bjk schreef:Hallo
Ik heb een vraag. Klinken deTranslator Impact 30 luidsprekers echt goed? En wat zou het kosten als ik de rubbers moet vervangen? En waar moet ik op letten bij het kopen tweedehands? Ik hoor het graag..
Alvast bedankt!
Groet, bert
Sja, wat is goed he?
Wat ik heel grappig vind in de folder van Translator is dat de Impact 30 blind getest met 4 andere merken is en in de eerste minuten kwam kwam hij niet bij de top 3 maar na een uurtje was het 'onomstotelijk' de nummer 1.
Wat ik mooi vind is dat het geluid heel veel details in het middengebied heeft. Zowel qua ruimtelijkheid, dus de niet naar voren gemixte instrumenten maar ook andere bijdragen aan de muziek vallen op. Ook de doortekening van stemming vind ik erg goed gelukt, je krijgt het idee dat je alles van een stem kunt volgen. Een wat 'verkouden' zangstem klinkt bijvoorbeeld niet dof, maar helder op een andere manier. Deze luidsprekers kunnen heel goed een matte sound laten horen, tegelijk met een glasheldere sound. Als een opname beide heeft komt deze mix dus heel duidelijk naarvoren.
Het laag is erg prettig, al laat mijn kamer weinig over van het gebied rond 50 Hz bij de luisterplek. Het laag klinkt niet opdringerig en strak, zonder dat je daarbij het idee krijgt dat het laag bijna geen body heeft.
Ik ervaar de Impact 30 als een 'warme en rijke' weergever en kan me vinden in wat er over geschreven wordt:
De ontwerper heeft een duurzame 'partner' voor ogen, geen spectaculaire binnenkomer die achteraf tegen blijkt te vallen omdat-ie luistermoeiheid veroorzaakt.
Wat het kost om de rubbers te vervangen? Niets
De Vifa M21WN heeft foamranden, en die zullen er ook weer op moeten. Maar dan wel de goede, ik heb setjes liggen die ik heb overgenomen waar de verkeerde randen om zitten. Veel te stug, met als gevolg: zachte basweergave, zonde want de Impact 30 was precies goed, minder levert een 'arm' geluid op.
Wat het kost? Bij Audiolab in Follega zal het al snel een euro of 65,- zijn gok ik. Er zijn adresjes die het voor ca. 50,- doen.
Ik doe het i.c.m. met opknappen en verkoop van de Impact 30.
Zelf doen is een mogelijkheid maar het is een klusje waarvoor je eigenlijk gewoon ervaring moet hebben. En geduld en zorgvuldig en schoon werken... En regelmatig zit het tegen en moet de hele unit uit elkaar omdat er corrosie binnen in de magnesium korf zit
Waar je op moet letten? Of er geen rubberen randen op zitten, en ook geen randen van goodhifi/speakerrepairshop want die zijn ongeschikt heb ik gemerkt. Daar zou ik dus naar vragen. Als iemand zelf gerefoamd heeft is de kans erg groot dat dit minder netjes en correct is gedaan dan wanneer het door een refoamer is gebeurd. Ik zou daarom de nota willen en als het niet perfect vrij loopt en er netjes uit ziet... zou ik er niet zo veel voor over hebben.
Een goed gerestaureerde Impact 30 blijft geld waard, dus kost je vrijwel niets om een jaartje of 5 mee te draaien gok ik. Ik denk alleen dat je er niet snel afscheid van neemt