Filter upgrade Driade Luidspreker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

doekoe

Re: Filter upgrade Driade Luidspreker

Bericht door doekoe »

Even een wat ouder topic aanhalen.

Ook ik heb sinds kort een Driade 81 mkII. Mooie speaker die ik voor weinig op de kop kon tikken. Technisch in prima staat, maar ik wil het filter verbeteren, gewoon omdat het kan.

Ik heb geen technische achtergrond, los van solderen en schoonmaken van printplaten, meten met een multimeter, potmeter reinigen, kleine klusjes dus. Wel ben ik hierin leergierig (verkeerde opleiding gekozen...) en wil ik graag weten hoe het moet.

Ik heb het filter uit de kast gehaald. Zoals op Audiofreaks al wordt gezegd kan er het e.e.a. verbeterd worden door spoelen en condensatoren te vervangen. Om hiermee te beginnen moet je een filter tekenen, lijkt me? Ik heb wat getekend, maar het is alles behalve duidelijk en professioneel.

Eerst een foto van het filter, plus de waarden die op de componenten staan, of die ik weet.

[img]http://i134.photobucket.com/albums/q114 ... 1c5230.jpg[/img] Euh in de bijlage!

Dit is wat ik zonder enige voorkennis van hoe je zoiets tekend, heb gebrouwen:

[img]http://i134.photobucket.com/albums/q114 ... 0d1cc2.jpg[/img] Ook maar in de bijlage!

Wat ik wil; componenten verbeteren door ze te vervangen door componenten met dezelfde waarde, maar van betere kwaliteit. Luchtspoelen door 'cross-coils', condensatoren van Jantzen of Audyn, etc

Wat ik nu wil weten;

- hoe bepaal ik de waarde van de luchtspoel waar de vraagtekens bij staan?
- hoe weet ik hoeveel ohm die weerstand moet zijn, waarbij ...Ω 10W bij staat? (tekst staat er scheef op, 1e deel is weggevallen)
- dat blauwe blokje, wat is dat, een weerstand? Is het aan te bevelen om deze te vervangen en zo ja, waarvoor?
- wat kan ik verder verbeteren aan dit filter?

Alvast bedankt voor alle moeite!
Bijlagen
filter.jpg
DSC_1268.JPG
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

- hoe bepaal ik de waarde van de luchtspoel waar de vraagtekens bij staan? Met een LCR meter
- hoe weet ik hoeveel ohm die weerstand moet zijn, waarbij ...Ω 10W bij staat? (tekst staat er scheef op, 1e deel is weggevallen) Met een Ohm meter
- dat blauwe blokje, wat is dat, een weerstand? Is het aan te bevelen om deze te vervangen en zo ja, waarvoor? Dit is een MKT condensator van 4,7 μF
- wat kan ik verder verbeteren aan dit filter? Plaatsing van de spoelen, kost niets maar helpt wel.
doekoe

Bericht door doekoe »

Olaf Markus schreef:
- hoe bepaal ik de waarde van de luchtspoel waar de vraagtekens bij staan? Met een LCR meter
- hoe weet ik hoeveel ohm die weerstand moet zijn, waarbij ...Ω 10W bij staat? (tekst staat er scheef op, 1e deel is weggevallen) Met een Ohm meter
- dat blauwe blokje, wat is dat, een weerstand? Is het aan te bevelen om deze te vervangen en zo ja, waarvoor? Dit is een MKT condensator van 4,7 μF
- wat kan ik verder verbeteren aan dit filter? Plaatsing van de spoelen, kost niets maar helpt wel.
Bedankt voor je antwoorden.

Een LCR meter heb ik niet. Ik verwacht dat technische dienst hier in de stad dat wel heeft, ik zal vragen of zij de spoel kunnen meten.

Ohm meter; dat lukt me zelf (denk ik) wel met een multimeter.

MKT condensator, duidelijk

Plaatsing van de spoelen, kun je dit verduidelijken? Hoe zou het beter kunnen en waarom is dat dan beter?
SARK

Bericht door SARK »

Misschien is het handig om te melden in welke stad je woont, misschien is er een forumlid die bij je in de buurt woont en ook in het bezit is van een LCR-meter :idea:

Verder vraag ik me af waarom je het filter wil wijzigen en belangrijker nog, wat je wil bereiken. Je schrijft dat je het filter wil verbeteren, wat is er slecht aan volgens jou :?:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:wink:
Bijlagen
coils_9.gif
doekoe

Bericht door doekoe »

SARK schreef:
Verder vraag ik me af waarom je het filter wil wijzigen en belangrijker nog, wat je wil bereiken. Je schrijft dat je het filter wil verbeteren, wat is er slecht aan volgens jou :?:
De reden dat ik het filter wil aanpassen is niet gebaseerd op ontevreden gevoel over het huidige geluid wat ze produceren. Al zou het laag wel wat 'losser' mogen zijn, het klinkt iets terughoudend. Maar gezien de inhoud van de kast, net 12 liter, kan ik dat waarschijnlijk wel vergeten.

Deze speakers heb ik voor een prikje kunnen kopen. Vroeger heb ik ook Driade gehad, waar ik heel tevreden over was, dus deze kon ik niet laten staan. Als er op redelijke wijze iets te verbeteren is ben ik daar altijd voor in. Op het Audiofreaksforum (voorheen) is een vergelijkbaar topic waarin een oud medewerker van Driade aangeeft dat de modificatie van de spoel een goede upgrade is die af fabriek ook wel eens werd uitgevoerd. Aangezien deze speakers nu stof staan te happen, lijkt het me leuk om deze modificatie eens uit te voeren(ook al is er niets wat ik 'slecht' vind aan deze filters). En als ik dan toch bezig ben, pak ik andere componenten ook aan. Gewoon, voor de fun dus. Zien of het inderdaad verschil gaat maken. De oude componenten bewaar ik gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet!

Ik heb een bestelling gedaan bij Rumoh, de spoel voor het laag, de weerstanden en de condensatoren. De beide kleinere condensatoren hou ik. Ik vond het financiele plaatje anders wat te gek worden, voor een 'probeersel'.

Dat schema van Wouter is ook handig; in het kort komt het er op neer dat de spoelen gewoon zo ver mogelijk van elkaar verwijderd geplaatst moeten worden? Dat brengt mij op het volgende. Ik speel met een bi-amp configuratie, 2 versterkers van Myryad. De Driade's zijn single wire. Ik zou ze dus wel bi-wire willen maken. Voornaamste reden dus om hoog en laag apart te kunnen aansturen. Dan kan ik ook het filter voor laag los kunnen koppelen van het hoog, en ze beide op een andere wand plaatsen, zodat de invloeden die de spoelen (schijnbaar) op elkaar hebben zoveel mogelijk worden verminderd. Denk ik logisch?

Als ik het filter zo bekijk, zit er op het laag alleen de grote 0,9mH spoel, de 10μF condensator en de 4,7Ω 10W weerstand. Als ik dit op een los plaatje zet, en de rest op een plaatje voor het hoog, mag ik dan spreken van een bi-wire aansluitmogelijkheid? Of is hier meer voor nodig?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”