Bouw voeding van 60 - 200 volt

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bouw voeding van 60 - 200 volt

Bericht door HoMeR »

Hierbij enkele foto's van mijn laatste bouwprojekt. Een hoogspannigsvoeding. Te gebruiken om simpele (test)buizenschakelingetjes mee te gaan voeden. Op internet gezocht naar een schema (niet zo'n ster in zelf ontwerpen); en zowaar........
http://home.hccnet.nl/k.dereus/schakelingen.htm
Precies wat ik zocht ! Met buizen !

De onderdelen had ik voor het grootste deel nog gewoon liggen (kast en A-meter heb ik nog gekocht).
Eerst begonnen op een plank (perspex) om te testen; de trafo's ;leveren wel iets teveel spanning (nog 220 Volt-exemplaren) en dan moet je iets aanpassen (gloei is te hoog anders....)

Later toevallig een duitse site ontdekt die prachtige printjes heeft om kleine buizenschakelingen op te bouwen.
http://www.ampdesign.de/Platinen.htm
Meteen een exemplaar besteld......

Passen en meten, vijlen.....
Nu nog solderen !!

De afwerking (foto's hiervan) volgt nog.
Bijlagen
01testopbouw.jpg
02meters.jpg
03front.jpg
05behuizing.jpg
06trafoos.jpg
07printplaat.jpg
08opbouw.jpg
09metfront.jpg
10vooraanzicht.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Netjes gedaan. =D> =D>
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Even een update.

Lange tijd in de kast gelegen (even met andere dingen bezig geweest......).
Maar het project is af ! Solderen kan soms knap ingewikkeld zijn. :wink:
En het werkt (heeft me nog wel een extra voltmeter gekost :evil: ).
Eindproduct fotoos komen nog. Afgemaakt op 't werk.
Bijlagen
DSC00678.JPG
DSC00677.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Keurig hoor, =D> =D> =D>
en dat lang valt wel mee hoor, ik ben in 1992 met een MOSFET versterker begonnen die ik nog steeds moet afmaken.....
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De link werkt bij niet, maar deze wel:

http://www.dereusonline.nl/RadioPage/schakelingen.htm

Leuke schakeling. Wanneer je de voedingsspanning van de trafo wat groter neemt en een zenerdiode met een hogere waarde toepast kun je het regelbereik verplaatsen naar 100 .. 250VDC of nog hoger. Vaak kom je namelijk schakelingen tegen die op 300V werken.

Je bouwt netjes hoor, petje af! Mooie meters, waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

@RobertD
Mooie meters, waar heb je die vandaan?
De mA-meter heb ik gewoon gekocht.....http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1638
De Volt-meter komt uit een 3-15-300 V meter van m'n werk (school) waar de behuizing stuk van was.

@ray5150
en dat lang valt wel mee hoor, ik ben in 1992 met een MOSFET versterker begonnen die ik nog steeds moet afmaken.....
Dat ken ik ...... :roll:
Heb al zo'n 10 jaar alle onderdelen van een 807-PP-eindversterker liggen.
Moet ook maar eens een keer klaar. :?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Het eindproduct op z'n voorlopige werkplek..........

(heb al meteen een uitbreiding bedacht :wink: ; aan de achterkant een extra 6,3 V. uitgang)
Bijlagen
voeding
voeding
Gesloten