Nou, terwijl ik zit te typen geniet ik van de Geneo 130. Ik vind het wel een juweeltje......maar daarover dadelijk meer!
Ik heb de neo backcap gefixed met thermische lijm (lijmpistooltje) wat prima ging. Vervolgens het tijdelijke filter in elkaar gezet. Is nog niet zoals het hoort, maar caps and coils kan binnenkort een order verwachten
Enfin, hoe klinkt dat dan. Beginnen met het slechte nieuws: een flinke klasse lager als de reference monitor op dit moment. Misschien dat het betere filter wat gaat doen, maar ik heb het idee dat de AL130 erg hard moet werken om onderin nog te presteren, alhoewel ie goed tekeer kan gaan. Echter het gemak en de "magie" van de Refmon is niet aanwezig helaas. Misschien dat als de al130 onderin minder hard hoeft te werken dat ie beter wordt en er ook een solide bas in komt. Nu is het nog een beetje kunstmatig geroffel. Overigens wel op een erg prettige manier!!
Ik schat dat deze speaker probleemloos standaard speakers van 1000 euro op zijn dooie akkertje naar huis speelt, enkele uitzonderingen daargelaten. Dus vette bak prijs/kwaliteitwinnaar dus!!
Maar u de pro's van de Geneo 130:
Heel erg spatial sound, heel ruimtelijk
zeer goede pinpoint imaging, heeele goede plaatsing!!
TOTAAL geen randje scherpte te merken
Goede zachte strijkers
Mooie overgang van midhoog naar hoog
Mid is wat teruggetrokken, al moet ik eerlijk zeggen dat het wat beter loskomt naar een paar uurtjes spelen
Buitengewoon compact en fraai speakertje met een volwassen sound, indien je de echte "grunt" achterwege laat
Wat de sterke kanten betreft vind ik vooral de tweeter eruit springen. Wat is dat een gaaf ding zeg!! Hier ga ik nog veel plezier aan beleven!!
Ik ga nu de onderdelen bestellen van betere kwaliteit (zit nu twee spoelen achter elkaar om aan de juiste waarde te komen, gebruik van de witte cementweerstanden, een mkp in het laag (zo'n vierkante van plastic...) en eens kijken wat er gebeurt als ik hem op de UcD aansluit met de TEAC VRDS. Speelt nu namelijk op een marantz PM80 MKII en een simpele aristona cd-speler....kan veel betere dus hahaha
Enfin, ik ga nog ff lekker genieten van mijn werk. Persoonlijk vind ik de speakers zeer geslaagd qua uiterlijk. Mijn vriendin vond ze zelf mooi, maar " er moest wel een white-wash overheen" als lak...... Grappig, want ik vind dat witte bij geert zijn variant ook zo mooi! Zal dus wel white wash worden haha.
groetjes
jan
PS: Geert: bedankt voor dit fraaie ontwerp!!!!