GBA-CFB amp
Moderator: Beheerdersteam
GBA-CFB amp
Het is zo stilletjesaan tijd dat ik ook nog eens wat post
het project waar ik mee bezig ben is de Garage Build Amp met cfb (cathode feedback)
Als eindbuizen denk ik de 6550c of kt88 te gebruiken
Als fazedraaier komt er een ecc99 in ltp met een stroombron in de kathodes (naar triodedick zijn monobill-moet het warm water niet terug trachten uit te vinden)
Als voorversterker een e88cc (heb ik nog liggen)
de eindpitten worden ingesteld met de vdv-tentlabs autobias
er komt ook een jve volumeregeling in (bedankt Wowly jan)
een net inschakelvertraging van 2 sec (electuur dingetje)
een vertaagde hoogspanning van 20 sec(met 4060 zoals hier bekend)
de trafo's zijn van amplimo:4070cfb als ugt en 8n608s als powertrafo
een paar fotootjes van houten ombouw en schassisplaat die juist gespoten is
het project waar ik mee bezig ben is de Garage Build Amp met cfb (cathode feedback)
Als eindbuizen denk ik de 6550c of kt88 te gebruiken
Als fazedraaier komt er een ecc99 in ltp met een stroombron in de kathodes (naar triodedick zijn monobill-moet het warm water niet terug trachten uit te vinden)
Als voorversterker een e88cc (heb ik nog liggen)
de eindpitten worden ingesteld met de vdv-tentlabs autobias
er komt ook een jve volumeregeling in (bedankt Wowly jan)
een net inschakelvertraging van 2 sec (electuur dingetje)
een vertaagde hoogspanning van 20 sec(met 4060 zoals hier bekend)
de trafo's zijn van amplimo:4070cfb als ugt en 8n608s als powertrafo
een paar fotootjes van houten ombouw en schassisplaat die juist gespoten is
Re: GBA-CFB amp
dank u wel jongens
het is voor mij ook een soort therapie dus zeer snel zal het waarschijnlijk niet vorderen maar ik ben zelf ook tevreden tot nu toe
tja, met gewoon hobbyspul is er wel wat werk aan
denk van morgen de behuizing in elkaar te zetten
foto's volgen wel
mvg
audioot
het is voor mij ook een soort therapie dus zeer snel zal het waarschijnlijk niet vorderen maar ik ben zelf ook tevreden tot nu toe
tja, met gewoon hobbyspul is er wel wat werk aan
denk van morgen de behuizing in elkaar te zetten
foto's volgen wel
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
Zoals gewoonlijk
,zie ik weer een moeilijk punt
.
Je hebt 't over CFB ,buitenlands voor kahodetegenkoppeling (hoewel FB in het midden laat of er mee- dan wel tegen-gekoppeld wordt).Dat kan tamelijk eenvoudig door de 4 ohm van de UGT aan massa te leggen en dan de 0 aan één kahode en de 16 ohm aan de andere.
Tot hier niks mis, maar dan komt de Tentlabs op de proppen
Die kun je maar gebruiken als je de beschikking hebt over een UGT met twee zelfde,afzonderlijke,secundaire wikkelingen.
En da's niet erg gangbaar
.
Anne
Je hebt 't over CFB ,buitenlands voor kahodetegenkoppeling (hoewel FB in het midden laat of er mee- dan wel tegen-gekoppeld wordt).Dat kan tamelijk eenvoudig door de 4 ohm van de UGT aan massa te leggen en dan de 0 aan één kahode en de 16 ohm aan de andere.
Tot hier niks mis, maar dan komt de Tentlabs op de proppen
Die kun je maar gebruiken als je de beschikking hebt over een UGT met twee zelfde,afzonderlijke,secundaire wikkelingen.
En da's niet erg gangbaar
Anne
Re: GBA-CFB amp
beste ah-buis
de specialist ugt van amplimo/vanderveen heeft 2 gescheiden terugkoppelwindingen hoor dus dat is voorzien
dank voor je interesse
mvg
audioot
de specialist ugt van amplimo/vanderveen heeft 2 gescheiden terugkoppelwindingen hoor dus dat is voorzien
dank voor je interesse
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
hier de gegevens van de ugt
- Bijlagen
-
- vdv4070cfb-1.pdf
- (96.49 KiB) 152 keer gedownload
Re: GBA-CFB amp
Eigenlijk wel voor de hand liggend dat ze er ook een geschikte UGT voor hebben
.Zal wel niet voor niks zijn
.
Beetje eigenaardig die 5 ohm
In de gauwigheid kom ik op zo'n 20 ohm voor de kathodewikkeling,heb je wel flink wat stuurspanning nodig.Is toch al heel wat met KT88 en soortgenoten en dan dat er nog bij
.
Zou 't eerder in een EL156 zoeken (chinees met octal-voet)
Anne
Beetje eigenaardig die 5 ohm
In de gauwigheid kom ik op zo'n 20 ohm voor de kathodewikkeling,heb je wel flink wat stuurspanning nodig.Is toch al heel wat met KT88 en soortgenoten en dan dat er nog bij
Zou 't eerder in een EL156 zoeken (chinees met octal-voet)
Anne
Re: GBA-CFB amp
hoi, ik denk dat het met de ecc99 met 27k ohm in de anode en 435volt voeding wel los zal lopen .Er loopt ook ongeveer 10mA per triode
of ben ik toch nog mis?
mvg
audioot
of ben ik toch nog mis?
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
Dat moet wel kunnen
.De ECC99 houdt zo'n 150V aan de anode over,met een stroombron vanuit neg. en het rooster aan massa kun je naar 50V zakken.Geeft een 100Vt mogelijk.
De 6550 heeft 96/2=48Vt nodig en de terugkoppeling doet daar nog ong.30Vt bij,78Vt max.,dus 't kan.
Dan maar hopen dat die tegenkoppeling voldoende verbetert wat bij de ECC99 door de hoge sturing verslechtert
.
Ah ja,want de vervorming van de triode is min of meer proportioneel aan de uitgangsspanning
.
Anne
De 6550 heeft 96/2=48Vt nodig en de terugkoppeling doet daar nog ong.30Vt bij,78Vt max.,dus 't kan.
Dan maar hopen dat die tegenkoppeling voldoende verbetert wat bij de ECC99 door de hoge sturing verslechtert
Ah ja,want de vervorming van de triode is min of meer proportioneel aan de uitgangsspanning
Anne
Re: GBA-CFB amp
hoi buisje,
op de anode van de eec99 wordt gemikt op 215 volt en de kathode's hebben maar van ietwat 7 volt tov massa dus dat moet kunnen
eventueel de anodeweerstanden nog een beetje kleiner maken en de stroombron iets meer stroom laten trekken zal de uitgangsimpedantie nog wat verkleinen zodat mr miller wat minder kans krijgt
de beste nieuwjaarswensen nog van mij hé beste
mvg
audioot
op de anode van de eec99 wordt gemikt op 215 volt en de kathode's hebben maar van ietwat 7 volt tov massa dus dat moet kunnen
eventueel de anodeweerstanden nog een beetje kleiner maken en de stroombron iets meer stroom laten trekken zal de uitgangsimpedantie nog wat verkleinen zodat mr miller wat minder kans krijgt
de beste nieuwjaarswensen nog van mij hé beste
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
Bedankt en ookeen gelukkig nieuxjaar gewenst.
Even spijkers met koppen
27k bij 10mA geeft 270V en dat van die 435V af is maar 165V op de anode.
Door de stroom te vergroten wordt de laagste spanning (bij -Vg=0) hoger.Win je niet veel mee.Je moet eerder de stroom verkleinen.Loopt de anodespanning op en de min.spanning gaat naar beneden.
Anne
Even spijkers met koppen
27k bij 10mA geeft 270V en dat van die 435V af is maar 165V op de anode.
Door de stroom te vergroten wordt de laagste spanning (bij -Vg=0) hoger.Win je niet veel mee.Je moet eerder de stroom verkleinen.Loopt de anodespanning op en de min.spanning gaat naar beneden.
Anne
Re: GBA-CFB amp
ja idd heb je gelijk en was ik(weeral)verstrooid
ik kan ook de stroom gelijk laten en de anodeweerstand wat verkleinen hé
ik moet nog de zaak eens kritisch bekijken en doorproberen
de eerste plannen waren om 2x een srpp als verschilversterker te maken maar dan moest ik de gloei van deze optillen en ik heb maar één 6,3v wikkeling en ik heb geen plaats voor een extra trafo dus mijn vlugt naar de ltp met de ecc99
ik ga toch eens zoeken naar een dubbeltriode met een fk spanning van 200volt,dan zijn deze problemen ook van de baan
iig bedankt voor je opmerkzaamheid
mvg
audioot
ik kan ook de stroom gelijk laten en de anodeweerstand wat verkleinen hé
ik moet nog de zaak eens kritisch bekijken en doorproberen
de eerste plannen waren om 2x een srpp als verschilversterker te maken maar dan moest ik de gloei van deze optillen en ik heb maar één 6,3v wikkeling en ik heb geen plaats voor een extra trafo dus mijn vlugt naar de ltp met de ecc99
ik ga toch eens zoeken naar een dubbeltriode met een fk spanning van 200volt,dan zijn deze problemen ook van de baan
iig bedankt voor je opmerkzaamheid
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
Natuurlijk ook een voorspoedig nieuwjaar gewenst
De schakeling had ik me ong. zo voorgesteld.Gloei op = want de kathodes zitten niet vast tov massa (meer kans op brom).
Je zou de stroombron ook op de -V voor de eindbuizen kunnen zetten.Heb je ofwel een dikke fet nodig (veel verstoken) of een serieweerstand erbij.Moet die -V wel die extra stroom kunnen trekken.En een diode tussen kathodes en massa voor de zekerheid (anders gaan de kahodes naar -V tov de roosters als de buis nog koud is).
Anne
Weerstand veranderd,300 naar 150 (stroom van TWEE triodes)
De schakeling had ik me ong. zo voorgesteld.Gloei op = want de kathodes zitten niet vast tov massa (meer kans op brom).
Je zou de stroombron ook op de -V voor de eindbuizen kunnen zetten.Heb je ofwel een dikke fet nodig (veel verstoken) of een serieweerstand erbij.Moet die -V wel die extra stroom kunnen trekken.En een diode tussen kathodes en massa voor de zekerheid (anders gaan de kahodes naar -V tov de roosters als de buis nog koud is).
Anne
Weerstand veranderd,300 naar 150 (stroom van TWEE triodes)
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 02 jan 2013, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GBA-CFB amp
sorry buisje maar ik heb nog niet zeer goed de tijd gehad(moeder gister opgenomen in de spoed met hartklachten)
nu wat verder met dat "defaseurke"
de stroombron is samen gesteld met een bd179 en een bc547c met in de b-e een weerstand van 39ohm
dat komt op een stroom van 15mA totaal dus 7,5mA per triode
met een anodeweerstand van 2x 56k parallel=28k en Voeding van ongeveer 435V is dat 210volt over ra en 435-210=225v op de anode (min natuurlijk nog ongeveer 7,5 v over de stroombron)
dat maakt 225v -7,5v =217v over het buisje maal de 7,5mA =1,6w dissipatie
dat zou ik mss een beetje groter nemen dus weerstand in de stroombron naar beneden en ook de anodeweerstanden verkleinen om de uitgangsweerstand wat kleiner te maken(mr miller weet u wel)
mvg
audioot
nu wat verder met dat "defaseurke"
de stroombron is samen gesteld met een bd179 en een bc547c met in de b-e een weerstand van 39ohm
dat komt op een stroom van 15mA totaal dus 7,5mA per triode
met een anodeweerstand van 2x 56k parallel=28k en Voeding van ongeveer 435V is dat 210volt over ra en 435-210=225v op de anode (min natuurlijk nog ongeveer 7,5 v over de stroombron)
dat maakt 225v -7,5v =217v over het buisje maal de 7,5mA =1,6w dissipatie
dat zou ik mss een beetje groter nemen dus weerstand in de stroombron naar beneden en ook de anodeweerstanden verkleinen om de uitgangsweerstand wat kleiner te maken(mr miller weet u wel)
mvg
audioot
Re: GBA-CFB amp
Spijtig dat je jaar zo moet beginnen.Kerst en ouwejaar zo dicht achtereen met vanalles er omheen,heel gezellig maar,vooral als je niet van de jongste ben,erg vermoeiend.
Er leiden vele wegen naar Rome en voor zo'n schakeling is 't niet minder,als 't maar geen Echternach wordt
.
Een stroombron met twee transistors wordt meer gedaan.Vervelende hiervan is dat de referentie voor de stroom,de Vbe van de stuurtransistor, die is temp.afhangkelijk
.
Je vermeld niet vanuit welke spaning die stroombron werken moet.De twee kathodes kunnen tot bijna massa zakken en dan moet er nog overblijven voor de bron.Liefst zo'n 3-4V minstens.Ook weer niet teveel,dan moet er nogal watt in warmte omgezet.
Daarom mijn voorstel -12V te hebben en als ref. de TL431 (of LM431),die is 2,5V stabiel.
Anne
Er leiden vele wegen naar Rome en voor zo'n schakeling is 't niet minder,als 't maar geen Echternach wordt
Een stroombron met twee transistors wordt meer gedaan.Vervelende hiervan is dat de referentie voor de stroom,de Vbe van de stuurtransistor, die is temp.afhangkelijk
Je vermeld niet vanuit welke spaning die stroombron werken moet.De twee kathodes kunnen tot bijna massa zakken en dan moet er nog overblijven voor de bron.Liefst zo'n 3-4V minstens.Ook weer niet teveel,dan moet er nogal watt in warmte omgezet.
Daarom mijn voorstel -12V te hebben en als ref. de TL431 (of LM431),die is 2,5V stabiel.
Anne
Re: GBA-CFB amp
Nog ee paar fotootjes van het "tussen de soep en de patatten"project
Re: GBA-CFB amp
Ja,als ik dat zo zie begint het weer te jeuken om een nieuwe B. Bak te maken.....
Ziet er leuk uit

Ziet er leuk uit
Re: GBA-CFB amp
Eindelijk..
HET DING SPEELT HOERA
En gelukkig geen problemen met brom/ruis en wat dies meer zij
Had wel problemen met een ietwat brommende powertrafo maar met een snel ineen gebokst dc-blokkertje was dat ook o.k.
maar waae ga ik dat ding nu inbouwen?
hiebij nog een paar pic,s
HET DING SPEELT HOERA
En gelukkig geen problemen met brom/ruis en wat dies meer zij
Had wel problemen met een ietwat brommende powertrafo maar met een snel ineen gebokst dc-blokkertje was dat ook o.k.
maar waae ga ik dat ding nu inbouwen?
hiebij nog een paar pic,s
