Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Dit is eigenlijk een vervolg van dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=14356 Het leek mij toch beter (netter) om een eigen topic te starten.

Een week of wat geleden ben ik wat aan het experimenteren geweest. Dit ivm met wat brom. Met de ingangen open heb ik last van brom en als ik de potmeter aan de ingang op half heb staan heb ik brom. Met de potmeter helemaal open of helemaal dicht is er nog wel wat brom maar minder. Ik gebruik, ongeveer, het volgende schema:
IMG_5481.jpg
(http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/PRE/Pre ... _HEAD.html)

De behuizing is een 20 * 10 * 5 cm alu Hammond behuizing, zo zit het nu in elkaar:
Preamp3.JPG
Preamp3.JPG (25.53 KiB) 1957 keer bekeken
2012-08-02 21.01.08.JPG
2012-08-02 21.01.08.JPG (92.44 KiB) 1957 keer bekeken
Een deel van de brom problemen komt ook door de randaarde heb ik gemerkt.

Ik heb nu de volgende vervolg stappen:
1. Hoe het beste de randaarde aansluiten?
2. Een dubbel polige schakelaar gebruiken, ipv een enkel polige (omdat het gewoon beter/netter is).
3. Gloeispanningen aan de ground vast maken, met een weerstand van ±1k (De 1n1729 amplimo trafo heeft 2 * 6.3 Volt, dus elke 6N1P heeft z'n eigen AC gloei)

Voor Punt 1, ik heb her en der wat verschillende oplossingen gevonden:
Randaarde-audioGND 001.jpg
1. Zo had ik het als eerste, de randaarde direct van het euro-chassis-deel aan de alu behuizing vast. In het midden van de behuizing het centrale aardpunt, of ground voor de voorversterker. Dit leverde een gezellige brom op in combinatie met m'n EL84 SE versterker.
2. Ik heb nu de randaarde van het euro-chassis-deel met 2 diodes anti-parallel aan de behuizing vast, dit heb ik uit een van de schema's van Ah!buis. Dit werkt al beter, maar nog niet goed genoeg.
3. Deze optie wil ik nog proberen, de komt uit het Marble topic (EL84 PP Tube Society mod topic), dus de weerstand en parallel C ipv de diodes.
4. Wat ook nog kan, en misschien is dit eigenlijk wel beter, of veiliger, is de rand aarde direct aan de behuizing. De Centrale ground (of aarde) voor de audio via de 27 Ohm weerstand en C aan de behuizing vast.

Wie kan me een zetje in de goede richting geven?

Update, ik zag net dat ik de verkeerde buis had genoemd in m'n topic titel. Dit moet de 6N6P zijn, ipv de 6N1P.
Laatst gewijzigd door IJsbier op wo 09 jan 2013, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Voorversterker met 6N1P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door koifarm »

Ik mis de gridweerstanden bij de ingang van de buis. Verder nog een extra RC in de voeding gebruiken. Massa anodevoeding verbinden met massa gloeispanning. Gloeispanning gelijkrichten en afvlakken eventueel stabilizeren. Aarde van de netentree aan de behuizing maar verder geen verbinding maken betreffende aarde van de schakeling naar behuizing. Dus je steraarde isoleren van de behuizing.

Kijk ook naar de 6n16 voorversterker thread voor schema principe.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6n16

Lukasz heeft de klepel horen luiden maar weet niet waar de klok hangt. :sure:

Verder zie ik net dat je een minidip schakelaar hebt gebruikt om de 230V te schakelen.
Deze schakelaars hebben intern te weinig afstand tussen de spanning dragende delen en de metalen buitenzijde waardoor zij gemakkelijk AC storing doorgeven naar de behuizing.

Verder vindt ik de versterking van de 6n1 in srpp wel hoog (16,5x) voor een buffer.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N1P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Dank voor je feedback Koifarm. Daar kan ik wel wat mee. Alleen nog even bedenken hoe ik m'n steraarde ga isoleren.
Ik heb nu deze schakelaar klaar liggen om erin te zetten: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1874 maar die is dus eigenlijk niet zo goed?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Voorversterker met 6N1P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door democles »

Grid weerstanden is een goeie om mee te beginnen.. [1K]

Gloei spanning gelijkrichten heeft bij mij altijd gewerkt,bij russen................ :mrgreen:

Steraarde isoleren,heb ik geprobeerd ,volgens Anne zijn methode,2 diodes antie paralel naar chassis massa..[nr.2 geloof ik]

Merk geen verschil met met de aarde direct aan de ster,maar misschien toch de goede weg,Anne heeft het niet zo op ster :wink:

Moet mijn gelijkricht print en SRPP voorversterker nog testen,voor dat het schema gepost wordt..

Het wachten is op wat zilver,en tijd............. :mrgreen:

Anders had je een universele print met gelijkrichting :rock:

Wat ik zeker zou doen is de ingangsdraden te twisten,dat scheelt zeker in de brom.......... :mrgreen:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Vanmiddag even aan het experimenteren geweest. Om de een of andere reden heb ik geen hoogspanning meer.
Het lijkt wel of de wikkeling van de hoogspanning is doorgebrand. Ik meet bv 3~4 Mega Ohm. De 2 gloeispanningen doen het nog wel.
Wel vaag, ik verwacht dit niet van een Amplimo trafo. Maar eens contact met ze opnemen.

Ik heb vandaag wel de ster Ground geisoleerd van de behuizing. Grid weerstanden had ik al. ;)
Helaas nog steeds een brom. Eigenlijk zodra je de aarde van de 220 aansluit. Dan begint de ellende al.
Het grappige was dan wel dat als je de voeding van de voorsterker aan zette deze brom weer verdween.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door BertDB »

IJsbier schreef:
Vanmiddag even aan het experimenteren geweest. Om de een of andere reden heb ik geen hoogspanning meer.
Het lijkt wel of de wikkeling van de hoogspanning is doorgebrand. Ik meet bv 3~4 Mega Ohm. De 2 gloeispanningen doen het nog wel.
Wel vaag, ik verwacht dit niet van een Amplimo trafo. Maar eens contact met ze opnemen.

Ik heb vandaag wel de ster Ground geisoleerd van de behuizing. Grid weerstanden had ik al. ;)
Helaas nog steeds een brom. Eigenlijk zodra je de aarde van de 220 aansluit. Dan begint de ellende al.
Het grappige was dan wel dat als je de voeding van de voorsterker aan zette deze brom weer verdween.
Ai, dat is niet goed.
Trafowikkeling ligt meestal in grootte-orde 50 à 200 ohm.
Welk type trafo is het van Amplimo ?
Op hoeveel mA heb je de buizen ingesteld per kant ?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Voorversterker met 6N1P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door koifarm »

democles schreef:
Grid weerstanden is een goeie om mee te beginnen..
Maar ook 100k van ingangbuis naar massa doet wonderen.

Hopelijk zijn de RCA in en uitgangen wel geisoleerd van de behuizing?
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

De trafo die ik gebruik is de: 1n1729 van Amplimo.
De stroom zou zo'n 4mA moeten zijn, maar ik kan er volledig naast zitten. Ik ben er vandaag niet aan toegekomen om het te meten. Afgelopen zomer heb ik het wel gemeten. Maar ik kan m'n aantekeningen niet meer vinden.

Ik had dit gister eigenlijk al moeten doen, maar dit is het schema zoals ik de voorversterker nu heb:
6n6p-schematic-01 001.jpg
De RCA in en uitgangen zijn geisoleerd van de behuizing,
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door koifarm »

De 47k weerstand moet je opschuiven aan de andere kant van de 2k2 weerstand zo dicht mogelijk bij de buis.

Hoeveel is de anaodespanning?Normaal zouden de weerstanden in de buurt van 300 Ohm moeten zitten.

10ohm aan de uitgang?

Ik denk dat je maar eens verder moet kijken naar SRPP schema's staan er genoeg van op internet.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Geen 10 Ohm aan de uitgang. :) 100 k, m'n handschrift is wat onduidelijk. ;)
De anode spanning zou rond de 170 Volt moeten zijn (aan de hand van het vorige topic). Maar nu dus 0 omdat de hoogspannings wikkeling gesneuveld is. :(

Hoeveel stroom zou zo'n SRPP trapje kunnen trekken? Ik ga nu gemakshalve uit van ~4mA, maar als dit meer dan 15mA is dan heb ik wel een probleem en kan ik begrijpen waarom de hoogspanningswikkeling kapot is.
De 1N1729 kan maar max 30mA leveren (en 125 Volt). Volgens datasheet: Max current 50mA@ 118V, dus opzich zoals je van een Amplimo zou verwachten kan ie best wat meer leveren.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door koifarm »

Ik denk dat er zeker 10 a 15mA per kant heeft gelopen. Verander de kathode weerstanden naar minimaal 100 Ohm.

Maar eerst moet de trafo het wel doen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door BertDB »

wikkeling kan 30mA geven. Spanning zal dan wel wat inzakken maar zou geen probleem mogen zijn.
Heb exact dezelfde transfo hier liggen met ook een SRPP aan (met ECC99's), 12mA per kant zonder probleem. Spanning zakt wel naar 155V.

Ik denk trouwens dat de gridstopper zo dicht mogelijk bij de buis moet, voor de 47k (zoals op het schema).
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik zal Amplimo eens een mailtje sturen. Je zou ook een brandlucht verwachten als er een wikkeling door brand.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door BertDB »

heb je'm afgezekerd ? (prim of sec)
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik heb hem met een 630mA F zekering primair afgezekerd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Die brom lijkt wel verschillende oorzaken te hebben.Voeding,massa en gloeidraad.Met zo'n hutsepot is 't moeilijk om er uit wijs te raken.Eerst zien of er nog brom is zonder de buizen erin,dan komt 't door de randaarde.Dan alleen de laatste buis,nog brom vermoedelijk de voeding.Pas met beide buizen,de gloei.
De aansluiting van de C voor- en de vol-regelaar zelf zit aan de anode van de onderste buis,zo is 't een SerialPP :o
Voor een SRPP (Shunt Rgulated PP)moet ie aan de kahode van de bovenste buis.R van SRPP slaat op "regulated" en die regeling ontstaat doordat de bovenste,de S (van "shunt"),het verbruik voelt door z'n kathodeweerstand.
In het eerste schema zijn er weerstanden van 330 ohm ,geeft een stroom van (ong.) 7mA.Met weerstaznden van 39 ohm,in het laatste schema krijg je wel 20mA. Twee zo + de andere buizen,zit je zo boven de toegelaten stroom voor de trafo.
Anne
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door BertDB »

IJsbier schreef:
Ik heb hem met een 630mA F zekering primair afgezekerd.
oeh, veel te veel ! :-&
Datasheet vermeldt 160mA primair ! :roll:

Voor een transfo ook altijd een 'slow blow' fuse gebruiken, de inschakelstroom is altijd een factor (ik dacht 3) hoger dan de nominale en dan blaas je zo'n fast fuse er al door. De slow blow's zijn daarvoor gemaakt.
Nuja, in jou geval, 160x3=480mA is nog altijd minder dan je 630mA, dus logisch dat je fuse niet doorgebrand is.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik ben weer goed bezig geweest. :( Die 630mA zekering was de kleinste zekering die ik zo gauw kon vinden, verder heb ik er nooit meer naar gekeken. De 160mA zekering zoals genoemd in de datasheet was me nog niet op gevallen. :oops:

Kortom, alles bijmekaar; met de 39 Ohm weerstanden en met de 6N6P buizen, ben ik zeer waarschijnlijk wel over de max van 50mA heen gegaan en is het niet zo gek dat ie is doorgebrand. :(
Straks maar een nieuwe trafo bestellen EN zekeringen!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door RobertD »

Vorig jaar ben ik samen met een kennis bezig geweest met een actief filter (De Dirigent uit de laatste Elektor Audio Special). In plaats van de daarin beschreven ECC99 hebben we de 6N6P toegepast. Die draaide daarin op een stroom van pakweg 15mA. Dat bleek echter nogal veel warmte ontwikkeling met allerlei rare bijgeluiden tot gevolg te hebben in de 6N6P. Andere buisjes boden geen soelaas.
Door de weerstanden in de SRPP trapjes te vergroten is dat probleem toen de wereld uit geholpen. Volgens mij zijn we op 1k uitgekomen.
De voedingsspanning is wel wat hoger dan de hier gebruikte 170VDC, maar ik vind de hier genoemde 330Ohm gevoelsmatig ook nog erg klein.
Met 39 Ohm gaat het zeker niet goed. Wanneer je geen 330, maar 390 Ohm hebt, zal het ook goed -misschien zelfs beter- gaan.

Wel een leuk project om te volgen, ik ben ook benieuwd wat je vindt van de koptelefoon uitgang.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik was eigenlijk niet van plan om deze (voor)versterker als koptelefoonversterker te gebruiken. Ik was voornamelijk benieuwd wat een SRPP voorversterker zou doen.
Dus de laatste 2 buizen zoals getekend in het eerste schema (van Lukas) gebruik ik niet.

Al liep ik gister wel met de gedachte te spelen om juist alleen de eindtrap te gebruiken en dus de hele boel om te gooien om te kijken hoe dit als koptelefoon kan werken. Ik mis dan wel het SRPP versterker gedeelte, omdat ik maar plek heb voor 2 buizen. Maar opzich zou alleen het gebruiken van de eindtrap geen probleem moeten zijn.

Eerst maar eens een nieuwe trafo, plus de juiste zekering en 390 Ohm weerstanden. :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Als je toch een andere trafo haalt,denk hier 's over http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=449
Niet veel duurder,wel sterker, en 2x8V ,geeft een makkelijke mogelijkheid voor gelijkstroom voor de gloei.Bij wisselstroom moet er dan wel een serieweerstand.
Of om het goedkoop te doen http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -30VA.html ,wel maar 1x 6,3V.
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik had vanmiddag al een nieuwe trafo besteld. Gewoon dezelfde. Achteraf gezien was de 2N465 misschien wel handiger geweest.
Vanmiddag ook nog een tijd met Amplimo gesproken. Je moet zo'n trafo best zwaar kunnen belasten voor dat ie doorbrand.
Een kortstluiting of een kapotte buis lijkt waarschijnlijker, ik meet nu alleen nergens een kortsluiting.

1 Deel van de Brom heb ik te pakken: een schakelende voeding...
Ik gebruik nu de volgende testopstelling:
6n6p-schematic-01 002.jpg
Het schema van de CMOY koptelefoonversterker staat hier:http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutor ... nt-sch.pdf
De voeding voor de koptelefoonversterker was eerst een schakelende voeding, nu met een normale voeding is de brom minder.

Ik test nu als volgt op brom: de volume potmeter op half op de koptelefoonversterker, geen brom.
Zodra ik de 220V aansluit op m'n 6N6P versterker krijg ik een brom. De 6N6P versterker staat nog niet eens aan.
De randaarde (6N6P versterker) zit via een 27 Ohm weerstand en een 100nF parallel condensator aan de alu behuizing vast.
De GND van de versterker zelf zit niet aan de behuizing vast.

Met wat experimenteren lijkt het erop dat als ik de behuizing direct aan de GND van de versterker vast maakt de brom (door de randaarde) wel weg is.
Dus vanavond wel een stapje gemaakt.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door RobertD »

koifarm schreef:
De 47k weerstand moet je opschuiven aan de andere kant van de 2k2 weerstand zo dicht mogelijk bij de buis.

Hoeveel is de anaodespanning?Normaal zouden de weerstanden in de buurt van 300 Ohm moeten zitten.

10ohm aan de uitgang?

Ik denk dat je maar eens verder moet kijken naar SRPP schema's staan er genoeg van op internet.
Ik zat hier nog even naar te kijken, maar de 2k2 is de gridstopper. Die moet echt zo kort mogelijk op de buishouder gesoldeerd worden. De roosterlekweerstand van 47kOhm (mag ook 100kOhm zijn) moet dan aangesloten worden zoals in de tekening.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door IJsbier »

Ik heb even een close up gemaakt van 1 van de buizen:
6n6p-close-up.jpg
De 2k2 grid weerstand zit direct aan de buisvoet.

Vandaag de nieuwe trafo van Amplimo binnengekregen. Inclusief 160mA zekeringen. :)
Dus nu kan alles weer helemaal uitelkaar om de nieuwe trafo erop te zetten.

Update; net even met 1 buis getest, er valt 18.8 Volt over de 1k weerstand, dus zo'n 18.8 mA.
Maal 2 = 37.6mA. Meer dan nominaal, maar nog niet over de max van trafo....
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Voorversterker met 6N6P, SRPP trapje, a la Lampizator

Bericht door BertDB »

zorg er in elk geval voor dat je trafo niet te warm wordt, anders moet je je buizen iets vriendelijker instellen (18mA is prima voor een 6N6P, maar ik zou ze eerder op 12 à 13 instellen).
Je kan het in ieder geval proberen. De vervorming neemt wel iets toe (als je't al hoort..).

Gridstoppers altijd zo kort mogelijk op de buisvoet :!:
Plaats reactie