SmartMains

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

It's alive! Tenminste, de 4 functies die ik wil kunnen selecteren, lijken te werken.
Ik had verkeerde weerstanden ontvangen die niet passen dus daar moet ik nog op wachten, maar de duurtesten kunnen snel beginnen.

Ik heb net even een setje "LM2937ET-12" besteld. Als de relais aan worden gestuurd, het IC lekker staat te loopen en de ledjes worden aangestuurd, zakt de gelijkgerichte trafospanning in tot 12.80 V (met 220.1Vac uit het stopcontact). Duss, een Low Dropout regelaar is gewenst :)

Of ik had de printtrafo moeten bestellen die ik in gedachte had... Deze is 2*6Vac 1.5VA en er is er ook een van 2*6Vac 2.5VA, die behoudt wss zijn spanning wat langer.

Verder ziet hij er wel tof uit;
Groene PCB, oranje relais, groene leds, blauwe weerstanden en 2 setjes pinheaders. (je kan maar ergens blij van worden....)
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 09 jan 2013, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik had een warm onthaal verwacht :)
Dan maar op zo, met plaatjes en een filmpje.

Wat hij nu doet is het volgende;
Bij 220 Vac op de ingang
[eenmalig]
2 leds 2 seconden aan (om te laten zien dat de code is gestart)
2 leds knipperen 4 keer. Afhankelijk van de jumpers knippert er 1 of 2. (zo kun je zien of je jumpersetting is begrepen)
de optie wordt geïmplementeerd. (in het filmpje is optie 3 gekozen (0100) , "puls om aan te zetten, dezelfde puls om uit te zetten")
[/eenmalig]

puls wordt gegeven in betreffende input (in dit geval input 3, ik verbind 2 pinnen even met een jumpertje)

[opstarten]
220Vac wordt geschakeld en het softstartrelais staat op "weerstandmode"
even wachten
Softstartrelais gaat op bypass-mode, (de weerstanden zitten er dan voor spek en bonen)
even wachten
Optionele relais worden geschakeld, (met ledindicatie. Denk aan een relais om luidspreker in/uit te schakelen. Of bijvoorbeeld een uitgangsignaal van een minidsp wat na aan vertraging via een relais naar je versterker gaat)
[/opstarten]

puls wordt gegeven in betreffende input (in dit geval input 3, ik verbind 2 pinnen even met een jumpertje)

[afsluiten]
Optionele relais worden UITgeschakeld
even wachten
220Vac eraf
Softstartrelais alvast in weerstandmode
[/afsluiten]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NgiADOz2fYo[/youtube]
Bijlagen
IMG_0815.JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

ziet er geinig uit :D
fijn dat het chinese bordje gebruikt kan worden, al is het alleen al voor prototyping.

De tijd tussen sofstart relais en optionele relais is afhankelijk van programmering neem ik aan ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
De tijd tussen sofstart relais en optionele relais is afhankelijk van programmering neem ik aan ?
Ja, er komt geen "RC"-tijd, transistor of iets om de hoek kijken. Alle logica zit in het IC. Als ik wil dat de ledjes eerst een minuut gaat disco'en, dan de 220 wordt geschakeld en na tien seconden de extra relais worden aangestuurd, geen probleem.
Wat betreft het prototyping, hij functioneert gewoon en de foutjes/gekke dingen zijn enkel cosmetisch. Maar het is wel spannend ja. Het kan er prima uit zien op je beeldscherm in Eagle, maar...
passen alle onderdelen?
heb ik de datasheets goed geïnterpreteerd?
ben ik lijntjes vergeten?
heb ik iets anders doms over het hoofd gezien?
En daar betaal je dan geld voor en moet je 3 weken op wachten. Dus ik ben wel blij dat alles lijkt te werken.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

nou mooi toch :)
LM2937ET-12 en weerstanden prikken, en dan kan de smartmains belast getest worden ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
LM2937ET-12 en weerstanden prikken, en dan kan de smartmains belast getest worden ?
Ja idd. Ik zal DB straks wel ff bellen voor de weerstanden. Die regelaars zullen er misschien vrijdag zijn. Misschien helpt het niks. Dan moet ik op zoek naar een andere printtrafo die wat meer spanning en stroom levert. Naja, "moet". Hij doet het nu ook, maar het idee was dat ik een 12Vdc en een 5Vdc voedinglijn zou hebben, niet 11Vdc en 5Vdc.
En dan kan er inderdaad een belasting aan geknoopt worden met een stroommeter. Tosti-ijzer ofzo :)
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

zwaardere printtrafo maakt hem gelijk een stuk duurder :(
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
zwaardere printtrafo maakt hem gelijk een stuk duurder :(
Nu zit deze er op;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3481
Ik wilde eigenlijk deze, maar het was al laat toen in mijn order plaatste....
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5640

Wat betreft de stroom zou dat ook wat gunstiger zijn. De relais trekken max 100mA, ledjes bij elkaar hooguit 10mA en de atmega iets van 15mA. De vereiste spanningsval wordt in de regelaars en de ULN verstookt. Met die rode printtrafo zou ik net wat reservers houden waardoor de spanning misschien wel een (halve?) volt minder inzakt.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 22:55
Locatie: Wierum (Fr.)

Re: SmartMains

Bericht door Bart_Banaan »

Ziet er erg goed uit, mooi stukje ontwikkeling!
Ik zal voor mijn projectje ook zo'n schakeling nodig hebben, kan ik dan eventueel bij jou terecht voor een printplaat?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ja natuurlijk.
De reden dat ik dit had gemaakt was een combinatie van een niet te stillen drang om "dingen te maken" en het feit dat ik de kosten kon drukken als ik iets zou maken wat ook voor andere interessant kan zijn. Dus, de insteek is vanaf dag 1 geweest dat de print ook voor andere bruikbaar zou zijn.

Verkijk je echter niet op de kosten van het product. De kostprijs zit (snel geschat) op zo'n 30-35 euro
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 22:55
Locatie: Wierum (Fr.)

Re: SmartMains

Bericht door Bart_Banaan »

Dat is nog te behappen voor zo'n uitgebreid stuk elektronica; er zit veel componenten op die prijzig zijn zoals de relais. De schakeling heeft tenslotte ook verschillende beveilingsfuncties en schade aan de componenten die door de print worden beschermt is veel duurder...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SmartMains

Bericht door ray5150 »

Robert, een tip voor als je de volgende batch laat maken : maak wat ruimte voor verschillende trafo's door middel van extra soldeer pads. zo zitten eindgebrukers niet vast aan een specifiek merk en type trafo. :wink:

(reserveer voor mij een IC met de firmware erin.)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
maak wat ruimte voor verschillende trafo's door middel van extra soldeer pads.
Het ontwerp laat ook maar 1 of 2 type weerstanden toe. Idem voor de relais. Idem voor de ULN2003, 78L05, gelijkrichter en tot op zekere hoogte voor de 7812. Dan kan een trafo er ook nog wel bij :)
Wat ik eigenlijk wil zeggen is; "Ik heb niet zo'n zin om plaats te maken voor een maatje grotere printtrafo's".
De volgende interessante maat (bij DickBest) is 50*42mm. Dat is bijna een kwart van de totaal beschikbare oppervlakte!
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3514
-Maar alle tips overweeg ik natuurlijk!

Wat betreft de 7812 kan ik misschien ook een 7810 nemen. De relais schakelen al bij 8.4Vdc volgens de datasheet. Dan hoef ik alleen even te kijken wat de spanningsval in de ULN is.
Edit; 0.75 Vdc ongeveer. Dan houd ik met een 7810 krap 9.25Vdc over om de relais aan te sturen, slechts 0.85Vdc meer dan het vereiste......
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 09 jan 2013, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Bart_Banaan schreef:
De schakeling heeft tenslotte ook verschillende beveilingsfuncties....
Mwah, half waar;
Ja, er zit een glaszekering op om het 220-deel "veilig" te houden.
Ja, ik heb er voor gekozen om een extra relais vertraagd aan te kunnen sturen (anti-in/uit-schakelplop relais)
Nee, het is geen luidsprekerbeveiliging. Als je versterker sneuvelt krijgt je luidspreker gewoon op zijn donder, met dit printje ertussen of niet.
Nee, het is geen DC detector. Als je versterker DC uitstuurt heeft deze print dat niet eens door.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SmartMains

Bericht door Ah!buis »

Om de spanning wat op te krikken zou je de brug door 4 schottky-diodes kunnen vervangen en de elco wat dikker.
De trafo die bij DBest uitverkocht is kun je hier wel vinden,hoewel een stuk duurder :cry: .
http://www.gotron.be/transfo/print/prin ... 833ma.html
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: SmartMains

Bericht door hrscharft »

:rock: Six Blade Knife :rock:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Om de spanning wat op te krikken zou je de brug door 4 schottky-diodes kunnen vervangen en de elco wat dikker.
De elco is een 2200uF exemplaar. Dat lijkt me wel genoeg. Waar ik echter wel verbaasd over ben is de spanningsval over de gelijkrichter. Ik ga van 12.1Vac naar 12.7Vdc. Dat zou een spanningsval van ruim 4Vdc zijn. Dat lijkt me wat veel, maar is toch echt wat ik meet.
Ik ga eerst kijken of ik met die low dropout regulator netjes 12V krijg. Het is een beetje muggenziften om perse 12Vdc te willen, maar dat was de insteek dus daar ga ik ook voor. Is het nodig? nope, maar ik wil het wel.
hrscharft schreef:
Six Blade Knife
Ik was de soundtracks van Quentin Tarantino's films aan het luisteren. :)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: SmartMains

Bericht door hrscharft »

ehh onder welke tarantino zit dat nummer dan?

ik denk die heeft 'dire straits' of 'communique' in de speler zitten.

;)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

hrscharft schreef:
ehh onder welke tarantino zit dat nummer dan?

ik denk die heeft 'dire straits' of 'communique' in de speler zitten.
Desperado. Volgens mij niet een film die hij heeft gemaakt, maar ik kreeg hem gratis in de Quentin T Soundtrack-pack
http://www.imdb.com/title/tt0112851/
Dire Straits is overigens prima aanwezig hier op de HDD.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Hoppakee, LM2937's ertussen en weg is mijn "probleem". Nu meet ik netjes 11.97Vdc. De spanningsval van dat IC is iets van 0.3 of 0.5Vdc. Dus zelfs met de onderbemeten printtrafo en 219Vac uit het stopcontact heb ik de spanningen die ik in gedachte had.

Iemand met een Arduino bordje die een print wil kopen? Als je een Arduino hebt kun je namelijk indien gewenst zelf het een en ander aanpassen in de code. Dat lijkt me wel verstandig in zo'n pril stadium van de code. Anders blijf ik Atmega's heen en weer sturen.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Is hij nu ook aan te sluiten met een trigger van een voorversterker (5 of 12v)?
Helaas heb ik geen arduino, dus lijkt het me niet handig om de testprint over te nemen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Is hij nu ook aan te sluiten met een trigger van een voorversterker (5 of 12v)?
Yup, en voor zowel 5 als 12 Vdc. Er zit een spanningsdeler op 1:3 of 1:4 (de exacte weerstandwaarde weet ik niet meer), dus de spanning op een pin van de uC is minimaal 1:4 van 5V (1.25Vdc) en maximaal 1/3 van 12Vdc (4Vdc).
Ik heb het uC zo geprogrammeerd dat wanneer de spanning boven de 1 Vdc komt, hij het als een "ga aan"-commando interpreteert. Zakt de spanning onder de ingestelde spanning, "ga uit".
Deze optie is genummerd als 1, alle optie-jumpers op 0.

Edit; De spanningsdeler staat nu op 1:4 (R1 = 3k ; R2 = 1k)
Ik zou een optie specifiek voor 5Vdc en een voor 12Vdc kunnen maken mochten de triggerspanningen langzaam afnemen ipv direct. Ik heb zelf geen apparaten met trigger, dus ik weet niet of er een elco leeg moet lopen of dat de spanning direct weg/0 is.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik heb net een worst-case scenario gedaan, een 2.4kW waterkoker als load... :shock:
Ik leef nog, de relais leven nog, de weerstanden, alhoewel flink warm geworden in 2 seconden, leven ook nog. Als de setup dit overleeft, lukt een ringkern van 500VA met wat elco's ook wel :)

Vervolgens een ietwat meer realistische load; een 375Watt tostiapparaat. Ook al een belachelijke belasting, maar dit komt al meer in het straatje van "onze" toepassing. De spanningsval over de weerstanden is zo'n 60Vac, daar wordt dus even een 60 Watt verstookt! Gelukkig is dit maar een seconde of 2 anders waren de weerstanden inmiddels zwart en kapot.
Bijlagen
Met weerstanden
Met weerstanden
Wie raadt op op welk moment de weerstanden worden ge by-passed? :)
Wie raadt op op welk moment de weerstanden worden ge by-passed? :)
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SmartMains

Bericht door avdboom »

Ziet er puik uit O:)

Ik ben zelf ook aan het rond kijken voor een softstart systeem voor mijn te bouwen FetZilla, en ik raak toch wel heel erg geïnteresseerd.
Als ik dit combineer met een Speaker Turn-On Delay and DC Protector van DIYaudio.com (http://www.diyaudio.com/store/amplifier ... sssdp.html), welke als ik het goed begrepen heb autonoom werkt zodra 220 geschakeld is, dan heb ik eigenlijk precies wat ik zoek. En het overige vertraagde relais wat met de smartmains geschakeld kan worden vind ik misschien ook nog wel een mooie bestemming voor :).

Ik volg de ontwikkelingen met interesse :-), keep up the good work!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

avdboom schreef:
Ziet er puik uit!
Leuk om te horen :)
avdboom schreef:
Als ik dit combineer met een Speaker Turn-On Delay and DC Protector van DIYaudio.com
Neem dan gewoon een kitje van Velleman (K4700). Die werken prima, komen in kitvorm en zijn uiteindelijk even duur. Die dingen liggen in 80% van de elektronicawinkels voor 20 euro. http://www.velleman.eu/products/view/?c ... en&id=9233
avdboom schreef:
En het overige vertraagde relais wat met de smartmains geschakeld kan worden vind ik misschien ook nog wel een mooie bestemming voor.
Ja, dat is een optie, geen must. Als je hem enkel als 220 schakelaar wilt gebruiken zonder die vertraagde relais kan dat natuurijk ook. Die velleman kit schakelt de luidsprekers af zodra de 220 van de print af gaat. Bij het inschakelen wordt je luidspreker bij die kit na zo'n 6 seconden pas verbonden. Zo speelt het hier ook.
avdboom schreef:
Keep up the good work!
Ik doe mijn best. In principe is de print klaar op wat schoonheidsfoutjes na. Vandaar dat ik al een bestukt PCB aanbied voor mensen met een Arduino bordje die hun eigen code kunnen aanpassen.
Plaats reactie