Ik hoor net dat het Breda 2013 wordtHenkjan schreef:nee, dat is denk ik te complex voor een paasproject. Paasprojecten moeten (ongeveer) in het lange paasweekeinde van start naar finnish kunnen, en met een te filteren 2weg is dat wat te ambitieus.Vinculum schreef:Paasproject 2013!Henkjan schreef:Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder
Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Laatste dagen veel naar de Hansjes geluisterd met de tripath versterker.
Uiteindelijk het hoog wat teruggebracht (-1 dB) en toen ik toch bezig was heb ik alle condensatoren ge-"bypasses" met Vishay 0,33uF mkp condensatoren die ik nog had liggen. (is dat een te hoge waarde voor een bypass?)
En klinkt nu beter wat mij betreft (vrouwen) stemmen staan nu wat verder naar achter en de scherpte is er ook voor een groot deel van af.
Bekkens zijn wat minder spectaculair maar wel minder vermoeiend.
Uiteindelijk het hoog wat teruggebracht (-1 dB) en toen ik toch bezig was heb ik alle condensatoren ge-"bypasses" met Vishay 0,33uF mkp condensatoren die ik nog had liggen. (is dat een te hoge waarde voor een bypass?)
En klinkt nu beter wat mij betreft (vrouwen) stemmen staan nu wat verder naar achter en de scherpte is er ook voor een groot deel van af.
Bekkens zijn wat minder spectaculair maar wel minder vermoeiend.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ik ga er ook 1 bouwen, maar vind het juist een deel van de fun om alle onderdelen goedkoop bij elkaar te scharrelen
heb twee kasten met de fr unit, met demping maar zonder filter en aansluitterminals overgenomen
ook de B & G neo pdr 2e hands gescoord.
Ben tot nu toe "maar" 160 euro armer.
Dus nog de filterspullen en wat ander klein materiaal kopen en dan weer opbouwen. Ben benieuwd
Wat me niet duidelijk is of het ontwerp voorschrijft dat de Neo als dipool moet werken of juist niet ?
En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ?
Vraag me ook af wat de beste plek de filtermontage is, door het gat (ca 75 mm) van de terminals of door het gat van de fullrange unit ?
hoe hebben jullie dat uitgevoerd ?
grtz
heb twee kasten met de fr unit, met demping maar zonder filter en aansluitterminals overgenomen
ook de B & G neo pdr 2e hands gescoord.
Ben tot nu toe "maar" 160 euro armer.
Dus nog de filterspullen en wat ander klein materiaal kopen en dan weer opbouwen. Ben benieuwd
Wat me niet duidelijk is of het ontwerp voorschrijft dat de Neo als dipool moet werken of juist niet ?
En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ?
Vraag me ook af wat de beste plek de filtermontage is, door het gat (ca 75 mm) van de terminals of door het gat van de fullrange unit ?
hoe hebben jullie dat uitgevoerd ?
grtz
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
De Neo3 zit in dipool.
Het filter heb ik door de terminal opening onderin de kast gelegd, dus opbouwen op een smal plaatje
Het filter heb ik door de terminal opening onderin de kast gelegd, dus opbouwen op een smal plaatje
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
dekseltje eraf dus aan de achterkant ?
kwam al een plaatje tegen van een filter op een lang plankie.
Krijg je dat wel een beetje vast dan ?
of ligt dat los onderin de kas te liggen ?
kwam al een plaatje tegen van een filter op een lang plankie.
Krijg je dat wel een beetje vast dan ?
of ligt dat los onderin de kas te liggen ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
gaatjes er in aan de kant van de terminal en schroeven er door (scheef uiteraard, zodat je de schroevendraaier door t terminal gat krijgt)
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
aha. beter prutswerk dus.
maar is het HE filter de betere keus.
Prijs/kwaliteits ratiowijs gesproken ?
maar is het HE filter de betere keus.
Prijs/kwaliteits ratiowijs gesproken ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
wat noem je HE filter? ik zou zeggen: zet je budget vast en vraag Rudy van Rumoh om daar de passende componenten bij te vinden (en let op dat ze niet te groot worden).
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
high end
dit lijstje keer 2
0,82 mH 14AWG Wax
0,47 uF PWA
5.60 uF PWA
3,90 Ohm Superes
3,90 Ohm Superes
6,80 uF SA
6,80 uF SA
0,12 mH 16AWG Wax
15,0 Ohm Superes
is ca 150 euro
en werd geadviseerd door Rumoh
zitten waxcoils bij en volgens mij zijn die best groot
de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
dit lijstje keer 2
0,82 mH 14AWG Wax
0,47 uF PWA
5.60 uF PWA
3,90 Ohm Superes
3,90 Ohm Superes
6,80 uF SA
6,80 uF SA
0,12 mH 16AWG Wax
15,0 Ohm Superes
is ca 150 euro
en werd geadviseerd door Rumoh
zitten waxcoils bij en volgens mij zijn die best groot
de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
je zou een gewone 1.6mm luchtspoel en PX caps kunnen doen, scheelt dik €40ff lunche schreef:...de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ja, dat had ik ook al beredeneerd
maar hoe groot zou het verschil in geluidskwaliteit zijn ?
maar hoe groot zou het verschil in geluidskwaliteit zijn ?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ik vermoed dat die verschillen vooral te maken hebben met geloof en niet zo zeer met geluid, nooit verschillen getest trouwens, dus deze mening is ook iets met geloof.
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Als je de 14AWG waxcoil toepast gaat het filter niet meer door het terminal gaat maar zal die door het woofergat moeten.ff lunche schreef:high end
dit lijstje keer 2
0,82 mH 14AWG Wax
0,47 uF PWA
5.60 uF PWA
3,90 Ohm Superes
3,90 Ohm Superes
6,80 uF SA
6,80 uF SA
0,12 mH 16AWG Wax
15,0 Ohm Superes
is ca 150 euro
en werd geadviseerd door Rumoh
zitten waxcoils bij en volgens mij zijn die best groot
de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
Wil je het filter expliciet onderin dat de 1.6mm spoel er in.
Rudy
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
yep, ondertussen aangepast lijstje filterparts besteld en de kosten daarmee wat gedrukt
Over een tijdje staan er 2 hansen te spelen voor een leuk prijsje.
ben zeer benieuwd. Mochten ze niet bevallen dan ben ik ze zo weer kwijt. Zie genoeg belangstelling ervoor.
Iemand nog plaatsingstips vanwege die dipool tweeter ?
Over een tijdje staan er 2 hansen te spelen voor een leuk prijsje.
ben zeer benieuwd. Mochten ze niet bevallen dan ben ik ze zo weer kwijt. Zie genoeg belangstelling ervoor.
Iemand nog plaatsingstips vanwege die dipool tweeter ?
Re:
Zie dat je VD draad gebruikt voor het filter, is dat wel lekker verwerkbaar ? en ik zie 2 draden in en 3 draden uit ?Henkjan schreef:het filter past netjes *) op een plankje (of printje natuurlijk) van 6*25cm, dat dus mooi door het gat voor de terminal naar binnen te schuiven is.
*) met de in het artikel genoemde componenten, als bv AudynCap+ condensatoren gebruikt worden, dan wordt het erg krap...
of is dat gezichtsbegoocheling ?
Heb je ook een foto van de andere zijde ?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ach ja . logisch
1 gezamenlijke - en
2 x plus, voor elke unit afzonderlijk
1 gezamenlijke - en
2 x plus, voor elke unit afzonderlijk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Re:
nee, andere foto's heb ik niet. Wat voor draad je pakt moet je zelf kiezen, ik heb VD draad gepakt omdat die lekker in de vorm blijft zittenff lunche schreef:Zie dat je VD draad gebruikt voor het filter, is dat wel lekker verwerkbaar ? en ik zie 2 draden in en 3 draden uit ?Henkjan schreef:het filter past netjes *) op een plankje (of printje natuurlijk) van 6*25cm, dat dus mooi door het gat voor de terminal naar binnen te schuiven is.
*) met de in het artikel genoemde componenten, als bv AudynCap+ condensatoren gebruikt worden, dan wordt het erg krap...
of is dat gezichtsbegoocheling ?
Heb je ook een foto van de andere zijde ?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
tuurlijk, het kan met meerdere soorten draad
VD draad is stug en blijft in de vorm die je het geeft zitten, da's zeker makkelijk
Maar ik vroeg me af of dat spul lekker soldeert. Neem aan van wel anders had je toch wat anders gebruikt denk ik dan maar
Peter
VD draad is stug en blijft in de vorm die je het geeft zitten, da's zeker makkelijk
Maar ik vroeg me af of dat spul lekker soldeert. Neem aan van wel anders had je toch wat anders gebruikt denk ik dan maar
Peter
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Als je een beetje pittige bout hebt dan soldeert het superff lunche schreef:tuurlijk, het kan met meerdere soorten draad
VD draad is stug en blijft in de vorm die je het geeft zitten, da's zeker makkelijk
Maar ik vroeg me af of dat spul lekker soldeert. Neem aan van wel anders had je toch wat anders gebruikt denk ik dan maar
Peter
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
dan lukt het wel,
en vd draad zat liggen van de verbouwingen. Koper is duur zat
en vd draad zat liggen van de verbouwingen. Koper is duur zat
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Wat win je in de klank met wax-coils in een Hans tegenover de air-coils die er nu inzitten.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
vraag je dat aan mij ?
Ik citeer mezelf "En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ? "
met andere woorden Ik vroeg me dat ook af dus kan hem ook niet beantwoorden. Ben net zo benieuwd naar het antwoord
Of is je vraag in het algemeen gesteld ? Zo van wie het weet mag het zeggen ?
Ik citeer mezelf "En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ? "
met andere woorden Ik vroeg me dat ook af dus kan hem ook niet beantwoorden. Ben net zo benieuwd naar het antwoord
Of is je vraag in het algemeen gesteld ? Zo van wie het weet mag het zeggen ?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Nee, de vraag is niet voor jou ff lunche.
Wel in het algemeen, want dan leer ik weer wat en wellicht probeer ik het
Wel in het algemeen, want dan leer ik weer wat en wellicht probeer ik het
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
aha, juist, ik ben ook wel benieuwd wat die wax coils doen. Misschien heeft er iemand ervaring mee.
Maar gezien de huidige koperprijs zijn ze wel kostbaar. Het is betaalbaar, een paar tientjes zijn wel op te brengen
maar in verhouding is het wel prijzig,
Maar gezien de huidige koperprijs zijn ze wel kostbaar. Het is betaalbaar, een paar tientjes zijn wel op te brengen
maar in verhouding is het wel prijzig,
