Ook ik heb sinds kort een Driade 81 mkII. Mooie speaker die ik voor weinig op de kop kon tikken. Technisch in prima staat, maar ik wil het filter verbeteren, gewoon omdat het kan.
Ik heb geen technische achtergrond, los van solderen en schoonmaken van printplaten, meten met een multimeter, potmeter reinigen, kleine klusjes dus. Wel ben ik hierin leergierig (verkeerde opleiding gekozen...) en wil ik graag weten hoe het moet.
Ik heb het filter uit de kast gehaald. Zoals op Audiofreaks al wordt gezegd kan er het e.e.a. verbeterd worden door spoelen en condensatoren te vervangen. Om hiermee te beginnen moet je een filter tekenen, lijkt me? Ik heb wat getekend, maar het is alles behalve duidelijk en professioneel.
Eerst een foto van het filter, plus de waarden die op de componenten staan, of die ik weet.
Dit is wat ik zonder enige voorkennis van hoe je zoiets tekend, heb gebrouwen:
Wat ik wil; componenten verbeteren door ze te vervangen door componenten met dezelfde waarde, maar van betere kwaliteit. Luchtspoelen door 'cross-coils', condensatoren van Jantzen of Audyn, etc
Wat ik nu wil weten;
- hoe bepaal ik de waarde van de luchtspoel waar de vraagtekens bij staan?
- hoe weet ik hoeveel ohm die weerstand moet zijn, waarbij ...Ω 10W bij staat? (tekst staat er scheef op, 1e deel is weggevallen)
- dat blauwe blokje, wat is dat, een weerstand? Is het aan te bevelen om deze te vervangen en zo ja, waarvoor?
- wat kan ik verder verbeteren aan dit filter?
Alvast bedankt voor alle moeite!