Translator (o.a. Impact 30) restaureren

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

thanks Mark!

Vandaag heerlijk weer eens met folie gefineerd, man wat schiet dat lekker op :D

Kasten voor verkoop netjes gemaakt, d.w.z. de structuurlak afgeschuurd, hoeken bijgewerkt met 2 komponenten plamuur (alabastine super sterk plamuur) en daarna met even alles een beetje zwart gemaakt over de randen - mocht het foliefineer ergens gaan bollen dan is dat praktisch onzichtbaar.

Bij kleurmijninterieur zwarte plakfolie besteld en een wat kortere overlap de hoek om gedaan dit keer, ca 3 mm.

Deze kasten komen optisch erg dicht in de buurt van het setje zwart essen gefineerd wat ik onlangs heb aangeschaft (vandaar dat deze Impact 30 in de verkoop gegaan zijn). Deze luidsprekers worden morgen gesoldeerd en gaan hun tweede leven in... Alleen frontjes opnieuw bekleden was leuk geweest, but not part of the deal ;-)
Bijlagen
Translator Impact 30 zwart 020.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 001.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 004.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 005.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 009.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 011.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 013.jpg
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door roozeboom »

Strak werk Wouter ziet er goed uit man
grtn bas :rock:
SARK

Bericht door SARK »

Zeker, superstrak :!:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

roozeboom schreef:
Strak werk Wouter ziet er goed uit man
grtn bas :rock:
+1
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bijna klaar is, de voldoening is groot. Voor en na is een gigantisch verschil. De juiste schroefjes ga ik vandaag nog bestellen, evenals nieuw doek. Daarna is het een 'nieuwstaat' luidspreker, al had deze oorspronkelijk spuitlak O:)

Volgende week verder aan het setje in zwart essen, die hoop ik ook weer zo mooi te krijgen.

Nog even chronologisch :rock:
Bijlagen
Translator Impact 30 Vifa M21WN 004.jpg
M21WN corrosie 005.jpg
Vifa M21 2 009.jpg
Translator Impact 30 zwart 012.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 014.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 015.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Titel aangepast van 'refoamen' naar restaureren. Dit setje is zo goed als klaar...
Bijlagen
Translator Impact 30 foliefineren 017.jpg
Translator Impact 30 foliefineren 019.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

=D> =D> =D>
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Titel aangepast van 'refoamen' naar restaureren. Dit setje is zo goed als klaar...
En je onderschrift mag je ook wel aanpassen

'' zba speaker refoamer en restaurateur '' :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:D Sja, als zelfbouwer is het niet zo'n grote stap dit er naast te doen.

Refoamen, reconen, allemaal geleerd met dit project. Wat echter de grote beloning is, is dat ik nu een Impact 30 fan ben en dit setje een 2e leven krijgt.
Ze zijn inmiddels opgehaald. Frontjes ook opnieuw bekleed.
Ze klinken echt heel fijn en zien er weer tip top uit.
Bijlagen
Translator Impact 30 foliefineren 026.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag weer iemand blij gemaakt met een setje Impact 2 :D

Woofers weer helemaal gestript omdat onder de spider corrosie zat. Alles schoongemaakt, verzinkt, primer, mat zwart, spider gecentreerd verlijmd en daarna binnen rand en vervolgens de buitenrand van de foamrand verlijmd. Omdat ik niet doorhad dat de krokodillenbekjes met signaal van de versterker trok aan de litze draden duurde het lang voor ik doorhad waardoor de spider niet te centreren viel - continu trek aan de conus. Daarna ging het allemaal soepel.

De korfrand heb ik deze keer niet opgeschuurd, ik wilde de structuur behouden. Je kunt nog wel zien waar de roest e.e.a. aangetast had. Deze refoam is de netste (spreektaal zeg :? ) die ik tot nu toe gedaan heb, yeah - ik krijg het in de vingers. Schoonwerken en de conus vrij houden van die kleverige troep, dat is de uitdaging.
Bijlagen
Impact 2 wit 001.jpg
Translator Impact 2 wit 006.jpg
Translator Impact 2 wit 003.jpg
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ziet er erg mooi uit, klasse gedaan!
richard

Bericht door richard »

Heb je een idee waar de corrosie vandaan komt? Ze hebben toch niet op het strand gestaan of zo?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

beschadigd magnesium schijnt snel verbinding aan te gaan met de luchtvochtigheid of zoiets....

Vandaag weer 2 sets Translator gekocht :rock: :rock:

O.a. een heel leuke, met dubbele C17 zoals Living voice :-$
bjk

Bericht door bjk »

Hallo

Ik heb een vraag. Klinken deTranslator Impact 30 luidsprekers echt goed? En wat zou het kosten als ik de rubbers moet vervangen? En waar moet ik op letten bij het kopen tweedehands? Ik hoor het graag..

Alvast bedankt!

Groet, bert
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bjk schreef:
Hallo

Ik heb een vraag. Klinken deTranslator Impact 30 luidsprekers echt goed? En wat zou het kosten als ik de rubbers moet vervangen? En waar moet ik op letten bij het kopen tweedehands? Ik hoor het graag..

Alvast bedankt!

Groet, bert
Sja, wat is goed he? :wink:

Wat ik heel grappig vind in de folder van Translator is dat de Impact 30 blind getest met 4 andere merken is en in de eerste minuten kwam kwam hij niet bij de top 3 maar na een uurtje was het 'onomstotelijk' de nummer 1.
Wat ik mooi vind is dat het geluid heel veel details in het middengebied heeft. Zowel qua ruimtelijkheid, dus de niet naar voren gemixte instrumenten maar ook andere bijdragen aan de muziek vallen op. Ook de doortekening van stemming vind ik erg goed gelukt, je krijgt het idee dat je alles van een stem kunt volgen. Een wat 'verkouden' zangstem klinkt bijvoorbeeld niet dof, maar helder op een andere manier. Deze luidsprekers kunnen heel goed een matte sound laten horen, tegelijk met een glasheldere sound. Als een opname beide heeft komt deze mix dus heel duidelijk naarvoren.

Het laag is erg prettig, al laat mijn kamer weinig over van het gebied rond 50 Hz bij de luisterplek. Het laag klinkt niet opdringerig en strak, zonder dat je daarbij het idee krijgt dat het laag bijna geen body heeft.

Ik ervaar de Impact 30 als een 'warme en rijke' weergever en kan me vinden in wat er over geschreven wordt:
De ontwerper heeft een duurzame 'partner' voor ogen, geen spectaculaire binnenkomer die achteraf tegen blijkt te vallen omdat-ie luistermoeiheid veroorzaakt.
Wat het kost om de rubbers te vervangen? Niets :wink:
De Vifa M21WN heeft foamranden, en die zullen er ook weer op moeten. Maar dan wel de goede, ik heb setjes liggen die ik heb overgenomen waar de verkeerde randen om zitten. Veel te stug, met als gevolg: zachte basweergave, zonde want de Impact 30 was precies goed, minder levert een 'arm' geluid op.

Wat het kost? Bij Audiolab in Follega zal het al snel een euro of 65,- zijn gok ik. Er zijn adresjes die het voor ca. 50,- doen.
Ik doe het i.c.m. met opknappen en verkoop van de Impact 30.
Zelf doen is een mogelijkheid maar het is een klusje waarvoor je eigenlijk gewoon ervaring moet hebben. En geduld en zorgvuldig en schoon werken... En regelmatig zit het tegen en moet de hele unit uit elkaar omdat er corrosie binnen in de magnesium korf zit :(
M21WN corrosie 005.jpg

Waar je op moet letten? Of er geen rubberen randen op zitten, en ook geen randen van goodhifi/speakerrepairshop want die zijn ongeschikt heb ik gemerkt. Daar zou ik dus naar vragen. Als iemand zelf gerefoamd heeft is de kans erg groot dat dit minder netjes en correct is gedaan dan wanneer het door een refoamer is gebeurd. Ik zou daarom de nota willen en als het niet perfect vrij loopt en er netjes uit ziet... zou ik er niet zo veel voor over hebben.

Een goed gerestaureerde Impact 30 blijft geld waard, dus kost je vrijwel niets om een jaartje of 5 mee te draaien gok ik. Ik denk alleen dat je er niet snel afscheid van neemt :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Inmiddels is weer een paar setjes Translators opgeknapt. Even wat metingen gedaan aan het setje dat vorige week een nieuw leven begon.

Wat heel duidelijk te zien is, is de flauwe roll off zonder enige vorm van opslingering van de Vifa M21WN woofer. De Q van 0,6 is meettechnisch en klankmatig erg goed gelukt vind ik. De filterhellingen hebben ook mooie curves. Het hoog loopt uiteindelijk wat op, ondanks de waveguide afstraling vind ik dit ook merkbaar. Ik zou dit voor een lange termijn relatie met deze luidsprekers aanpassen met een een kleine shelving denk ik, iets van 0,22mH en een weerstandje parallel (ruwe gok).
metingen impact 30 eminence.PNG
Het overname punt is te ver uit elkaar, geen -6dB. Daar is onder alle omstandigheden dan ook een dip meetmaar.

Edit: Nu begrijp ik waarom het allereerste setje dat ik gemeten had 4,4uF (getweakt) voor het hoog had i.p.v. 3,7uF. Ik vond die Translator beter dan wat ik daarna gehoord heb... :roll: Ik zou bijna zeggen, het volgende set ga ik tweaken :-# Sorry Hans Baan. Op zoek naar een Heliodoor (Impact 30 luidsprekerunits maar dan o.a. Bi-wired aan te sluiten)

Problemen rondom de rolrand waren orgineel waarschijnlijk minder. De originele dempringen hadden een siliconen rand in de dempring en de dempring was gecoat, heel breed en soepel. Het is niet anders... Ik waag me niet aan dempringtuning.

Dit gemeten setje had een korf die gecorrodeerd was, dus weer witte troep onder de spider. Ik heb van een minder mooi (overgenomen met slechte refaomactie met keiharde dempringen =; en gekreukte conus :( ) setje M21WN de korf gebruikt, dus dit was een recone zoals dat heet. Alleen dan wel andersom dan gebruikelijk, de conus is gebleven bij de originele kast en deze is in een andere korft geplaatst. Centreren werkt zonder stipjes goed door als de lijm bijna droog is langs de rand van de stofkap te drukken. Je kantelt daarmee de boel en de centreerring/spider zet zich af wanneer je op een kant drukt die bij gelijke druk eerder vastloopt. Je bent al snel 'rond' en het centreren is gedaan. 4 punten met een knijper vast zetten en na een kwartier controleren en de rest van de gelijmde spider 'na' drukken (evt. klemmen). De speakerglue van Audiofriend heeft voldoende kleefkracht voor dit klusje en na een kwartier is het 'sticky' genoeg om alles op de plek te houden.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 13 jan 2013, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
beewee

Bericht door beewee »

Leuk topic, Hans Baan maakte mooie luidsprekers, door gewoon goede units, filters en kasten te gebruiken, zonder toeters en bellen. Daar kon en kan menige concurrent veel van leren. Ik heb de Impact 40 (met die grote dome voor de middentonen) gehad, maar ze waren me toch wat te "rijk" in mijn nogal hard beklede kamer zodat ik ze heb verkocht en een paar Vifa Gamma's heb gebouwd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat zal dan de impact 4 geweest zijn... De impact 40 had een 13 cm Audax conus middentoner. Die luidspreker heeft een meer analytisch karakter, de Impact 30 een meer 'warm' karakter.
http://www.translator-info.nl/I40.html
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Ook hier loopt de tweeter op, net zoals in je andere topic. Zou dit misschien aan je meet microfoon kunnen liggen?

Groetjes Walter
beewee

Bericht door beewee »

wouter schreef:
Dat zal dan de impact 4 geweest zijn... De impact 40 had een 13 cm Audax conus middentoner. Die luidspreker heeft een meer analytisch karakter, de Impact 30 een meer 'warm' karakter.
http://www.translator-info.nl/I40.html
Ja, klopt, ik wist na tig jaar niet meer of het een 4 of 40 was. Ik had ze in licht essen, stond super chique op de leistenen vloer, met een paar mooie zwarte steunen eronder.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Hallo Wouter,

Ook hier loopt de tweeter op, net zoals in je andere topic. Zou dit misschien aan je meet microfoon kunnen liggen?

Groetjes Walter
Zou kunnen maar is niet zo :wink:
Kijk maar eens naar mijn LS3/5a meting van laatst. Past bij het gedrag van de H25 en de D19 en doorgaans bij 1e orde filtering
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
(...)Ik zou bijna zeggen, het volgende set ga ik tweaken :-# Sorry Hans Baan. Op zoek naar een Heliodoor (Impact 30 luidsprekerunits maar dan o.a. Bi-wired aan te sluiten)
Gelukt :D
Translator Heliodoor 011 paint.JPG
Translator Heliodoor 012 paint.JPG
Translator Heliodoor 025 paint.JPG
Eerste inschatting, dit filter is anders:

De seriecondensator is 3,3uF ipv 3,7uF (2,2+1,5) en de parallelweerstand in de tweeter verwakking is 10 Ohm i.p.v. 22.
Kortom, deze tweeter zal zachter spelen... :-$ :wink:
heliodoor filter.PNG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Inmiddels ook een setje impact 35 in bezit, serie compleet :rock:

De filteringen van de Impact 30 en 35 zijn ongeveer gelijk, behalve dat voor het laag een 1,7mH spoel werd gebruikt in de Impact 30 en een 1,8mH in de ~35. De opgegeven overgangsfrequentie is 2800 Hz, die van de Heliodoor 3000 Hz.

De Impact 35 is geleverd van 1994-1996 en heeft de afmetingen (BxDxH) 24 x 28 x 83 cm hoog (incl. frontjes)
De Impact 30 is geleverd van 1987-1991 en heeft de afmetingen (BxDxH) 26 x 26 x 83 cm hoog (incl. frontjes)
De Helidoor is geleverd van 1991-1996 en heeft de afmetingen (BxDxH) 27 x 27 x 85 cm hoog (incl. frontjes)
Filter 1.PNG
Translator Heliodoor 042 paint.JPG
Translator Heliodoor 043 paint.JPG
Vifa M21WN met Audiofriends dempring 8" A-10
Vifa M21WN met Audiofriends dempring 8" A-10
Albert

Bericht door Albert »

wouter schreef:
tsss, kijkers :lol:

Van een bij mij bekende, zeer symphatieke refoamer, kreeg ik het aanbod 2 dempringen van zijn selectie over te nemen. Deze zijn door ervaring als beste voor de Vifa M21WN gebleken, vooral de 'slapheid' van deze specifieke dempring is voor deze gesloten Translator Impact 30 van belang.
Het is niet dezelfde dempring als die hij gebruikt voor de M21WG gebruikt, dus voor mijn onderbuik gevoel is dit voor nu het meest optimale van mijn opties.
Hallo Wouter,

Per toeval op je topic terecht gekomen. Ik heb zelf twee kapotte foamringen van een Vifa M21WN woofer uit een translator heliodoor. Ben op zoek naar twee nieuwe foamringen die de originele ringen zo goed mogelijk benaderen. Kun je mij op weg helpen?
Gr. Albert
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij Audiofriends heb je daarvoor meerdere randen die passen. Die ik veel gebruikt heb is de 8"A-10, deze zijn van soepel foam en ze zijn eenvoudig te verwerken. De buitendiameter geeft ruimte voor correctie (1mm rondom), maar omdat de rand zo soepel is kan deze ook geheel de inkeping vullen. De binnenlip is groot genoeg om over oude plakrand te vallen, waardoor de conus als nieuw lijkt.

Dunner maar wellicht mooier is de 8"SE, die heb ik nog liggen en komen volgende week op een paartje M21WN uit de impact 35.

Deze 'SE' rand is heel mooi, maar ik heb er geen ervaring mee. Fred heeft hem volgens mij speciaal laten maken voor die M21 en hij ziet er erg mooi uit. De buitenlip is perfect in diameter en heeft een dikke foamlaag, de rolrand is dunner en minder open cellig. De binnenlip is kleiner dan bij de 8"A-10

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, post gerust je vorderingen :wink:

Die M21WN-16 uit de Heliodoor is trouwens een fijne om te refoamen, kan gewoon met water (en een kwastje), i.p.v. met aceton.

Ik kan je het filter van de Impact 30 of 35 aanbevelen, de Heliodoor heeft toch een beetje de 'handrem' erop vind ik... Maar is verder prachtig O:)
Plaats reactie