subfilter zwevend laat. Als je maar niet in en uitgang van het subfilter met elkaar verbindt, als het ware kortsluit.

Wat betreft waardes voor Vishay, ik heb momenteel de volgende configuratie van waardes die bij Mouser op voorraad en verkrijgbaar is, alle filtercondensatoren Vishay 2% MKP en weerstanden Vishay/Dale 1% 125mWatt. Voor de ingangs 100pF heb ik deze: http://nl.mouser.com/ProductDetail/Vish ... UO3aY8I%3d
En voor de condensators op de voedingslijn heb ik deze: http://nl.mouser.com/ProductDetail/Keme ... w0nN7y8%3d
MOB3W actief filter.png
Met de potmeter van 10k kan je mooi het woofer niveau aanpassen wanneer je versterkers met verschillende gain hebt. Indien je de SLS-12 woofers gebruikt en versterkers met gelijke gain voor woofers en midhoog, dan moet de lineaire potmeter in de middenstand staan.

De shelving lowpass op 1800Hz aan de ingang heb ik later weggehaald, de 3.2dB shelving die Linkwitz toepast bleek niet nodig met het zeer gedetaileerde middengebied van de C-Quenze. Daardoor staat de tweeter niet snel te luid.

-edit- in het geval van Walt moet in mijn schema de laatste woofer sectie de 37k4 worden verhoogd naar 56k, dat geeft hetzelfde effect als van 100k naar 150k.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Die condensatoren gaat Ray al de goede types inzetten begrijp ik, die 1800Hz shelving lowpass weghalen, ik hoop dat dat nog eenvoudig te doen is voor Ray, want de printen zijn immers al gemaakt. Wellicht wat printbanen doorhalen en wat losse draadjes...?

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee, gewoon draadbrugjes van verzilverd koperdraad, vanmiddag een nieuwe rol gehaald... :lol:
Vanavond komt er zeer waarschijnlijk een voedingstrafo binnen en volgende week ga ik MKP's bestellen.
Walt

Bericht door Walt »

Klinkt goed allemaal Ray!

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Is het de trafo geworden die eerder in het topic al werd afgebeeld?

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Yep, die is het geworden. een mooi passende trafo voor dit projectje.

En, wat gisteren ook is binnengekomen, RCA chassisdelen via Ebay :
8e_1.jpg
8e_1.jpg (19.05 KiB) 422 keer bekeken
Walt

Bericht door Walt »

Die chassis delen zien er netjes uit!

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zekers, normaal koop ik voor het betere audiowerk van deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=10084

Maar een tijdje terug waren ze niet meer leverbaar, vervolgens een beetje gaan rondneuzen op internet en deze tegengekomen, en die maar eens geprobeerd.
Bijkomend voordeel is dat deze de helft goedkoper zijn. 8)
Walt

Bericht door Walt »

Zijn er al weer nieuwe vorderingen?

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wel, ik sta op het punt om bij Mouser de MKP C's te gaan bestellen, maar een paar posts hierboven staat een schema van Jeroen met een aantal heel andere waarden. sterker nog, vrijwel geen enkele waarde is hetzelfde... :?
Dus is het een beetje onduidelijk voor mij wat ik nu moet aanhouden...bomen en bos, weetje wel... #-o
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De waardes zijn geschaald naar andere impedanties. Het is hetzelfde filter, maar voor de waardes die ik geef heb je ook andere weerstanden nodig. Als je geen nieuwe weerstanden wilt kopen moet je natuurlijk de waardes kopen die je eerst in MKT had aangeschaft. N.B. dit geldt alleen voor de filtercondensators, de voedings bypass dingetjes van 100n die je al hebt zijn prima.

Ik heb in het algemeen de impedantie verlaagd, behalve in het filtergedeelte van de volumeregeling met de 10k potmeter zodat je geen 470nF nodig hebt. Als je die wilt handhaven, dan zou je volumeregeling kunnen toepassen door jouw R19 (3k24) te vervangen door een 3k3 potmeter. Als je dan precies op 120Hz wilt blijven zitten moet de aanstuurweerstand R15 (22k) worden verlaagd naar 19k5 of iets wat zeer dicht in de buurt zit. Maar, het is handiger om, als je toch MKP's moet kopen, in ieder geval voor dat gedeelte mijn nieuwe waardes aan te houden. Dwz R15=28k, R19=10k potm, C22=180nF. Voordeel van deze nieuwe waardes is bovendien dat je wat meer ruimte hebt voor aanpassing van het laagniveau als het rendement van de woofers wat lager is (zoals bij Walt). De 28k/10k combinatie verzwakt het signaal namelijk minder dan de 22k/3k24 combinatie, scheelt ongeveer 6dB. Met de potmeter in de middenstand en eindversterkers met identieke gain zit je dan neutraal met de SLS-12 woofers. Wellicht ook met de XLS-10 in het H-frame.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Zijn met bovenstaande reactie van Jeroen de bomen weer te zien?

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja, ik geloof het wel. Jij had dat ook regelbaar met een potmeter gewild ?
Morgenavond maar eens een bestelingkje naar Mouser sturen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Regelbaar is niet perse nodig, de versterkers die ik gebruik voor de XLS-10 zijn aktieve subwoofer modules en die hebben al een ingebouwde volume regeling.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je de volumeregeling weghaalt en toch 180nF wilt gebruiken in plaats van 470nF, dan moet R15 (22k) geschaald worden naar 54k7 en R19 (3k24) naar 8k46 (of waardes die er zoveel mogelijk bij in de buurt liggen).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Het is niet logisch dat voor speakerfilters MKP nodig is en dat je dan in actieve filters plotseling met MKT toe kan.
Maar het is ook niet logisch dat dat niet logisch zou zijn. Het is appels met peren vergelijken. Hoe een condensator zich gedraagd (en dat geldt ook voor spoelen) hangt sterk af van het gebruik (implementatie), waarbij met name de stroom en spanning waarmee de condensator te maken krijgt van belang zijn. En hoewel het doel hetzelfde is, n.l. filteren, is de implementatie totaal verschillend: Bij een passief LS-filter wordt de condesator vrij stevig elektrisch belast, bij een actief filter over het algemeen helemaal niet of nauwelijks.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daar heb je volkomen gelijk in. Ik heb in goed gecontroleerde ABX-testen nog nooit hard aangetoond gezien dat er verschil is tussen MKT en MKP, zowel in actieve als in passieve filters. Maar gek genoeg in subjectieve testen wel, vooral na langer luisteren. Zo switch ikzelf ook voortdurend tussen objectief en subjectief. Zo gaat dat net zo met versterkers en DACs. Uiteindelijk hou ik ook van een mooi stukje techniek, mooie MKPs horen daarbij en je bent ook zeker dat het dik in orde is. Dat gevoel heb ik niet met MKTs, die hebben relatief gemakkelijk meetbare vervorming en hogere verliesfactoren. Het zijn condensators die verder weg zitten van het ideaal.
Walt

Bericht door Walt »

Ik laat heet aan Ray over, als ik de meningen zo lees zou MKT op zich ook best kunnen maar het 'goede gevoel' is ook een factor inderdaad.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat brengt mij aan het rijmen: geloof je niet in miniDSP, dan zeker niet in MKT!!! :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik laat het meestal van praktische zaken afhangen zoals beschikbaarheid, prijs maar ook grootte bij condensatoren op een print in de signaalweg. Gevoelsmatig zeg ik ook PP is beter dan MKT maar dat is dan op grond van algemene materiaal eigenschappen, gehoormatig kan ik geen verschil ontdekken. De voorkeur heeft dan voor mij ook PP maar indien dat iets lastiger wordt dan wordt het zondermeer MKT. Overigens is de kwaliteit van moderne MKT's (PET folie) eigenlijk heel erg goed. Sommige van Rifa presteerden beter in een heftige pulse-power toepassing (waarbij de condesator echt heet kan worden) dan PP.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt ook weer. De MKP416-420 serie van Vishay voldoet prima aan de randvoorwaarden die je stelt, is compact en zeer goed toepasbaar in actieve audiofilters.
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd of er al weer vorderingen zijn...

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er blijkt een toepasselijke sticker in het kastje te zitten... :lol:
IMG_1314.JPG

Een gat geslepen voor een net-entree chassisdeel :
IMG_1316.JPG

En gaten geboord voor de RCA in-en-uitgangen :
IMG_1317.JPG

Globale opzet van de indeling :
IMG_1318.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”