Sobex

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

MechanicalAnimal schreef:
Ik ben niet zo kapot van het kleurtje, mij iets te oldskool zeg maar...
Tja .... dit was de enige verfpot die ik nog op zolder had staan. (Buiten witte grondverf) In Beetsterzwaag werden ook al een paar kleurtjes genoemd. Maar ik vind het wel prima zo, als die grote zwarte vlakken erin komen krijgt het een veel betere look.
En laten we wel zijn .... Open baffle = Old School :mrgreen:
MechanicalAnimal schreef:
..maar wat een enorm gave dingen zeg :goeie: Ik vind ze echt über-gaaf! :rock:
Thanks \:D/
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sobex

Bericht door MechanicalAnimal »

Hahahahahaha, groot gelijk heb je. :mrgreen:

Ik zou ze wel eens in knalgeel of oranje willen zien ofzo :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sobex

Bericht door hannesie »

MechanicalAnimal schreef:
Hahahahahaha, groot gelijk heb je. :mrgreen:

Ik zou ze wel eens in knalgeel of oranje willen zien ofzo :rock:
Ik had in Beetsterzwaag ook al knalrood genoemd, met de zwarte units. :kwijl: :lol:
Maar het meest benieuwd ben ik dadelijk naar de klank.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sobex

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb zo'n systeem ook nog nooit gehoord, ik wist voor ZBA niet eens dat het bestond :rofl:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Het afmonteren is begonnen. Probeer vandaag nog alle units te plaatsen en de kabels te bevestigen. Zie pagina 1 voor de foto's.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Sobex

Bericht door FR_Aad »

FAN-TAS-TISCH!!! :rock:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Sobex

Bericht door serum »

Mooi hoor!

knap staaltje werk!
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

:dank:

De speakers zijn klaar!

Van de week de as2.100 van de juiste stekkers voorzien en komend weekend maar eens meten. Hoewel zou ik zo lang kunnen wachten.
Bijlagen
De eind foto van de bouw fase
De eind foto van de bouw fase
en nog één
en nog één
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sobex

Bericht door CoenvanDongen »

Wouw! Wat een verschrikkelijk mooie dingen zijn dat geworden! :kwijl:
Als ze gefilterd zijn zou ik ze graag een keer willen horen :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Sobex

Bericht door Vinculum »

Heel mooi! Ben persoonlijk geen fan van de kleur maar verder top!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Sobex

Bericht door sietse »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Sobex

Bericht door serum »

Nee, ik had ze persoonlijk ook liever gezeept dan in de donkere kleur gezet. Ik vind berken van zichzelf zo'n lekkere frisse kleur.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sobex

Bericht door MechanicalAnimal »

Gaaf Ovni!!! :goeie:

zo'n OB ziet er echt stoer uit :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Sobex

Bericht door wouter »

Mooi hoor!

Beetje Amerikaans, Linkwitz style zo met die kleur. Lekker dik en zelfs een high tech tweeter krijgt er een warme uitstraling door :wink:
Speaking of.... Ik zie dat je zelfs de infrezing voor de back tweeters al klaar hebt :D
Ze staan op Marktplaats, de koper die ze bij mij kocht heeft het al weet te koop staan. Ik kan je zo vertellen hoeveel hij betaald heeft, mocht je daar je voordeel me willen doen O:)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

:dank: voor de complimenten.

De gebruikte multiplex platen hebben een toplaag van populieren hout. Dat is nog aanmerkelijk lichter van kleur dan berken, het hout heeft dus ook niet de fraaie tekening die berken heeft.

Mocht het interieur wijzigen kan ik ze altijd nog rood, wit of zwart maken ....

@Wouter, ik kan de advertentie niet vinden. Ik heb ook geen haast om een dergelijk kostbaar experiment nu al op de lat te zetten. Eerst dit maar eens helemaal ingeregeld krijgen. Daarna komt hoe dan ook een experiment waarbij de mid ruimte een gesloten kast wordt.

Is trouwens niemand opgevallen dat ik 4 schroeven te weinig had besteld? :oops:

Ga vanaf komend weekend bezig met meten en inregelen. Om een dode kamer te simuleren heb ik eigenlijk een dik pak sneeuw nodig plus wat verlengsnoeren. (Ofwel midden in een weiland meten, met de boerderij op minimaal 100m afstand*). Hopelijk heb ik de beta systemen van Hypex helemaal onder de knie voor als die sneeuw komt.

*) van vrienden ... hebben er ooit eens Oud en nieuw gevierd met een dik pak sneeuw. Stil, onvoorstelbaar stil, ondanks het vuurwerk in Sneek en omstreken
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Sobex

Bericht door sietse »

Er wordt dit weekend wat sneeuw verwacht, natte sneeuw helaas. 8)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Sobex

Bericht door hrscharft »

Ik heb vernomen dat er gister bij jullie een flink pak gevallen is.

Staan ze al int weiland? ;)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

hrscharft schreef:
Ik heb vernomen dat er gister bij jullie een flink pak gevallen is.

Staan ze al int weiland? ;)
:lol: Nee ik moest werken. Met een beetje mazzel gewoon op zondagmorgen in de tuin.

Uiteraard draait het al. Mid en tweet waren zomaar klaar... alleen fatsoenlijk meten onder de 300hz lukt mij niet binnen. Daarom ben ik maar uitgegaan van de simulatie en die omgezet in biquads. Klinkt verdomd leuk .... zwakste punt in de keten is niet de speaker maar de ADC of de DAC in de as2.100. Toch maar eens gaan voor een spdif snoertje.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sobex

Bericht door richard »

ovni schreef:
... alleen fatsoenlijk meten onder de 300hz lukt mij niet binnen.
Je bent toch van plan ze binnen te beluisteren? Waarom is het dan interessant dat ze buiten recht meten. Het lijkt me veel interessanter dat je binnen geen rare hobbels in de laagweergave hebt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Sobex

Bericht door wouter »

Om je akoestische bron (luidsprekers) goed af te stellen moet je weten wat ze produceren. Als je kijkt naar een mix tussen kamereffecten en luidspreker kun je dat bijna niet volledig 'zien'. En dan duurt corrigeren/afstellen veel langer, omdat niet zo eenvoudig blijkt wat er nodig is. En wanneer bulten per positie van de mic verschillen wordt het een frustrerend proces.
Weet je wat de luidspreker doet dan kun je daarna optimaal opstellen en daarna uiteindelijk conservatief bijregelen voor kamerakoestiek.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Zo had ik het ook begrepen.

Maar Richard, net even een afstelling in de kamer gemaakt.
De mic doet niet veel boven de 12 khz dus daar moet je niet op letten.
Bijlagen
meting sobex in room afstelling.jpg
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

Nou,
ik ben ondertussen uitgemeten .... zie pagina 1.

Er wordt uiteindelijk gecrossed op 260 en 1600. (Hoe die lui van ABC-dipole het met deze unit op 140 willen doen is mij een raadsel)

Zijn we tevreden? Ja en nee.

Ja want ;
Gegeven het feit dat het hele project 2e hands bij elkaar is geschraapt kan worden gesteld dat je dus voor een heel schappelijk bedrag iets moois kunt bouwen.
Wat het bouwen betreft, door de lange kopieer-frees was het mogelijk snel en netjes te werken.
De hypex modules leveren veel waar voor het geld, (Ook 2e hands in mijn geval) eenvoudige bediening.

Er zijn een paar dingen die ik voor een volgende keer overweeg:
- accoustische ontkoppeling tussen Bas en top sectie
- een oplossing zodat e.e.a. niet zo'n eind van de muur moet staan om los te klinken.
- Door de dsp gaat de magie van het bouwen verloren .... klikerdeklik klaar. Toch maar weer iets met spoeltjes en condensatoren?
- Ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van de ADC en DAC in de hypex modules. (De adc is te omzeilen natuurlijk, heb ik nog niet gedaan), of ben ik toch echt gewoon zo'n analoog adapt? Of moeten we de as2.100 zien als geschikt voor mid-end, niet als high-end?
- De 15m is heel goed, maar niet zo bijzonder als de 12m.
- als je echt laag, 120 hz of zo, wilt crossen in een open baffle setup; MTM, met de 18w als M!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Sobex

Bericht door meiborg »

De adc stap omzeilen scheelt aanzienlijk, in ieder geval bij de minidsp en van wat ik lees van hypex gebruikers is het daar hetzelfde. Wat betreft ontkoppeling, siliconen benzine leiding om de schroeven en elastisch materiaal tussen driver en baffle werkte best goed tegen "weglopen" van mijn eerste ripole, misschien een idee?

mvg Reinder
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Sobex

Bericht door ovni »

meiborg schreef:
De adc stap omzeilen scheelt aanzienlijk, in ieder geval bij de minidsp en van wat ik lees van hypex gebruikers is het daar hetzelfde.
Kan ik een gewone tulp kabel gebruiken voor de Spdif coax uitgang van de CD en de ingang op de hypex?
meiborg schreef:
Wat betreft ontkoppeling, siliconen benzine leiding om de schroeven en elastisch materiaal tussen driver en baffle werkte best goed tegen "weglopen" van mijn eerste ripole, misschien een idee?

mvg Reinder
Ga ik proberen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Sobex

Bericht door meiborg »

Ik gebruik zelf toslink maar bij mijn weten kun je inderdaad gewoon tulp gebruiken.

mvg Reinder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”