Sheffield Monitor CLD

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

jeroen_d schreef:
Een stijve moet je niet buigen,

EN NU IS HET GENOEG


:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Groeten,
Mischa
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

mischa72 schreef:
jeroen_d schreef:
Een stijve moet je niet buigen,

EN NU IS HET GENOEG


:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Groeten,
Mischa
Hey grapjas, wil je mijn topic niet bevuilen met je sexistisch bedoelde opmerkingen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sorry, maar er staat niks smerigs, dat maak jij ervan :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja sandwich constructie zijn me zeker bekend.

Echter moet je wel weten hoe je het moet gebruiken, anders kan het effect enkel erger worden. In elk geval interessante artikelen Jeroen :)

Ik weet dat Peutz (www.peutz.nl) ook onderzoek heeft gedaan naar diverse wandconstructies. Daar kwam een PVC/loodbitumen/PVC constructie het best uit de test. (ik dacht elk iets van 5mm, dus totaal 15mm). Deze deed het beter dan diverse hout soorten.

Helaas heb ik geen artikel kunnen bemachtigen, omdat het niet aan derden geleverd mocht worden. Echter heb ik wel contact met Peutz en je staat altijd vrij om dingen te vragen :wink:

Al met al blijft het natuurlijk een mooie speaker en een mooi experiment.
Ga je nog een "normale" kast bouwen Martijn? Dat zou wel leuk zijn :)

Ik zal eens op school verder doorvragen over hoe je een mooi meetsysteem kunt opstellen om trillingen te maken. zal toch mooi zijn als je ook daadwerkelijk concrete waardes hebt om te tonen :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is het nog gelukt met jou metingen buiten in de tuin lekker in het zonnetje :?: 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ja en nee :P . De metingen zijn met een voldoende grote resolutie genomen om goed te zien wat de drivers precies doen, met een bruikbaar tijdsvenster van ruim 13 ms.
Helaas heb ik een aantal corrupted files (hoe dat komt, geen idee!). Daardoor heb ik geen bruikbaar paar metingen om mee te filteren. De fases zouden dan niet kloppen. Ik heb wel gezien dat de 30 graden response een mooie zou zijn om op te filteren. Die 30 graden meting doe ik in nog even over in de woonkamer. Een iets kleiner tijdvenster is niet erg; ik weet op basis van de metingen van gisteren waar ik op moet letten. De ASCII's zal ik dan wel even posten.
Bijlagen
IMG_0317.JPG
IMG_0316.JPG
IMG_0314.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Dat is een mooie toren :P.
Er zullen vast een hoop mensen in de buurt hebben staan kijken wat je in hemels naam aan het doen was;).

gr
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

k.p. schreef:
Dat is een mooie toren :P.
Er zullen vast een hoop mensen in de buurt hebben staan kijken wat je in hemels naam aan het doen was;).

gr
Haha, niemand heeft me gezien. Misschien dat ze vanaf de straat zo nu en dan wat hoorden, maar ik stond goed uit het zicht.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooie stapel. Leuke speakertjes ook:)

Pas wel op dat je niet een soort super grote baffle vormt, dan is je diffrectie nmlk heel anders. Jammer dat je metingen niet helemaal zijn gelukt.

Maar het is vandaag weer mooi weer, dus ik zou gelijk weer lekker naar buiten gaan :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een eerste testfilter dat ik zojuist heb ontworpen speelt op één monitor. Het is een filter dat in 2 minuten is ontworpen en mogelijk in nog minder tijd in elkaar gesoldeerd is. Na een hoop geruzie met ARTA en LIMP kon ik 't zo laat op de avond niet laten. Nu heb ik in ieder geval geluid. Het klinkt nog wat teruggetrokken in het hoogmid, maar ik merk wel dat het kastje ontzettend dood is!

Stay tuned, folks!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

we will....

maar ga je nog ter lering ende vermaek een gewoon kastje maken? van spaanplaat ofzo
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Henkjan schreef:
we will....

maar ga je nog ter lering ende vermaek een gewoon kastje maken? van spaanplaat ofzo
Hmz... op zich wel een goed idee, maar ik heb een hekel aan houtbewerking: het kost zo onbenullig veel tijd. Eerst deze maar 's helemaal af maken. Als ik dan nog zin heb.. wie weet. Maar natuurlijk heb ik al een aantal conventionele boxen gebouwd. Een aantal daarvan heb ik ook nog hier thuis. Ik weet dus wel ongeveer wat 't doet.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

EDIT: inaccurate metingen door meetfout, dus daarom verwijderd!


De metingen van laatst waren een beetje mislukt. Het is flink wat werk om buiten te meten. Daarom heb ik eerst geprobeerd om in de woonkamer wat metingen te doen. Tuurlijk lukt dat wel, maar qua resolutie en betrouwbaarheid haalt het 't bij lange niet. Daarom heb ik de meetopstelling vandaag opnieuw buiten opgebouwd. Het weer werkte niet helemaal mee, dus tussendoor moest ik een keer gauw alle electronica naar binnen slepen. Al met al is het wel gelukt, al zijn niet alle impulsemetingen even clean: zaterdag was er weinig wind, maar nu kwam er zo nu en dan een vlaag voorbij. In verband met de dreigende regen heb ik die metingen niet opnieuw gedaan. Desondanks moeten er genoeg bruikbare metingen tussen zitten!

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om de metingen te posten. Nu kan iedereen die er zin in heeft wat klooien met het filter. De metingen waarbij een minteken voor de hoek staat, zijn genomen aan kant waar de tweeter een breed baffle ziet.
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 31 mar 2009, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ooit van zip gehoord :lol: :lol:

Binnen meten gaat in principe prima tot zo'n 250-350 Hz en niet al te harde wanden of vloeren dichtbij. (daar had ik laatste bij mijn vader heel erg last van).

Toch blijft buiten altijd wel fijner als je de ruimte hebt.

leuke metingen, zal ook eens voor je kijken :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nu heb ik pas tijd om de metingen te bekijken. Ik zie een gekke dip op 500 hz. De microfoon is vandaag gevallen. Zou dit het kunnen veroorzaken? De rest van de metingen lijkt wel plausibel, dus waarschijnlijk ook niet.
Misschien iets met diffractie tegen de constructie waar de monitor op geplaatst stond? Het was een iets andere constructie dan de vorige keer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt me niet door een beetje vallen dat hij gelijk defect is. Het zou dan ook vreemd zijn dat het specifiek bij een bepaalde frequentie is.

Je moet gewoon op zoek gaan naar iets waar die 500Hz in terug komt. Kwestie van even uitrekenen en dan is het meestal wel te achter halen is mijn ervaring.
Overigens is je impedantie wel heel erg hoog, rond de 9,2ohm, dat lijt me erg vreemd als de Re 6,8 is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

U vraagt, wij draaien.

Hier een eerste opzetje.
Bijlagen
filter1-15 graden min.png
filter1-15 graden plus.png
filter1-onaxis.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik luister nu naar deze response. Dit is in de kamer opgemeten op ongeveer een meter en onder ongeveer 10 graden. Dit klinkt zo op het eerste gehoor heel goed, maar ik zal er wat langer naar moeten luisteren en wat betere metingen moeten verrichten voor ik zekerheid heb. Het oplopen van het hoog zit voor een deel in het filter, maar mogelijk ook deels in de response van de Behringer ECM8000 microfoon. Dat moet ik nog eens nader onderzoeken.
Bijlagen
response.JPG
filter.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier nog wat van mij.
U wilt laag crosspunt, wij maken laag crosspunt :)
Bijlagen
filter4-45 graden plus.png
filter4-15 graden plus.png
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Daar verpest je wel een beetje de fase mee op 0-15 graden. Verticaal gezien mis je dan uniform gedrag onder de belangrijkste hoek.. Nu is hij optimaal op 45 graden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Weer een paar aanpassingen gedaan. Het is nog niet klaar, ik blijf nog even doorprutsen. Let op: de vorige meting was met 1/3 smoothing, deze heeft amper smoothing.
Bijlagen
simulatie en controlemeting.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nog een kleine verandering doorgevoerd. Dit wordt al heel aardig. De bovenste curve is de nieuwe versie. De meting is onder 15 graden gedaan. Door de notch rond 5 khz heb ik onaxis een lichte dip. Dit doe ik om het gedrag off-axis iets te compenseren.
Bijlagen
Na een aanpassing aan de lowpass is de curve nog iets smoother.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zo ziet het afstraalgedrag er uit. Je ziet hier mooi hoe de milde dip tussen 2 en 6 khz die je onaxis ziet off-axis verdwijnt en dat bij grote hoeken in dat gebied een piek ontstaat. Dit is het gevolg van de verschillende bundeling van de twee drivers. Op de eerste pagina hebben we het daar kort over gehad.

Voor elke nieuwe meting heb ik de gain iets dichtgedraaid, om zo het verschil tussen de curves duidelijker zichtbaar te maken. Het is dus niet zo dat de meting op 90 graden werkelijk over het hele bereik ongeveer 20 dB zachter is. Logisch, maar ik zeg het er maar even bij :wink: .

Weet iemand trouwens hoe je de verschillende curves een eigen kleurtje kunt gegeven? Ik geloof dat ik dat ooit eens ergens gezien heb, maar ik weet niet meer waar.
Bijlagen
inroommeting op 1.1 meter, van 0 graden in stapjes van 15 graden naar 90 graden.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Weet iemand trouwens hoe je de verschillende curves een eigen kleurtje kunt gegeven? Ik geloof dat ik dat ooit eens ergens gezien heb, maar ik weet niet meer waar.
Oh, gebeurt dat niet automatisch? :roll:

Wat voor tijdvenster gebruik je eigenlijk? Er lijken nogal veel reflecties in je metingen te zitten, het frequentieverloop is nogal grillig.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

bertor schreef:
Martijn M schreef:
Weet iemand trouwens hoe je de verschillende curves een eigen kleurtje kunt gegeven? Ik geloof dat ik dat ooit eens ergens gezien heb, maar ik weet niet meer waar.
Oh, gebeurt dat niet automatisch? :roll:

Wat voor tijdvenster gebruik je eigenlijk? Er lijken nogal veel reflecties in je metingen te zitten, het frequentieverloop is nogal grillig.
Ja, het is een klein kamertje. Al voor de puls is afgelopen heb ik reflecties. Niet aan te ontkomen. Ik zit meestal rond 3.5ms. Ik zou natuurlijk de afstand kunnen verkleinen, maar dan zit je weer met het exacte punt waar de fases mooi optellen en het niet precies meenemen van de bafflestep. De bijgevoegde meting is gedaan op ongeveer 50 cm.
Die buitenmetingen zijn om de een of andere reden ook niet 100% goed. Waarschijnlijk ben ik (door de regen) toch te haastig te werk gegaan. Waar die dip vandaan komt, is me nog steeds een raadsel. Ik vermoed dat het te maken heeft met de constructie waar de monitor op stond.
Bijlagen
minder reflecties.JPG
Gesloten