AL130/Neo3 Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

=D> =D> =D>

Ziet er goed uit. De groefjes vind ik vanaf de foto licht discutabel, maar zal een definitief oordeel geven als ik ze in "real life" gezien heb.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tsja, ik had ze liever ook niet gehad, maar er zaten op sommige panelen al v-groefjes zodat ik ze wel moest maken......

Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op vr 20 mar 2009, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Het is in ieder geval wel apart, zon extra set groefjes! Ben benieuwd hoe ze eruit zien met de units in place!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat de maten van de units op het front zoals geert ze heeft getekend en gemaakt een ontzettend mooie combi zijn, en ik vind de kasten persoonlijk in het wit zoals geert het heeft gedaan verreweg het fraaiste, mooier dan mijn massieve houten kasten.....

Nadeel van Geerts zijn kasten is dat de naden na verloop van tijd te zien zullen zijn, omdat alles kops is gemaakt. Indien de kast in verstek word gemaakt dat zal ook deze kast goed in de lak kunnen gaan.

Op de massieve kasten denk ik (hoop ik...) dat alles nog steeds in balans zal zijn. Ik heb de units er al even opgelegd...ziet er fantastisch uit!

jammer dat ik nu weer ff weinig tijd heb :cry: Wel veel andere leuke dingen te doen! Misschien zondag nog even een uurtje hobby-en. Wil eigenlijk de pritex er snel inlijmen, zodat de contactlijm goed kan uitdampen.

Nog een vraagje, Geert kent hem wel. Een van mijn neo's is al zonder back-cup. Wat zou dit betekenen voor het filter?

groetjes

jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Veel, helaas. De respons is aan de onderkant zeer bepaald door de akoestische belasting van de behuizing.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

je kan ze toch beide openmaken en ze ieder een eigen kamertje geven?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Veel, helaas. De respons is aan de onderkant zeer bepaald door de akoestische belasting van de behuizing.
heb je daar toevallig aan gemeten?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

en wat is verstandiger, de ene dichtmaken of de andere ook openmaken en het filter aanpassen?

alvast bedankt!

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou hem dichtmaken, dat is het simpelste. Een eigen kamertje geven met demping is ook goed, maar dan zul je opnieuw moeten meten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Veel, helaas. De respons is aan de onderkant zeer bepaald door de akoestische belasting van de behuizing.
heb je daar toevallig aan gemeten?
Ja, maar ik heb de metingen niet meer paraat. Kijk anders in de white paper van de NEO3PDR, daarin kun je de verschillen goed zien.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Suggesties voor de te gebruiken kit?

Ik dacht aan simpele siliconenkit zonder zuren?

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik gebruik voor afdichten acryl kit, blijft erg lang soepel (echt jaaaaren) en in div kleuren te krijgen, stinkt niet.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik had het idee dat de kit die erop zat misschien wel een thermo-hardende kit was?

jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leek mij gewoon siliconenkit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goed, dan ga ik het vandaag herstellen met acrylkit, als ik dat tenminste in huis heb hahaha.

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, terwijl ik zit te typen geniet ik van de Geneo 130. Ik vind het wel een juweeltje......maar daarover dadelijk meer!

Ik heb de neo backcap gefixed met thermische lijm (lijmpistooltje) wat prima ging. Vervolgens het tijdelijke filter in elkaar gezet. Is nog niet zoals het hoort, maar caps and coils kan binnenkort een order verwachten :P

Enfin, hoe klinkt dat dan. Beginnen met het slechte nieuws: een flinke klasse lager als de reference monitor op dit moment. Misschien dat het betere filter wat gaat doen, maar ik heb het idee dat de AL130 erg hard moet werken om onderin nog te presteren, alhoewel ie goed tekeer kan gaan. Echter het gemak en de "magie" van de Refmon is niet aanwezig helaas. Misschien dat als de al130 onderin minder hard hoeft te werken dat ie beter wordt en er ook een solide bas in komt. Nu is het nog een beetje kunstmatig geroffel. Overigens wel op een erg prettige manier!!

Ik schat dat deze speaker probleemloos standaard speakers van 1000 euro op zijn dooie akkertje naar huis speelt, enkele uitzonderingen daargelaten. Dus vette bak prijs/kwaliteitwinnaar dus!!

Maar u de pro's van de Geneo 130:

Heel erg spatial sound, heel ruimtelijk
zeer goede pinpoint imaging, heeele goede plaatsing!!
TOTAAL geen randje scherpte te merken
Goede zachte strijkers
Mooie overgang van midhoog naar hoog
Mid is wat teruggetrokken, al moet ik eerlijk zeggen dat het wat beter loskomt naar een paar uurtjes spelen
Buitengewoon compact en fraai speakertje met een volwassen sound, indien je de echte "grunt" achterwege laat

Wat de sterke kanten betreft vind ik vooral de tweeter eruit springen. Wat is dat een gaaf ding zeg!! Hier ga ik nog veel plezier aan beleven!!

Ik ga nu de onderdelen bestellen van betere kwaliteit (zit nu twee spoelen achter elkaar om aan de juiste waarde te komen, gebruik van de witte cementweerstanden, een mkp in het laag (zo'n vierkante van plastic...) en eens kijken wat er gebeurt als ik hem op de UcD aansluit met de TEAC VRDS. Speelt nu namelijk op een marantz PM80 MKII en een simpele aristona cd-speler....kan veel betere dus hahaha

Enfin, ik ga nog ff lekker genieten van mijn werk. Persoonlijk vind ik de speakers zeer geslaagd qua uiterlijk. Mijn vriendin vond ze zelf mooi, maar " er moest wel een white-wash overheen" als lak...... Grappig, want ik vind dat witte bij geert zijn variant ook zo mooi! Zal dus wel white wash worden haha.

groetjes

jan

PS: Geert: bedankt voor dit fraaie ontwerp!!!!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zou eerst even alles nameten voordat je mooie componenten gaat bestellen. Wie weet klopt er nog iets niet 100%..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kan ik best doen trouwens. Is in mijn thuissituatie echter een heel gedoe.

Na een tijdje luisteren mag bij mij de tweet bovenin wel iets minder sprankelend en mis ik toch aardig wat mid voor mijn gevoel.

Ik ga daar nog eens over soebatten.

Groetjes

jan
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Hoi Jan,

Heb je ook foto's van de kasten met de drivers gemonteerd? Ben wel benieuwd hoe het eindresultaat er uit ziet. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jup, ik zal ze meteen bijvoegen.

Ze gaan nog steeds beter klinken. Ik moet zeggen dat ik toch wel erg gehecht ben aan mijn reference monitoren. Ik schat dat de kasten met enkele weken/maanden te koop zullen staan. Met of zonder drivers.

Jan
Bijlagen
IMG_7867.JPG
IMG_7866.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”