Driade D91 MKII tweeter defect

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

edwin1986

Driade D91 MKII tweeter defect

Bericht door edwin1986 »

Hallo iedereen.
Mijn naam is Edwin van Wingerden en ik ben redelijk nieuw op het forum hier.
Zoals u kunt zien heb ik dit mooie driade set op marktplaats weten te bemachtigen voor een mooi prijsje.
Speakers klinken erg goed (mijn vader heeft nog een iets nieuwere set de d90 vandaar dat ik het liefst voor dit merk wilde gaan) maar helaas na enkele luistersessies ben ik erachter gekomen dat één van de tweeters bij bepaalde toonhoogtes een bepaald trillend geluid maakt.
Nu heb ik de tweeter er al uit gehaald en gewisseld met de andere echter het probleem blijft zich voordoen met dezelfde tweeter dus het filterwerk is uitgesloten.
Heb de tweeter zelfs al uit elkaar gehaald, opnieuw gelijmd en alle aansluitpunten opnieuw gesoldeerd het probleem blijft helaas aanwezig.

Nu is mijn vraag wat nu te doen??
• Heb al zitten denken om de tweeters beide te vervangen echter wil liever niets aan het filter veranderen.
• De tweeter laten repareren? (voor zover dit mogelijk is)

Het merk van de tweeter is Visaton (8 ohm) echter geen typenummer aanwezig.

met vriendelijke groet, Edwin
dre

Re: Driade D91 MKII tweeter defect

Bericht door dre »

misschien een plaatje?

want hoort er wel visaton in?
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Bij deze een foto

Had nog een praatje gemaakt met de eigenaar en die zei er nooit wat aan veranderd te hebben.
De tweeters passen er ook zo netjes in dat ik denk dat het de originele zijn.
Bijlagen
draide.jpg
Laatst gewijzigd door edwin1986 op wo 02 jan 2013, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

die visatons lijken inderdaad wel orgineel!

heb je al op de visaton site gekeken ?
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Ja ik heb op internet al aardig wat zoekacties uitgevoerd waaronder ook de website van visaton zelf maar hier kwam niets uit.
Er staat trouwens alleen een artikelnummer op de achterkant van de tweeter: artikelnummer 1036.
Echter heb ik hier ook niets over weten te vinden (dit model is ook al ongeveer jaartje of 15 oud).

gr Edwin
dre

Bericht door dre »

John P

Bericht door John P »

Hij lijkt erg op de G20SC. Als je ze vervangt moet je eigenlijk alle twee vervangen. Mijn eerste verdachte is de verbinding tussen frontplaat en tweeter, de 4 schroeven in het zicht aan de voorkant. Ik denk dat alleen metingen uitsluitsel gaan geven. dre bleek mij voor te zijn, hij kan sneller typen :lol:
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Ja ik had inderdaad al een paar modellen gevonden die er op lijken alleen de magneet lijkt bij het recentere model iets groter.
Anders stuur ik ook wel even een email naar visaton.
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Dank u wel voor uw antwoord.
Het is wel de bedoeling dat ik ze inderdaad alle twee vervang, als dit de beste oplossing is.
Ik heb zelf helaas niet de middelen om een speaker door te meten dus dat hou ik zeker even in gedachten.
serum

Bericht door serum »

Ik denk dat ik een ferrofluid overhaul zou doen voordat je nieuwen koopt.

Het kan goed zijn dat de ferrofluid uitgedroogd is. (geloofde hier ook niet in, maar het schijnt echt te gebeuren)

Voordat je nieuwe ferrofluid koopt zou ik eerst de tweeter uit elkaar halen en de fluid verwijderen en de luchtspleet en de spreekspoel goed reinigen. Dan nog eens testen of het kraakje er nog in zit.

Als dit het kraakje oplost kan je van beide tweeters de olie verversen.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

olie verversen ? misschien ook doorsmeren meteen.
Alle gekheid op een stokje, ik had iets soortgelijks met een Driade d102 tweeter,
dat was een eton . Zeker weten dat het een visaton is ?
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Zeer bedankt voor alle antwoorden.
Een ferrofluid overhaul heb ik zelf nog nooit uitgevoerd en ik weet niet hoe dit werkt.
Heb al even op internet gezocht maar kan niet echt een omschrijving vinden hoe dit moet, ben niet heel erg technisch namelijk.
Maar een soort van uitdroging zou een goede diagnose zijn zo klinkt het trillen wel een beetje.
Heb al wel het voorste plaatje van de tweeter afgehaald en dan komt er daaronder een soort van kapje tevoorschijn met daarop de min en de plus vast gesoldeerd.
Verder ben ik nog niet gegaan :sure:

@ ff lunche, ik weet zeker dat het een visaton is dit merk staat er groot op :wink:

gr Edwin
ff lunche

Bericht door ff lunche »

if it talks like a duck, if it walks like a duck.....
als er Visaton opstaat dan is dat in ieder geval geen reden tot twijfel.
Is er geen mail te zenden aan een leverancier met de vraag welke huidige visaton driver de beste vervanger is ?
grt
markbakk

Bericht door markbakk »

serum schreef:
Het kan goed zijn dat de ferrofluid uitgedroogd is. (geloofde hier ook niet in, maar het schijnt echt te gebeuren)
Dat gebeurt echt wel. Maar een tweeter gaat er meestal niet van kraken.
SARK

Bericht door SARK »

edwin1986 schreef:
Heb al wel het voorste plaatje van de tweeter afgehaald en dan komt er daaronder een soort van kapje tevoorschijn met daarop de min en de plus vast gesoldeerd.
Kun je daar ook foto's van plaatsen :?: Als het klopt dat heeft Visaton ook richt-nokjes zodat je de dome altijd goed plaatst op de magneet, als dat het geval is dan zou je ook nog de voorplaat en magneet van beide tweeters kunnen omwisselen en kijken of het probleem meeverhuisd :!:
serum

Bericht door serum »

Goede suggestie van Sark.
Maar een tweeter gaat er meestal niet van kraken.
De meeste tweeters kraken dan gelukkig ook niet. Ik omschreef het misschien niet goed; de TS heeft het over 'een bepaald trillend geluid'. Als je de spreekspoel toch zichtbaar hebt is eenvoudig te controleren of deze verbrand is of niet. Even controleren of er niets mis is met de gebruikte tweeter/ferro kan de poster 110e schelen. Mocht je onzeker zijn wat verbrand is of niet, post dan gerust een foto; door de fluid lijkt het al gauw verbrand, deze is nl donkerbruin van kleur.

Een bepaald trillend geluid wordt meestal veroorzaakt door een vuiltje in de luchtspleet of een verbrande spreekspoel. Ik sluit de ferro niet uit.

Als de spoel bij een visuele controle nog in goede staat lijkt (niet verbrand), dan kan je het beste de ferrofluid verwijderen en de tweeter zonder fluid testen.

De ferrofluid laat zich eenvoudig van de spreekspoel halen. De fluid in de luchtspleet kan je het met een dubbelgevouwen papiertje verwijderen. (evt mbv papier icm een klein sterk magneetje)

In mijn beleving de moeite waard

In het meest ongunstige geval is de spreekspoel verbrand en moet je toch een nieuwe tweeter kopen. Als deze spreekspoel niet verbrand is, ben ik ervan overtuigd dat je hem goed kan maken.

Misschien is de spreekspoel een beetje los van de dome gekomen, ik noem maar iets. (ook eenvoudig op te lossen)

Je tweeter is nog niet opgegeven, dat is wat ik je wil melden. Waar woon je? ik wil je met alle plezier helpen om deze tweeter te controleren.
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Ik woon in capelle aan den ijssel vlakbij rotterdam.
Zal vanavond als ik thuis ben uit werk de tweeter nogmaals uit elkaar halen en er wat fotos van posten.

Gr edwin
SARK

Bericht door SARK »

Voor de G 20 SC zijn ook vervang domes te krijgen, ik dacht iets van € 20,-
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Post nog even de foto's van de tweeter zoals beloofd:
Bijlagen
visaton tweeter boven.jpg
visaton tweeter kapje eraf.jpg
visaton tweeter onder.jpg
visaton tweeter uit elkaar.jpg
serum

Bericht door serum »

Zeg niet dat het het is, maar ik zou hier eens op letten;

-Groene pijltje, pluisjes/haartjes op het vilt. Haal hier de aansteker eens overheen.
-blauwe pijltje; lijkt een haar of een lijmrest? die zou ik eens verwijderen
-rode pijltje; dat draadje zou tegen de opstaande binnenste kernpool kunnen komen. Kan je die voorzichtig terug drukken?

Het kan gezichtsbedrog zijn, maar het viltje lijkt niet helemaal perfect in het midden te zitten?

De tweeter heeft keurig 4 centreernokjes, waarmee de spreekspoel zich netjes zou moeten centreren.
Bijlagen
visaton tweeter kapje eraf.jpg
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Wat betreft aansluit terminals lijkt de tweeter op de foto meer op een G25FFL dan op een G20SC:
G25FFL achteraanzicht
G25FFL achteraanzicht
G25FFL.jpg (41.93 KiB) 2732 keer bekeken
G20SC achteraanzicht
G20SC achteraanzicht
Echter van voren gezien lijkt de diameter van dome van de tweeter in de driade kleiner dan de 25mm van de G25FFL.
Dus de tweeter in de driade lijkt een mix van de G20SC en de G25FFL. Misschien een type dat Visaton speciaal voor Driade heeft gemaakt, en niet los te koop is.

Merk op dat er verschil zit in de diameter van de frontplaat:
Diameter G20SC: 94mm
Diameter G25FFL: 104.5mm
John P

Bericht door John P »

Gezien op de website van conrad over de G25FFL - reviews :
Voordelen: is precies gelijk als oude speaker
Een v.d.tweeters van mijn Driade boxen was door gebrand. Deze speaker eerst laten maken maar resultaat viel iets tegen en nu weer kapot. Met deze speaker klinkt deze Driade box weer als vanouds.
SARK

Bericht door SARK »

Ik zie dat de magneet wordt opgeleukt door een vastgekitte weerstand dus de omwissel truck zal of wat soldeerwerk vereisen of je moet de weerstanden (ja op beide tweeters) lospeuteren, ben nog steeds benieuwd wat daarvan het resultaat is.
edwin1986

Bericht door edwin1986 »

Heel erg bedankt voor alle reacties iedereen.
Ik zal in het weekend aan de hand van het plaatje (bedankt serum!) even kijken of ik de tweeter op deze manier kan herstellen.
Mocht dit uiteindelijk niet lukken houd ik de optie om de vervangende tweeter via Conrad aan te schaffen en eventueel te retourneren als het niet de goede blijkt te zijn.

mvg Edwin
ErikW

Bericht door ErikW »

Ik zou zo wie zo die weerstand even los peuteren om te kijken of deze misschien een nog een stuk van de opdruk met model/type bedekt.

Gr. Erik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”