Driade D91 MKII tweeter defect

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dhfreakie

Re: Driade D91 MKII tweeter defect

Bericht door dhfreakie »

edwin1986 schreef:
Ja ik heb op internet al aardig wat zoekacties uitgevoerd waaronder ook de website van visaton zelf maar hier kwam niets uit.
Er staat trouwens alleen een artikelnummer op de achterkant van de tweeter: artikelnummer 1036.
Echter heb ik hier ook niets over weten te vinden (dit model is ook al ongeveer jaartje of 15 oud).

gr Edwin
Art no 1036

Dat betreft de DTW 110 NG 8 OHM
http://www.visaton.sk/visaton_old/cgi/V ... =czech.htm
Ook een oud model, en word niet meer gemaakt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die tweeter heeft een buitendiameter van 110 mm dus daarvoor vind je niet snel een vervanger.

Ik zou even kijken naar Speakerbart op Marktplaats, die repareert veel. Ferrofluid vervangen is lastig, vanwege de verkrijgbaarheid. In mijn mission - save the mission topic heb ik foto's van een degelijk projectje geplaatst.

Op marktplaats komt deze tweeter trouwens wel regelmatig voorbij in 2e hands zelfbouwboxen, dus met wat geduld scoor je oudjes. Wellicht met dezelfde problematiek...
serum

Bericht door serum »

Verkrijgbaarheid ferrofluid is geen probleem;

item 300629197442 op ebay
dhfreakie

Bericht door dhfreakie »

Verkrijgbaarheid van andere tweeters met een diameter van 110mm is an sich ook geen probleem, die zijn er nog wel, al zul je wel het filter moeten aanpassen op de nieuwe tweeter.
markbakk

Bericht door markbakk »

Die seller verkoopt een mooie waslijst aan curiosa. Ferrofluid heb je overigens in o.a. verschillende viscositeiten en concentraties magnetisch gevoelige deeltjes, het is wel handig als je weet wat er in de tweeter zat. Maar proberen kan geen kwaad.
Capillus

Bericht door Capillus »

Ik heb ooit van een paar Driade D103MkII de Visaton DTW 110 NG tweeters vervangen door de Dynaudio D28/2. Dat klonk zonder enige filteraanpassing al prima en naar mijn subjectieve mening eigenlijk een stuk beter. De afmetingen van de faceplate zijn bovendien hetzelfde. Ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid is gesteld momenteel.

Van de DTW 110 was wel een vervangingsdome beschikbaar, maar daar kwam ik pas achter toen ik de tweeters al had vervangen..

Mvg,
Pim
SARK

Bericht door SARK »

Capillus schreef:
Ik heb ooit van een paar Driade D103MkII de Visaton DTW 110 NG tweeters vervangen door de Dynaudio D28/2. Dat klonk zonder enige filteraanpassing al prima en naar mijn subjectieve mening eigenlijk een stuk beter. De afmetingen van de faceplate zijn bovendien hetzelfde. Ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid is gesteld momenteel.

Van de DTW 110 was wel een vervangingsdome beschikbaar, maar daar kwam ik pas achter toen ik de tweeters al had vervangen..

Mvg,
Pim
Waarom heb jij de tweeters vervangen :?:
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

dhfreakie schreef:
Art no 1036

Dat betreft de DTW 110 NG 8 OHM
http://www.visaton.sk/visaton_old/cgi/V ... =czech.htm
Ook een oud model, en word niet meer gemaakt.
Kijk hier voor Engelstalige informatie over de DTW 110 NG.
Diameter van de frontplaat is dus inderdaad 110mm, wel iets om rekening mee te houden.
Capillus

Bericht door Capillus »

@ Sark: er was een dome beschadigd, vandaar dat er iets moest gebeuren. Ik herinner me overigens niet precies of ik het weerstandsnetwerk heb aangepast. Ik was wel tevreden met het uiteindelijke resultaat en heb eigenlijk spijt dat ik de speakers een aantal jaren later weer heb vervangen voor iets anders.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

De eton 25 SD1 heeft ook een 110 mm faceplate maar of dat die in de filteropzet past is een tweede.

http://www.solen.ca/pdf/eton/25sd1.pdf
SARK

Bericht door SARK »

Capillus schreef:
@ Sark: er was een dome beschadigd, vandaar dat er iets moest gebeuren. Ik herinner me overigens niet precies of ik het weerstandsnetwerk heb aangepast. Ik was wel tevreden met het uiteindelijke resultaat en heb eigenlijk spijt dat ik de speakers een aantal jaren later weer heb vervangen voor iets anders.
En heb jij die goedwerkende tweet nog :roll:
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Heb de lijm weten los te peuteren en gelukkig een typenummer kunnen ontdekken. EDIT: ik zie dat ik al te laat ben met het ontdekken van het typenummer :mrgreen: :lol:
Ik heb trouwens alle stappen die serum mij had voorgelegd nog ondernomen.
Alles van binnen goed schoongemaakt en alle vuiltjes weggehaald maar het probleem blijft helaas.
Ik denk dat ik zo langzamerhand maar ga kijken of ik een vervangend exemplaar kan bemachtigen.
Misschien dat de Dynaudio D28/2 en/of de eton 25 SD1 goede alternatieven kunnen zijn.

mvg Edwin
Bijlagen
tweeter typenummer.jpg
serum

Bericht door serum »

Stuur anders voor de aardigheid die tweeter eens op als je wilt, wellicht is de spreekspoel onrond oid, ik wil er met alle plezier voor je naar kijken.
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Dit vind ik wel een leuk idee.
Ik wacht dan echter eerst totdat ik in ieder geval een vervanging heb, aangezien de tweeter nog wel werkt en hij is eigenlijk een beetje onmisbaar momenteel :wink: O:)

Trouwens dit net een paar minuten geleden gevonden: http://www.elektronica-online.nl/?content=9434

Zal morgen nog even de domes omwisselen en luisteren of het probleem zich in de dome bevind.
Ik bestel wel een vervangingsdome via deze site, mocht dit nodig zijn en laat weten of dit geholpen heeft.

EDIT: Domes omgeruild en probleem blijft dus het zit niet in de dome maar ergens in de magneet.

mvg Edwin
serum

Bericht door serum »

Draai voor de aardigheid de versterker eens om; rechts op links en links op rechts? probleem zou daar ook nog uit kunnen komen.

Anders kom ik toch bij mijn eerste suggestie uit om de ferrofluid te verwijderen om de luchtspleet te controleren.
Capillus

Bericht door Capillus »

@Sark: er is een kans dat ik ze nog heb, maar waar...? Na de verhuizing heb ik ze (nog) niet gezien. Ze zijn in ieder geval zonder ferrofluid, en 1 heeft dus een nieuwe dome.
SARK

Bericht door SARK »

Capillus schreef:
@Sark: er is een kans dat ik ze nog heb, maar waar...? Na de verhuizing heb ik ze (nog) niet gezien. Ze zijn in ieder geval zonder ferrofluid, en 1 heeft dus een nieuwe dome.
Niet zozeer voor mij maar misschien kun je Edwin er blij mee maken :idea:
SARK

Bericht door SARK »

edwin1986 schreef:
Dit vind ik wel een leuk idee.
Ik wacht dan echter eerst totdat ik in ieder geval een vervanging heb, aangezien de tweeter nog wel werkt en hij is eigenlijk een beetje onmisbaar momenteel :wink: O:)

Trouwens dit net een paar minuten geleden gevonden: http://www.elektronica-online.nl/?content=9434

Zal morgen nog even de domes omwisselen en luisteren of het probleem zich in de dome bevind.
Ik bestel wel een vervangingsdome via deze site, mocht dit nodig zijn en laat weten of dit geholpen heeft.

EDIT: Domes omgeruild en probleem blijft dus het zit niet in de dome maar ergens in de magneet.

mvg Edwin
Wat je ook kunt proberen is de interne demping (ik denk dat het een dot vilt is met een plaklaag) achter de dome verwijderen. Als je dit rustig losmaakt zonder te beschadigen, kun je het later weer terugplakken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”