Filter upgrade Driade Luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Filter upgrade Driade Luidspreker
Hallo allen.
Het is alweer een beste poos geleden dat ik iets heb gepost op dit forum. Wel heb ik een hele hoop geleze en zijn er veel idee'en onstaan, waaronder een volledig zelfbouw project, daarover t.z.t. meer.
Voor nu;
Ik heb een stel driade luidsprekers (D70mkIIB), en volgens de (overigens zeer beperkte) informatie op internet zouden driade luidsprekers bijzonder goed rageren op een filterupgrade.
Dit zou inhouden dat de standaard luchtspoel voor het LP gedeelte vervangen dient te worden voor een "vlakdraadspoel" van dezelfde waarde en de condensatoren vervangen dienen te worden voor "Etoncaps"
Deze opmerking komt veelal voort van een persoon met de nickname "Tifosi" en hij schijnt bij driade te hebben gewerkt. ik heb reeds gepoogd zijn e-mail adres te achterhalen.
De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
Mijn vragen aan jullie;
1) Wat zijn vlakdraadspoelen? Waar kan ik ze krijgen en hoe bepaal ik wat ik nodig heb.
2) Etoncaps? Zijn dit condensatoren van een bepaald merk? Wat moet ik me hierbij voorstellen en hoe kom ik eraan?
Het schijnt dat vooral het laag ontzettend van deze mod's profiteerd. Er wordt zelfs gesproken dat je de driades niet mer terugkent.
Alternatieven en adviezen voor het bovenstaande zijn meer dan welkom.
Het is alweer een beste poos geleden dat ik iets heb gepost op dit forum. Wel heb ik een hele hoop geleze en zijn er veel idee'en onstaan, waaronder een volledig zelfbouw project, daarover t.z.t. meer.
Voor nu;
Ik heb een stel driade luidsprekers (D70mkIIB), en volgens de (overigens zeer beperkte) informatie op internet zouden driade luidsprekers bijzonder goed rageren op een filterupgrade.
Dit zou inhouden dat de standaard luchtspoel voor het LP gedeelte vervangen dient te worden voor een "vlakdraadspoel" van dezelfde waarde en de condensatoren vervangen dienen te worden voor "Etoncaps"
Deze opmerking komt veelal voort van een persoon met de nickname "Tifosi" en hij schijnt bij driade te hebben gewerkt. ik heb reeds gepoogd zijn e-mail adres te achterhalen.
De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
Mijn vragen aan jullie;
1) Wat zijn vlakdraadspoelen? Waar kan ik ze krijgen en hoe bepaal ik wat ik nodig heb.
2) Etoncaps? Zijn dit condensatoren van een bepaald merk? Wat moet ik me hierbij voorstellen en hoe kom ik eraan?
Het schijnt dat vooral het laag ontzettend van deze mod's profiteerd. Er wordt zelfs gesproken dat je de driades niet mer terugkent.
Alternatieven en adviezen voor het bovenstaande zijn meer dan welkom.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Filter upgrade Driade Luidspreker
vlakdraadspoelen, ook wel foliespoelen genoemd, zijn spoelen waar in plaats van gewoon draad een folie is gebruikt:SmauG schreef:....1) Wat zijn vlakdraadspoelen? Waar kan ik ze krijgen en hoe bepaal ik wat ik nodig heb..

te verkrijgen bij forum sponsor Rumoh: http://www.rumoh.nl
en de waarde moet overeenkomen met de spoel die er nu in zit
- audiomanics
- Contacteer:
Euh... folie is wel heeeel erg vlak..
Vlakdraad is een rechthoekige draad waarbij de lucht tussen de windingen minimaal wordt..
een voorbeeld is deze mundorf:

Kees
Vlakdraad is een rechthoekige draad waarbij de lucht tussen de windingen minimaal wordt..
een voorbeeld is deze mundorf:

Kees
Heren bedankt voor de reacties, maar de vragen blijven onbeantwoord.
Die grote mundorf spoel lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Hoe moet zo'n groot zwaar ding (met E kern?) op een scheidingsfilterbordje achterop een speakerterminal passen? Dat krijg ik nooit meer m'n kast in.
In het geval van de foliespoel, daar deze mij het meest aannemelijk lijkt. Hoe soldeer ik die op de plek van een "gewone" luchtspoel?
Wat de condensatoren betreft, ik heb goede dingen gehoord over de mundorf Mcaps, is dat te vergelijken met "etoncaps" ?
Die grote mundorf spoel lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Hoe moet zo'n groot zwaar ding (met E kern?) op een scheidingsfilterbordje achterop een speakerterminal passen? Dat krijg ik nooit meer m'n kast in.
In het geval van de foliespoel, daar deze mij het meest aannemelijk lijkt. Hoe soldeer ik die op de plek van een "gewone" luchtspoel?
Wat de condensatoren betreft, ik heb goede dingen gehoord over de mundorf Mcaps, is dat te vergelijken met "etoncaps" ?
- audiomanics
- Contacteer:
M-Caps zijn hele prima condensatoren.. Ik heb er nog een trosje liggen.. ik weet niet welke je nodig hebt?
Ook nog een stel Mundorf foliespoelen 0,18mH 0,09Ohm cfc14
Kees
Ook nog een stel Mundorf foliespoelen 0,18mH 0,09Ohm cfc14
Kees
Het lijkt mij dat je bij een spoel toch niet alleen naar de inductie moet kijken, maar ook naar de weerstand?
Kan me er alles bij voorstellen dat als de interne weerstand afwijkt, dat je daarmee ook het gedrag van de speaker beïnvloed.
Kan me er alles bij voorstellen dat als de interne weerstand afwijkt, dat je daarmee ook het gedrag van de speaker beïnvloed.
Zeker!
De inductiviteit Xl en de interne weerstand Rdc bepalen samen de impedantie Z, waarvan de Xl frequentieafhankelijk is. Afhankelijk van filteropbouw; Hoe hoger de Z t.o.v. de luidsprekerdriver, deste meer deze gedempt wordt. Maargoed dat hoef ik hier niet uit te leggen natuurlijk
.
Ik zal eens kijken of ik het filter eruit kan krijgen voor een fototje. Ik kreeg de luidsprekerterminal er in ieder geval NIET uit.
Ik kan me namelijk nog niet inbeelden hoe ik een van bovengenoemde spoelen toe zou moeten passen.
De condensatoren zal ik wel 1op1 uit kunnen wisselen denk ik.
De inductiviteit Xl en de interne weerstand Rdc bepalen samen de impedantie Z, waarvan de Xl frequentieafhankelijk is. Afhankelijk van filteropbouw; Hoe hoger de Z t.o.v. de luidsprekerdriver, deste meer deze gedempt wordt. Maargoed dat hoef ik hier niet uit te leggen natuurlijk
Ik zal eens kijken of ik het filter eruit kan krijgen voor een fototje. Ik kreeg de luidsprekerterminal er in ieder geval NIET uit.
Ik kan me namelijk nog niet inbeelden hoe ik een van bovengenoemde spoelen toe zou moeten passen.
De condensatoren zal ik wel 1op1 uit kunnen wisselen denk ik.
Het onderste uit de kan halen zou in mijn geval een nieuw filter ontwerp betekenen.SmauG schreef:De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
Gezien je dicht in de buurt woont kunnen we de speakers eerst even meten, kijken hoe een ander zich gedraagt.
- Tom Magchielse
Als je een spoel met rond draad wikkelt, blijkt dat er lucht tussen de draden overblijft, bij rechthoekig draad of folie is dat niet zo. De gemiddelde draadlengte van een winding is bij rechthoekig draad lager, zodat we voor een gelijke zelfinductie ( dus gelijk aantal windingen) minder draadlengte en dus minder serieweerstand hebben. Dat is goed voor de Qts van de driver, maar of het nu zo'n dramatisch verschil maakt? Veel dikker rond draad kan ook, maar dat kost wel meer geld en volume.arjank schreef:Het onderste uit de kan halen zou in mijn geval een nieuw filter ontwerp betekenen.SmauG schreef:De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
Gezien je dicht in de buurt woont kunnen we de speakers eerst even meten, kijken hoe een ander zich gedraagt.
groeten, Tom
Als het goed is heeft Driade al de goede onderdelen in het filter gestopt. Beter kan vast, maar de luidsprekerkast kan vast ook beter. Of de units. Wat ik maar wil zeggen is dat je de balans moet zoeken tussen de kwaliteit van álle gebruikte onderdelen. En dan moet het ook nog goed aan elkaar passen.
Neem het verhaal van mensen die KEF- of B&W-speakers gingen modden. Hup, alle bipolaire elco's het filter uit. En ja, het klonk anders. Vast wel. Maar ze gingen daarbij wel voorbij aan het feit dat die fabrikanten hun systemen hadden getuned op het gebruik van die elco's. Zodra je die dingen verving, liep je speaker uit de fabrieksspecificaties. Mat hij niet recht meer. Of in het ergste geval: kreeg je nog filteropslingeringen cadeau door te verliesarme parallelsecties. Weet wat je doet!
Neem het verhaal van mensen die KEF- of B&W-speakers gingen modden. Hup, alle bipolaire elco's het filter uit. En ja, het klonk anders. Vast wel. Maar ze gingen daarbij wel voorbij aan het feit dat die fabrikanten hun systemen hadden getuned op het gebruik van die elco's. Zodra je die dingen verving, liep je speaker uit de fabrieksspecificaties. Mat hij niet recht meer. Of in het ergste geval: kreeg je nog filteropslingeringen cadeau door te verliesarme parallelsecties. Weet wat je doet!
Tom, wat heeft jouw uitleg mbt spoelen met mijn reactie te makenTom Magchielse schreef:Als je een spoel met rond draad wikkelt, blijkt dat er lucht tussen de draden overblijft, bij rechthoekig draad of folie is dat niet zo. De gemiddelde draadlengte van een winding is bij rechthoekig draad lager, zodat we voor een gelijke zelfinductie ( dus gelijk aantal windingen) minder draadlengte en dus minder serieweerstand hebben. Dat is goed voor de Qts van de driver, maar of het nu zo'n dramatisch verschil maakt? Veel dikker rond draad kan ook, maar dat kost wel meer geld en volume.arjank schreef:Het onderste uit de kan halen zou in mijn geval een nieuw filter ontwerp betekenen.SmauG schreef:De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
groeten, Tom
Dit is inderdaad vaker gebeurt, vandaar dat ik roep om gewoon het hele filter overboord te gooien en van scratch te beginnen. Maar eerste even de huidige situatie meten, dan kunnen we een inschatting maken over de eventueel te behalen winst.markbakk schreef:Als het goed is heeft Driade al de goede onderdelen in het filter gestopt. Beter kan vast, maar de luidsprekerkast kan vast ook beter. Of de units. Wat ik maar wil zeggen is dat je de balans moet zoeken tussen de kwaliteit van álle gebruikte onderdelen. En dan moet het ook nog goed aan elkaar passen.
Wow Zeer leerzaam stukje theorie! vind ik als electrotechnicus interessant.Tom Magchielse schreef:Als je een spoel met rond draad wikkelt, blijkt dat er lucht tussen de draden overblijft, bij rechthoekig draad of folie is dat niet zo. De gemiddelde draadlengte van een winding is bij rechthoekig draad lager, zodat we voor een gelijke zelfinductie ( dus gelijk aantal windingen) minder draadlengte en dus minder serieweerstand hebben. Dat is goed voor de Qts van de driver, maar of het nu zo'n dramatisch verschil maakt? Veel dikker rond draad kan ook, maar dat kost wel meer geld en volume.arjank schreef:Het onderste uit de kan halen zou in mijn geval een nieuw filter ontwerp betekenen.SmauG schreef:De driades bevallen mij op moment zeer goed, maar zou het "onderste uit de kan" willen halen met deze speakers. ze hebben momenteel een zeer hoge WAF factor en ik persoonlijk vind ze ook erg mooi (zien en horen)
groeten, Tom
Wat het verschil is weet ik niet, maar zou ik graag willen ervaren. Volgens een isider van driade maakt het werkelijk een flink verschil voor de laagweergave.
Bij wijze van experiment probeer ik mij rustig aan wat meer richting zelbouw en modificatie toe te werken. Ook omdat ik dat als hobby leuk vind.
Tuurlijk een fabrikant probeert het beste resultaat neer te zetten, maar wel binnen de grenzen van een bepaald budget en marketingplan. Dat houd vooral in dat het tegen een concurerende prijs/prestatie aan de man gebracht moet worden. Dit is bijna altijd een compromis en is dus op te verbeteren.
- audiomanics
- Contacteer:
En je hoeft je oude filter natuurlijk niet te slopen als je van scratch af gaat bouwen, alleen uit te bouwen.... Kun je nog eens vergelijken..
Kees
Kees
Ik heb zelf tot op heden alleen maar caps verwisseld. Soms werkte dat fantastisch, soms maakte het geen verschil, soms werkte het averrechts. Als ik iets zou proberen was het eerst de serie caps, en niet allemaal tegelijk maar een voor een...
Even een bescheiden schopje.
Ik ben verder gegaan met dit idee, heb het filter zelf nog niet gevonden, omdat ik de terminals niet uit de kasten krijg en ik verwacht dat ze helemaal onderin zitten.
Ik heb al wel het een en ander aan specs.
De midwoofer is een vifa TC14WG29-04 (gelijk aan TC14WG49/69) en de tweeter een Peerless DT100 811830
specs woofer: http://www.tymphany.com/files/resources ... G49-04.pdf
specs tweeter: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3750
Luidspreker:

Driade D70mkII
De woofer zit in een kast van +/- 12,5L haast compleet gevult met wol. Afgestemd middels D50mm, L120mm reflexpijp.
WinISD geeft daarmee toch best mooie resultaten voor het formaat speaker.
Foto's van het filter zullen volgen zodra ik ze gevonden heb, want ik wil toch echt gaan kijken of hier nog wat te halen valt.
Ik ben verder gegaan met dit idee, heb het filter zelf nog niet gevonden, omdat ik de terminals niet uit de kasten krijg en ik verwacht dat ze helemaal onderin zitten.
Ik heb al wel het een en ander aan specs.
De midwoofer is een vifa TC14WG29-04 (gelijk aan TC14WG49/69) en de tweeter een Peerless DT100 811830
specs woofer: http://www.tymphany.com/files/resources ... G49-04.pdf
specs tweeter: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3750
Luidspreker:

Driade D70mkII
De woofer zit in een kast van +/- 12,5L haast compleet gevult met wol. Afgestemd middels D50mm, L120mm reflexpijp.
WinISD geeft daarmee toch best mooie resultaten voor het formaat speaker.
Foto's van het filter zullen volgen zodra ik ze gevonden heb, want ik wil toch echt gaan kijken of hier nog wat te halen valt.
- bartsegers
geld maar 1 regel hier, en die luidt: Meten = Weten.
Kans is erg groot dat je straks na 30 euro condensatoren te hebben vervangen, je beslist meent dat het beter is geworden.
Wellicht is het helemaal geen slecht idee om een keer iemand met een meetset te laten komen.
Met een ander / of ge-upgrade filter kun je veel veranderen aan je sound natuurlijk.
Kans is erg groot dat je straks na 30 euro condensatoren te hebben vervangen, je beslist meent dat het beter is geworden.
Wellicht is het helemaal geen slecht idee om een keer iemand met een meetset te laten komen.
Met een ander / of ge-upgrade filter kun je veel veranderen aan je sound natuurlijk.
Zou je me eens uit kunnen leggen wat zo'n meeting inhoud en hoe het in zijn werk gaat?bartsegers schreef:geld maar 1 regel hier, en die luidt: Meten = Weten.
Wat is uiteindelijk het resultaat van zo'n meeting?
Luidsprekers moet je (ook) akoestisch meten. Dat houdt in dat je met een meetmicrofoon, een interface en een geschikte pc gewapend een bepaald signaal in de luidspreker stopt (gewoon door je versterker) en vervolgens meet wat er dan aan geluid uit komt. Is een vak apart, hoewel de meetset zelf tegenwoordig spotgoedkoop is samen te stellen vergt het kunnen meten nogal wat leren en proberen. Maar in elk geval kom je zo te weten of je luidspreker (enigszins) lineair weergeeft, zonder allerlei vervormingen.
Ik heb in het verleden wel eens een RTA meting gedaan in de auto met ARTA. is dit hetzelfde?
Zo ja, hoe kun je hiermee aantonen of het filter zijn werk goed doet? dips en dalen rond de crossoverfrequentie, ok, maar het gaat meer om de fase juistheid lijkt mij?
Ik vind het interessant. Misschien leuk om de handel weer eens uit de lade te toveren.
Ik heb overigens een 2e set driade's die ik ga opknappen (lak). Dit is een 2,5weg versie van bovenstaande luidspreker met een mooiere tweeter.
Zo ja, hoe kun je hiermee aantonen of het filter zijn werk goed doet? dips en dalen rond de crossoverfrequentie, ok, maar het gaat meer om de fase juistheid lijkt mij?
Ik vind het interessant. Misschien leuk om de handel weer eens uit de lade te toveren.
Ik heb overigens een 2e set driade's die ik ga opknappen (lak). Dit is een 2,5weg versie van bovenstaande luidspreker met een mooiere tweeter.
ARTA is prima. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen hier die meten het (ook) gebruiken. Als je ook een redelijk bruikbare microfoon hebt (moet vooral tussen de 500Hz en de 8-10k redelijk recht meten) ben je in the game. Er zijn op het net en ook hier op het forum genoeg stukjes te vinden over hoe je moet meten.
Een meting zal ik sowieso eens proberen, en anders eens laten doen.
Belangrijk vind ik echter wel dat het prettig klinkt met alle muziek die ik luister, en dat is heeeeeel divers. Van jazz tot classiek, van akoestisch tot electrisch, van raggea tot (hard)house. Eigenlijk moet het allemaal lekker te luisteren zijn, en wanneer het "genre" erom vraag ook een beetje knallen.
En dat doet de luidspreker die ik nu heb wel
Momenteel zijn ze volledig gedemonteerd want de kasten gaan morgen naar de spuiterij. Dus ik heb even de moeite genomen om het filter te bekijken en te tekenen. Echter stonden er geen waardes voor inductiviteit op de spoelen en weet ik helaas niet hoe ik dat moet meten.
Mijn gevoel zegt dat er wel het een en ander te verbeteren valt. Ik zie een 2,5 weg filter in zijn simpelste vorm, 6/12/12dB met een eenvoudige verzwakking op het hoog. Er zijn volgens mij niet al te exotische componenten gebruikt. De print is wel mooi ruim opgezet, met grote oppervlakken koper.

Alle input is welkom.
[edit] Het moge duidelijk zijn dat dit niet het filter is van bovenstaande luidspreker, maar van zijn grotere broer. Driade D95/5
Belangrijk vind ik echter wel dat het prettig klinkt met alle muziek die ik luister, en dat is heeeeeel divers. Van jazz tot classiek, van akoestisch tot electrisch, van raggea tot (hard)house. Eigenlijk moet het allemaal lekker te luisteren zijn, en wanneer het "genre" erom vraag ook een beetje knallen.
En dat doet de luidspreker die ik nu heb wel
Momenteel zijn ze volledig gedemonteerd want de kasten gaan morgen naar de spuiterij. Dus ik heb even de moeite genomen om het filter te bekijken en te tekenen. Echter stonden er geen waardes voor inductiviteit op de spoelen en weet ik helaas niet hoe ik dat moet meten.
Mijn gevoel zegt dat er wel het een en ander te verbeteren valt. Ik zie een 2,5 weg filter in zijn simpelste vorm, 6/12/12dB met een eenvoudige verzwakking op het hoog. Er zijn volgens mij niet al te exotische componenten gebruikt. De print is wel mooi ruim opgezet, met grote oppervlakken koper.

Alle input is welkom.
[edit] Het moge duidelijk zijn dat dit niet het filter is van bovenstaande luidspreker, maar van zijn grotere broer. Driade D95/5
Ik zou denken: een redelijk fris hoog. Verder inderdaad niets bijzonders, maar die basmiddentoner heeft ook niet veel nodig. Zoals al eerder is aangegeven: eerst de nulsituatie eens doormeten (en het zou me niets verbazen als daar een mooi middenfrequent dalletje tevoorschijn komt, geflankeerd door wat flauwe bergtopjes aan lage en aan hoge zijde).
Ik ben benieuwd naar het resultaat als je de caps hebt veranderd en de vlakdraadspoelen hebt aangebracht.Als het idd een mooier en strakker laag opleverd dan overweeg ik ook om deze mod toe te passen.Heb zelf de Driade 81.Ik vraag me ook af waar je die eton-caps en vlakdraadspoelen die tifosi bedoeld kan bestellen.Hij zal het wel weten maar kan nergens in contact met degene komen.
Er is hier waarschijnlijk sprake van 2 verschillende modellen.
Tifosi werkte voor Driade toen het nog onder Arnold Heres viel. De 71 en 81 (mk2) zijn volgens mij de laatste modellen van de hand van Heres.
De 70's uitgerust met seas en wat erna is gekomen klinken heel anders dan de eerdere Driade's. Minder neutraal met veel meer laag, minder audiofiel.
Bij de eerdere Driade's zit het filter gemonteerd op een plaatje mdf achter de woofer.
Er zitten witte mkt's in de filters en die zijn hoogstwaarschijnlijk geleverd door eton. Ze monteerde hierin ook standaard luchtspoelen en bij de duurdere type's verzilverde binnen bedrading.
Ik heb geprobeerd om een foto van een 33 filter te uploaden maar dat lukt niet, zelfs niet met de handleiding.
Tifosi werkte voor Driade toen het nog onder Arnold Heres viel. De 71 en 81 (mk2) zijn volgens mij de laatste modellen van de hand van Heres.
De 70's uitgerust met seas en wat erna is gekomen klinken heel anders dan de eerdere Driade's. Minder neutraal met veel meer laag, minder audiofiel.
Bij de eerdere Driade's zit het filter gemonteerd op een plaatje mdf achter de woofer.
Er zitten witte mkt's in de filters en die zijn hoogstwaarschijnlijk geleverd door eton. Ze monteerde hierin ook standaard luchtspoelen en bij de duurdere type's verzilverde binnen bedrading.
Ik heb geprobeerd om een foto van een 33 filter te uploaden maar dat lukt niet, zelfs niet met de handleiding.