(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Welke trafo past hier op? Is er een nieuwe prijs nu de print aangepast is of blijft die gelijk?

Ik heb geen idee of ik iets gemist heb, maar wat is de totaalprijs van deze amp?
Als hij in het topic staat, blader ik het gewoon nog een keer door.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hannesie »

Hier ook interesse. :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Kaplaars schreef:
Afbeelding
Wat een verschrikkelijk mooi kastje zo. Heb je geen last van storing met je signaalkabels zo dicht bij de netspanning?

Ik krijg zin om ook zo'n amp te bouwen, dus bij de volgende serie doe ik mee.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Alle onderdelen bij elkaar zijn ongeveer 20 euro inclusief transformator bij dickbest.

Kostprijs print is ongeveer 2,50 euro als je er 10 besteld bij iTead.
Ik heb toen 5 euro per pcb gevraagd, dus 2,50 euro voor de moeite.

Het is helaas niet de bedoeling dat ik ze zelf ga bestellen, mijn collega maakt hem zelf, en verder heb ik deze pcb's niet nodig.
Maar als iemand de bestelling zou willen doen en de printen versturen, zou dat mooi zijn. Gaat om ongeveer 25 euro.
Er is volgens mij genoeg interesse en met de 2,50 euro winst per pcb ben je zelf uit de kosten qua onderdelen.

Ik vraag mij alleen af of de trafo zwaar genoeg is voor deze schakeling. Een standaard EI38 model trafo is 3,2 Watt.
Kan iemand mijn helpen te bepalen of dit genoeg is?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

PB sent :wink:
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Lostinmusic »

Ik heb ook nog wel interesse in zo'n leuk klein projectje maar wat achteraf veel te lang op de plank blijft liggen :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Kun je mij aangeven wat iTead allemaal nodig heeft? Ik wil deze groupbuy wel doen. Ik zal een een berichtje naar Dick Best sturen of hij misschien componentensetjes wil maken, zodat iedereen exact die componenten bij de print krijgt die nodig zijn om deze op te bouwen.

Idee?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hannesie »

Goed idee, misschien ook in te bouwen in mijn DAC. :kwijl:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Ik vraag mij alleen af of de trafo zwaar genoeg is voor deze schakeling. Een standaard EI38 model trafo is 3,2 Watt.
Kan iemand mijn helpen te bepalen of dit genoeg is?
Als ik eerder in je topic kijk, geef je aan dat de schakeling 30mA uit je labvoeding trekt. Reken ik dit plat door op een spanning van 2x 18V kom ik op een verbruik van 1,08W. Met 3,2W zou de trafo dus zwaar genoeg moeten zijn. Ik kan uit je post echter niet afleiden of die 30mA onder belasting is en bij welke uitsturing.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Kun je mij aangeven wat iTead allemaal nodig heeft? Ik wil deze groupbuy wel doen. Ik zal een een berichtje naar Dick Best sturen of hij misschien componentensetjes wil maken, zodat iedereen exact die componenten bij de print krijgt die nodig zijn om deze op te bouwen.

Idee?

Groeten,
Mischa
Bestellen is heel makkelijk, alleen heb ik zelf geen paypal account meer om te kunnen betalen. Heb ik opgezegd toen er een keer geld vanaf is gehaald door een bedrijf waar ik zogenaamd een bestelling heb gedaan. Het heeft toen een maand geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg :(

Hier staat hoe je moet bestellen:

http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... tions=cart

Bestelling doen en dan een mailtje sturen met ordernummer en gerberfiles in een zipje (die kan ik zo aanleveren met goede benaming)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Dank je. Ik zal vanavond even een topic aanmaken waarop mensen kunnen intekenen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Dank je. Ik zal vanavond even een topic aanmaken waarop mensen kunnen intekenen.

Groeten,
Mischa
Als je de optie open source aanklikt krijg je er 2 extra gratis. Zal het zelf wel leuk vinden om er ook 1 te hebben om later nog eens te zien wat ik heb gemaakt :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Komt goed !
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

sevenup schreef:
Als je de optie open source aanklikt krijg je er 2 extra gratis. Zal het zelf wel leuk vinden om er ook 1 te hebben om later nog eens te zien wat ik heb gemaakt :)
If you select "Yes", it means that you are willing to share your works, and you will get 10 pcs of your own design and 2 boards from other guys who made the same option and also willing to share their designs.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
sevenup schreef:
Als je de optie open source aanklikt krijg je er 2 extra gratis. Zal het zelf wel leuk vinden om er ook 1 te hebben om later nog eens te zien wat ik heb gemaakt :)
If you select "Yes", it means that you are willing to share your works, and you will get 10 pcs of your own design and 2 boards from other guys who made the same option and also willing to share their designs.
Oeps, verkeerd gelezen. Dan dus maar niet de optie aanklikken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Ook goed :rofl:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

sevenup schreef:
Oeps, verkeerd gelezen. Dan dus maar niet de optie aanklikken.
Ow en wat betreft je groundplane heb ik nog iets te zeuren. Het zal allemaal wel meevallen bij stromen van 20-100 mA, maar ik zou er voor kiezen om eerst je voeding netjes te maken, zonder gebruik te maken van groundplanes, en dan die voeding pas te verbinden met de versterker.
Als ik naar je plaatjes kijk gebruik je geen Eagle, anders had ik wel even laten zien wat ik bedoel, maar ik heb geen ervaring met jouw programma (Sprint?)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
sevenup schreef:
Oeps, verkeerd gelezen. Dan dus maar niet de optie aanklikken.
Ow en wat betreft je groundplane heb ik nog iets te zeuren. Het zal allemaal wel meevallen bij stromen van 20-100 mA, maar ik zou er voor kiezen om eerst je voeding netjes te maken, zonder gebruik te maken van groundplanes, en dan die voeding pas te verbinden met de versterker.
Als ik naar je plaatjes kijk gebruik je geen Eagle, anders had ik wel even laten zien wat ik bedoel, maar ik heb geen ervaring met jouw programma (Sprint?)
Ik heb idd 1 groot groundplane gebruikt. Heb even zitten stoeien en heb het nu zo gedaan.
Is dit wat je bedoelt?
Bijlagen
headphone_V2.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

Ja, bijna. Ik heb even een plaatje gemaakt. Als je er voor zorgt dat alle GND via dezelfde "snelweg" je versterker bereikt weet je zeker dat de 0-referentie overal in het versterker deel gelijk is. Als je meerdere "wegen" maakt waar stroom kan lopen zou dat problemen kunnen opleveren. Of je het in de praktijk merk, waarschijnlijk niet, maar het is wat netter dan gemakshalve een GND-groundplane op je pcb te knallen :). Als je het dan helemaal netjes wilt doen zou je de elco's in de ovaal even moeten omdraaien zodat de + van de elco's, die aan de GND zitten, aansluiten op dezelfde "snelweg" en dat de stroom niet om het IC via de groundplane moet stromen. Aan de linkerkant gaat het wel goed.
Kleine moeite en elektrisch gezien iets netter. Wat betreft de rest van het schema kan ik het niet echt beoordelen aangezien ik me niet in het schema heb verdiept.
Bijlagen
headphone_V2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Je had er ook één groot vlak van kunnen maken, dan was je probleem ook verholpen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

mischa72 schreef:
Je had er ook één groot vlak van kunnen maken, dan was je probleem ook verholpen.
Dat zal ook wel prima gaan. Waar iedereen op andere fora continu op hamert is het gebruik van een centraal aarde punt, op je PCB en je complete versterker. Of het mierenneukerij of noodzaak is weet ik niet, maar een gewaarschuwd man telt voor twee dus ik volg de adviezen van de oude garde maar braaf op :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Ach, we werken op de zaak met zeer gevoelige electronica. Ook wij werken met één groot massavlak en voor de Lloyd's certificering moeten we hier ook mee de EMC-kamer in voor proeven. Werkt prima.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar hier was het niet direct nodig geweest.

Nog meer aanpassingen? Dan wacht ik nog even met de Groupbuy. :mrgreen:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Zo lijkt het er al op volgens mj.
Bijlagen
headphone_V2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Zijn we er al uit met betrekking tot de trafo? Is die kleine zwaar genoeg? Ik zie namelijk nog ruimte op de print. Als je de zekering weg zou laten, kun je wellicht een trafo plaatsen die een maatje groter is. Is dit niet nodig, heb ik niks gezegd.

Groeten,
Mischa
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

mischa72 schreef:
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar hier was het niet direct nodig geweest. Nog meer aanpassingen? Dan wacht ik nog even met de Groupbuy.
Ik kijk vanmiddag even naar het schema, maar ik ga er vanuit dat dat 1:1 het schema is van de vorige run toch? En als je het toch over een Groupbuy hebt, misschien kun je dan ook ergens goedkoop 10 Alps 50k Logpots kopen;
http://www.ebay.com/itm/Real-ALPS-Japan ... 4aaad27246

Waar is trouwens x3 voor? Veel stroomreserves kun je met een EI38 niet hebben om nog eens het een en ander aan te sturen. Als je die namelijk niet perse wilt hebben kun je de L_in en R_in aan de bovenkant van C7 en C8 verplaatsen zodat de GND aansluitingen dichter bij dat centrale nulpunt liggen. Dat is met het aansluiten van een potmeter natuurlijk ook handig, als de aansluitingen wat dichter bij elkaar zitten.

Verder een tip van praktische aard. Tegenwoordig plaats ik in mijn projecten zo her en der ledjes. Niet omdat ze er "vet" uit zien, maar omdat je in een oogopslag de status van de versterker kan zien. Dus, zeker als je dit door beginners in elkaar laat bakken, is het fijn om bijvoorbeeld eerst de voeding te maken en dmv een tweetal ledjes te kunnen zien dat ze het beide doen. Gewoon een klein 3mm ledje met een weerstand in serie. Eén links van D1 D2 R1 R2 en een rechts van D3 D4 R3 R4 bijvoorbeeld.

Het zijn enkel tips. Ik word per pcb een stukje handiger in het ontwerpen, al is de progressie traag.
mischa72 schreef:
Zijn we er al uit met betrekking tot de trafo? Is die kleine zwaar genoeg? Ik zie namelijk nog ruimte op de print.
Welke had je ook al weer in gedachte, een 2*18V 90mA exemplaar toch?
Misschien is deze wel ideaal;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7106 ... 1&ref=list
Plaats reactie