SmartMains

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Ik heb nog even een aantal scenario's :P.
1. Wat gebeurt er als ik de smartmains al in heb geschakeld met een momentary switch, dus een puls schakelaar, en na een tijd komt de trigger erbij? Schakelt hij dan uit (moet niet namelijk)? En als hij dan niet uitschakeld en de trigger valt weg, schakelt hij dan wel uit?
2. Aangezet met trigger, puls schakelaar geactiveerd, schakelt hij dan uit? Wat gebeurt er als dan de trigger wegvalt?

Zo, als hij dit alles goed doet, is hij fool-proof :mrgreen:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Wat gebeurt er als ik de smartmains al in heb geschakeld met een momentary switch, dus met een puls schakelaar, en na een tijd komt de trigger erbij? Schakelt hij dan uit (moet niet namelijk)? En als hij dan niet uitschakelt en de trigger valt weg, schakelt hij dan wel uit?
2. Aangezet met trigger, puls schakelaar geactiveerd, schakelt hij dan uit? Wat gebeurt er als dan de trigger wegvalt?
Je onderschat me :)
1. Als ik kies dat ik enkel naar de momentary switch wil kijken, dan kijk ik enkel naar die input. De input van de trigger mag van alles doen, maar invloed heeft het niet.
2. Als ik kies voor de trigger-mode, dan kijk ik enkel naar de trigger input, de momentary switch input mag doen wat hij wil.
Met andere woorden, met de jumper kies ik welke manier van in- en uitschakel ik wil gebruiken en de code die bij die optie past wordt ge-loopt, geen andere.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Een kijkje in de keuken;

CODE: Selecteer alles

//Optie 1, 0000  
//Trigger op in1
 if(val1==LOW && val2==LOW && val3==LOW && val4==LOW) {
   
  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 1 
  if(analogRead(in1)<=100 && mode == 1 ){
  ga_uit();
  }
  if(analogRead(in1)>=100 && mode == 0 ){
  ga_aan();
  }  
  }
  }
  
//Optie 2, 1000 
//Wipschakelaar op in2
 if(val1==HIGH && val2==LOW && val3==LOW && val4==LOW) {

  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 2 
  if(analogRead(in2)<=100 && mode == 1 ){
  ga_uit();
  }
  if(analogRead(in2)>=100 && mode == 0 ){
  ga_aan();
  }
  } 
  }
    
//Optie 3, 0100  
//Pulsschakelaar op in3
 if(val1==LOW && val2==HIGH && val3==LOW && val4==LOW) {
 
  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 3 
  if(analogRead(in3)>=100 && mode == 1 ){
  ga_uit();
  }
  if(analogRead(in3)>=100 && mode == 0 ){
  ga_aan();
  }      
  }
  } ;

//Optie 4, 1100  
//Pulsschakelaars op in3 en op in4 (in3 is aan, in4 is uit)
 if(val1==HIGH && val2==HIGH && val3==LOW && val4==LOW) {
   
  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 4 
  if(analogRead(in4)>=100 && mode == 1 && analogRead(in3)<=100){
  ga_uit();
  }
  if(analogRead(in3)>=100 && mode == 0 && analogRead(in4)<=100 ){
  ga_aan();
  }  
  }
  } 
  }
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Dus je kan niet en met trigger werken en met een schakelaar? Dat zou wel heel jammer zijn..

Bij mijn trigger van mijn voorversterker geeft hij ong 12v en valt direct af als er een weerstand aan hangt. Alleen de multimeter valt hij heeeeeel langzaam af, maar met 100ohm ertussen valt hij direct af.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Dus je kan niet en met trigger werken en met een schakelaar? Dat zou wel heel jammer zijn..

Bij mijn trigger van mijn voorversterker geeft hij ong 12v en valt direct af als er een weerstand aan hangt. Alleen de multimeter valt hij heeeeeel langzaam af, maar met 100ohm ertussen valt hij direct af.
Als je EXACT kan omschrijven onder welke omstandigheden hij aan moet en wanneer uit uit moet, mag je 1 van de 12 resterende opties claimen :)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Ok, laat ik het exact benoemen hoe hij hier dan ingezet zou worden:
- Trigger aangesloten
- Momentary switch aangesloten (puls-schakelaar, zo'n mooie vandal switch)

Gebeurtenissen van links naar rechts lezen ;) en beginstand is trigger uit en amp uit:
-Trigger aan, amp aan, switch push, amp uit, trigger uit, amp nog steeds uit.
-Trigger aan, amp aan, trigger uit, amp uit
-Switch push, amp aan, switch push, amp uit
-Switch push, amp aan, trigger aan, amp nog steeds aan, switch push OF trigger uit, amp uit.

Oftewel de switch blijft gewoon aan/uit/aan/uit schakelen ongeacht de trigger aan of uit.

Hoop dat het zo duidelijk is wat mijn doelen zijn. Het lijkt me dat dit in principe gewoon te programmeren is?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Hoop dat het zo duidelijk is wat mijn doelen zijn. Het lijkt me dat dit in principe gewoon te programmeren is?
Ow, dus hij mag enkel van uit->aan als (push of trigger aan)
Hij mag enkel van aan->uit als (push of trigger uit)
Verder wil je hem dus als ik het goed begrijp ook aan kunnen zetten met de push, terwijl er geen trigger is?
Laatst gewijzigd door SuperR op do 10 jan 2013, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SmartMains

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt me eenvoudiger zo;
Uitzetten gaat altijd met de drukknop.
Aanzetten kan met beide.
De trigger zet 'm alleen uit als die 'm ook heeft aangezet.
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

[bak onzin die het niet beter leesbaar maakte]
Laatst gewijzigd door SuperR op do 10 jan 2013, 23:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SmartMains

Bericht door Ah!buis »

oals je zegt ,nog veel varianten mogelijk.Ik zou geneigd zijn om te zeggen als ik 'm met de drukknop heb aangezet mot niet een of ander onverlaat(automaat) 'm weer kunnen uitzetten :twisted:
Een beetje laat,je heb al het printje,nog een manier om de relais te doen.Komt mogelijk nog 's van pas.
Zo hoeven niet 3 relais aanblijven (minder stroom)en maar twee poortjes nodig.
Anne
Bijlagen
rel.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Ik zou geneigd zijn om te zeggen als ik 'm met de drukknop heb aangezet mot niet een of ander onverlaat(automaat) 'm weer kunnen uitzetten
Dan zou je de jumpers op optie 3 moeten zetten. Aan met puls, uit met pulse. Niks anders kan/mag hem uitzetten
Ah!buis schreef:
Zo hoeven niet 3 relais aanblijven (minder stroom)en maar twee poortjes nodig.
In mijn situatie zijn er maar 2 relais tegelijk actief. Dat zijn de relais die de N en L schakelen. Het derde relais is in rust een bypass van de weerstanden. De enige periode dat er 3 relais tegelijk aan zijn is gedurende de X seconden softstart. En de relais die L en N schakelen worden door hetzelfde poortje aangestuurd. Dus in normaal gebruik zijn er maar 2 relais aangestuurd en dat met 1 enkel I/O-pinnetje van de Atmega en ULN.

Wat jij doet is wel leuk trouwens. Daar lopen slechts door 2 relais stroom. In mijn situatie loopt de stroom door alle drie de relais. Bij jou neemt het ene relais van het andere de stroomvoorziening over tijdens de softstart.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog even een paar vragen om zeker te weten dat hij in mijn situatie kan werken.
Ik ontvang 5V zolang hij aan mij staan. Dat zal wel werken.
Mijn versterker heeft geen trafo maar SMPS'en (2x500W) werkt dit wel met de softstart?
Hoe sluit ik de extra schakelrelais aan? En wat voor relais moeten dat zijn? Ik moet 2 gronddraadjes aan elkaar knopen via een relais.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

SuperR schreef:
Lieuwe schreef:
Hoop dat het zo duidelijk is wat mijn doelen zijn. Het lijkt me dat dit in principe gewoon te programmeren is?
Ow, dus hij mag enkel van uit->aan als (push of trigger aan)
Hij mag enkel van aan->uit als (push of trigger uit)
Verder wil je hem dus als ik het goed begrijp ook aan kunnen zetten met de push, terwijl er geen trigger is?
Klopt helemaal, ik las gisteren nog het hele andere verhaal, alleen was het redelijk laat dus stelde ik mijn antwoord daarop even uit, heb je het verhaal weggehaald :mrgreen: .
Het is idd Of push Of trigger ;). beide eigenlijk gelijkwaardig.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Vinculum schreef:
Ik ontvang 5V zolang hij aan mij staan. Dat zal wel werken.
Je pre bedoel je? Ja dat moet genoeg spanning zijn om de input te laten weten dat hij aan moet. Om in de toekomst verwarring te voorkomen zal ik een optie voor 5V trigger en een optie voor 12V tigger toewijzen.
Vinculum schreef:
Mijn versterker heeft geen trafo maar SMPS'en (2x500W) werkt dit wel met de softstart?
Het werkt wel, maar ik weet niet of het invloed heeft. SMPS'en hebben wat slimmigheden "aan boord" die voor de vertaalslag van "trage" 50Hz naar hoogfrequente AC. Met die softstart doe ik mijn beste om de AC spanning te verlagen, maar SMPS'en werken doorgaans op alle spanningen tussen 120Vac 60Hz tot 230Vac 50Hz. Dus of het iets uitmaakt...
Vinculum schreef:
Hoe sluit ik de extra schakelrelais aan? En wat voor relais moeten dat zijn? Ik moet 2 gronddraadjes aan elkaar knopen via een relais.
Het zijn 2 los aan te sturen uitgangen die niks meer/minder doen dan 12Vdc en gnd aanbieden. Als jij een relais hebt wat met 12Vdc geschakeld kan worden kun je dat er op aansluiten. Dus stel je wilt een draadje "schakelen" met een relais als dit;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3435
Dan pak je die 12Vdc en gnd van mijn pcb(uit het printkroonsteentje) en verbindt je die met de 2 pennen van de spoel van het relais.
Vervolgens kun je de draad die je wilt verbinden/verbreken op de contacten van het relais aansluiten. Bijvoorbeeld, inkomend in het midden en uitgaand aan de buitenkant.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
SuperR schreef:
Ow, dus hij mag enkel van uit->aan als (push of trigger aan)
Hij mag enkel van aan->uit als (push of trigger uit)
Klopt helemaal, ik las gisteren nog het hele andere verhaal, alleen was het redelijk laat dus stelde ik mijn antwoord daarop even uit, heb je het verhaal weggehaald
De oplossing die ik liet zien klopte niet. Vandaar dat ik het had weggehaald. Er zouden wat meer voorwaarden gesteld moeten worden om te voldoen aan je eis. Wat er gisteren mis ging is dat wanneer er geen trigger is en ik de amp met de pushbutton aan zet, de amp netjes aan gaat, maar daarna meteen ziet dat de trigger uit is en weer afsluit.

Edit; Volgens mij heb ik het nu voor elkaar. Ik heb ipv 2 modi nu 4 modi;
11 aan met hoge trigger
10 aan met lage trigger
01 uit met hoge trigger
00 uit met lage trigger

8 mogelijheden
11, trigger valt weg, ga uit, modus wordt 00
11, push, ga uit, modus wordt 01
10, trigger wordt hoog, modus wordt 11
10, push, ga uit, modus wordt 00
01, trigger valt weg, modus wordt 00
01, push, ga aan, modus wordt 11
00, trigger wordt hoog, ga aan, modus wordt 11
00, push, ga aan, modus wordt 10
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

En toen was mijn 220 Manager voorzien van Smartmains. In gebruik optie 2, de wipschakelaar. Dat is dezelfde wipschakelaar waarmee ik voorheen de volledige stroom van het audio gedeelte mee schakelde. Een kijken of er gekke dingen gebeuren. Ik neem aan van niet, maar wie weet. Het tamelijk lege kastje is eindelijk voorzien van een PCB :)
Bijlagen
foto (18).JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

en ? is de softstart heel gebleven :mrgreen:
ziet er verder netjes uit :D
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

en ? is de softstart heel gebleven
De mannen van Iron Maiden zijn vrolijk gitaren aan het betasten. Nu moet ik wel bekennen dat ik momenteel zonder mijn (lompe) subwoofer voeding speel dus echt softstarten heeft hij niet hoeven doen. Ik laat hem ff spelen en zal voor het idee straks nog ff kijken of er iets (printtrafo bijvoorbeeld) warm wordt, maar ik ga er vanuit dat de PCB nooit meer uit het kastje gehaald hoeft te worden.
ziet er verder netjes uit
Thanks! Ik kan niet zo goed tegen halve bak projecten. Ik stoor mij bijvoorbeeld nog aan het feit dat het doorlussen van de 220 er op 1 plek niet zo mooi uit ziet. Daarnaast heb ik voor de Powercon delen gewone metaalschroeven met boutjes gebruikt ipv mooi verzonken zwarte metaalschroefjes. Je blijft bezig :)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

5 cd's en United-Liverpool later ook nog niks geks. Wie heeft er net als Lieuwe een in/uitschakel-wens?
Maikbike had officieus al 5 PCB's gereserveerd dus er kunnen nog wat mensen een beroep doen op functionaliteiten en/of printen.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

Mischien wel lekker als een momentary switch een aantal (mili)seconden aan moet houden om te kunnen schakelen.. Ivm met een poetsdoekjes dat vluchtig over de schakelaar gaat, en dan niet direct de amp 20x aan en-uitzet ?
Zomaar een balon :D
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
Mischien wel lekker als een momentary switch een aantal (mili)seconden aan moet houden om te kunnen schakelen.. Ivm met een poetsdoekjes dat vluchtig over de schakelaar gaat, en dan niet direct de amp 20x aan en-uitzet ?
Als je zo'n schakelaar gebruikt zou hij inderdaad kunnen schakelen. 20 keer kan het gelukkig niet :) De opstart procedure duurt iets van 4 seconden. Uitzetten iets van 2 seconden. 20 keer aan en uit zetten zou dus iets van 2 minuten duren. Dan ben je wel ff aan het poetsen. Maar, als mensen liever even de knop ingedrukt houden om hem te laten schakelen kan ik daar wel een optie voor reserveren. 500 ms is dan denk ik wel voldoende. Anders wordt het voor normaal gebruik irritant denk ik.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

Ah oke, ik wist niet dat de cyclus niet onderbroken kon worden met de knop.
Kort ingedrukt moeten houden is voor mij in ieder geval een wens, geen eis, ik ben van mening dat het de tactiliteit ten goede komt :)

Nou klinkt goed allemaal, wanneer kan ik de printjes verwachten :mrgreen:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
Ah oke, ik wist niet dat de cyclus niet onderbroken kon worden met de knop.
Als hij de input heeft geanalyseerd als een ga_aan of ga_uit, dan doorloopt hij het opstart/uitzet proces helemaal, ongeacht wat ik met de input doe.
maikbike schreef:
Kort ingedrukt moeten houden is voor mij in ieder geval een wens, geen eis, ik ben van mening dat het de tactiliteit ten goede komt :)

CODE: Selecteer alles

//Optie 7, 1110  
//Moment schakelaar even vast houden om in of uit te schakelen

 if(val1==HIGH && val2==HIGH && val3==HIGH && val4==LOW) {
   
  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 7 
  if(analogRead(in3)>=500 && mode == 1 ){
    delay(500);
    if(analogRead(in3)>=500){ga_uit();}
    else{}   }
  if(analogRead(in3)>=500 && mode == 0 ){
    delay(500);
    if(analogRead(in3)>=500){ga_aan();}
    else{}   }
}
}
maikbike schreef:
Nou klinkt goed allemaal, wanneer kan ik de printjes verwachten?
Ik heb je inmiddels al een berichtje gestuurd.

Maar we gaan verder, nog meer wensen wat betreft de code?
Ik heb momenteel;
  • Trigger 5 Vdc
    Trigger 12Vdc
    Met wipschakelaar
    Met puls kort
    Met puls met inhouden
    Met puls-knop aan en andere puls-knop uit
    De trigger/puls combo die Lieuwe wilde
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik heb nog een paar PCB's over. Als iemand interesse heeft hoor ik het graag. Ik heb nu geen bestukte exemplaren meer. Nog steeds geldt, net zoals ik voor Lieuwe heb gedaan, dat een "custom" code ook gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Het is dat ik geen arduino heb en ook niet echt verstand heb om zo'n ding te programmeren. En om nou dan speciaal daarvoor een arduino te kopen is ook wat gortig :mrgreen: .
Kom je toevallig naar de ZBA-dag in enschede?
De duurtest heeft hij dus eigenlijk al wel doorstaan?

Wat voor arduino is eventueel nodig om hem te programmeren?
Plaats reactie