Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door FR_Aad »

Henkjan schreef:
Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder :hide:
Paasproject 2013!
nee, dat is denk ik te complex voor een paasproject. Paasprojecten moeten (ongeveer) in het lange paasweekeinde van start naar finnish kunnen, en met een te filteren 2weg is dat wat te ambitieus.
Ik hoor net dat het Breda 2013 wordt :rofl:
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

Laatste dagen veel naar de Hansjes geluisterd met de tripath versterker.

Uiteindelijk het hoog wat teruggebracht (-1 dB) en toen ik toch bezig was heb ik alle condensatoren ge-"bypasses" met Vishay 0,33uF mkp condensatoren die ik nog had liggen. (is dat een te hoge waarde voor een bypass?)

En klinkt nu beter wat mij betreft (vrouwen) stemmen staan nu wat verder naar achter en de scherpte is er ook voor een groot deel van af.

Bekkens zijn wat minder spectaculair maar wel minder vermoeiend.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ik ga er ook 1 bouwen, maar vind het juist een deel van de fun om alle onderdelen goedkoop bij elkaar te scharrelen
heb twee kasten met de fr unit, met demping maar zonder filter en aansluitterminals overgenomen
ook de B & G neo pdr 2e hands gescoord.
Ben tot nu toe "maar" 160 euro armer.

Dus nog de filterspullen en wat ander klein materiaal kopen en dan weer opbouwen. Ben benieuwd
Wat me niet duidelijk is of het ontwerp voorschrijft dat de Neo als dipool moet werken of juist niet ?

En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ?

Vraag me ook af wat de beste plek de filtermontage is, door het gat (ca 75 mm) van de terminals of door het gat van de fullrange unit ?
hoe hebben jullie dat uitgevoerd ?

grtz
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

De Neo3 zit in dipool.

Het filter heb ik door de terminal opening onderin de kast gelegd, dus opbouwen op een smal plaatje :mrgreen:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

dekseltje eraf dus aan de achterkant ?
kwam al een plaatje tegen van een filter op een lang plankie.
Krijg je dat wel een beetje vast dan ?
of ligt dat los onderin de kas te liggen ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

gaatjes er in aan de kant van de terminal en schroeven er door (scheef uiteraard, zodat je de schroevendraaier door t terminal gat krijgt)
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

aha. beter prutswerk dus.
maar is het HE filter de betere keus.
Prijs/kwaliteits ratiowijs gesproken ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

wat noem je HE filter? ik zou zeggen: zet je budget vast en vraag Rudy van Rumoh om daar de passende componenten bij te vinden (en let op dat ze niet te groot worden).
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

high end
dit lijstje keer 2
0,82 mH 14AWG Wax
0,47 uF PWA
5.60 uF PWA

3,90 Ohm Superes
3,90 Ohm Superes
6,80 uF SA
6,80 uF SA
0,12 mH 16AWG Wax
15,0 Ohm Superes

is ca 150 euro
en werd geadviseerd door Rumoh
zitten waxcoils bij en volgens mij zijn die best groot
de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

ff lunche schreef:
...de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
je zou een gewone 1.6mm luchtspoel en PX caps kunnen doen, scheelt dik €40
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ja, dat had ik ook al beredeneerd
maar hoe groot zou het verschil in geluidskwaliteit zijn ?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door architect »

ik vermoed dat die verschillen vooral te maken hebben met geloof en niet zo zeer met geluid, nooit verschillen getest trouwens, dus deze mening is ook iets met geloof.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door RumoH »

ff lunche schreef:
high end
dit lijstje keer 2
0,82 mH 14AWG Wax
0,47 uF PWA
5.60 uF PWA

3,90 Ohm Superes
3,90 Ohm Superes
6,80 uF SA
6,80 uF SA
0,12 mH 16AWG Wax
15,0 Ohm Superes

is ca 150 euro
en werd geadviseerd door Rumoh
zitten waxcoils bij en volgens mij zijn die best groot
de SA C's en de 0.82 mH waxcoils zijn de grootste kostenposten van die 150 euro
Als je de 14AWG waxcoil toepast gaat het filter niet meer door het terminal gaat maar zal die door het woofergat moeten.
Wil je het filter expliciet onderin dat de 1.6mm spoel er in.

Rudy
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

yep, ondertussen aangepast lijstje filterparts besteld en de kosten daarmee wat gedrukt
Over een tijdje staan er 2 hansen te spelen voor een leuk prijsje.
ben zeer benieuwd. Mochten ze niet bevallen dan ben ik ze zo weer kwijt. Zie genoeg belangstelling ervoor.
Iemand nog plaatsingstips vanwege die dipool tweeter ?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re:

Bericht door ff lunche »

Henkjan schreef:
het filter past netjes *) op een plankje (of printje natuurlijk) van 6*25cm, dat dus mooi door het gat voor de terminal naar binnen te schuiven is.

*) met de in het artikel genoemde componenten, als bv AudynCap+ condensatoren gebruikt worden, dan wordt het erg krap...
Zie dat je VD draad gebruikt voor het filter, is dat wel lekker verwerkbaar ? en ik zie 2 draden in en 3 draden uit ?
of is dat gezichtsbegoocheling ?

Heb je ook een foto van de andere zijde ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door SARK »

ff lunche schreef:
en ik zie 2 draden in en 3 draden uit ?
of is dat gezichtsbegoocheling ?
Zo te zien is er één ground/- te zien bij de drie draden uit.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ach ja . logisch
1 gezamenlijke - en
2 x plus, voor elke unit afzonderlijk
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Henkjan »

ff lunche schreef:
Henkjan schreef:
het filter past netjes *) op een plankje (of printje natuurlijk) van 6*25cm, dat dus mooi door het gat voor de terminal naar binnen te schuiven is.

*) met de in het artikel genoemde componenten, als bv AudynCap+ condensatoren gebruikt worden, dan wordt het erg krap...
Zie dat je VD draad gebruikt voor het filter, is dat wel lekker verwerkbaar ? en ik zie 2 draden in en 3 draden uit ?
of is dat gezichtsbegoocheling ?

Heb je ook een foto van de andere zijde ?
nee, andere foto's heb ik niet. Wat voor draad je pakt moet je zelf kiezen, ik heb VD draad gepakt omdat die lekker in de vorm blijft zitten
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

tuurlijk, het kan met meerdere soorten draad
VD draad is stug en blijft in de vorm die je het geeft zitten, da's zeker makkelijk
Maar ik vroeg me af of dat spul lekker soldeert. Neem aan van wel anders had je toch wat anders gebruikt denk ik dan maar
Peter
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door SARK »

ff lunche schreef:
tuurlijk, het kan met meerdere soorten draad
VD draad is stug en blijft in de vorm die je het geeft zitten, da's zeker makkelijk
Maar ik vroeg me af of dat spul lekker soldeert. Neem aan van wel anders had je toch wat anders gebruikt denk ik dan maar
Peter
Als je een beetje pittige bout hebt dan soldeert het super :!:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

dan lukt het wel,
en vd draad zat liggen van de verbouwingen. Koper is duur zat
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

Wat win je in de klank met wax-coils in een Hans tegenover de air-coils die er nu inzitten.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

vraag je dat aan mij ?
Ik citeer mezelf "En voor wat betreft het filter, de HE uitvoering is wel kostbaar. Is het echt de moeite waard dat erin te steken ? "
met andere woorden Ik vroeg me dat ook af dus kan hem ook niet beantwoorden. Ben net zo benieuwd naar het antwoord
Of is je vraag in het algemeen gesteld ? Zo van wie het weet mag het zeggen ?
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

Nee, de vraag is niet voor jou ff lunche.

Wel in het algemeen, want dan leer ik weer wat en wellicht probeer ik het :D
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

aha, juist, ik ben ook wel benieuwd wat die wax coils doen. Misschien heeft er iemand ervaring mee.
Maar gezien de huidige koperprijs zijn ze wel kostbaar. Het is betaalbaar, een paar tientjes zijn wel op te brengen
maar in verhouding is het wel prijzig,
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”